handdator

Visa fullständig version : Knäböj


6 of those please
2005-08-21, 16:01
Måste få denna fråga besvarad en gång för alla! hur är det egentligen när man kör knäböj (med skivstång), ska man gå ner 90 grader mot golvet eller ska man gå ner i stort sätt så lång att man "sätter på vaderna"?

Fatalist
2005-08-21, 16:03
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027

Läs den, och kolla sen upp del 2 om du fått mersmak

Lindberg
2005-08-21, 19:04
Sänk dig själv neråt till benen minst är parallellt med golvet

JoelR
2005-08-21, 19:39
Kör så långt ned du kommer!

Sheogorath
2005-08-21, 20:43
De som säger att man måste ha full rörelselängd (ass to the grass) för att få fullgod utveckling av quadsen får gärna motivera varför. Själv kör jag "tävlingsdjup" men inte mer, och kompletterar med utfall för att slakta röven lite extra. Det är i mycket en smaksak hur man vill köra, tänker jag.

Bjorne
2005-08-21, 21:02
Av samma anledning som jag kör full rörelselängd i chins och dips, gör jag det i knäböj med.

Yankeee
2005-08-21, 21:03
De som säger att man måste ha full rörelselängd (ass to the grass) för att få fullgod utveckling av quadsen får gärna motivera varför. Själv kör jag "tävlingsdjup" men inte mer, och kompletterar med utfall för att slakta röven lite extra. Det är i mycket en smaksak hur man vill köra, tänker jag.

Måste, måste man inte. Men varför skulle man inte göra hela rörelsen? Det är väl snarare det som är intressant.

Allan
2005-08-21, 21:06
Återigen då - om man går så långt ner att man verkligen "sitter" på vaderna har man gått för långt. I det läget saknar man tryck i benen och vikten vilar bara på kroppen. Då kan man känna hur svanken planas ut. I just detta läge är det farligt; det är precis här man kan (observera kan, det är ohyyyyggligt sällsynt) man göra sig illa. Man vänder centimetrarna innan man når dit. När man fortfarande håller upp vikten med benstyrkan med andra ord.

allan

Metal_boy_
2005-08-21, 21:09
Anser inte att man behöver gå ända ner bara för att leka tuff, för det är ju det det handlar om tydligen. Växer man bra av att gå ner paralellt med golvet så är det för fan bara att köra så.

Allan
2005-08-21, 21:23
Anser inte att man behöver gå ända ner bara för att leka tuff, för det är ju det det handlar om tydligen. Växer man bra av att gå ner paralellt med golvet så är det för fan bara att köra så.

Men Rune för helvete....vill du ha problem med knäna när du är trettiofem? bara för att det kändes bra när du var tjugo? Seriöst alltså - du belastar knät ohyggligt mycket mer genom att vända i parallelläget.


allan

jwzrd
2005-08-21, 22:01
Varför stanna halvvägs? Det är snarare så att det är macho (uttalas maschå) att köra halv böj på tvåhundraolti kg och sen härja med folk som kör hel knäböj. Tricket med halv knäböj är att man med bälte ökar väldigt fort i den övningen (sett enbart till vikten). Det man gör är att man lär sig övningen, hur man ska bromsa upp allting för att orka vända osv, hur man ska ta spjärn mot bältet osv. Det leder till att små spilevinkar kommer upp till 200kg och över (gör man inte det på halv böj så är man tunn) och knäcker till ryggen. Det händer långt innan knäna far. Spilevinkarna tjänar på att slänga bältet i början och köra djupt och vända precis innan kontakten med låren försvinner och övergår till att snarare mosa vaden. Det är bra av miljarder anledningar varav alla säkerligen finns listade i allans böjartiklar.

Snake
2005-08-21, 22:20
Seriöst alltså - du belastar knät ohyggligt mycket mer genom att vända i parallelläget.


allan

Jag vill gärna att du (eller någon annan kompetent) utförligt utvecklar det där med knäskadorna gentemot djupet. Jag kör själv så djupt man _ska_ men jag har inga bra argument när jag försöker få mina kompisar att göra det.

Fagen
2005-08-21, 22:37
Allan:
Har läst del 1 och 2 i din knäböjskola och väntar med spänning på del 3. (Kanske finns redan bara att jag inte hittade den?) Men undrar lite om detta här med belastning på knäleden. Du skriver i denna tråden att den är större när låren är parallella med golvet än vid djupare böj, har du lust att förklara varför det är så? Hur de olika vinklarna, inte bara de ovan nämda utan även andra, påverkar knäleden? T.p.f.

