handdator

Visa fullständig version : Noveller


H.Emanuel
2005-08-24, 05:31
I höstas tog jag upp ett gammalt intresse för att skriva. Gick en skrivarkurs i folkuniversitetets regi. Säga vad man vill om skrivarkurser, men jävlar vilken fart det fick på mig. Novellformen är rolig, svårt att begränsa sig till de max 12 a4-sidorna vi fick använda.Lärarn var författare, dessutom en kämpande sådan som hela tiden fick sin nya roman återsänd med positiv refus och orden "Bra, men..."
Skillnaden mellan roman och novell är att romanen innehåller flera trådar som går in i varandra, medan novellen oftast har en handling. En novell kan alltså i princip vara på trehundra sidor...Intressant va? Nån mer här som är road av skrivande (Och då menar jag inte här eller i träningsjournaler)

mela
2005-08-24, 06:06
Jag är inte intresserad av noveller, men skriver en hel del dikter.

wintersnowdrift
2005-08-24, 09:28
Jag gillar att skriva, och hoppas att jag kanske någon gång i framtiden lyckas plita ner en hel roman (tänkte dock skaffa mig lite mer livserfarenhet först ;)).

Just nu skriver jag mest "krönikor" till mitt 100p projekt.

//Kristin

H.Emanuel
2005-08-24, 09:32
Dikter är inget för mig.

mini
2005-08-24, 09:52
Har läst både litterärt och journalistiskt skrivande på högskola. Har dock inte blivit så mycket skrivande i sommar. Nu börjar jag plugga igen och det kommer förmodligen bli mestadels akademiskt ordbajs. Men, som alltid försöker jag skriva lite då och då. Om inte annat blir det i dagboksform bara för att producera några ord på papper.

Timmi
2005-08-24, 12:07
Noveller är underbart att skriva.

Skrev en i skolan förra året, den fick inte vara längre än 4 a4 med 1,5 i radavstånd. Den handlade om en kille som blev utsatt för den tyngsta mobbingen man kan tänka sig typ, och det slutade ungefär så illa som det kan utan att nån dog. Läraren älskade den, använde den som underlag för en lektion, en annan lärare tyckte också om den, och nu så ska den publiceras i en antologi om/emot mobbing till hösten om allt går som det ska... :D

Skriva är underbart, läsa är också underbart, skriver inte så mkt men en del försök.

Tim

High1ander
2005-08-24, 12:13
Visst det är kul att hitta på historier, men nuförtiden så blir det manus om man skriver något.

clash
2005-08-24, 13:07
Skriva är askul! när jag blir tillräckligt tät o framgångsrik skall jag softa ner i en stor fåtölj och ägna mig åt det fulltid!

High1ander
2005-08-24, 13:18
Skriva är askul! när jag blir tillräckligt tät o framgångsrik skall jag softa ner i en stor fåtölj och ägna mig åt det fulltid!
Annars ska man väl gå från andra hållet, skriva och bli tät och framgångsrik, sen softa i fotöljen?

Marba
2005-08-24, 13:28
Det är både roligt och stimulerande att skriva, både poesi (mest limerickar dock... hehehe), dramer och noveller. Min f.d. svenskalärare tyckte att jag skulle fatta tag i författarpennan när jag blev äldre, så det får jag väl göra sen när jag är arbetslös eller så :D

drkrupp
2005-08-24, 19:45
Jag gillar också att skriva. Senaste alstret blev ~90 A4 och heter Somliga Snokar. Humor.

MilkmaN
2005-08-24, 19:56
Jag gillar också att skriva. Senaste alstret blev ~90 A4 och heter Somliga Snokar. Humor.

Haha!

mini_Arnold
2005-08-24, 19:58
Jag är inte intresserad av noveller, men skriver en hel del dikter.
Ja jag med.
Trodde jag var ensam om det men så trevligt att det inte är så :)

High1ander
2005-08-24, 20:31
Ja jag med.
Trodde jag var ensam om det men så trevligt att det inte är så :)
Håll er borta från poesi, medellivslängd på 62 år...

Cilia
2005-08-24, 21:03
Jag är inte intresserad av noveller, men skriver en hel del dikter.
jag med

roses are red
violets are blue
I´m schitzophrenic
and me too.









(snart kommer Allan att banna mig tror jag, förlåt)

Marba
2005-08-24, 21:44
jag med

roses are red
violets are blue
I´m schitzophrenic
and me too.









