handdator

Visa fullständig version : Snabba eller långsamma kollisar innan träning?


dawgfather
2005-08-23, 11:09
Undrar om man skall käka snabba eller långsamma kollisar innan träning?
Hur mkt protein skall man få i sig osv...
Mkt tacksam för svar! :hbang:

Davil
2005-08-23, 11:23
Undrar om man skall käka snabba eller långsamma kollisar innan träning?
Hur mkt protein skall man få i sig osv...
Mkt tacksam för svar! :hbang:

Ett vanligt mål 60-90min innan träning, dvs lågglykemiskt.

Precis innan träningens start och gärna inpå passet - Högglykemiskt.

dawgfather
2005-08-23, 11:29
Ska man inte ta lite extra kollisar vid det målet då?
Är 150g fullkornspasta och 1 burk tonfisk + lite kessella och en banan för mkt???

King Grub
2005-08-23, 11:50
Du behöver inte "kvitta" exakta mängder som träningen kommer att förbruka. Ät den mängd du behöver för att känna dig piggast och som du kan prestera bäst på. 1-2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt 60 min innan träning har visat sig prestationsförbättrande hos dom flesta.

dawgfather
2005-08-23, 11:53
Ok...Men hur är det med proteinet? Hur mkt bör man få i sig innan ett pass?
Tack för svaren!

King Grub
2005-08-23, 11:54
En normal måltid med någon proteinkälla ger dig säker det protein du behöver. Säg en 35-40 gram totalt i måltiden, så du är säker på att få i dig minst 20 gram essentiella aminosyror.

Motsvarande mängd i gainer direkt innan passet, om du använder sådan.

Bara du har tillgång till protein före och efter passet är du säkert inte fel ute.

Lizzie
2005-08-23, 13:25
Är det bara om man ska 'bygga muskler' som högglykemiskt behövs innan träning? Jag menar ska man ska fettförbränna eller träna kondition ska man väl bara äta 90-60 min innan, då med lågt GI?

King Grub
2005-08-23, 13:26
Japp.

Lizzie
2005-08-23, 13:45
Skönt att höra, så man inte är ute å seglar helt...

dawgfather
2005-08-23, 13:50
Kingen! Skall det vara kollisar med högt eller lågt GI INNAN passet?
Tack på förhand!

King Grub
2005-08-23, 13:51
Direkt innan högt, företrädesvis maltodextrin.

dawgfather
2005-08-23, 14:00
Men vid måltiden innan då? Hur mkt maltodextrin skall man ta? BAra maltodextrin eller ngt annat...Tog koffeintabs 20 min innan passet...Var det bra? BTW räcker det med en burk kesella och en banan som efter träningsmål?
Tackar Grub!

King Grub
2005-08-23, 14:04
Men vid måltiden innan då? Hur mkt maltodextrin skall man ta? BAra maltodextrin eller ngt annat...Tog koffeintabs 20 min innan passet...Var det bra? BTW räcker det med en burk kesella och en banan som efter träningsmål?
Tackar Grub!

Vid måltiden en timme eller så innan skall det inte vara något maltodextrin! Ett vanligt mål mat med pasta, ris, müsli, grovbröd, gröt, potatis, t ex, som kolhydratbas.

BTW räcker det med en burk kesella och en banan som efter träningsmål?

Proteinet räcker säkert. Är du ute efter snabb återhämtning innehåller en banan varken mycket eller snabba kolhydrater. Runt 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt är en "normal" dos. Maltodextrin är att rekommendera här igen.

dawgfather
2005-08-23, 14:12
Ok...Var kan man köpa Maltodextrin?
Är lite trög men undrar fortfarande om det skall vara långsamma eller snabba kollisar vid den vanliga måltiden innan träningen?
Dessutom: Om man käkar en burk kesella och snabba kollisar räknas det då som en måltid eller skall man käka igen direkt när man kommer hem, eller vänta 3 timmar till nästa måltid? Grub! Du är ju full av information :bow: :hbang: :thumbup:

King Grub
2005-08-23, 14:19
Var kan man köpa Maltodextrin?

Bryggeritillbehörsaffärer. Humle.se bl a på nätet.

Är lite trög men undrar fortfarande om det skall vara långsamma eller snabba kollisar vid den vanliga måltiden innan träningen?

Långsamma.

Dessutom: Om man käkar en burk kesella och snabba kollisar räknas det då som en måltid eller skall man käka igen direkt när man kommer hem

Ja och ja. Det räknas som en måltid och du bör äta när du kommer hem. Det är en äta flera mindre mål efter träning i stället för ett stort. Det anabola gensvaret från en viss mängd kolhydrat+essentiella aminosyror efter träning minskar inte det anabola gensvaret på motsvarande mängd 1 h senare.

dawgfather
2005-08-23, 14:21
Så att även om jag trycker i mig kessellan och kollisarna så skall jag käka en vanlig måltid typ 35 minuter senare när jag kommit hem?

King Grub
2005-08-23, 14:22
Ja. Om du vill ha bästa resultat av träningen och ge musklerna vad dom behöver, när dom behöver det.

Tränar du för att må bra och för att det är roligt behöver du inte hålla på med drinkar efter träningen, utan kan lugnt gå hem och äta ett vanligt mål mat av lunch- eller middagstyp.

dawgfather
2005-08-23, 14:24
Oki...Så mkt mat :eating: Funkar Dextropurpulver lika bra som Maltodextrin?

King Grub
2005-08-23, 14:25
Funkar Dextropurpulver lika bra som Maltodextrin?

Nej, men det är alternativet snäppet under. Ger lite långsammare glykogeninlagring (5-10%) och kräver mycket mer vatten för att lösningen skall bli isoton och lämna magsäcken fort: 1 L vatten per 60 gram druvsocker. Jämfört med mindre än hälften för maltodextrin.

dawgfather
2005-08-23, 14:30
Vill ha bra resultat...Träningen är inte rolig än...haha...Men vill ha så bra resultat som möjligt...Ngt tips på en sk gainer som är bra att dricka efter träningen?...
Grub....Hade varit supervänligt om du kunde skriva ner vad jag skall käka före och eftrer träningen...dvs Gainers och malto och allt vad det heter...Dricker jag en gainer så kan jag väl sticka hem och käka en vanlig måltid med långsamma kollisar sen va? Tack som fasiken!

dawgfather
2005-08-24, 16:01
Please ;) ...Hade varit jävligt tacksam;9 Se det som dagens goda gärning :) *kissass*

King Grub
2005-08-24, 16:07
Det finns många trådar om det.

Mat en timme innan, gainer direkt innan, gainer efter, hem och ät. Ett upplägg.

Mat en timme innan, gainer efter, hem och ät. Ett upplägg.

Mat en timme innan, protein 30 minuter innan, kolhydrat direkt innan, kolhydrat direkt efter, protein en timme senare, måltid en timme efter det. Ett upplägg.

Mat en timme innan, gainer innan, protein direkt efter, hem och ät. Ett upplägg.

Mat en timme innan, protein direkt före, protein direkt efter, hem och ät. Ett upplägg.

Mat en timme innan, träna, hem och ät. Ett upplägg.

Mat en timme innan, gainer under träning, hem och ät. Ett upplägg.

Det finns inte ett bestämt upplägg som är "bäst".

dawgfather
2005-08-24, 16:48
Okidokki!!!Tack!Får väl pröva mig fram;) Ville bara ha lite riktlinjer så att man inte hamnar helt fel;)