handdator

Visa fullständig version : När blir kreatin kreatinin i vatten?


wally
2005-08-23, 19:58
Undrar om någon vet ungefär hur lång tid det tar för kreatin utblandat i vatten att bli kreatinin (eller vad det heter som kroppen inte kan ta upp)? Rör det sig om minuter eller timmar?

King Grub
2005-08-23, 19:59
Processen börjar omedelbart. Minuter snarare än timmar.

wally
2005-08-23, 20:03
Okej, tack. Men man får väl inget märkbart sämre upptagning om man tar någon minut på sig att dricka upp kreatinet?

Lizard
2005-08-23, 20:24
..den blandas ju med vätskan i magsäcken så någon avgörande skillnad torde det inte göra...

Lizard

wally
2005-08-23, 20:52
Okej. Istället för att starta en ny tråd ställer jag några kreatin frågor till här.

Är Star nutritions mikroniserade kreatinmonohydrat lika rent som creapure?

Och jag har sett att det på vissa kreatin kan stå att det är 100% kreatinmonohydrat. Betyder det att det också är det renaste som finns, alltså creapure?

aliquis
2005-08-23, 22:11
Är Star nutritions mikroniserade kreatinmonohydrat lika rent som creapure?Med största sannolikhet inte.
Och jag har sett att det på vissa kreatin kan stå att det är 100% kreatinmonohydrat. Betyder det att det också är det renaste som finns, alltså creapure?Nej, det betyder nog bara att de avrundar / att det inte är (tänkt att vara..) något annat i förpackningen.

Sverker
2005-08-24, 06:34
..den blandas ju med vätskan i magsäcken så någon avgörande skillnad torde det inte göra...

Lizard


Skillnaden borde bli ifall kreatinet ligger lång eller kort tid i den sura magsaften. Målet måster vara att snabbt få ut det i den basiska tolvfingertarmen.

Alltså att ta kreatinet på antingen tom mage eller i en hypo- eller isoton träningsdrink.

Lizard
2005-08-24, 10:42
Skillnaden borde bli ifall kreatinet ligger lång eller kort tid i den sura magsaften. Målet måster vara att snabbt få ut det i den basiska tolvfingertarmen.

Alltså att ta kreatinet på antingen tom mage eller i en hypo- eller isoton träningsdrink.

Ja just det. Ett mer korrekt svar av mig på frågan hade varit: "Den ligger kvar blandat i vätskan så länge som vätskan kvarstår i matsmältningen".

Iofs tror jag att det här kan vara en del i förklaringen till att de flesta av oss behöver ganska rejäla doser för att få någon effekt av kreatin - en stor del degenererar till kreatinin innan det kan tas upp av muskelmassan.

Lizard

EiseltUK
2005-08-24, 12:04
Undrar om någon vet ungefär hur lång tid det tar för kreatin utblandat i vatten att bli kreatinin (eller vad det heter som kroppen inte kan ta upp)? Rör det sig om minuter eller timmar?

Creapure är hyffsat intakt fortfarande efter 8 timmar i 25-gradigt vatten.

Är Star nutritions mikroniserade kreatinmonohydrat lika rent som creapure?

Det finns inget kreatin som är lika rent och lika välstuderat som Creapure. Det betyder inte att t ex Stars kreatin fungerar sämre.

Och jag har sett att det på vissa kreatin kan stå att det är 100% kreatinmonohydrat. Betyder det att det också är det renaste som finns, alltså creapure?

Teoretiskt betyder 100 % kreatinmonohydrat bara att man inte blandat kreatinet med t ex dextros eller något annat. Kemiskt kan kreatinet innehålla 25 % monohydrat, 14 % tungmetaller, 10 % övriga kemiska restämnen och 51 % kreatin (...lite överdrivet exempel för att göra förtydliga).

/ Henrik

mangemani
2005-08-24, 12:28
tar ungefär 6 cl vatten,her i den dos kreatin jag brukar ta och efter 3-4 omrörningar och 4-5 min senare,så finns det inte en enda utav dessa "kreatin kristaller" kvar.....färdig att dricka.

EiseltUK
2005-08-24, 12:44
tar ungefär 6 cl vatten,her i den dos kreatin jag brukar ta och efter 3-4 omrörningar och 4-5 min senare,så finns det inte en enda utav dessa "kreatin kristaller" kvar.....färdig att dricka.

Det spelar ingen större roll eftersom kreatinet enligt studier tas upp ganska bra. Den svaga länken är upptaget i cellerna. Enda fördelen med att öka uppptaget från tarmen är att du eventuellt kan minska dosen och spara några ören per dag.

"We conclude that creatine administered as meat or in solid form is readily absorbed but may result in slightly lower peak concentrations than when the same dose is ingested as a solution."

Harris RC, Nevill M, Harris DB, Fallowfield JL, Bogdanis GC, Wise JA. "Absorption of creatine supplied as a drink, in meat or in solid form." J Sports Sci. 2002 Feb;20(2):147-51.

beckman88
2005-08-24, 14:09
....

hockeyFREAK
2005-08-24, 21:35
Då är det ju rätt bra att Vitargo rekommenderar att man ska ta halva kolhydrat/kreatin-mixen innan och häften efter, för då får man ju bara i sig 3g kreatin och 3 g värdelöst kreatinin. JAG HATAR VITARGO