handdator

Visa fullständig version : bör man äta...


dtox
2005-08-22, 14:42
...1,5-2h innan ett träningspass? Då menar jag riktig mat. Eller ska man undvika det pga matsmältning osv som kan leda till illamående eller något i den stilen? ;)

King Grub
2005-08-22, 14:47
60-90 minuter innan är ett tidsintervall som passar dom flesta, om vi talar styrketräning. Och ja, du bör definitivt ha tillgång till aminosyror under och efter passet, vilket du får att protein före träningen.

dtox
2005-08-22, 14:56
Okej. Vissa rekommenderar att ta halva sin gainer innan träningen, men vad jag förstått så kan det vara ganska meningslöst ibland? Läste någonstans att man måste tajma det så man inte går miste om innehållet. Sen måste ju resten av gainern stå 1 timma innan man dricker resten vilket gör att drycken blir "gammal", mindre effekt har jag hört..då den står i rumstemperatur.

vad rekommenderar du Grub?

King Grub
2005-08-22, 14:58
Kolhydrat+protein före träning ger större effekt på proteinsyntesen än motsvarande dos efter passet.

Vissa rekommenderar att ta halva sin gainer innan träningen, men vad jag förstått så kan det vara ganska meningslöst ibland?

Varför?

Läste någonstans att man måste tajma det så man inte går miste om innehållet.

Dricks direkt innan och en bit in på passet.

Sen måste ju resten av gainern stå 1 timma innan man dricker resten vilket gör att drycken blir "gammal", mindre effekt har jag hört..då den står i rumstemperatur.

Men blanda bara en gainer före då. Ta med pulver. Fyll på vatten när du skall dricka efter.

dtox
2005-08-22, 15:02
Kolhydrat+protein före träning ger större effekt på proteinsyntesen än motsvarande dos efter passet.

Vissa rekommenderar att ta halva sin gainer innan träningen, men vad jag förstått så kan det vara ganska meningslöst ibland?

Varför?

Läste någonstans att man måste tajma det så man inte går miste om innehållet.

Dricks direkt innan och en bit in på passet.

Sen måste ju resten av gainern stå 1 timma innan man dricker resten vilket gör att drycken blir "gammal", mindre effekt har jag hört..då den står i rumstemperatur.

Men blanda bara en gainer före då. Ta med pulver. Fyll på vatten när du skall dricka efter.

Meningslöst-biten hör ihop med att man tydligen (vad jag hört) måste tajma drickandet av gainern inpå träningen. Men hur som helst..eftersom jag blandar med mjölk blir det lite svårt ;)

King Grub
2005-08-22, 15:03
Vatten är bättre hursomhelst. Blandar du med mjölk kan du inte få den isoton alls, och den gainer du trodde var så snabb ligger kvar i magsäcken och är inte snabb alls. ;)

Meningslöst-biten hör ihop med att man tydligen (vad jag hört) måste tajma drickandet av gainern inpå träningen.

Ja, direkt innan. Det kan väl inte vara svårt?

Du behöver inte ta någon gainer alls. Det är inget måste. Det är bara en fråga om hur viktigt du tycker att det är att ge musklerna vad dom behöver, när dom behöver det.

dtox
2005-08-22, 15:24
Vet inte riktigt vad isoton innebär, men det har väl att göra med hur fort kroppen tar upp näringen från gainern? Så stor skillnad kan det väl inte göra? eller..

tuben
2005-08-22, 15:26
Men är det jobbigt för dig att blanda med vatten eller?

Sluta ifrågasätt och gör dom Grub säger.

:D

King Grub
2005-08-22, 15:41
"In comparing gastric emptying rates after each sequential bolus, at rest, the isotonic drink was observed to maintain a high emptying rate, equal to that of water, whereas the hypertonic drink emptied more slowly after the first 20-min period. The isotonic drink continued to empty quickly after the initial 20 min, whereas GE rate of the hypertonic drink decreased after the initial 20 min."

Int J Sports Med. 1990 Jun;11(3):238-43.

dtox
2005-08-22, 19:03
Men är det jobbigt för dig att blanda med vatten eller?

Sluta ifrågasätt och gör dom Grub säger.

:D

För det första tycker jag det smakar mycket bättre med mjölk + att man får i sig MYCKET mer protein och kolhydrater.

King Grub
2005-08-22, 19:30
man får i sig MYCKET mer protein och kolhydrater.

Det går i o f s att reglera upp med gainern.

dtox
2005-08-22, 19:51
Det går i o f s att reglera upp med gainern.
hur menar du?

King Grub
2005-08-22, 19:52
Mer pulver så du får dom mängder du vill ha, förstås.

dtox
2005-08-22, 19:53
det blir ju fortfarande mkt mer med mjölk...

King Grub
2005-08-22, 20:09
Du bestämmer väl själv hur mycket protein och kolhydrat du vill ha, med eller utan mjölk!

Du gör som du vill, mjölk eller vatten. Det är ju inte så att träningen är bortkastad om du blandar med mjölk. ;) Men det är sämre.

Jag förstår dock inte när du säger att det blir mer med mjölk. Det är väl bara att använda den mängd pulver som krävs för den protein- och kolhydratmängd du är ute efter.

Davil
2005-08-22, 20:11
det blir ju fortfarande mkt mer med mjölk...

Drick gainern med vatten och drick din mjölk separat om du vill ha mjölk också.

King Grub
2005-08-22, 20:12
Drick gainern med vatten och drick din mjölk separat om du vill ha mjölk också.

Och skillnaden på det är? Dom blandar sig inte i magsäcken?

Eller menar du vid olika tidpunkter?

Davil
2005-08-22, 20:17
Och skillnaden på det är? Dom blandar sig inte i magsäcken?

Eller menar du vid olika tidpunkter?

Ja, jag menade såklart vid olika tidpunkter fast det var inget jag tryckte ner på tangentbordet ser jag :em:

petro
2005-08-24, 00:15
Det han menar är väl att man får i sig proteinet ifrån gainern + mjölkets protein!

King Grub
2005-08-24, 05:29
Det han menar är väl att man får i sig proteinet ifrån gainern + mjölkets protein!

Jamen återigen: det är väl bara att reglera upp mängden med pulvret. Även om han drack 10 liter mjölk och fick 350 gram protein från det går det att öka proteinmängden från proteinpulver tills man når den mängd man vill ha.