Edit: Såg inte inlägget ovan. Men nu är vi två som undrar...

Metal_boy_
2005-08-21, 22:59
Men Rune för helvete....vill du ha problem med knäna när du är trettiofem? bara för att det kändes bra när du var tjugo? Seriöst alltså - du belastar knät ohyggligt mycket mer genom att vända i parallelläget.


allan


Finns mycket man sliter ut benen på. Håller du tex alltid händerna raka så att du inte nöter bort brosket ovanpå handleden? Eller prioriterar du att kunna köra bekvämt?

6 of those please
2005-08-22, 06:58
Tack för alla svar, men "alla" säger ju olika så man vet fortfarande inte vad som är "bäst". Men det låter ju som att "tävlingadjupet" borde vara nått att rätta sig efter. Men, hur djupt är det då man går Sheogorath? (eller nån annan som har koll på det)

Tack på förhand

Lillgrabben
2005-08-22, 07:33
Tack för alla svar, men "alla" säger ju olika så man vet fortfarande inte vad som är "bäst". Men det låter ju som att "tävlingadjupet" borde vara nått att rätta sig efter. Men, hur djupt är det då man går Sheogorath? (eller nån annan som har koll på det)

Tack på förhand


Tävlingsdjup är "några" cm under parallell med golvet.
Grovt förenklat; "En tänkt punkt på höften ska vara under knäets översida."

Du kan gott & väl gå något djupare än så.



Om jag var du skulle jag lyssna på Allan vad gäller djupet i knäböjen - han vet vard han pratar om!


MVH

emmzan
2005-08-22, 07:45
Man går till ett djup där tekniken fortfarande ser bra ut (dvs inte ner till botten och sitta på vaderna). Försöker hitta någon man litar på som kollar på det hela och vill man djupare än man teknikmässigt klarar av så jobbar man på den biten genom stretching, teknikträning etc etc.

Honn
2005-08-22, 09:03
Jag har fått för mig att det var ok att vända vid parallella lår eller strax under. Har jag tolkat knäböjsartiklarna så fel?

the_PL_man
2005-08-22, 09:06
Tack för alla svar, men "alla" säger ju olika så man vet fortfarande inte vad som är "bäst". Men det låter ju som att "tävlingadjupet" borde vara nått att rätta sig efter. Men, hur djupt är det då man går Sheogorath? (eller nån annan som har koll på det)

Tack på förhand

Det här är en godkänd böj:
http://karlstadsak.se/images/image001.jpg

Högsta punkten i höftvecket skall vara lägre än än högsta punkten på knäet.

/the_PL_man

emmzan
2005-08-22, 09:08
Beroende på vilken böjteknik man har är det ju också stor skillnad i hur lång rörelsen blir ner till "godkänt" djup. Sitter man bakåt mycket så blir det inte lika långt ner som om man skjuter fram knäna - jämför SL och OL-böjar.

Med min teknik är under parallellläge riktigt dyngdjupt.

Snake
2005-08-22, 19:06
bump


Jag vill gärna att du (eller någon annan kompetent) utförligt utvecklar det där med knäskadorna gentemot djupet. Jag kör själv så djupt man _ska_ men jag har inga bra argument när jag försöker få mina kompisar att göra det.

Allan
2005-08-22, 19:20
Muskelfästena kring knät är inte gjorda för att bromsa rörelsen till noll. De är till för att stabilisera knät men kan inte ta hela den belastning som knäböjen kan utgöra. Dessutom - stannar man där kommer man ha svårare att ladda på med kraft uppåt. I stort sett alla jag sett som påstår sig köra till parallelläget kör grundare än så. De kommer inte ens ner till godkänt SL-djup, vilket cokså innebär att de aldrig jobbar muskeln i hela dess längd.
Det blir som att bromsa bänkpressen en decimeter ovan bröstkorgen (skäms på er ni som gör det), eller bara träna bicepscurl sista biten.


allan

Snake
2005-08-22, 20:21
Muskelfästena kring knät är inte gjorda för att bromsa rörelsen till noll. De är till för att stabilisera knät men kan inte ta hela den belastning som knäböjen kan utgöra. Dessutom - stannar man där kommer man ha svårare att ladda på med kraft uppåt. I stort sett alla jag sett som påstår sig köra till parallelläget kör grundare än så. De kommer inte ens ner till godkänt SL-djup, vilket cokså innebär att de aldrig jobbar muskeln i hela dess längd.
Det blir som att bromsa bänkpressen en decimeter ovan bröstkorgen (skäms på er ni som gör det), eller bara träna bicepscurl sista biten.


allan

Jag vet inte om jag känner mig speciellt upplyst. Du säger alltså att muskelfästena får ta mer stryk om man stannar parallellt med underlaget? Det blir alltså en mjukare rörelse om man går strax innan baksida lår touchar vaderna?

