handdator

Visa fullständig version : Fråga om Carbo FX


H.Emanuel
2005-08-23, 11:52
Skall väl blandas med proteinpulver för att få en gainer? Har hittils använt dextropur och gjort så.

mangemani
2005-08-23, 12:00
är det rena och snabba kolhydrater,så ja.

King Grub
2005-08-23, 12:01
Och det är ett betydligt bättre val än druvsocker.

Mandus
2005-08-23, 12:06
Och det är ett betydligt bättre val än druvsocker.


Vad består det av då? Trodde maltodextrin var det optimala för snabbast möjliga återhämtning.

King Grub
2005-08-23, 12:10
Vad består det av då? Trodde maltodextrin var det optimala för snabbast möjliga återhämtning.

Ja? Jag skriver ju att det är bättre än druvsocker. :confused:

Och maltodextrin är inte det optimala; amylopektin och Vitargo ger betydligt snabbare återhämtning och glykogeninlagring. 70-80% snabbare i Vitargos fall.

Mandus
2005-08-23, 12:18
Ja? Jag skriver ju att det är bättre än druvsocker. :confused:

Och maltodextrin är inte det optimala; amylopektin och Vitargo ger betydligt snabbare återhämtning och glykogeninlagring. 70-80% snabbare i Vitargos fall.

Ok, jag formulerade min fråga fel kanske. Det jag undrade var väl i själva verket om Carbo FX innehåller malto eftersom det var bättre än druvsocker?

Davil
2005-08-23, 14:25
Ja? Jag skriver ju att det är bättre än druvsocker. :confused:

Och maltodextrin är inte det optimala; amylopektin och Vitargo ger betydligt snabbare återhämtning och glykogeninlagring. 70-80% snabbare i Vitargos fall.

Är Vitargo 70-80% snabbare än maltodextrin ? Det var inte illa vad bråttom de kolhydraterna verkar ha isf :)

Vad ligger Gi på Vitargo?

King Grub
2005-08-23, 14:27
Vad ligger Gi på Vitargo?

Inga tester, men antagligen lägre än druvsocker.

Är Vitargo 70-80% snabbare än maltodextrin ? Det var inte illa vad bråttom de kolhydraterna verkar ha isf :)

Det är inte snabbt blodsockersvar (GI) jag menar, utan snabb glykogeninlagring. Dom lämnar magsäcken och lagras in som kolhydrat (glykogen) i muskulaturen betydligt snabbare.

Davil
2005-08-23, 14:47
Vad ligger Gi på Vitargo?

Inga tester, men antagligen lägre än druvsocker.

Är Vitargo 70-80% snabbare än maltodextrin ? Det var inte illa vad bråttom de kolhydraterna verkar ha isf :)

Det är inte snabbt blodsockersvar (GI) jag menar, utan snabb glykogeninlagring. Dom lämnar magsäcken och lagras in som kolhydrat (glykogen) i muskulaturen betydligt snabbare.

Nu ska vi se här *snurrar runt i skallen*

När det lämnar magsäcken och skall lagras som kolhydrater i muskeln så bör blodsockret höjjas innan insulin frisätts som skjuter in kolhydraterna till muskeln?
Jag trodde att ju högre Gi, desto snabbare glukogeninlagring? Malto ligger ju tex på Gi 137.

King Grub
2005-08-23, 14:55
Jag trodde att ju högre Gi, desto snabbare glukogeninlagring? Malto ligger ju tex på Gi 137.

Som regel, men molekylvikt och osmolalitet spelar en avgörande roll.

http://www.springerlink.com/app/home/contribution.asp?wasp=901ca9bbeb8941b98c5989c49b82 86b1&referrer=parent&backto=issue,13,14;journal,60,100;linkingpublicati onresults,1:100513,1

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11145284&dopt=Abstract

Davil
2005-08-23, 19:22
Jag trodde att ju högre Gi, desto snabbare glukogeninlagring? Malto ligger ju tex på Gi 137.

Som regel, men molekylvikt och osmolalitet spelar en avgörande roll.

http://www.springerlink.com/app/home/contribution.asp?wasp=901ca9bbeb8941b98c5989c49b82 86b1&referrer=parent&backto=issue,13,14;journal,60,100;linkingpublicati onresults,1:100513,1

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11145284&dopt=Abstract

Ok. Nu kan jag nog medge att jag bara är dum endå :D

Den övre länken verkade det som att man måste vara medlem.
Den andra länken förstod jag inte riktigt eftersom min engelska tyvärr har blivit sämre med åren :(

Men alltså kan man få en supersnabb glukogeninlagring utan behov av supersnabbt insulin ?

