handdator

Visa fullständig version : Han ger protein pulver till hund`?


Linusen
2005-08-23, 05:34
Ja som texten lyder.. *screwy*

Jag har en vän liten bit utanför stockholm som ger sin hund protein pulver utspritt i maten *rolleyes* .. han tror att hunden får grövvre musklebyggnad av det, samtidigt som han cyklar med hunden.. Nu är jag ju själv hund"nörd" .. har själv hund och jag försöker förklara att de kanske inte är de bästa att ge en hund *grr27* .. Men han tror inte på mig *rolleyes*

Nu undrar jag, är detta pulver farligt att ge djur? Måste få ett rätt svar så jag kan säga åt honom att sluta ge sin hund protein pulver :devil: .. eller ska jag sluta gnälla???

no1fitness
2005-08-23, 05:42
Nu är inte jag någon expert, men det kan väl knappast vara farligt att ge sin hund. Undantaget är väl en växande valp som inte bör få i sig för mycket protein. Gäller speciellt storväxta raser.

Sverker
2005-08-23, 05:52
Det låter helt klart som om den hunden får en för fettfattig kost.

Nu är jag inte veterinär men det låter både olämpligt och dyrt med proteinpulver till en hund.
Det kokta äggvitorna till husse och äggulorna till vovve låter bättre.

Kjellstroem
2005-08-23, 09:23
emmzan läser väl till veterinär om jag inte har fel. PM:a henne om hon inte svarar här. Alternativt kan du ju bara ringa djursjukhuset eller motsvarande och få svar på frågan.

Jag själv har ingen aning men skulle gissa att lite extra proteinpulver, förutsatt att den redan får bra hundfoder, antagligen inte gör så mycket skada. Om däremot bra hundfoder ersätts med proteinpulver så kan det nog bli stora problem.

Tolkia
2005-08-23, 10:46
Om man tror att hunden behöver en mer proteinrik kost är det väl bättre att byta till ett mer proteinrikt HUNDFODER istället, som är utvecklat och utprovat för att passa en hunds behov? Det finns sådant foder, men det är förstås inte säkert att det finns på ICA, ocxh det kostar ju alla gånger lite mer än "Doggy".

Vi gav vår förra hund någon fryst mat som såg ut ungefär som BOB:s brunabönor-korvar (kanske den hette "Classic" eller något) som skulle vara "rent" och proteinrikt; det var lite dyrt och lite jobbigt att hantera, men hon mådde helt klart bra på det.

Baha
2005-08-23, 10:50
Bara att inse, proteinpulver duger inte ens som hundmat.

Fatcan
2005-08-23, 11:06
Varför skulle det vara farligt för hunden med proteinpulver? :confused:

dawgfather
2005-08-23, 11:14
Om hunden växer dvs om det är en valp eller unghund så är det en big NO NO :nono:

Davil
2005-08-23, 11:37
Bara att inse, proteinpulver duger inte ens som hundmat.

Vadå inte ens ?

Linusen
2005-08-23, 14:33
Jag ger min hund sånna korvar du beskrev, men jag ger färskfoder av en sort som heter... Nordic special +.. de är glutenfritt och passar utmärkt till min vovvsing :) ..

Jo men min kompis ger vanligt torrfoder, men tror att hans hund komemr få feta muskler av dessa protein pulver,.. o blandar i de i torrfodret *rolleyes* .. jag har inte sett hunden få större muskler(hunden är snart 2 år) men han har tydligen, vad han säger bara gett i 3 veckor *screwy* ...

Jag ger min hund äggula.. men skulle aldrig trycka i honom protein pulver *screwy*

men jag undra mer om de var riskabelt eller så? till en vuxen hund<?

dawgfather
2005-08-23, 14:40
Är det en Cane Corso eller Presa på fotot?

Tolkia
2005-08-23, 16:00
Vad är det för ras? Många raser är ju faktiskt inte färdigvuxna förrän efter 2 år.

Fairing
2005-08-23, 17:00
Min ena "Staff" fick/får en väldigt fett & proteinrik kost (Rapid Hydro blend) och är säkerligen den biffigaste staffen ni kan hitta. Pälsen är fin och alla allergier är borta sedan vi ändrade kosten och tog bort en del kolhydrater.