Allan
2005-08-22, 20:26
kort och gott ja. Muskulaturen kring knät är inte till för att bromsa, om jag förenklar det väldigt mycket. Jag vet vad du är ute efter men jag pallar inte dra iväg en anatomisk text just nu. Kanske senare i veckan,

allan

Weird
2005-08-22, 21:43
Återigen då - om man går så långt ner att man verkligen "sitter" på vaderna har man gått för långt. I det läget saknar man tryck i benen och vikten vilar bara på kroppen. Då kan man känna hur svanken planas ut. I just detta läge är det farligt; det är precis här man kan (observera kan, det är ohyyyyggligt sällsynt) man göra sig illa. Man vänder centimetrarna innan man når dit. När man fortfarande håller upp vikten med benstyrkan med andra ord.

allan
jag tycker man känner det ganska tydligt trotts att jag inte tränat så länge

Timme
2005-08-23, 07:05
Allan:
Har läst del 1 och 2 i din knäböjskola och väntar med spänning på del 3. (Kanske finns redan bara att jag inte hittade den?) Men undrar lite om detta här med belastning på knäleden. Du skriver i denna tråden att den är större när låren är parallella med golvet än vid djupare böj, har du lust att förklara varför det är så? Hur de olika vinklarna, inte bara de ovan nämda utan även andra, påverkar knäleden? T.p.f.

Var är knäböj enligt Allan del 3?

/Timme

kharon
2005-08-23, 07:20
Var är knäböj enligt Allan del 3?

/Timme

Finns inte, men jag vet att det skulle vara ett mycket populärt och välkommet bidrag! :thumbup:

mentzer
2005-08-23, 09:29
Tack för alla svar, men "alla" säger ju olika så man vet fortfarande inte vad som är "bäst". Men det låter ju som att "tävlingadjupet" borde vara nått att rätta sig efter. Men, hur djupt är det då man går Sheogorath? (eller nån annan som har koll på det)

Tack på förhand

Jag skulle nog lyssna på Allan i denna fråga!

challe balle
2005-08-23, 18:28
Sliter det mycket mer på knät om man har en upphöjning på ca 1-2 cm under hälen? jag får så ont i smalbenen om jag inte har det.

Allan
2005-08-23, 18:32
Sliter det mycket mer på knät om man har en upphöjning på ca 1-2 cm under hälen? jag får så ont i smalbenen om jag inte har det.

Ja. Det finns säkert trettio trådar om det - ska se om jag hittar nån av dem.....Och del tre finns i råskick. Borde lägga upp den men har inte tid.


allan

aliquis
2005-08-23, 23:31
Jag vill gärna att du (eller någon annan kompetent) utförligt utvecklar det där med knäskadorna gentemot djupet. Jag kör själv så djupt man _ska_ men jag har inga bra argument när jag försöker få mina kompisar att göra det.Fanns en artikel upptryckt på vårt gym om varför man skall köra djupa böj, "djupa böj på rätt sätt" eller något heter den, varifrån den är vet jag inte men någon kanske vet.

Gabber
2005-08-24, 11:19
jag har kört halva böjjar, 90 grader och helt djupa och nu senast testade jag att inte "sitta" på vaderna också.

Halva böjjar var när jag började träna så det räknas inte som knäböj. 90 graders KÄNNS i knäna just när man ska vända. Man tappar ju nästan spänningen i ryggen för att hålla koll på knäna istället. Det är dumt att köra så tycker jag, i alla fall för mig.

Helt djup har ju nackdelar som mindre vikt, men hellre det är förstörda knän och ingen vikt eller hur?

Att vända strax innan fulldjup och behålla spänning bidrog till värre reps på samma vikt för mig samt högre andning.

För att sammanfatta övningen knäböj så tycker jag förövrigt att det är den svåraste, vidrigaste, brutalaste, mest irriterande jävla övning som finns. Den är helt enkel underbar även vid låga tjejvikter som jag kör på. Jag älskar den :) Skulle dock gärna vilja komma över 100 kg gränsen en vacker dag.

