handdator

Visa fullständig version : Koffein tabletter


tinkerbell
2005-08-21, 18:03
Tja...

Jag hade tänkt köpa Koffein Tabletter nu någon gång i veckan för första gången (på apoteket).

(1)
Det är inte som så att de finns olika sorter å sånt? Är de bara och be om Koffein Tabletter?

(2)
Hur mkt kostar de?

(3)
Hur många bör jag ta innan morgonpromenaden och hur många mg kommer de motsvara (ca)?


En liknanden tråd har förmodligen varit uppe någon gång, om de är tjatit får ni verkligen ursäkta mig.


Oerhört tacksam för svar.

MVH tinkerbell

A.K.O.A
2005-08-21, 18:12
Tja...

Jag hade tänkt köpa Koffein Tabletter nu någon gång i veckan för första gången (på apoteket).

(1)
Det är inte som så att de finns olika sorter å sånt? Är de bara och be om Koffein Tabletter?

(2)
Hur mkt kostar de?

(3)
Hur många bör jag ta innan morgonpromenaden och hur många mg kommer de motsvara (ca)?


En liknanden tråd har förmodligen varit uppe någon gång, om de är tjatit får ni verkligen ursäkta mig.


Oerhört tacksam för svar.

MVH tinkerbell


1) Nej, ja

2)Kollla apotekets hemsida, typ 70kr/70st eller liknande (250st på recept för typ 85kr)

3)Bör och bör, prova dig fram, jag tar två st = totalt 200mg

tinkerbell
2005-08-21, 18:14
1) Nej, ja

2)Kollla apotekets hemsida, typ 70kr/70st eller liknande (250st på recept för typ 85kr)

3)Bör och bör, prova dig fram, jag tar två st = totalt 200mg

Okej, tack så mkt A.K.O.A.

Hmm, har provat söka på apotekets hemsida, kommer upp en massa *screwy*

Så de är inte receptfritt?

Jakobbus
2005-08-21, 18:18
Så de är inte receptfritt?
Dom små förpackningarna som innehåller 30 st tabletter är receptfria. Du får dock köpa hur många såna som du vill *screwy*
Gör dig också beredd på att apotekspersonalen kommer titta misstänkt på dig och mumla nånting om "knarkare"

Det blir bra mycket billigare om du beställer från nån webshop...

agahowa22
2005-08-21, 18:18
jo de är dom kanske inte den stor förpackningen

tinkerbell
2005-08-21, 18:21
Okej. hittade en på hemsidan av 20.

De står Bamyl®-S-koffein brustablett (Ellem Läkemedel) (25 st)

Kan man köra på den? Finns så mkt å väla på, på sidan.

A.K.O.A
2005-08-21, 18:23
Okej. hittade en på hemsidan av 20.

De står Bamyl®-S-koffein brustablett (Ellem Läkemedel) (25 st)

Kan man köra på den? Finns så mkt å väla på, på sidan.

Bamyl är ju en värktablett, så jag skulle nog undvika den...

Recip heter märket...

A.K.O.A
2005-08-21, 18:27
hittar den inte längre, pallra dig dit imorgon ist...

tinkerbell
2005-08-21, 18:33
Bamyl är ju en värktablett, så jag skulle nog undvika den...

Recip heter märket...


Hmm, skummt värre, får inte upp något :/

Skulle du vänligen kunna hitta de på sidan å koppa exakta namnet?

Vore schysst.

Hitta ingen Recip produkt med ordet "koffein" i namnet :|

agahowa22
2005-08-21, 19:05
koffein recip heter den

A.K.O.A
2005-08-21, 19:10
Hmm, skummt värre, får inte upp något :/

Skulle du vänligen kunna hitta de på sidan å koppa exakta namnet?

Vore schysst.

Hitta ingen Recip produkt med ordet "koffein" i namnet :|

"Koffein recip 100mg 250tabletter (OBS receptbelagd) Vnr 132779 Minskar sömnighet 1-2tabletter 1-3gånger dagligen eller enligt föreskrift. Förvaras oåtkomligt för barn. En tablett innehåller 100mg och hjälpämnen"

Räcker detta ;)

Lizzie
2005-08-21, 19:13
Vem får Koffeintabletter på recept??

A.K.O.A
2005-08-21, 19:15
Vem får Koffeintabletter på recept??


Jag och gamla tanter... ;)

Nej, min pappa är läkare... Tror bara att det är att säga till doktorn nästa gång du är där att du vill ha... De är ju sjukt mycket billigare på recept!

tinkerbell
2005-08-21, 19:28
Jag och gamla tanter... ;)

Nej, min pappa är läkare... Tror bara att det är att säga till doktorn nästa gång du är där att du vill ha... De är ju sjukt mycket billigare på recept!

