handdator

Visa fullständig version : Hur länge utan att diska en shaker


Big_Vik
2005-08-21, 14:24
Länge sedan vi hade en riktigt dum poll nu... :D

Hur lång tid har det gått som längst innan du diskat ur en shaker?

Själv glömde man en shaker i väskan under viloveckan= 7 dagar. En annan shaker rullade in under sängen också, dock bara 5-6 dagar, men då uppenbarade sig av någon anledning en massa mögel. Givetvis sköljer man ur den och blandar sin proteindrink. Man vill ju vara optimal? :cheers:

Har aldrig någonsin slängt bort en shaker. :angel:

reinholdsson
2005-08-21, 14:31
Haha. Verkligen älskar doften när man glömt skölja ur den.

fintelligens
2005-08-21, 14:33
Aldrig diskat. Bara sköljt ut lite.

mangemani
2005-08-21, 14:35
har 4 shakers här hemma..en har jag med mej till gymmet,en som jag använder dagligen och en som jag har med mej när jag åker bort...den fjärde har jag som "reserv"....använde reserven en gång för att sen börja använda mina standards igen....reserven stog,tja,vet inte jag,men lugnt över 4 månader utan att jag hade diskat ur den...hade använt protec med chocklad smak i den.

jag har inga som helst problem med att göra rent sanvända shakers som har stått ett tag,har vant mej vid lukten,men det var morsan som nu gjorde rent denna shaker och sekunderna efter hon hade öppnat shakern så fick alla som var i huset lov att utrymma huset ut till balkongen....fattade inte vad dom höll på med,kände väl en liten lukt,men inge märkvärdigt=/

H.Emanuel
2005-08-21, 14:38
Gammalt protein kan verkligen stinka . Det är väl just proteinet som stinker från döda människor och djur? Diskar ur min shaker varje gång jag använt den.

Slartibartfast
2005-08-21, 14:46
Min shaker har legat osköljd i bagen i två veckor nu. Undrar om jag kan använda den igen.

Det är väl bara att diska ur med hett vatten och diskmedel? Eller borde man koka vatten och hälla i?

palme
2005-08-21, 14:49
Haha. Verkligen älskar doften när man glömt skölja ur den.

Den kan väcka de döda.

reinholdsson
2005-08-21, 14:49
hade något i min ett tag som verkligen satte sig i den.. Jag kände en smak som liknade doften trots att jag diskat den flera gånger. Jag fick koka vatten och hälla i.

Jarod
2005-08-21, 15:05
Haha...det längsta alternativet kom ju inte ens i närheten. Ett halvår har det ju lätt gått innan man diskat vissa. Blir lätt så när man glömmer vart man lagt dom eller hittar nån under ett säte i bilen...

Kan ju erkänna att dom oftast inte luktar smultron då...

Slartibartfast
2005-08-21, 15:07
Men seriöst. Går det överhuvudtaget att använda en shaker som varit odiskad i en månad?

Jarod
2005-08-21, 15:07
Min shaker har legat osköljd i bagen i två veckor nu. Undrar om jag kan använda den igen.

Det är väl bara att diska ur med hett vatten och diskmedel? Eller borde man koka vatten och hälla i?


Jag brukar hälla i en bra dask med diskmedel och sen hett vatten. Låt sen stå i en vecka eller nåt på diskbänken.

Jarod
2005-08-21, 15:09
Men seriöst. Går det överhuvudtaget att använda en shaker som varit odiskad i en månad?

Ja för faen...det är inga problem. Det enda man överlag bör tänka på är att man inte har locket på när dom står oanvända i köksskåpen. Då börjar dom lätt lukta fikonjohannes efter en längre tid... Så ha alltid locket av vid förvaring.

Laan
2005-08-21, 15:11
Jag brukar hälla i en bra dask med diskmedel och sen hett vatten. Låt sen stå i en vecka eller nåt på diskbänken.


