handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kolhydrater kan kroppen lagra?


Ekonom
2005-08-21, 15:45
Det snackas ju om att kroppen tar upp kolhydrater lättare efter träning etc. Men hur mycket kolhydrater är kroppen kapabel att ta upp efter ett träningspass, dvs hur mkt som kan lagras som glykogen i kroppen. Borde väl liksom med protein finnas en gräns där ett ytterliggare intag inte gör någon ytterliggare fördel.. *screwy*

T.ex. om man brukar ta 60-70g. malto efter träning + lika mkt en timme senare, om man då istället tar 130g. kolhydrater på en gång efter träning, blir det för mycket?

Någon som är påläst på detta?

King Grub
2005-08-21, 16:05
Tarmens upptag av glukos är begränsat till runt 1 gram per minut eller strax över.

Levern kan lagra cirka 75-100 gram. En timmes konditionsträning tömmer över hälften av leverglykogenet.

En normal, otränad man med runt 30 kilo muskelvikt har i genomsnitt en lagringskapacitet för glykogen på runt 360 gram, dvs 12 gram per kilo muskelvävnad.

En tränad individ kan lagra dubbelt så mycket muskelglykogen som en otränad, eller mer.

T.ex. om man brukar ta 60-70g. malto efter träning + lika mkt en timme senare, om man då istället tar 130g. kolhydrater på en gång efter träning, blir det för mycket?

Det är mer kolhydrat än vad ett styrketräningspass förbrukar. Men du behöver inte "kvitta" gram för gram heller.

Hårt konditionsträning tömmer betydligt mer glykogen.

Den här tråden ger säkert givande läsning:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48805&highlight=snabba

Jakobbus
2005-08-21, 18:45
Tarmens upptag av glukos är begränsat till runt 1 gram per minut eller strax över.[/url]
Vad händer med dom "överflödiga" kolhydraterna som inte hinns ta upp?

Sverker
2005-08-21, 19:38
Vad händer med dom "överflödiga" kolhydraterna som inte hinns ta upp?

De ligger kvar i tarmen och väntar på sin tur innan de absorberas.


Äter du VÄLDIGT MYCKET kolhydrater kommer de att hamna nere i tjocktarmen och bli mums-mums för tarmbakteriena = gaser.

Ekonom
2005-08-21, 19:43
De ligger kvar i tarmen och väntar på sin tur innan de absorberas..

Så mer än 50-100g. kolhydrater i snabbabsorberbar form är "nog" som dos efter träning antar jag då...

*grr27* suck. jag som tänkte dra i mig rejält efter träning :eating: så jag slapp springa som en skållad bäver mellan köket och soffan timmarna efter träning, får väl flytta in soffan och tv:n in i köket eller nåt..

Det där med att de ligger kvar i tarmen föresten, kan det va en av anledningarna till varför jag känner mig så mätt och full i kistan efter en gainer?

Jakobbus
2005-08-21, 20:43
De ligger kvar i tarmen och väntar på sin tur innan de absorberas.


Är det samma sak med protein? För det kan väl inte heller tas upp hur fort som helst.

King Grub
2005-08-21, 20:47
Är det samma sak med protein? För det kan väl inte heller tas upp hur fort som helst.

Nej, där oxiderar ett överskott till kolhydrat.

Jakobbus
2005-08-21, 20:49
Nej, där oxiderar ett överskott till kolhydrat.
Är det anledningen till att man inte ska häva i sig gainern på en gång?

JLL
2005-08-21, 21:09
De ligger kvar i tarmen och väntar på sin tur innan de absorberas.
Vad gör det för skillnad om man sätter i sig allt på en gång eller äter mindre mål en gång i halvtimmen? Kolhydraterna tas ju ändå upp efterhand.

King Grub
2005-08-21, 21:16
Snabbare glykogeninlagring sker vid mindre, mer frekventa mål. Av vikt för idrottsmannen som vill ha snabb återhämtning och glykogeninlagring (dvs dom flesta).

"When carbohydrate supplementation occurs at frequent intervals such as every 15 to 30 minutes and in high amounts, the rate of muscle glycogen storage has been found to be approximately 30% higher than when supplementing every 2-hours."

Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

Plus att den lilla proteinsyntes som stimuleras av ett kolhydratintag inte minskar gensvaret på motsvarande mängd 1 h senare.