Så man kan inte bara dra dit å köpa ? ; /

*suck*

A.K.O.A
2005-08-21, 19:34
[QUOTE=tinkerbell]Så man kan inte bara dra dit å köpa ? ; /

Jo men inte 250 pack, jag tror inte hundrapack är receptbelagda, men 30 pack är inte receptbelagda!

Sverker
2005-08-21, 19:36
Tror bara att det är att säga till doktorn nästa gång du är där att du vill ha... De är ju sjukt mycket billigare på recept!

Här hamnar alltså mina skattepengar :confused:

tinkerbell
2005-08-21, 19:36
[QUOTE=tinkerbell]Så man kan inte bara dra dit å köpa ? ; /

Jo men inte 250 pack, jag tror inte hundrapack är receptbelagda, men 30 pack är inte receptbelagda!

Okej, men 30pack finns inte på sidan. Har bara hittat :

Koffein Recip tablett 100 mg (Recip) (250 å 100) inte 30, kanske bara å fråga om de?

Annars, tack så hemskt mkt för allting :bow:

gothen
2005-08-21, 19:37
Köp inte på apoteket, det monopolet klarar vi oss utan...

Galet mycket billigare på *************.com
Caffein alert heter det där och är flera gånger billigare. Har skrivit om det förrut ngn gång, ska se om jag hittar meddelandet.

A.K.O.A
2005-08-21, 19:41
Här hamnar alltså mina skattepengar :confused:


Har vi inte haft denna diskussionen redan herr folkpartist? :)

Sverker
2005-08-21, 19:43
Har vi inte haft denna diskussionen redan herr folkpartist? :)


Mjmmjmmmgrrr...okay då. Ta koffeintabletter på recept då men en god kopp kaffe sitter bättre i kistan.

A.K.O.A
2005-08-21, 19:46
Mjmmjmmmgrrr...okay då. Ta koffeintabletter på recept då men en god kopp kaffe sitter bättre i kistan.


Hehe håller med! Espresso slår onekligen smaken av en 100mg recip! ;)

gothen
2005-08-21, 19:46
apotekets tabletter kostar 40:- för 30 tab @ 100 mg.
Pris för 3 g koffein blir då 40:-.
Caffeine alert från gg kostar 79:- och innehåller 100 tab @ 200 mg.
Pris för 3 g koffein blir då 11.85:-

tinkerbell
2005-08-21, 19:48
apotekets tabletter kostar 40:- för 30 tab @ 100 mg.
Pris för 3 g koffein blir då 40:-.
Caffeine alert från gg kostar 79:- och innehåller 100 tab @ 200 mg.
Pris för 3 g koffein blir då 11.85:-

Men är Caffeine alert något att köra på även om 1 tablett ger 200mg (alltså 2 st apotek tabs).

Va en diskussion om Apotekets å Caffeine alert, Caffeine alert är vell rent koffein om något så de går lika bra?

Lizzie
2005-08-21, 20:44
Här hamnar alltså mina skattepengar :confused:
Håller med dig, det verkar ju sjukt!! VARFÖR skriver en läkare ut koffeintabletter? Om man är trött, så är det säkert något som kroppen saknar - typ vitaminer/mineraler eller sund kost och livstil? Inte koffein. Undra om det är för man kanske är för lat för att starta kaffebryggarn?! *rolleyes*

A.K.O.A
2005-08-21, 21:01
Håller med dig, det verkar ju sjukt!! VARFÖR skriver en läkare ut koffeintabletter? Om man är trött, så är det säkert något som kroppen saknar - typ vitaminer/mineraler eller sund kost och livstil? Inte koffein. Undra om det är för man kanske är för lat för att starta kaffebryggarn?! *rolleyes*


ojoj, varför dricker man kaffe? För att bli pigg, och för att det är gott, eller hur? Anledningen till att större förpackningar är receptbelagda är pga missbruk. Tror du att läkare skriver ut koffeintabletter utan att klargöra om det finns några orsaker bakom tröttheten? Vissa vill även undvika garvsyran i kaffe osv.