Allan
2005-08-24, 18:29
Åk över till Fairings då ditt lata elände, men PMa mig först så ska vi nog knäcka tresiffrigtgränsen... ;)


allan

Catar
2005-08-24, 18:34
Lånar tråden snabbt bara:
Är det farligt att ha fötterna för mycket pekandes utåt?

Allan
2005-08-24, 19:30
Lånar tråden snabbt bara:
Är det farligt att ha fötterna för mycket pekandes utåt?

nej.


allan

Catar
2005-08-24, 19:31
bra, har gått o gnagt på mig ett tag nu :bow:

Jompi
2005-08-24, 19:37
Tack allan, jag kommer nämligen ner djupt lättare om ja får peka fötterna utåt.

Lillgrabben
2005-08-24, 19:47
Tack allan, jag kommer nämligen ner djupt lättare om ja får peka fötterna utåt.


Nu är inte jag ngn auktoritet inom knäböjningens område, men detta är min fasta övertygelse;



Ju bredare du står, desto mera "måste" du vinkla ut fötterna. Knäleden är ingen led som ska vandra i sidled ( vilket kommer att hända om du har fel fotvinkel gentemot benets riktning), gör du det är risken stor att du kan råka göra illa dig.

Måste kanske är fel uttryck, men det är rekommendabelt att låta foten peka i benets riktning. Det är nog bara i riktigt smala böjar som du "ska" låta fötterna peka rakt fram.

Allan
2005-08-24, 19:51
Nu är inte jag ngn auktoritet inom knäböjningens område, men detta är min fasta övertygelse;



Ju bredare du står, desto mera "måste" du vinkla ut fötterna. Knäleden är ingen led som ska vandra i sidled ( vilket kommer att hända om du har fel fotvinkel gentemot benets riktning), gör du det är risken stor att du kan råka göra illa dig.

Måste kanske är fel uttryck, men det är rekommendabelt att låta foten peka i benets riktning. Det är nog bara i riktigt smala böjar som du "ska" låta fötterna peka rakt fram.

Helt riktigt. Och allt det här finns genomgånget i flera artiklar i Best of....


allan

Lillgrabben
2005-08-24, 19:57
Helt riktigt. Och allt det här finns genomgånget i flera artiklar i Best of....


allan

Japp, det gör det! :)



Jag rekommenderar varmt till alla som funderar på knäböjningens vara / icke vara att kasta ett "getöga" på Allans artiklar!

Läs igenom dessa före ni kommer med funderingar. Kvarstår frågorna fortfarande efter att artiklarna lästs igenom så FRÅGA på!


/ Tanige Torsten

Gabber
2005-08-24, 20:24
Åk över till Fairings då ditt lata elände, men PMa mig först så ska vi nog knäcka tresiffrigtgränsen... ;)


allan

om det är mig du pratar med nu så vill jag bara säga att jag kommer nog hålla mig ifrån dig på ett tag till. tresiffrigt låter som en dröm, även om 100 är tresiffrigt.

:) jag visste dock att du skulle svara

Allan
2005-08-24, 20:30
Asch, jag kan lova att du har femton kilo att tjäna bara på att förbättra tekniken. Du är ju en stor pojke!


allan

Gabber
2005-08-25, 06:39
Asch, jag kan lova att du har femton kilo att tjäna bara på att förbättra tekniken. Du är ju en stor pojke!


allan

storlek verkar inte har någon betydelse vid knäböjj. ska läsa dina artiklar igen om böj så får vi se. 15 till vore inte helt fel.

Allan
2005-08-25, 19:24
storlek verkar inte har någon betydelse vid knäböjj. ska läsa dina artiklar igen om böj så får vi se. 15 till vore inte helt fel.

Det jag menade var naturligtvis att om man är såpass stor som du är - remember, I know who U R - så ska man kunna hantera tresiffrigt i böjen rätt snart om man nöter på lite med böjen. Funkar inte det lär det vara teknikfel.


allan

Gabber
2005-08-25, 19:48
Det jag menade var naturligtvis att om man är såpass stor som du är - remember, I know who U R - så ska man kunna hantera tresiffrigt i böjen rätt snart om man nöter på lite med böjen. Funkar inte det lär det vara teknikfel.


allan

du har helt rätt, jag är större nu också än bilden o Jakobsberg så det är skamligt.

fast jag har aldrig provat 100 kg i böjjen då jag inte vågat. det är ju lite psykologiskt men mycket teknik också.