Många brukar fråga vad han har ätit och svaret blir såklart: FAIRING :hbang:

mangemani
2005-08-23, 17:37
om det var farligt så skulle våra hundar ha slocknat för länge sedan.
fatta hur många drinkar man har tappat,råkat knuffa omkull eller liknande och allt har hamnat på golvet,lat som man är så orkar man inte gå och hämta moppen utan visslar på hundarna så får dom göra jobbet och dom tycks älska det :eating: :thumbup:

emmzan
2005-08-23, 18:22
Min ena "Staff" fick/får en väldigt fett & proteinrik kost (Rapid Hydro blend) och är säkerligen den biffigaste staffen ni kan hitta. Pälsen är fin och alla allergier är borta sedan vi ändrade kosten och tog bort en del kolhydrater.

Många brukar fråga vad han har ätit och svaret blir såklart: FAIRING :hbang:


Blev hunden allergifri när ni tog bort kolhydrater? Vad var allergisymtomen? Undrar bara eftersom det i regel är proteinerna man reagerar på!

Ang proteinpulver så skulle jag inte bobba in hunden en massa men tror ej att det speciellt skadligt i mindre mängder. Självklart då som tillskott och inte ersättande av vanligt fullfoder. Om det sedan får avsedd effekt eller ej vill jag ej uttalla mig om.

Linusen
2005-08-23, 19:22
Vad är det för ras? Många raser är ju faktiskt inte färdigvuxna förrän efter 2 år.

På mitt foto så är det en cane corso min valp som nu är 7 månader..

Hunden det handlar om är en amstaff blanding..

Linusen
2005-08-23, 19:25
QUOTE=dawgfather]Är det en Cane Corso eller Presa på fotot?[/QUOTE]

Det är min Cane corso bäbis på fotot :)

Linusen
2005-08-23, 19:29
Satt med andra ord att ge ca ½ dl om dagen i maten av rent protein pulver är alltså inte skadligt för hunden? Men är de som han som äger hunden tror, att amstaff blandningen kommer få feta muskler :eating: :bpump: av detta pulver blandat med vanligt torrfoder eller är de bara ett önsketänkande från hans sida *screwy* ????

Herkulez
2005-08-23, 19:37
På mitt foto så är det en cane corso min valp som nu är 7 månader..

Hunden det handlar om är en amstaff blanding..
fin, kan du inte sätta in en bättre bild på han? din hund då

dawgfather
2005-08-23, 19:45
Personligen så skulle jag akta mig för att ge en Corso prottepulver...Ge han bra foder istället...Corson är en stor ras som dessutom dras med hd/ad problem...Men det vet du nog!Fin jycke ...Vart kommer han ifrån om man får fråga...

Trance
2005-08-23, 19:55
Vore det inte billigare att skriva att han har liten penis på en t-shirt istället för att ge sin amstaff-blandras proteinpulver?

Pingen
2005-08-23, 20:47
Värre med idioterna på flasback som vill ge hundarna (även ibland katter) dbol. Förhoppningsvis stannar som frågor.

mr ruhl
2005-08-23, 20:58
Min ena "Staff" fick/får en väldigt fett & proteinrik kost (Rapid Hydro blend) och är säkerligen den biffigaste staffen ni kan hitta. Pälsen är fin och alla allergier är borta sedan vi ändrade kosten och tog bort en del kolhydrater.

Många brukar fråga vad han har ätit och svaret blir såklart: FAIRING :hbang:


jahapp så kom chansen att göra reklam igen=) skulle inte ge fairing till en uteliggare ens..skojar bara!

emmzan
2005-08-23, 21:12
Personligen så skulle jag akta mig för att ge en Corso prottepulver...Ge han bra foder istället...Corson är en stor ras som dessutom dras med hd/ad problem...Men det vet du nog!Fin jycke ...Vart kommer han ifrån om man får fråga...

Är väldigt omdiskuterat huruvida högt energiintag/snabb tillväxt har så mkt med utveckling av hd/ad-komplexet som man tidigare trott. Detta enligt expertisen på veterinärhögskolan iallafall!

emmzan
2005-08-23, 21:13
Värre med idioterna på flasback som vill ge hundarna (även ibland katter) dbol. Förhoppningsvis stannar som frågor.