Lizzie
2005-08-22, 14:15
Anledningen till att större förpackningar är receptbelagda är pga missbruk. Tror du att läkare skriver ut koffeintabletter utan att klargöra om det finns några orsaker bakom tröttheten?
Det är det jag undrar! Vad söker man för om man får koffeintabletter utskriva? Jag menar om man söker för att man är trött så borde väl läkaren kolla över kosten och livsstilen och inte skriva ut koffein i storpack!! Det där med missbruk - du tror inte missbrukarna köper flera askar receptfria tabletter?

råkkare
2005-08-22, 20:08
fattar inte vitsen med att ta koffein tabs..provade det dum som jag var..hjälper inte ett jota, är inte mkt för tabletter och strunt..hederlig bra kost kommer man längst med.. å en slät kopp kaffe

Jakobbus
2005-08-22, 20:09
fattar inte vitsen med att ta koffein tabs..provade det dum som jag var..hjälper inte ett jota, är inte mkt för tabletter och strunt..hederlig bra kost kommer man längst med.. å en slät kopp kaffe
Så du förstår inte vitsen med att ta koffeintabletter men förstår dom som tar en kopp kaffe för att bli pigga?

råkkare
2005-08-22, 20:13
Så du förstår inte vitsen med att ta koffeintabletter men förstår dom som tar en kopp kaffe för att bli pigga?


Nej det är min åsikt,sa bara min åsikt,jag förstår inte varför,det är min åsikt okey? jag tar en kopp kaffe för det e gott,inte trycker jag i mig koffein tabs för det e gott.. det e min åsikt alla gör väl som dom vil eller hur?

råkkare
2005-08-22, 20:28
oj vad många åsikter där..ett enkelt svar på det hela koffein tabletter är bajs

King Grub
2005-08-22, 20:48
Jag ser ingen skillnad på att ta koffeintabletter i presationshöjande eller fettförbrännande syfte och på att dricka kaffe i samma syfte. Förutom att koffein i kaffeform inte är lika effektivt, även vid samma mängder koffein.

råkkare
2005-08-22, 21:01
Jag ser ingen skillnad på att ta koffeintabletter i presationshöjande eller fettförbrännande syfte och på att dricka kaffe i samma syfte. Förutom att koffein i kaffeform inte är lika effektivt, även vid samma mängder koffein.


anledningen att jag är så anti är att jag fick svimmningar och dommningskännslor av koffein tabs samt en sjuhelvetes hjärtklappning,men jag kanske är överkännslig mot koffein trots att jag baljar mkt kaffe om dagarna

formula4shape
2005-08-22, 21:05
anledningen att jag är så anti är att jag fick svimmningar och dommningskännslor av koffein tabs samt en sjuhelvetes hjärtklappning,men jag kanske är överkännslig mot koffein trots att jag baljar mkt kaffe om dagarna

Mängderna är inte de samma, sen får du antagligen inte svimningar/domningskänslor om du delar upp tabletterna på lika många tillfällen som du dricker kaffe/dag.

Bonnie
2005-08-22, 22:00
En fråga som kanske är lite halv offtopic.
Jag dricker inte kaffe/te, men tidigare så var jag beroende av treo och kunde sätta i mig flera stycken om dagen. Jag vet dock inte hur mkt koffein de innehåller om man jämför med koffeintabletter.
Hur som helst så när jag inte fick treo så fick jag fruktansvärd abstinenshuvudvärk (några gånger så mycket att jag spydde av det). Så jag är glad att jag har kommit ifrån det hela.

Men över till frågan.
Jag antar att man kan "trilla dit" på koffeintabletter också?
Det enda som är mer positivt med dem är väl att man slipper acetylsalicylsyra.
Skulle verkligen behöva nått upppiggande på morgonen och kan ju inte hälla i mig flera liter cola (tab extra).
Vågar jag testa med en halv koffeintablett på morgonen?

Prankie
2005-08-22, 22:37
Kan så lite koffein göra så mycket? Varje treo innehåller 50mg koffein vilket motsvarar halv koffeintablett.

Linusen
2005-08-23, 05:38
Jag har ofta tagit koffein tabletter i samband med läbgre jogging turer, ska jag jogga mer än 1 mil så brukar jag ta 4 st tabletter..Jag känner mig otroligt mycket piggare när jag ger mig ut och jag har aldrig fått hjärtklappning eller problem... tar de endast helger de är då jag har tiden o jogga längre innan frukost..

sen nu har jag inte tagit tabletterna på 4 mån.. så jag tar mest när jag har lust.. alltså inte regelbundet ;)

Bonnie
2005-08-23, 06:03
Har tagit 1/2 tablett nu, får la se om jag blir nått piggare och orkar cykla till jobbet ;)

Action
2005-08-23, 06:33
Kaffe är äckligt helt enkelt. Därav så pillar jag i mig någon koffeintablett när behov finns.