Diabetiker som jag är så är ju detta intresant för mig att veta eftersom jag då skulle kunna tjäna väldigt mkt på att använda vitargo istället för maltodextrin.

Lägre insulindos behövs men med samma (fast snabbare) glukogeninlagring i muskeln vid användning av vitargo istället för samma mängd malto?!

King Grub
2005-08-23, 20:04
Men alltså kan man få en supersnabb glukogeninlagring utan behov av supersnabbt insulin ?

Ja.

Varken för glykogeninlagring eller proteinsyntes är maxning av insulinfrisättning nödvändig. Den första fasen av glykogeninlagring efter träning (första halvtimmen) är dessutom insulinoberoende. Nästa fas är insulinberoende, men det är inte glukosfaciliterade nivåer som krävs.

Vad gäller proteinsyntsen är det inte alls ett dosrelaterat gensvar, utan där krävs det mycket låga nivåer för maximal stimulans, strax över fastenivå:

"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10.

Sverker
2005-08-23, 20:13
Men alltså kan man få en supersnabb glukogeninlagring utan behov av supersnabbt insulin ?

Diabetiker som jag är så är ju detta intresant för mig att veta eftersom jag då skulle kunna tjäna väldigt mkt på att använda vitargo istället för maltodextrin.



Fungerar maltodextrin för dig ?
Själv kan jag få en kraftig översvängninga av blodsockret med rent maltodextrin. Sackaros i form av O´boy fungerar bättre för mig. Lite långsammare blodsockerstegring som matchar insulinet bättre i tid.


Kör med Rapid Recovery i perioder. Det fungerar faktiskt, trots att det är amylopektin. Främsta orsaken där är säkert att mängden kolhydrat är mindre. Kolhydraterna kompenseras av MCT som enegikälla efter träningen.

Davil
2005-08-23, 20:46
Fungerar maltodextrin för dig ?
Själv kan jag få en kraftig översvängninga av blodsockret med rent maltodextrin. Sackaros i form av O´boy fungerar bättre för mig. Lite långsammare blodsockerstegring som matchar insulinet bättre i tid.


Kör med Rapid Recovery i perioder. Det fungerar faktiskt, trots att det är amylopektin. Främsta orsaken där är säkert att mängden kolhydrat är mindre. Kolhydraterna kompenseras av MCT som enegikälla efter träningen.

I början av mitt gainer-användande hade jag faktist lite problem med blodsockertopp pga att maltodextrinet var snabbare än mitt humaloginsulin.

Men så gjorde jag en egen liten forskning på hur mitt blodsocker reagerade under träning genom att kolla mitt blodsocker varje 15:e minut under en 2timmars period i samband av ett träningspass :)

Nu fungerar det väldigt bra genom att ta insulinet 30 minuter innan jag börjar dricka av gainern.

Jag har alltid kört efter principen : alla matintag = lågglykemiska och lagom mängd insulin. Förutom vid styrkepassen där det ligger ett extra intag av insulin.

mvh. David

Davil
2005-08-23, 21:03
Ja.

Varken för glykogeninlagring eller proteinsyntes är maxning av insulinfrisättning nödvändig. Den första fasen av glykogeninlagring efter träning (första halvtimmen) är dessutom insulinoberoende. Nästa fas är insulinberoende, men det är inte glukosfaciliterade nivåer som krävs.


Hm...Med risk för att verka tjatig...

För att en glukogeninlagring skall ske så äter man kolhydrater? Kolhydrater lämnar magsäcken och för att ta sig till en muskel behövs en transportör(insulin)?

Utan insulin fastnar kolhydraterna och blodsockret blir högt.

Med insulinets hjälp öppnas dörren och de får komma in i muskeln samtidigt som blodsockret blir normalt igen.

Om jag kunde vara insulinoberoende skulle jag vara glad :) Visserligen har mina insulindoser blivit kraftigt mkt lägre än innan jag tränade regelbundet :thumbup:

King Grub
2005-08-23, 21:07
Den första fasen av glykogeninlagringen är insulinoberoende, där plasmamembranbundet GLUT-4 i större mängder, åstadkommet genom ansträngningens muskelkontraktioner, ger större glukosupptag i muskulaturen under första halvtimmen efter träning.

