handdator

Visa fullständig version : Smärta i vänstra "filén"!


Prowler
2005-08-22, 17:29
Har nu haft något skit i vänster sida av den vänstra "filén" på ryggen (erektor spine eller?)i ca tre månader. Jag känner så gott som aldrig någon smärta när jag tränar, eller rör mig normalt, men när jag är liggande på rygg, vrider mig eller svankar så hugger det till ordenligt i denna vänstra filén. Det känns som att den krampar till eller blir sträckt. Jag tror att den första gången jag märkte det var när jag låg och sov vriden åt höger i någon typ av fosterställning och skulle vända mig tillbaks. Smärtan infinner sig ca 1-2 dec upp på muskeln. Jag har varit till vårdcentralen två gånger. Första gången så skulle jag testa med Zon salva, och det hjälpte ju absolut ingenting. Andra gången fick jag antiinflammatorisk medicin, det hjälpte inte heller. Efter det fick jag remiss till sjukgymnast som dröjde och dröjde så jag tog själv kontakt med en naprapat som masserade och böjde och knäckte lite så att det knäppte till i en kota i bröstryggen. Den kotan satt en aning för långt in sa han och det kunde vara en anledning till att muskeln var irriterad. Jag inbillade mig att det blev lite bättre, men nu vette fan egentligen... Vad tror ni? Ska jag gå tillbaks till honom? Är det någon som känner igen problemet? Ingen jag har pratat med har sagt att jag ska vänta med träningen. Jag har ändå tagit ledigt från den i tre veckor nu, men det gör absolut ingen skillnad. Jag får ju ändå aldrig ont när jag tränar. Förutom när jag kör crunches med benen i 90 grader över en bänk. Då kan jag råka svanka till och så smärtar det. Hoppas någon orkar läsa detta. Jag är mest ute efter andras idéer och erfarenheter. Jag har telefontid med läkaren på onsdag, så jag får se vad han säger då. Men fram tills dess kan det som sagt vara bra med andras erfarenheter. Det är ju trots allt ganska ofta läkare har lite fel...

Åse Columbus
2005-08-22, 21:20
allmänläkare är väl inte det du behöver just nu......ta tag i en duktig idrottsläkare eller en naprapat som tränar själv....

men e det en inflammation ska du inte massera det...utan ta antiinflammatoriskt o avvakta.....

Yip_man
2005-08-25, 15:41
Jag hade samma smärta som du men jag behandla med rygglyft och marklyft. märkte en direkt förbättring sen jag började köra marklyften kontinuerligt.