Tycker det är komiskt att det finns de som dissar koffeintabletter, men anser att det är ok att ta en kopp kaffe för att bli pigg innan aktivitet. Om man dricker kaffe för att det är gott så finns det koffeinfritt kaffe. ;)

Tolkia
2005-08-23, 06:52
Om man dricker kaffe för att det är gott så finns det koffeinfritt kaffe.
Nja, jag vet inte. Det finns koffeinfritt kaffe - men inte är det särskilt gott; det smakar lite för bränt för att åtminstone jag skall vilja dricka det om jag inte har särskilda skäl (som t.ex. att vilja undvika koffeinets effekt på vätskegenomströmningen för att man vet att man kommer att ha begränsade möjligheter att besöka det lilla huset med ett hjärta på dörren under de närmaste timmarna). Men smaken är som baken.

Bobo
2005-08-23, 09:52
anledningen att jag är så anti är att jag fick svimmningar och dommningskännslor av koffein tabs samt en sjuhelvetes hjärtklappning,men jag kanske är överkännslig mot koffein trots att jag baljar mkt kaffe om dagarna

Jag får ungefär samma effekt av koffeintabletter. Brukar ta 1-2 om jag ska sitta uppe hela natten + nästa dag och plugga, kan inte somna förrän tidigast nästa kväll igen och då sent som tusan!! Kanske beror det på att jag inte dricker kaffe, te och cola, men jag blir iallefall hög som ett höghus, fnittrig, med enorm hjärtklappning och är allmänt speedad. *screwy*
SKulle aldrig våga ta koffeintabletter om jag inte behövde kunna vara vaken i minst ett dygn i sträck, men förmdligen skulle väl kroppen vänja sig vid dosen om man käkar det regelbundet??
Frågan är bara hur många dygn i sträck jag skulle vara vaken i initial perioden :D
Har nog ett rekord på >2,5 dygn av 3-4 tabletter.

tinus
2005-08-23, 10:05
Kaffe är äckligt helt enkelt. Därav så pillar jag i mig någon koffeintablett när behov finns.

Tycker det är komiskt att det finns de som dissar koffeintabletter, men anser att det är ok att ta en kopp kaffe för att bli pigg innan aktivitet. Om man dricker kaffe för att det är gott så finns det koffeinfritt kaffe. ;)

Håller med dig helt där! :thumbup:

Herkulez
2005-08-23, 10:41
Kaffe är äckligt helt enkelt. Därav så pillar jag i mig någon koffeintablett när behov finns.

Tycker det är komiskt att det finns de som dissar koffeintabletter, men anser att det är ok att ta en kopp kaffe för att bli pigg innan aktivitet. Om man dricker kaffe för att det är gott så finns det koffeinfritt kaffe. ;)
:thumbup:

Lizzie
2005-08-23, 13:40
Bonnie: Var du beroende av Treo nyss, är det en mycket dum idé att börja knapra koffein tabletter nu - du blir garanterat fast igen, och då handlar det inte om själva koffeinet i sig - utan beroende problematiken.

jwzrd
2005-08-23, 13:52
anledningen att jag är så anti är att jag fick svimmningar och dommningskännslor av koffein tabs samt en sjuhelvetes hjärtklappning,men jag kanske är överkännslig mot koffein trots att jag baljar mkt kaffe om dagarna

Låter som symptomen jag får när jag dricker för lite vatten. Det var även det som hände när jag tog mer än 2-3 koffeintabletter.

jwzrd
2005-08-23, 13:54
Kaffe är äckligt helt enkelt. Därav så pillar jag i mig någon koffeintablett när behov finns.

Tycker det är komiskt att det finns de som dissar koffeintabletter, men anser att det är ok att ta en kopp kaffe för att bli pigg innan aktivitet. Om man dricker kaffe för att det är gott så finns det koffeinfritt kaffe. ;)

Om man dricker kaffe för att det är gott så underlättar det om kaffet faktiskt är gott också. Koffeinfritt kaffe smakar läderpung.

Det är en sak att peta i sig 1-2 koffeintabbar innan träningen eller morgoncardion, det är en helt annat att tugga i sig så många att man blir bekymrad av priserna på apoteket.

Bonnie
2005-08-23, 13:56
Mm det är det jag är skraj för.
Har väl lyckats hålla upp 6-8 månader och har inte något sug efter det (låter helt sjukt att man kan ha sug efter en glas treo, jag vet).
Jag kände väl inget direkt skillnad i morse, så jag tror att jag skippar tabletterna och försöker komma isäng tidigare istället.
Eller så får jag äta sockerpiller och inbilla mig att man blir superpigg :)

Bonnie: Var du beroende av Treo nyss, är det en mycket dum idé att börja knapra koffein tabletter nu - du blir garanterat fast igen, och då handlar det inte om själva koffeinet i sig - utan beroende problematiken.