handdator

Visa fullständig version : Mat vs kostillskottt


fiLLadakiLLa
2005-08-22, 00:26
Hej jag har en fundering, när ja precis tränat brukar ja först äta riktig mat så mycket ja bara orkar, sen på toppen av det ta en Gainer Pro drink.. min fråga är då, mitt sätt måste väll vara bättre än att göra visa versa alltså ta drinken först och sen den riktigt maten, för "riktigt mat" är väll endå bättre än pulver form mat :)

tack på förhand!

jesse
2005-08-22, 00:38
De är nog bättre att du tar din gainer direkt efter att du avslutat ditt pass. Sen äter du ett mål mat ca 30-45 minuter efter passet.
Detta eftersom din gainer innehåller snabbare kolhydrater och dessa passar bäst så snabbt som möjligt efter passet.

Niklas85
2005-08-22, 00:46
Nej, det är helt klart bättre att ta gainern direkte efter träningen. Efter det är direkt efter träning som kroppen är som mest sugen på att få i sig protein och kolhydrater, och du har väll inte med dig den riktiga meten till gymmet?. Seden inehåller ju oftast gainer snabba proteiner och det är ju alltid bra att få i sig sådana direkt efter träningen. I vanlig mat är det väll vanligare med lite långsammare proteiner. Det är då så jag brukar göra när jag tränare, direkt efter passet en proteindrink (whay-80) och sedan när jag kommer hem så äter jag vanlig mat.

Rätta med om jag har fel. :)

King Grub
2005-08-22, 05:39
Du kan bara tillgodogöra dig en viss mängd protein per gång för anabolt gensvar, och tarmens upptag av glukos per minut är begränsat. Helt klart bättre, som sagt, att dela upp energiintaget timmarna efter träning i ett antal mindre mål, och då med gainern som det första.

fiLLadakiLLa
2005-08-22, 12:12
jahaja då hade ja helt fel, det måste vara jag som är upplärd fel dåra, för alltid fått höra att gainers o sånt bara är skrock grejjer.
Tillochmed en ja känner som har tränat gladiatorerna(hefftigt vha :) ) sa att de va mycket bättre med riktigt mat o gainers kunde du slänga.

fiLLadakiLLa
2005-08-22, 12:29
jag igen här, tänkte bara tilllägga att jag äter dessa samtidigt... alltså ja har inte med gainernsen till träningen utan äter "riktiga maten" först tills att ja är mätt sen pressar i mig en gainers också.
Det ja undrar är att detta måste vara en bra kombination? för att bygga muskler?

King Grub
2005-08-22, 13:29
jag igen här, tänkte bara tilllägga att jag äter dessa samtidigt... alltså ja har inte med gainernsen till träningen utan äter "riktiga maten" först tills att ja är mätt sen pressar i mig en gainers också.
Det ja undrar är att detta måste vara en bra kombination? för att bygga muskler?

Nej, det är inte bra med jättemål. Läste du vad jag skrev förra inlägget?

"Du kan bara tillgodogöra dig en viss mängd protein per gång för anabolt gensvar, och tarmens upptag av glukos per minut är begränsat. Helt klart bättre, som sagt, att dela upp energiintaget timmarna efter träning i ett antal mindre mål, och då med gainern som det första."

Davil
2005-08-22, 14:19
"Du kan bara tillgodogöra dig en viss mängd protein per gång för anabolt gensvar, och tarmens upptag av glukos per minut är begränsat."

tarmens upptag är begränsat, vad händer om man låt säga hinkar i sig 150gram maltodextrin på ett svep ? En massa kolhydrater hamnar i toastolen utan att kroppen har haft någon användning av dessa eller?

King Grub
2005-08-22, 14:23
tarmens upptag är begränsat, vad händer om man låt säga hinkar i sig 150gram maltodextrin på ett svep ? En massa kolhydrater hamnar i toastolen utan att kroppen har haft någon användning av dessa eller?

Dom ligger kvar i tarmen och väntar tills dom kan absorberas.