Det anses egentligen inte fel att ge deca till katter om man har rätt skäl till det. Det handlar då om t.ex njursjuka katter som är anorektiska och har extremt dåliga blodvärden etc. Används inte så mkt nuförtiden men är inte något som är kontraindicerat eller felaktigt i den situationen.

Coldsmith
2005-08-23, 21:30
tål dom mjölkprodukter då? För vassle-protein är väl just det?

Pingen
2005-08-23, 21:47
Det anses egentligen inte fel att ge deca till katter om man har rätt skäl till det. Det handlar då om t.ex njursjuka katter som är anorektiska och har extremt dåliga blodvärden etc. Används inte så mkt nuförtiden men är inte något som är kontraindicerat eller felaktigt i den situationen.

I sammanhangen där, för anabol effekt samt att få djuren mer aggressiva är är det ruskigt felaktigt.

Tolkia
2005-08-23, 22:09
Blev hunden allergifri när ni tog bort kolhydrater? Vad var allergisymtomen? Undrar bara eftersom det i regel är proteinerna man reagerar på!
NU var det här inte till mig, men jag svarar jag med - anledningen till att vi började ge vår hund (boxertik) "frysmat" istället för torrfoder var nämligen att hon drogs med hudproblem; kliade sig HELA TIDEN tills hon var alldeles sårig. Efter foderbyte blev hon hur mycket bättre som helst; efter en längre "kur" med "frysmat" kunde hon även käka torrfoder i perioder (t.ex. när man var på semester och hade begränsade möjligheter att hålla på och joxa med djupfryst resp. slabbig upptinad mat). En teori från veterinärens sida var just att problemen hade något att göra med att den mängd torrfoder som behövdes för att tillfredsställa hennes energibehov gav för lite protein - en för liten energiprocent protein, eller hur det är man säger. Å andra sidan är ju djurfoderfabrikanterna - särskilt vissa billiga torrfodermärken - kända för att stoppa ungefär vilken skit som helst i sina produkter, så det kan ju även ha varit något annat hon reagerade på.

Mer on topic tycker jag dock fortfarande att det verkar ändamålsenligare att ge hunden ett BRA foder på en gång istället för att hålla på och mickla med proteinpulver, men det kanske är min lättja och osäkerhet som talar.

MyungChul
2005-08-24, 00:39
Värre med idioterna på flasback som vill ge hundarna (även ibland katter) dbol. Förhoppningsvis stannar som frågor.

men du, vad vill dom inte göra på det forumet?

Linusen
2005-08-24, 05:09
Personligen så skulle jag akta mig för att ge en Corso prottepulver...Ge han bra foder istället...Corson är en stor ras som dessutom dras med hd/ad problem...Men det vet du nog!Fin jycke ...Vart kommer han ifrån om man får fråga...


Jag sa ju att det inte GÄLLDE MIN HUND *grr27*

Min hund är av rasen cane corso, HUNDEN det gäller, killen som ger pulvret är av rasen amstaff/boxer

Förstår ni :)

Linusen
2005-08-24, 05:13
Ja möjligt att han kanske borde ge annat foder, jag är själv skeptiskt till torrfoder.. ger ju min hund färskfoder ,fryst mat i korvar som man tinar gjort på kött,blod,grishjärta osv... o inte alls lika dyrt konstigt nog trots att de är kanon foder

Killen(vill inte hänga ut namn) ger bara torrfoder, han tänker nog inte så mycket att de är protien så, utan vill ju ge nåt som får hunden muskler o växa :eating: .. de är alltså inget tillskott han ger för hundens hälsa så.. uatn mer för att få en mer musklad hund *screwy* , låter ju så jävla korkat.. så därför tänkte jag höra med er, om jag kan säga till han att de komemr inte bli nån skillnad , eller de 'är INTE bra att ge?

no1fitness
2005-08-24, 05:53
Våra hundar har också fått i sig en liten mängd proteinpulver vid ett antal tillfällen utan att de kommit till skada. Tror inte att det är farligt i små mängder och tror även att det antagligen inte kommer göra någon skillnad alls på muskeltillväxten...
Ägaren till hunden får väl ta och träna lite mer själv så han inte behöver en stor och stark hund att skylta med. :D

Våra hundar är helt fulvuxna vid 3-4 års ålder och det är nu när de är i 3 års åldern som de har börjat lägga på sig muskler och det med vanlig hundmat och inga pulver. Be honom ha tålamod.

