handdator

Visa fullständig version : oläsbar hårddisk och hur kopplar jag in den i min egen dator?


kalle_banan
2005-08-22, 15:32
min frände har nyligen haft hårddiskkrasch, så nu har han en ny. jag for dit idag och skulle lägga in XP åt honom, men den var korrupt. så vi provade linux (ubuntu) funkade utan några som hellst problem. försökte med XP igen, funkade inte. så vi testade win 98 vilket funkade även om man behövde starta om datorn fem gånger innan allt var klart. så då tänkte vi slänga in XP på disken eftersom den kanske var "lagad" nu när vi kunnat lägga in lnux och win 98, men då kom samma problem, oläsbar och korrupt. så in med win 98 igen, scan disk i oändligheter och det gick inte (eller vi orkade inte) att installera det igen.

så jag tog med mig hårddisken hem (är hemma nu) och tänkte trycka in den i min dator, formatera den och haxxa den så man kan få in XP på den men nu kan jag inte hitta nått uttag för den? kan jag inte koppla in en extra hårddisk i min dator?!

eller är det kanske bara ngt speciellt man måste göra?
för min hårddisk sitter i moderkortet och nätagget, o det ska väll den andra också göra? jag kan inte hitta nått extra uttag för den, så ehm... suger mitt moderkort då eller? för inte kan jag väll koppla ur CD-romen och koppla in disken den vägen

christian
2005-08-22, 15:36
Har du inga extra IDE-kablar så får du låna kontakten som CD:n använder.

Loke
2005-08-22, 15:38
för inte kan jag väll koppla ur CD-romen och koppla in disken den vägen

Jo.

kalle_banan
2005-08-22, 15:39
Har du inga extra IDE-kablar så får du låna kontakten som CD:n använder.
http://www.proffs.nu/images/idecable.jpg

en sån sitter i hårddisken, men jag kan inte koppla den till moderkortet mer än cdromens uttag.

kalle_banan
2005-08-22, 15:40
Jo.
coolt, men då kan jag inte använda cdromen och lägga in XP på den, kan man göra det på nått annat sätt?

christian
2005-08-22, 15:41
[.IMG]http://www.proffs.nu/images/idecable.jpg[/IMG]

en sån sitter i hårddisken, men jag kan inte koppla den till moderkortet mer än cdromens uttag.

Finns det bara en sån kabel? Annars kan du ju kanske låna någon eller köpa en till, går på runt hundringen.

JJ
2005-08-22, 15:41
coolt, men då kan jag inte använda cdromen och lägga in XP på den, kan man göra det på nått annat sätt?
Ta ut din egen hd.

kalle_banan
2005-08-22, 15:43
Ta ut din egen hd.
men tar jag ur min egen är jag på ruta ett igen, jag behöver windows för att kolla i min kompis hårddisk och formatera den och sedan på nått vänster lägga in XP.

edgen_ÖSD
2005-08-22, 15:43
-----------------------------------------------------

Om jag bara lånar tråden lite lite eftersom jag har ett liknande problem som bara det att jag inte vill starta en ny tråd om det. När jag ska ominstallera XP kommer det upp ett meddelande om att datorn inte kan hitta hårddisken (står då man väljer att installera XP, den blå skärmen). Har en maxtor och jag tror det är för att jag behöver en drivrutin på diskett. Stämmer det, och är det nån som vet hur jag ska gå till väga?

-----------------------------------------------------

JJ
2005-08-22, 15:46
-----------------------------------------------------

Om jag bara lånar tråden lite lite eftersom jag har ett liknande problem som bara det att jag inte vill starta en ny tråd om det. När jag ska ominstallera XP kommer det upp ett meddelande om att datorn inte kan hitta hårddisken (står då man väljer att installera XP, den blå skärmen). Har en maxtor och jag tror det är för att jag behöver en drivrutin på diskett. Stämmer det, och är det nån som vet hur jag ska gå till väga?

-----------------------------------------------------
Du går in på tillverkarens hemsida och laddar ned drivrutinen. Under installationen av Xp trycker du på typ "F?" (det står vilken) för att installera scsi-drivisar.

King Grub
2005-08-22, 15:47
-----------------------------------------------------

Om jag bara lånar tråden lite lite eftersom jag har ett liknande problem som bara det att jag inte vill starta en ny tråd om det. När jag ska ominstallera XP kommer det upp ett meddelande om att datorn inte kan hitta hårddisken (står då man väljer att installera XP, den blå skärmen). Har en maxtor och jag tror det är för att jag behöver en drivrutin på diskett. Stämmer det, och är det nån som vet hur jag ska gå till väga?

-----------------------------------------------------

Ja, är det en SATA-disk behöver vissa moderkort drivrutiner installerade från diskett under installation av Windows. Håll ner... F6 har jag för mig... när det står att du skall göra det för att installera dess drivrutiner. Hårddisktillverkaren har säkert dessa att ladda ner från sin hemsida, som du sedan kan kopiera till en diskett.

