handdator

Visa fullständig version : Elevassistent


grisbil3n
2005-08-22, 15:14
Har förmodligen god chans att få en tjänst som elevassistent för ett par ungdomar med autism framöver. Vad jag har förstått så är det ett ganska enkelt, man håller sig i deras närhet och håller koll och hjälper till med diverse i skolan, viktigt att man är lugn och sansad etc. Är det någon som har ett liknande jobb? Har kollat runt på nätet men det va inte särskilt informativt, vore kul om det finns nån som har erfarenheter.

Pingu
2005-08-22, 15:51
Har jobbat med adhd barn i 5 år. Om det är enkelt eller ej beror helt på vilket barn du ska jobba med. Vissa är enkla andra vill man inte vara så human mot.
Tålamod och mycket av det är en viktig egenskap som man måsta ha

grisbil3n
2005-08-22, 16:01
Har jobbat med adhd barn i 5 år. Om det är enkelt eller ej beror helt på vilket barn du ska jobba med. Vissa är enkla andra vill man inte vara så human mot.
Tålamod och mycket av det är en viktig egenskap som man måsta ha

Jo, klart att det blir kämpigt mellan varven då dom inte riktigt fungerar som vanligt folk, menade mer att upplägget va enkelt. Adhd är väl lite slitigare kan ja tänka mig, är inte dom rätt "aktiva" så att säga? Autistiska individer är ofta tillbakadragna om jag förstått det hela rätt.

Pingu
2005-08-22, 16:04
Behöver inte vara så. Farsan jobbar med en autistisk kille som är helt sjövild trots att han går på medicin.

2 av barnen jag jobbade med var även utsatta för sexuella övergrepp så det var ganska kämpigt stundtals.

Mental
2005-08-22, 16:07
Den erfarenhet jag har av autistiska barn är att de kan vara enormt starka, både psykiskt och fysiskt, så de kan vara en utmaning att hantera

Mpet
2005-08-22, 16:08
Jag jobbar själv med autister...

autister är väldigt mycket för sig själva kan vara utåtagerande alltså slå andra människor lr inåtgående dvs slår sig själva.... kan inte svara på tilltal m.m...
har inte så stor utbildning inom detta men men... allt beror ju på hur gravt det är

grisbil3n
2005-08-22, 16:10
Behöver inte vara så. Farsan jobbar med en autistisk kille som är helt sjövild trots att han går på medicin.

2 av barnen jag jobbade med var även utsatta för sexuella övergrepp så det var ganska kämpigt stundtals.

Åfan, bra o veta. Det får helt enkelt visa sig, på måndag är det lite rundtur etc. Kommer i varje fall att ha en till assistent i klassen så det känner ju rätt bra.

Mental
2005-08-22, 16:11
Fan, jag vill editera :(

Nåja, autistiska barn kan ha empatiska störningar, dvs svårt att ta till sig andra mänisors känslor, detta kan få dem att framstå som kalla och elacka.

lite läsning på www.autism.se kanske vore bra?

grisbil3n
2005-08-22, 16:16
Fan, jag vill editera :(

Nåja, autistiska barn kan ha empatiska störningar, dvs svårt att ta till sig andra mänisors känslor, detta kan få dem att framstå som kalla och elacka.

lite läsning på www.autism.se kanske vore bra?

Jorå så långt är jag med. Men det handlar ju mycket om att dom har en begränsad förmåga, främst socialt, jag tolkar det som att detta oftast tar sig i uttryck att dom inte uttrycker sig så mycket. Men det har ju säkerligen att göra med vilka individer det är.