Tolkia
2005-08-24, 07:05
... HUNDEN det gäller, killen som ger pulvret är av rasen amstaff/boxer.
Hmm ... vad tänkte tikägaren på ...? ;)

Allvarligt talat; är det en halvboxer skulle jag tro att den fortfarande är "tonårstanig" vid två (kanske är amstaffarna mer snabbväxande; jag har inte koll där måste jag erkänna, men det finns det ju många andra här som har). För att råda bot på det hjälper inga proteinpulver i världen, endast tiden. Att den går kan man å andra sidan vara rätt säker på ...

Hur "biffig" en boxer blir har rätt mycket med linjen att göra; vår var från en småväxt släkt, och blev därför aldrig särskilt stor trots mycket mat (visa mig en matvägrande boxer ...) och mycket motion; däremot stötte jag och min syrra på en boxerhanne i Visby häromveckan som var bokstavligt talat gigantisk; vi var tvungna att komma väldigt nära innan vi var säkra på att det var en boxer och inte någon sorts mastiffkorsning. En uppskattning av ägaren leder mig till slutsatsen att den hunden aldrig kommit eller kommer att komma i närheten av ett proteinpulver ... ;)

Nä, tid, motion och ett riktigt bra foder säger jag fortfarande.

Fairing
2005-08-24, 07:09
Blev hunden allergifri när ni tog bort kolhydrater? Vad var allergisymtomen? Undrar bara eftersom det i regel är proteinerna man reagerar på!

Ang proteinpulver så skulle jag inte bobba in hunden en massa men tror ej att det speciellt skadligt i mindre mängder. Självklart då som tillskott och inte ersättande av vanligt fullfoder. Om det sedan får avsedd effekt eller ej vill jag ej uttalla mig om.

Atlas (hunden) vart fri från sina allergisymtom när vi bytte bort "vanlig" proteinkälla till hydrolysat på veterinärens inrådan.samtidigt bytte vi till enbart ris och potatis som kolhydratskälla. Fett i form av Omega-3 samt rapsolja.

Atlas hade eksem och bölder typ fruncolos (tror det stavas så) på tassar men allt gick bort när vi ändrade kost. Alla specialfoder till hundar med allergier innehåller just hydrolyserade proteinkällor.

Vi får alltid frågan av vår veterinär vad hemligheten är med kosten för mina hundar är små "bodybuilders" i kroppsform :D

Herkulez
2005-08-24, 07:22
jahapp så kom chansen att göra reklam igen=) skulle inte ge fairing till en uteliggare ens..skojar bara!
lol

äh snuta gnäll trance, klart det är kul med en vältränad hund =)
min har så liten penis så det syns knappt så nån tshirt folk ser det ändå, folk brukar fråga ibland om det är en tik för den syns knappt :D

nämen allvarligt va ä'r det för fel med att ha en vältränad hund? terriers och liknande hundar behöver så mkt aktivering annars blir dom loco, och kan man maximera deras resultat med lite proteinpulver så är det ju inge fel på det. En hund mår bra av att vara vältränad.

sen dom som dopar sina hundar är en annan sak, dom gör det ju enbart för sina egna egons skull och borde få en spruta med råttgift.

Herkulez
2005-08-24, 07:23
Atlas (hunden) vart fri från sina allergisymtom när vi bytte bort "vanlig" proteinkälla till hydrolysat på veterinärens inrådan.samtidigt bytte vi till enbart ris och potatis som kolhydratskälla. Fett i form av Omega-3 samt rapsolja.

Atlas hade eksem och bölder typ fruncolos (tror det stavas så) på tassar men allt gick bort när vi ändrade kost. Alla specialfoder till hundar med allergier innehåller just hydrolyserade proteinkällor.

Vi får alltid frågan av vår veterinär vad hemligheten är med kosten för mina hundar är små "bodybuilders" i kroppsform :D
intressant, du har PM om 2 minuter.

emmzan
2005-08-24, 09:10
I sammanhangen där, för anabol effekt samt att få djuren mer aggressiva är är det ruskigt felaktigt.