Edit: sen. :(

edgen_ÖSD
2005-08-22, 15:48
Du går in på tillverkarens hemsida och laddar ned drivrutinen. Under installationen av Xp trycker du på typ "F?" (det står vilken) för att installera scsi-drivisar.

Är det olika drivrutiner för olika versioner av samma märken, eller har tex MAXTOR en drivrutin till alla sina diskar?

JJ
2005-08-22, 15:49
Är det olika drivrutiner för olika versioner av samma märken, eller har tex MAXTOR en drivrutin till alla sina diskar?
Gissar att de har samma till alla SATA diskar, men jag vet inte säkert. Det borde framgå på hemsidan.

JJ
2005-08-22, 15:50
Edit: sen. :(

Såja vännen, en gång på tusen är inget att fälla tårar över
:D

kalle_banan
2005-08-22, 15:51
kan det vara så att jag med behöver drivrutiner?

JJ
2005-08-22, 15:53
kan det vara så att jag med behöver drivrutiner?

Om du berättar exakt vilket felmeddelande du fick så underlättar det. Men du fick ju in Win98 utan problem så det borde vara ett annat fel.

Mental
2005-08-22, 16:06
Notera, när det gäller SATA är det inte disken ni skall ha drivare till, utan SATA controlern på moderkortet, se moderkort eller chipsettilleverkare.

Notera 2, installerar du XP på din dator kommer den inte att fungera på din polares, om ni inte har exakt likadana komponenter

edgen_ÖSD
2005-08-22, 16:44
Gissar att de har samma till alla SATA diskar, men jag vet inte säkert. Det borde framgå på hemsidan.


Sorry att jag är en sån jäkla novice, men jag måste ha hjälp med det här. Hårddisken som jag använder heter Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB/IDE133 8MB. Sidan där drivrutinerna finns är maxtor.com. Är inte alls säker på att jag hittat rätt download, men jag tror att det kan vara den här: http://www.maxtor.se/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=58 . Kan det stämma, eller är jag ute och cyklar? Om det inte är rätt, vilken är det i såfall? Sidan där alla downloads finns listade är http://www.maxtor.se/portal/site/Maxtor/menuitem.8db0c3d6932ced37294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads

kalle_banan
2005-08-22, 17:03
Notera, när det gäller SATA är det inte disken ni skall ha drivare till, utan SATA controlern på moderkortet, se moderkort eller chipsettilleverkare.

Notera 2, installerar du XP på din dator kommer den inte att fungera på din polares, om ni inte har exakt likadana komponenter
okej, jag förstår...

jag har iaf satt in min kompis hd nu, partionerat den (en för win o en för lagring) och gett honom allt jag har av värde. nu är det NTFS på den, så den borde väll gå att koppla in i hans dator och lägga in XP utan problem? problemet vi hade förut var att den helt enkelt var oläsbar, men eftersom den är läsbar och allt det på min dator så funkar det väll på hans också? (annars blir jag ledsen *cry* )

JJ
2005-08-22, 17:50
Sorry att jag är en sån jäkla novice, men jag måste ha hjälp med det här. Hårddisken som jag använder heter Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB/IDE133 8MB. Sidan där drivrutinerna finns är maxtor.com. Är inte alls säker på att jag hittat rätt download, men jag tror att det kan vara den här: http://www.maxtor.se/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=58 . Kan det stämma, eller är jag ute och cyklar? Om det inte är rätt, vilken är det i såfall? Sidan där alla downloads finns listade är http://www.maxtor.se/portal/site/Maxtor/menuitem.8db0c3d6932ced37294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads

Vad har du för moderkort? Precis som mental säger så är det till controllern du behöver en drivrutin. Om du t.ex. har Nvidia som tillverkat controllern på ditt kortoch du har en AMD processor hittar du den t.ex. här:
http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_nf4_winxp32_amd_6.66.html

edgen_ÖSD
2005-08-22, 22:11
Vad har du för moderkort? Precis som mental säger så är det till controllern du behöver en drivrutin. Om du t.ex. har Nvidia som tillverkat controllern på ditt kortoch du har en AMD processor hittar du den t.ex. här:
http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_nf4_winxp32_amd_6.66.html

...om jag har ABIT Guru då? Ledsen att jag inte klarar av det själv, men kollade på deras hemsida och dataspråk är som grekiska för mig...

JJ
2005-08-23, 08:04
...om jag har ABIT Guru då? Ledsen att jag inte klarar av det själv, men kollade på deras hemsida och dataspråk är som grekiska för mig...

