handdator

Visa fullständig version : "Jogga ner"


Ame
2005-08-21, 21:00
Ok, i hela mitt liv har fått hör att det är bra att "jogga ner" efter att ha tränat, men jag har aldrig riktigt fattat vad det skulle vara bra för. Jag tycker det känns likadant dagen efter oavsett om man joggat ner eller inte. Så, har det någon effekt? Vad för effekt?

abjorn
2005-08-21, 21:03
öka cirkulationen och påskynda bortförseln av slaggprodukter, typ.

MilkmaN
2005-08-21, 21:03
Jag har också fått höra detta, då med förklaringen att man skall transportera bort alla slaggprodukter som bildats när man exempelvis anstängt sig mer än lätt jogging. Vad dessa slaggprodukter är vet jag dock inte.

Bjorne
2005-08-21, 21:04
Det handlar väl om att musklerna hjälper till att transportera runt blodet när man kör stenhårt, sedan när man slutar röra sig så kräver fortfarande musklerna mer mängd syre, men de hjälper inte till att transportera runt det.

Vad jag vill minnas att jag hört :p

Yankeee
2005-08-21, 21:05
Förmodligen är det av samma anledning som att man ska låta en turbomotor stå på tomgång en stund efter hårdkörning. För att transportera bort slaggprodukter etc :)

MilkmaN
2005-08-21, 21:19
Förmodligen är det av samma anledning som att man ska låta en turbomotor stå på tomgång en stund efter hårdkörning. För att transportera bort slaggprodukter etc :)

Haha, det ska jag komma ihåg ^^

z_bumbi
2005-08-22, 05:48
Transporten av mjölksyra från muskeln går snabbare om man rör på sig istället för att sitta still och jag tror det är den absolut främsta orsaken.

Ame
2005-08-22, 11:10
Så det är en bra idé att jogga ner om man har gjort något ansträngande och ska träna dagen efter också?

emiste
2005-08-22, 12:12
Förmodligen är det av samma anledning som att man ska låta en turbomotor stå på tomgång en stund efter hårdkörning. För att transportera bort slaggprodukter etc :)

Det gör man väl iofs. för att den ska hinna komma ner till en mer lagom temperatur innan kylningen stängs av, och att för turbinen ska gå ner i varv.

Edit: Väldigt OT, moderator får ta bort, tänkte inte utan bara postade. *rolleyes*

Yankeee
2005-08-22, 18:26
Det gör man väl iofs. för att den ska hinna komma ner till en mer lagom temperatur innan kylningen stängs av, och att för turbinen ska gå ner i varv.


Ja, och för att det inte ska bildas koks, vilket var själva poängen.

z_bumbi
2005-08-23, 18:29
Så det är en bra idé att jogga ner om man har gjort något ansträngande och ska träna dagen efter också?

I alla fall ska man inte sätta sig ner på marken i 20-30 minuter direkt efter ett par hårda 400 m lopp. :)

Gör man något som är aktivt som att träna rörlighet, köra någon typ av teknikträning mm så transporteras mjölksyran bort då också så en längre nerjoggning är kanske inte lika nödvändig.

Lizard
2005-08-23, 18:52
Jogga ned, eller nedvärmning, förhindrar att blodet stannar kvar i musklerna och en för snabb sänkning av blodtrycket. Liknelsen med turbomotorn som Yankee gav är ine alls dum eftersom hjärtat fortsätter att rusa mot de vidöppna blodkälen men utan att det mottryck som belastningen, som träningen ger, kvarstår. Tomgångsrusning med andra ord.
Sen finns det en teori eller i alla fall en hypotes, som ofta framförs att man transporterar bort mjölksyra och andra "slaggprodukter" och det är säkert sant, men inget jag kunnat finna ut källan till.

Lizard

Ame
2005-08-24, 10:18
Ok, tack för svaren. :)

Speedy
2005-08-28, 18:45
hur långt/länge ska man jogga ner??