Därför skrev jag "om man har rätt skäl till det".



Fairing> Ah, då är jag med :)... Färdiga allergifoder är en hel vetenskap - fodertillverkarna gillar att tjoa om att deras foder är MEST hydrolyserat och därmed ger MINST allergier tjohejsanhoppsan. När man sedan tvingat djurägaren att ge sin hund svindyrt foder i 12 veckor visar det sig att hunden inte alls är foderallegisk utan snarare inte tål björkpollen eller dammkvalster :D

Ungefär vilka mängder av allt ger du per dag av er mat då?

Herkulez
2005-08-24, 09:46
ok provade att hälla på whey-80 pulver över hans torrfoder, det här blev resultat, det klibbade sig lite på håret under käken :D

EiseltUK
2005-08-24, 12:50
Min ena "Staff" fick/får en väldigt fett & proteinrik kost (Rapid Hydro blend) och är säkerligen den biffigaste staffen ni kan hitta. Pälsen är fin och alla allergier är borta sedan vi ändrade kosten och tog bort en del kolhydrater.

Många brukar fråga vad han har ätit och svaret blir såklart: FAIRING :hbang:


Snicksnack... Atlas är officiellt "sponsrad" (köpt) av Fairing men använder i själva verket EISELT och måste smussla med burkarna för att inte förlora sitt kontrakt. :D

Linusen
2005-08-24, 17:33
Lite bilder på min bäbis , cane corso , idag 7 månader

http://www.zoonen.se/res/user/332855/galleri/425998/13vecker_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.se/res/user/332855/galleri/447766/image015_16a_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.se/res/user/332855/galleri/481434/grevenomamam_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.se/res/user/332855/galleri/447764/image010_11a_orig_SE.jpg

Fairing
2005-08-24, 17:52
Snicksnack... Atlas är officiellt "sponsrad" (köpt) av Fairing men använder i själva verket EISELT och måste smussla med burkarna för att inte förlora sitt kontrakt. :D

:D jag trodde att Egon (Eiselts hund) var ett bevis på effekten av era produkter.Kanske skall nämna att Egon är en jättesöt dvärgtax :D

Innan ni ger hundarna Whey 80 , Exell , FX eller dyl. grisfoder så kom ihåg att jag skrev att jag gav hunden HYDROLYSERAT protein för att minska risken för allergier :cool:

no1fitness
2005-08-24, 23:54
ok provade att hälla på whey-80 pulver över hans torrfoder, det här blev resultat, det klibbade sig lite på håret under käken :D

Ha ha, vad söt han är ! :love:
Floyd har ofta blivit feltagen som tik, pga av hans storlek och feminina ansikte, men som tur är har han inte fattat vad folk säger. :D

Ps. Han har också liten penis Herk, så du behöver inte känna dig ensam. :naughty: Ds.

Herkulez
2005-08-25, 09:43
Ha ha, vad söt han är ! :love:
Floyd har ofta blivit feltagen som tik, pga av hans storlek och feminina ansikte, men som tur är har han inte fattat vad folk säger. :D

Ps. Han har också liten penis Herk, så du behöver inte känna dig ensam. :naughty: Ds.
haha JAG bevöer mig inte känna mig ensam jasså :laugh:

jwzrd
2005-08-25, 10:57
ok provade att hälla på whey-80 pulver över hans torrfoder, det här blev resultat, det klibbade sig lite på håret under käken :D

Haha det syns tydligt att han tänker: Vaffan gjorde du så för din dumme fan :D

ETK_TIS
2005-08-25, 17:00
Nu är inte jag någon expert, men det kan väl knappast vara farligt att ge sin hund. Undantaget är väl en växande valp som inte bör få i sig för mycket protein. Gäller speciellt storväxta raser.

