handdator

Visa fullständig version : En dag med bröst


Coldsmith
2005-08-23, 18:50
Mina bröst behöver massa. Mycket mer massa. Mycket mycket mer massa.

Förut har jag kört bröst/biceps/mage samma dag. Men funderar på att börja köra en muskelgrupp om dagen (ibland flera, när det gäller mindre muskelgrupper). Frågan är om ni tror att 6set liggande bänk och 4set lutande bänk blir för mycket då? Kommer bli runt 8 dagar mellan varje bröstpass.

Äter mycket, tar kreatin, glutamin, kp3, proteinpulver, hmb, cla, och vitamintillskott.

Ska jag köra mer set? Färre?

Försöker köra rätt tungt, inleder rätt tungt där jag klarar 4 reps och sänker sedan så jag får in 6-8 reps.

Tips? Råd? Vill få massa, massa, massa....

z_bumbi
2005-08-23, 18:54
Exakt hur kör du bröst idag?

Vilka övningar och vilken teknik använder du på bänkpress och/eller hantelpress?

Coldsmith
2005-08-23, 18:59
Exakt hur kör du bröst idag?

Vilka övningar och vilken teknik använder du på bänkpress och/eller hantelpress?


förut körde jag 6 set.. 3 liggande, 3 lutande bänkpress. Har gått upp till 8 set senaste tiden. Vilket har gett styrkemässigt resultat, men det tillskriver jag lika gärna kp3 som jag började med samtidigt.

Vilken teknik? Tjaå.. brett grepp, kör till failure + någon halv...

z_bumbi
2005-08-23, 19:06
Har du paus vid bröstkorgen och i så fall hur lång?

Coldsmith
2005-08-23, 19:18
Har du paus vid bröstkorgen och i så fall hur lång?

Ingen paus. Försöker köra sakta ned och explodera upp. Men det känns som att det blir tvärtom :D. Nämen sjunker sakta ned och pressar allt jag kan upp.
Och det är ingen studs på bröstkorgen heller!

z_bumbi
2005-08-23, 19:21
Ingen paus. Försöker köra sakta ned och explodera upp. Men det känns som att det blir tvärtom :D. Nämen sjunker sakta ned och pressar allt jag kan upp.
Och det är ingen studs på bröstkorgen heller!

Jag skulle testa att göra en paus under en period, säg 2-3 sekunder.

Coldsmith
2005-08-23, 19:22
Jag skulle testa att göra en paus under en period, säg 2-3 sekunder.

Varför?

Tys0n
2005-08-23, 19:30
kör du enbart 6 set på bröst? tycker det låter lite väl lite.. lägg till lite hantelpress och flyes sp blir det kalas..

Coldsmith
2005-08-23, 19:31
kör du enbart 6 set på bröst? tycker det låter lite väl lite.. lägg till lite hantelpress och flyes sp blir det kalas..

förut ja.. nu har jag gått upp till åtta och funderar på 10...

Langster
2005-08-23, 20:00
Testa att köra lite fler reps, upp emot 10. Med nåt enstaka riktigt tungt set ner mot 6 reps.
Lägg in lite fler olika övningar tycker jag också, flyesliknande övningar är grymt underskattade av nån anledning.

Skulle också vilja veta varför stopp vid bröstet skulle vara extra positivt för att bygga bröst? Jag tror inte alls att det är dåligt och att prova under en period är nog bara bra!

Coldsmith
2005-08-23, 22:59
alc ska det stå däruppe. Inte cla

Så fler reps rekommenderas? Ok.. ska prova....

fler olika varianter blir svårt då jag tränar hemma :/

z_bumbi
2005-08-24, 11:37
När man kör bänk så flyttas belastningen mellan olika muskelgrupper, i botten är det mest bröstmusklerna som jobbar (Väldigt förenklat.). Om man kör ner och bara snuddar bröstkorgen så kopplas något som kallas stretcheffekten in och detta innebär att energi lagras i senor och muskler (Återigen förenklat.) för att sen hjälpa till att lyfta vikten igen.

Stannar man till med ett långt stopp i botten så hamnar belastningen på bröstmusklerna utan den lagrade energin och man får en lite annan effekt, ju längre stopp ju mindre lagrad energi finns det kvar.
Detta begränsar dock vikten man kan använda så jag tycker kanske inte att man alltid ska köra på det sättet (Sorry Arne P) men tycker man att man har lite problem med bröstmusklerna kan det vara ett alternativ att testa under en period. Man behöver inte ens köra det på alla seten utan kan kanske köra det i slutet av passet med en lättare vikt.

mystic[-_-]
2005-08-24, 12:10
När man kör bänk så flyttas belastningen mellan olika muskelgrupper, i botten är det mest bröstmusklerna som jobbar (Väldigt förenklat.). Om man kör ner och bara snuddar bröstkorgen så kopplas något som kallas stretcheffekten in och detta innebär att energi lagras i senor och muskler (Återigen förenklat.) för att sen hjälpa till att lyfta vikten igen.

Stannar man till med ett långt stopp i botten så hamnar belastningen på bröstmusklerna utan den lagrade energin och man får en lite annan effekt, ju längre stopp ju mindre lagrad energi finns det kvar.
Detta begränsar dock vikten man kan använda så jag tycker kanske inte att man alltid ska köra på det sättet (Sorry Arne P) men tycker man att man har lite problem med bröstmusklerna kan det vara ett alternativ att testa under en period. Man behöver inte ens köra det på alla seten utan kan kanske köra det i slutet av passet med en lättare vikt.

Det hjälpte mig att få fart på brösten iaf. Känns mycket bra i speciellt snebänk

Coldsmith
2005-08-24, 14:10
Åhå!
Ska köra det, ska köra det. Kör gärna på lägre vikter, bara det ökar mina tuttar :).

Med andra ord så ger halva bänkpressar inte så mycket? belastar inte brösten så mycket egentligen?

z_bumbi
2005-08-24, 14:18
Med andra ord så ger halva bänkpressar inte så mycket? belastar inte brösten så mycket egentligen?

Inte om du kör den övre halvan i alla fall. :D

Coldsmith
2005-08-24, 14:30
Inte om du kör den övre halvan i alla fall. :D

bra att komma ihåg :D