King Grub
2005-08-23, 21:15
http://www.endotext.org/diabetes/diabetes14/diabetes14.htm

Davil
2005-08-23, 21:51
http://www.endotext.org/diabetes/diabetes14/diabetes14.htm

Tack ! Ser ut som om att jag kommer lära mig något nytt när jag har läst igenom allt riktigt.

Kommer att ta en vecka :laugh:

Sverker
2005-08-24, 06:44
I
Nu fungerar det väldigt bra genom att ta insulinet 30 minuter innan jag börjar dricka av gainern.



Där ser man. Det skulle inte jag våga. 200 träningspass per år, någon gång kan det gå riktigt illa ;)

Sverker
2005-08-24, 07:42
http://www.endotext.org/diabetes/diabetes14/diabetes14.htm


King Grub :bow:

Jag ÄLSKAR mekanismer.

I stycket "Clinical significance of the acute stimulation of muscle glucose transport:" finns beskrivet effekterna av insulininjektion i samband med träning.

I stycket "Contractile activity produces a short term increase in insulin sensitivity" tar författaren upp att den blodsockersänkande effekten av träning 24 - 48 timmar efteråt.
Här ligger mycket kring det som jag själv lever efter. Det är viktigt att snabbt få i sig kolhydrat efter träningen men glykogenbildningen pågår under lång tid. Genom att regelbundet äta kolhydrat håller jag blodsockret på en jämn nivå samtidigt som glykogendepåerna är välfyllda till nästa träningspass.


Intressant i artikeln är att akut glukosupptag är beroende av halterna AMP i musklerna. Det duger inte med mesträning för att få förhöjda halter av AMP, det krävs hård träning till nästan muskelutmattning för att nå dit ;)




...jag gillar formuleringen "chronic exercise training" i texten. Det håller jag på med.

Davil
2005-08-24, 08:33
Där ser man. Det skulle inte jag våga. 200 träningspass per år, någon gång kan det gå riktigt illa ;)

Hm jag vet inte, men jag kanske har tur eller så har jag helt enkelt hittat en perfekt balans mellan insulin och kost.
Jag har inte haft en enda blodsockerkänning i samband med träning på över 3 år med 4 styrkepass/vecka.

De gånger jag kollar blodsockret ligger jag mellan 6,5 & max 8 ca 30min efter träningen och sista klunken av gainern.

Om Vitargo kräver en lägre insulindos med samma glukogeninlagring, så är det självklart väldigt intresant för min del.

Dock spelar ekonomin en viss roll också.

mvh.David

Sverker
2005-08-27, 12:43
http://www.endotext.org/diabetes/diabetes14/diabetes14.htm

Någon som läst artikeln ?



I texten står lite om att NO ( kväveoxid ) kan öka upptaget av glukos i hårt arbetande muskelceller. Texten anger också att det finns motstridiga undersökningar här.

Detta är ju intressant, inte bara för diabetiker utan för alla som vill maximera upptaget av energi imusklerna och minimera insulinmängderna i blodet.

Någon som vet mer eller har erfarenhet av NO i form av tillskott ( arginin etc. ) i kombination av blodsocker eller kolhydratladdning :confused:

Davil
2005-08-27, 17:56
Någon som läst artikeln ?





Jag önskar att jag kunde läsa den...men jag fattar inte mycket. Konstiga ord och inte så bra på engelska :(

Ninjasmurf
2005-08-27, 18:08
Jag trodde att ju högre Gi, desto snabbare glukogeninlagring? Malto ligger ju tex på Gi 137.

Som regel, men molekylvikt och osmolalitet spelar en avgörande roll.

http://www.springerlink.com/app/home/contribution.asp?wasp=901ca9bbeb8941b98c5989c49b82 86b1&referrer=parent&backto=issue,13,14;journal,60,100;linkingpublicati onresults,1:100513,1

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11145284&dopt=Abstract

vad är det för mindre molekyl som snabbare bygger upp glykogenet (som ändå är uppbyggt av glykos)??...förvirrad

z_bumbi
2005-08-27, 18:15
vad är det för mindre molekyl som snabbare bygger upp glykogenet (som ändå är uppbyggt av glykos)??...förvirrad

Transporten från magsäcken går snabbare om det är en större molekyl = Maltodextrin, vitargo, amylopektin.

Ninjasmurf
2005-08-27, 18:20
Transporten från magsäcken går snabbare om det är en större molekyl = Maltodextrin, vitargo, amylopektin.
aha då blev det mycket klarare, tackar