?????? En hund lever ju på Protein + fett

ETK_TIS
2005-08-25, 17:04
Ja möjligt att han kanske borde ge annat foder, jag är själv skeptiskt till torrfoder.. ger ju min hund färskfoder ,fryst mat i korvar som man tinar gjort på kött,blod,grishjärta osv... o inte alls lika dyrt konstigt nog trots att de är kanon foder

Killen(vill inte hänga ut namn) ger bara torrfoder, han tänker nog inte så mycket att de är protien så, utan vill ju ge nåt som får hunden muskler o växa :eating: .. de är alltså inget tillskott han ger för hundens hälsa så.. uatn mer för att få en mer musklad hund *screwy* , låter ju så jävla korkat.. så därför tänkte jag höra med er, om jag kan säga till han att de komemr inte bli nån skillnad , eller de 'är INTE bra att ge?

Vom ( komage)+ kindkött får min hund , skulle inte komma på tanken att ge han torrfoder

emmzan
2005-08-25, 20:08
ETK_TIS> och kolhydrater!

Har alltid gett våre hundar torrfoder + extratillskott i form av matrester. Provade liknande fryst foder och orkade med det någon vecka. Jag litar på torrfoder av rätt märke till 100%.

Tolkia
2005-08-25, 21:49
Jag litar på torrfoder av rätt märke till 100%.
Dito. Nyckelorden i sammanhanget torde vara "AV RÄTT MÄRKE".
Sedan är det bara att hoppas att hunden uppskattar det fina fodret också - vår första hund ratade konsekvent ALLT när det var dags att gå över från valp- till vuxenfoder. Tills vi provade "Doggy", som väl är något av lågvattenmärket på torrfoderfronten ...

emmzan
2005-08-25, 21:52
Dito. Nyckelorden i sammanhanget torde vara "AV RÄTT MÄRKE".
Sedan är det bara att hoppas att hunden uppskattar det fina fodret också - vår första hund ratade konsekvent ALLT när det var dags att gå över från valp- till vuxenfoder. Tills vi provade "Doggy", som väl är något av lågvattenmärket på torrfoderfronten ...

Doggy... uäck :D Åsikten beror på att alla 3 hundarna drabbade av kraftig flatulens av det fodret..

När det gäller hundar som tokratar allt.. Antingen mutar man i dem som min mamma (lägger typ hundkorv i maten och rör om) eller så svälter man dom små fanstygen till dom äter (genom att inte ge dom något annat foder då)... Båda varianterna fungerar oftast i längden.

ETK_TIS
2005-08-26, 08:08
ETK_TIS> och kolhydrater!

Har alltid gett våre hundar torrfoder + extratillskott i form av matrester. Provade liknande fryst foder och orkade med det någon vecka. Jag litar på torrfoder av rätt märke till 100%.

Nja , jag litar nada på torrfoder , finns mycke oklara saker i förteckningen på förpackningen ,( har sett cellulosa ) sen får det heta vad det vill.

När det gäller kolhydrater , så ger jag hunden finriven morot eller vitkål , och det som transport medel för tarmen .upptaget blir bättre med finrivet .

Hunden är ett rovdjur - As ätare i grunden, och ska ha mat efter dom premisserna ,,( anser jag ).

Doktor V
2005-09-05, 15:16
Atlas (hunden) vart fri från sina allergisymtom när vi bytte bort "vanlig" proteinkälla till hydrolysat på veterinärens inrådan.samtidigt bytte vi till enbart ris och potatis som kolhydratskälla. Fett i form av Omega-3 samt rapsolja.

Atlas hade eksem och bölder typ fruncolos (tror det stavas så) på tassar men allt gick bort när vi ändrade kost. Alla specialfoder till hundar med allergier innehåller just hydrolyserade proteinkällor.

Vi får alltid frågan av vår veterinär vad hemligheten är med kosten för mina hundar är små "bodybuilders" i kroppsform :D

HAr funderat på att ge just Rapid Hydro till min jycke, han är foderallergiker och äter Hills svindyra foder.
Tror proteinpulver med ris blir billigare och kanske dessutom uppskattat av Zigge då han får lite variation

ETK_TIS
2005-09-05, 17:16
HAr funderat på att ge just Rapid Hydro till min jycke, han är foderallergiker och äter Hills svindyra foder.
Tror proteinpulver med ris blir billigare och kanske dessutom uppskattat av Zigge då han får lite variation

Ko mage fungerar bra me , men luktar *spy* och det är mycke lättsmält protein .