Jag vill se ditt kök :D
Först diskar du inte dem på ett halvår, å sen får de stå en vecka på diskbänken :)

Jarod
2005-08-21, 15:16
Jag vill se ditt kök :D

Nä det vill du inte... :em:

n1tro
2005-08-21, 15:41
1 vecka är nog det enda jag kan komma med.

mendet värsta var ändå när jag glömde tonfisk + makaroneresallad i en låda. i ca 2 veckor. lådan va ganska stor okcså.... det var sjukt, kunde inet sova på flera veckor bara ja tänkte på lukten. hittade lådan i min väska o täntke "ofan vad ere här?", ja 2 sekunder senare fick jag veta

Herkulez
2005-08-21, 15:45
engång när jag drack vin framför msn kom jag på att jag hade glömt en shaker i bilen och det var svinvarmt ute
gíck för att hämta den och visst fabn hade den legat i baksätet och jäst så korken hade ploppat ut och massa chockladprotein hade kommit på sätet

Lallle
2005-08-21, 15:53
Jag glömde diska in i två veckor, fick slänga, lukten gick inte bort

Fatalist
2005-08-21, 15:57
5-7 dagar, då var det 1h spolande sen diskmaskin sen några timmars spolande med skållhett vatten till *spy*

Olsson
2005-08-21, 16:00
10+ men jag slängden den sen när jag hitta den i väskan. 2-3 dagar händer kanska ofta.

mela
2005-08-21, 16:02
Sköljer ju alltid ur den med diskmedel.. men diskar den i diskmaskin kanske en gång i veckan då jag väl använder den.

påven
2005-08-21, 16:58
Men seriöst. Går det överhuvudtaget att använda en shaker som varit odiskad i en månad?

Testa. Diska ur den och släng in den i frysen ett dygn, det brukar döda lukten, funkar inte det så testa att hälla i vinäger.

Karl_alfred
2005-08-21, 17:06
Läste polen fel. Som längst tja över en helg.

Kebab-Arne
2005-08-21, 17:06
Läste frågan fel, trodde det var på ett ungefär hur lång tid det tog mellan gångerna.

Som mest odiskad blir det väl en vecka, står oftast med vatten i sig på diskbänken. Slutar alltför ofta med att farsan blir sur på shakern står där och diskaren. :)

Min röst ligger på en vecka ungefär, då jag inte tränat och den stått på diskbänken.

Fultjack
2005-08-21, 17:32
0-6h :cool:

z_bumbi
2005-08-21, 17:41
Jag brukar hälla i en bra dask med diskmedel och sen hett vatten. Låt sen stå i en vecka eller nåt på diskbänken.

Kaffesump över natten rensar ganska bra det också, sen in i diskmaskinen på varmaste programet några gånger.

Cinna
2005-08-21, 17:42
Har hänt att man glömt den i väskan över natten och hittat den först när man ska packa väskan nästa gång, så en 24 timmar har den väl legat någon gång!

vildängel
2005-08-21, 17:44
4 dagar kanske. Om man diskar den i diskmaskinen och, som påven redan påpekat, lägger den i frysen ett tag sen, så brukar det mesta av lukten försvinna.

nordland
2005-08-21, 18:01
Kaffesump över natten rensar ganska bra det också, sen in i diskmaskinen på varmaste programet några gånger.

Jepp.. kaffesump funkar bra, men vatten med bakpulver funkar ännu bättre...

z_bumbi
2005-08-21, 18:03
Jepp.. kaffesump funkar bra, men vatten med bakpulver funkar ännu bättre...

Det ska testas nästa gång.

userfriendly
2005-08-21, 18:05
en möglade sönder en ggn, sen dess glömmer jag aldrig mer att diska.. fyfan va de luktar efter ett tag.. :naughty:

Coldsmith
2005-08-21, 18:29
jag har två filpaket i kylen som gick ut 25e december :P