handdator

Visa fullständig version : mitt ryggpass


saftpojken
2005-08-24, 12:04
Tjenare!

Jag har gymmat med en 4-pass-split i lite mer än ett halvår nu. Är ganska lång (>190) med 90kg och har haft lite diverse ryggproblem under tonåren. Jag har därför valt att inte köra marklyft och stångrodd under den här tiden. Hursomhelst, idag när det var dags för rygg igen kände jag för att åtminstone testa de bägge övningarna med skapligt låg vikt, och det funkade tokbra! Har nu tänkt fortsätta använda mig av dem, men osäker på vilka av mina "vanliga" ryggövningar jag ska byta ut.

Här är mitt tidigare ryggpass:

4*8 rygglyft (här ska marken in istället)
4*8 sittande rodd
4*8 chins/latsdrag
4*8 hanteldrag
4*8 shrugs

In med stångrodd alltså, men vilken övning åker ut?

Tack på förhand!

kharon
2005-08-24, 12:14
Tjenare!

Jag har gymmat med en 4-pass-split i lite mer än ett halvår nu. Är ganska lång (>190) med 90kg och har haft lite diverse ryggproblem under tonåren. Jag har därför valt att inte köra marklyft och stångrodd under den här tiden. Hursomhelst, idag när det var dags för rygg igen kände jag för att åtminstone testa de bägge övningarna med skapligt låg vikt, och det funkade tokbra! Har nu tänkt fortsätta använda mig av dem, men osäker på vilka av mina "vanliga" ryggövningar jag ska byta ut.

Här är mitt tidigare ryggpass:

4*8 rygglyft (här ska marken in istället)
4*8 sittande rodd
4*8 chins/latsdrag
4*8 hanteldrag
4*8 shrugs

In med stångrodd alltså, men vilken övning åker ut?

Tack på förhand!


Vad är hanteldrag? Jag gissar på http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html ?

I så fall skippa den och sittande rodd. Kör stångrodd istället.

Liten Men Fet
2005-08-24, 14:35
Tjenare!

Jag har gymmat med en 4-pass-split i lite mer än ett halvår nu. Är ganska lång (>190) med 90kg och har haft lite diverse ryggproblem under tonåren. Jag har därför valt att inte köra marklyft och stångrodd under den här tiden. Hursomhelst, idag när det var dags för rygg igen kände jag för att åtminstone testa de bägge övningarna med skapligt låg vikt, och det funkade tokbra! Har nu tänkt fortsätta använda mig av dem, men osäker på vilka av mina "vanliga" ryggövningar jag ska byta ut.

Här är mitt tidigare ryggpass:

4*8 rygglyft (här ska marken in istället)
4*8 sittande rodd
4*8 chins/latsdrag
4*8 hanteldrag
4*8 shrugs

In med stångrodd alltså, men vilken övning åker ut?

Tack på förhand!

Spontant så tycker jag inte du behöver köra shrugs när du kör marklyft så den skulle jag kasta ut.
Sittander rodd har jag inte kört på länge heller utan nöjer mig med:
Marklyft, latsdrag, stångrod och kanske hantelrodd. Efter det brukar jag vara bra mör.

Spannmål
2005-08-24, 14:40
Vad är hanteldrag? Jag gissar på http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html ?

I så fall skippa den och sittande rodd. Kör stångrodd istället.

Jag tycker att hantelrodd fungerar lika bra som stångrodd.

jwzrd
2005-08-24, 14:46
Fimpa sittande rodden och kör stångrodden istället. Hantelrodd tycker jag är en snorbra ryggövning, den tycker jag absolut du ska ha kvar.