AMD eller Intel? Guru är ett namn på en teknik, inte en modell på deras moderkort. Har du t.ex. ett AN7 (AMD socket A, Nvidia's styrkrets) som jag hittar du drivern här:
http://www.abit.com.tw/page/se/download/download_driver_detail.php?pFILE_TYPE=Driver&pMAIN_TYPE=Motherboard&pTITLE_ON_SCREEN=AN7&pSOCKET_TYPE=Socket%20A

Mental
2005-08-23, 08:13
okej, jag förstår...

jag har iaf satt in min kompis hd nu, partionerat den (en för win o en för lagring) och gett honom allt jag har av värde. nu är det NTFS på den, så den borde väll gå att koppla in i hans dator och lägga in XP utan problem? problemet vi hade förut var att den helt enkelt var oläsbar, men eftersom den är läsbar och allt det på min dator så funkar det väll på hans också? (annars blir jag ledsen *cry* )

Det borde funka, men om den funkar finfint i en dator och itne alls i en annan så brukar det bara någon form av hårdvarukompabilitetsproblem, eller så är något i hans dator defekt. Lycka till

kharon
2005-08-23, 09:41
EDIT: ok jag yrade... ska börja läsa trådarna till slutet... sorry!


Vet inte om jag yrar men du vet väl att du kan koppla in två hårddiskar med samma kabel som du postade bild på? Strömkabeln (med massa färger) tar du ur CDrommen om du inte hittar en extra!

edgen_ÖSD
2005-08-23, 10:04
AMD eller Intel? Guru är ett namn på en teknik, inte en modell på deras moderkort. Har du t.ex. ett AN7 (AMD socket A, Nvidia's styrkrets) som jag hittar du drivern här:
http://www.abit.com.tw/page/se/download/download_driver_detail.php?pFILE_TYPE=Driver&pMAIN_TYPE=Motherboard&pTITLE_ON_SCREEN=AN7&pSOCKET_TYPE=Socket%20A

Jo precis, det är det kortet jag har. MEN, och det förvånar ta mig fan inte det minsta, går det inte längre att ta sig in på installationsdisken eftersom det kommer upp ett nytt felmeddelande innan den bootar från skivan.. Det här felmeddelandet har aldrig varit uppe förut, det är som att nånting vill att jag inte ska kunna fixa datorn.... Det står: NTLDR is missing. :confused: *cry* *grr*

Piranha
2005-08-23, 10:08
Jo precis, det är det kortet jag har. MEN, och det förvånar ta mig fan inte det minsta, går det inte längre att ta sig in på installationsdisken eftersom det kommer upp ett nytt felmeddelande innan den bootar från skivan.. Det här felmeddelandet har aldrig varit uppe förut, det är som att nånting vill att jag inte ska kunna fixa datorn.... Det står: NTLDR is missing. :confused: *cry* *grr*


Kör fdisk /mbr ifrån win98/me startskivan

edgen_ÖSD
2005-08-23, 10:12
Kör fdisk /mbr ifrån win98/me startskivan

Har inte den skivan kör XP... Och felet beror inte på att inte cd:n är förstahandsalternativ eller liknande för det har jag redan kollat...

JJ
2005-08-23, 10:18
Har inte den skivan kör XP... Och felet beror inte på att inte cd:n är förstahandsalternativ eller liknande för det har jag redan kollat...

Kommer du en bit i installationen?

edgen_ÖSD
2005-08-23, 10:21
Kommer du en bit i installationen?

Det var innan, men jag löste det där nu iaf helt själv för första gången någonsin ;) Nu behöver jag hjälp med steg två istället... Varje gång jag har kommit in i installationen och försökt installera disken igen (genom att ha disketten i och trycka F6 eller vad detnu är) kommer ett felmeddelande upp som säger att det inte går att itta filen txtsetup.oem. What??

Piranha
2005-08-23, 10:29
Postade tidigare i en tråd om hur du gör för att bygga in en ny drivis in XP installationskivan , om inte annat sök på det.

chidde
2005-08-23, 10:34
Jo precis, det är det kortet jag har. MEN, och det förvånar ta mig fan inte det minsta, går det inte längre att ta sig in på installationsdisken eftersom det kommer upp ett nytt felmeddelande innan den bootar från skivan.. Det här felmeddelandet har aldrig varit uppe förut, det är som att nånting vill att jag inte ska kunna fixa datorn.... Det står: NTLDR is missing. :confused: *cry* *grr*

jag råkade PRECIS ut för samma misstag!!
morsans dator kraschade häromdan med samma felmeddelande, vilket betydde att säsong 1 o 2 av pimp my ride o lite annat skit som desperate housewives har försvunnit :/

efter ett par reboots hittar inte ens min dator hårddisken.. irriterande

edgen_ÖSD
2005-08-23, 11:09
jag råkade PRECIS ut för samma misstag!!
morsans dator kraschade häromdan med samma felmeddelande, vilket betydde att säsong 1 o 2 av pimp my ride o lite annat skit som desperate housewives har försvunnit :/

efter ett par reboots hittar inte ens min dator hårddisken.. irriterande

Hehe, då är det bara att läsa igenom den här tråden så har du fixat det sen :)