Snabbare glykogeninlagring sker vid mindre, mer frekventa mål. Av vikt för idrottsmannen som vill ha snabb återhämtning och glykogeninlagring (dvs dom flesta).

"When carbohydrate supplementation occurs at frequent intervals such as every 15 to 30 minutes and in high amounts, the rate of muscle glycogen storage has been found to be approximately 30% higher than when supplementing every 2-hours."

Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

Sverker
2005-08-22, 15:10
Snabbare glykogeninlagring sker vid mindre, mer frekventa mål. Av vikt för idrottsmannen som vill ha snabb återhämtning och glykogeninlagring (dvs dom flesta).

"When carbohydrate supplementation occurs at frequent intervals such as every 15 to 30 minutes and in high amounts, the rate of muscle glycogen storage has been found to be approximately 30% higher than when supplementing every 2-hours."

Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

Här funderar jag mycket :confused:

Det är uppenbart att tarmen kan ta upp långt mycket mer glukos per tidsenhet än vad en enskild muskel kan göra, det är självklart. Men vad händer sedan ?

Fler tillfällen efter varandra som stimulerar en nervös frisättning av insulin och mer frisättning av gastrin som också stimulerar frisättning av insulin eller ?

King Grub
2005-08-22, 15:34
Muskelns ökade insulinkänslighet direkt efter intensiv ansträning kombinerat med en ökning av koncentrationen av glukostransportörer associerade med muskelns plasmamembran. Under den första halvtimmen av återhämtningen påverkar inte artär glukoskoncentration skelettmuskulaturens glukosupptag. Plasmamembranbundet GLUT-4 i större mängder, åstadkommet genom ansträngningens muskelkontraktioner, ger större glukosupptag i muskulaturen under första halvtimmen efter träning. Därefter sjunker glukosupptaget i muskeln, även om insulinkoncentrationen är fortsatt hög. Glykogensyntesen efter träning är bifasisk, där den första fasen varar 30-60 minuter och är insulinoberoende med en hög glykogensyntes, följd av en insulinberoende fas med långsammare glykogeninlagring.

Att tillföra protein tillsammans med kolhydrat ökar hastigheten på glykogeninlagringen, men inte på grund av ökad insulinkoncentration. Varför är oklart. "The increased rate of muscle glycogen storage after CHO-Pro supplementation does not appear to be due to an enhanced plasma insulin response and is most evident during the first 40 min of recovery... It therefore appears that the mechanism by which CHO-Pro supplementation increases the rate of muscle glycogen storage is unrelated to an enhanced plasma insulin response as previously theorized. It was observed, however, that during recovery plasma glucose and lactate were lower during the CHO-Pro treatment than during the HCHO or LCHO treatments. This observation might indicate an increase in plasma glucose uptake and a redistribution of intracellular glucose disposal by the addition of protein to a carbohydrate supplement."

J Appl Physiol 93: 1337-1344, 2002.

fiLLadakiLLa
2005-08-22, 15:39
tack för information
nu blire gainers direkt efter, sen mat en stund efter det :D

Davil
2005-08-22, 20:06
Dom ligger kvar i tarmen och väntar tills dom kan absorberas.

Snabbare glykogeninlagring sker vid mindre, mer frekventa mål. Av vikt för idrottsmannen som vill ha snabb återhämtning och glykogeninlagring (dvs dom flesta).

"When carbohydrate supplementation occurs at frequent intervals such as every 15 to 30 minutes and in high amounts, the rate of muscle glycogen storage has been found to be approximately 30% higher than when supplementing every 2-hours."

Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

Ok, mao det kroppen inte "hinner med" hamnar i tarmen för att användas senare.
Det tar då längre tid innan glukogeninlagringen sker jämfört mot om man skulle dricka samma mängd i flera omgångar då kroppen hinner ta vara på allt direkt och glukogeninlagringen sker snabbare.

det man vinner på att dricka långsamt och/eller i omgångar är tid.
Har jag fattat rätt, eller är jag bara dum ? :)

King Grub
2005-08-22, 20:10
Om du är dum törs jag inte svara på, men du har fattat det här rätt i alla fall. :D