(snart kommer Allan att banna mig tror jag, förlåt)


Den är verkligen underbart vacker, det är bara synd att schizofreni och personlighetsklyvning icke är samma sak.

Cilia
2005-08-24, 21:59
Den är verkligen underbart vacker, det är bara synd att schizofreni och personlighetsklyvning icke är samma sak.
nu är ju det här en dikt och i den världen så är det skaparen som bestämmer om det är rätt eller fel.
För att tolka dikten åt dig så såg jag det som under själva hallucinationsstadiet och därav förvirringen av vilken person man var.

Marba
2005-08-24, 22:04
nu är ju det här en dikt och i den världen så är det skaparen som bestämmer om det är rätt eller fel.
För att tolka dikten åt dig så såg jag det som under själva hallucinationsstadiet och därav förvirringen av vilken person man var.

Naturligtvis. Men jag har alltid tyckt att det är en fördel om andra också kan förstå dikterna utan att skribenten blir tvungen att förklara.

Cilia
2005-08-24, 22:08
Naturligtvis. Men jag har alltid tyckt att det är en fördel om andra också kan förstå dikterna utan att skribenten blir tvungen att förklara.
abslut och du har rätt till din egen tolkning av den men du har inte rätt att säga att den är fel

mangemani
2005-08-24, 22:10
höll på med sådant(alltså dikter)när man var yngre...i dagsläget så har man tappat intresset helt för det.

Marba
2005-08-24, 22:17
abslut och du har rätt till din egen tolkning av den men du har inte rätt att säga att den är fel

Att jag reagerade berodde på att det är så vanligt att folk blandar ihop schizofreni och personlighetsklyvning, så när jag läste dikten tog jag för givet att du hade gjort samma sak. Jag har dock inte sagt att den är fel, men du har givetvis rätt till din egen tolkning av mina ord.

H.Emanuel
2005-08-25, 06:08
Ska skicka in en grej till en novelltävling i september. Den är bara på tre A4, svårt att skriva så kort tycker jag. När det gäller publicering i bokform via förlag går det till på följande vis.

*Alltid helt färdigskrivna manus. Skall skickas som papperskopior, förlag godtar ej e-mail.
*Sekreteraren gör en första snabbedömning av texten. Redan där kan det stoppas.
*Nästa steg är att en förläggare kollar på texten och gör en snabbedömning till.
*Går texten vidare hamnar den hos en lektör som gör ett utlåtande om texten på max ett A4.
*Kommet så långt får lektör nr 2 läsa den.
*Ytterligare en förläggare får texten.
Har man tur får man en sk "Positiv refus" på sin text, dvs en utförlig konstruktiv bedömning av alstret som skickas till en. De flesta ger upp då, och orkar inte fortsätta att ändra texten och ha sig.

Det är inte lätt alltså. Men man kan också trycka upp sin bok genom att bekosta detta själv och försöka få sin bok såld.

Det skadar inte att prova på flera olika förlag, det finns ju ett antal sådana.

clash
2005-08-25, 07:27
Annars ska man väl gå från andra hållet, skriva och bli tät och framgångsrik, sen softa i fotöljen?

ah men vafan jag har ju inte tid nu ju, e ju busy med att leva min bok =)

Löjtnant Blank
2005-08-25, 10:24
Ska skicka in en grej till en novelltävling i september. Den är bara på tre A4, svårt att skriva så kort tycker jag.
Det där problemet har jag aldrig förstått. Jag får kämpa för att få ihop en sida. Jag drabbas alltid av skrivkramp och prestationsångest när jag skriver för andra.

Löjtnant Blank
2005-08-25, 10:25
Jag har inte skrivit ordentligt på snart ett år.

Cilia
2005-08-25, 14:06
Att jag reagerade berodde på att det är så vanligt att folk blandar ihop schizofreni och personlighetsklyvning, så när jag läste dikten tog jag för givet att du hade gjort samma sak. Jag har dock inte sagt att den är fel, men du har givetvis rätt till din egen tolkning av mina ord.
äähhh, jag är ingen psykolog
det rimmar bra, det räcker!

H.Emanuel
2005-08-25, 14:17
Det där problemet har jag aldrig förstått. Jag får kämpa för att få ihop en sida. Jag drabbas alltid av skrivkramp och prestationsångest när jag skriver för andra.
När jag gick den där skrivarkursen hade jag svårt att begränsa mig till de max 12 A4-sidor som var gränsen. Jag gillade tanken på att de andra skulle läsa det., men hade däremot svårt att läsa och kritisera de andras texter.