handdator

Visa fullständig version : Min mamma tror att kosttillskott är farligt...


Cloe
2005-08-21, 11:48
Halloj! Har smygit runt här ett tag, men aldrig skrivit nåt. Men nu är det dags, för jag skulle behöva lite hjälp. Är tjej, 15 år. Har tränat seriöst sisådär ett halvår. Mitt mål är att byga muskler. Tycker det är dags att börja dricka en gainer efter träning. Men, min mamma är 100% säker på att proteinpulver och liknande är jättefarlig, giftigt, och att man kanske dör i förtid av det. Och då får jag ju inte köpa det. Däremot får jag dricka gainomax, det har jag inget emot. Men det skulle kosta lite över 2100 kr per år har jag räknat ut. Och om jag köpte vassle och malto skulle det bli lite under 700. Men mamma struntar fullkomligt att det blir så mycket billigare, och att det finns jättemånga som dricker/äter sånt. Jag kan ju inte veta att dom inte dör i förtid tycker hon. Så han nån nåt bra argument till att det inte är så? Att det inte är falrigt alls, utan bra? Det konstiga med det här tycker jag, är att hon är läkare också *screwy* . Hon tycker också att det är fruktansvärt överdrivet och ohälsosamt att styrketräna 3 gånger i veckan och konditionsträna 2. Och tänker typ försöka förbjuda mig att göra det... *suck* Så, har nån nåt bra som jag kan visa eller säga till henne?

Herkulez
2005-08-21, 11:59
ja det är inte för inte som mitt förtroende för allmänläkare inte är det bästa.

be henne ge dig istället en vettig förklaring varför Gainomax skulle vara så mycket bättre än gainer, är ju ändå i grund och botten samma sak.
och framförallt varför gainer är så farligt.

hubbabubba
2005-08-21, 12:03
Haha du skulle sett min morsas min när jag drog hem min första säck whey-80 :D
Nä men berätta att det är ett helt naturligt subsitut till mat, inga konstigheter :)

Chopsuey
2005-08-21, 12:11
Tvinga henne att laga massor med hälsosam mat till dig istället då och börja ta kostillskott när du blivit 18, om du nu tycker det behövs.

mangemani
2005-08-21, 12:18
samma gnäll från mina föräldrar.
varför äter du det där?vad är det där?vad mycket pulver du äter?du tänker på riskerna va?"när jag var i din ålder och tränade för fullt så använde jag inte något sådant och fick bra resultat(har sett kort,han såg ut som en sticka)"...bla bla bla,samma gammla vanliga okunande prat man fått höra sen den första burken med pulver anlände hem till mej....fick tillslut nog för typ nån månad sen och ställde ungefär sånna frågor som herkulez nämnde "varför är detta farligt?"..."varför ska jag inte käka utav detta?"...."vet du verkligen vad det jag käkar är för nått"......och svaren man har fått tillbaks är nästan patetiska,dom har försökt försvara sej med tex "när jag tränade så använde jag inget pulver och fick bra resultat(som sagt,han såg ut som en sticka),jag har tränat under hela min uppväxt,så jag vet vad jag pratar om"...sen försöker dom dra en massa historier om sjukdomar osv=/

jesse
2005-08-21, 12:32
Förklara för henne exakt vad en gainer innehåller och hur de påverkar din kropp. De finns mycket bra skrivet om detta på forumet om du söker lite.

Lycka till!

King Grub
2005-08-21, 12:34
Proteinet i proteinpulver är (oftast) vassle. Är det inte vassle så är det i regel kasein. Både vassle och kasein är mjölkproteiner. 20% av proteinet i vanlig mjölk kommer från vassle och 80% från kasein. Varje gång din mamma dricker mjölk får hon i sig både kasein och vassle. Ingen skillnad. Det är inte någon konstgjord form av mjölkprotein i proteinpulver, utan råvaran är riktig mjölk.

Zealot
2005-08-21, 12:53
Glömmer aldrig kommentaren som våran företagsläkare kläckte när jag var där på hälsoundersökning. Hon sa att alla mina värden var helt perfekta samt att jag va en godisråtta! Jag sa då att jag aldrig åt godis men kom då & tänka på mitt malto & sa då att jag käkade socker i pulverform samt protein.
Då skakade hon på huvudet & sa:
Du kissar bara ut det...lägg dina pengar på oxfilé & bearnaisesås istället! :D

HenrY
2005-08-21, 13:13
Glömmer aldrig kommentaren som våran företagsläkare kläckte när jag var där på hälsoundersökning. Hon sa att alla mina värden var helt perfekta samt att jag va en godisråtta! Jag sa då att jag aldrig åt godis men kom då & tänka på mitt malto & sa då att jag käkade socker i pulverform samt protein.
Då skakade hon på huvudet & sa:
Du kissar bara ut det...lägg dina pengar på oxfilé & bearnaisesås istället! :D

:laugh:

Endumen
2005-08-21, 14:54
Min mamma är likadan. När jag började snacka om proteinpulver samt kreatin hemma fick jag en lååååååååång föreläsning om vad "steroider" (som det var enligt henne) gör för skada på kroppen. Jag försökte lungt och sansat att förklara för min käre mor att jag aldrig skulle använda något som skulle kunna skada mig. Men hon tror inte på mig. Nu har hon väl börjat vänja sig, men blir sur varje gång jag drar fram det ;).

Fettecke
2005-08-21, 15:01
Okunskap.... hata sånt, särskilt föräldrar är duktig på den fronten.... jag akjn ge dig ett tips som räddade mig ;D

på skolan delas det ju ut böcker en gång om året, Uppladdning eller vad den heter, där står det mkt vettigt om kosttillskott...

Annars å köper du en bok om det... men... Bäst av allt:

Eftersom hon verkar tycka att Gainomax är acceptabelt (mest för att hon har hört namnet förut), så skriv ett mail till Paulun, och förklara läget för honom, ställ frågor och sånt, när han svarar så skriver du ut allting, visar för din föräldrar... och visar sedan allt pulver du käkat och refererar till vad han skrev, han kommer troligen svara att proteinpulver inte alls är farligt osv...

Orsaken till att jag nu väljer Paulun är att han är kändis, och att din mor vet vem han är, och säkert tycker att han är vettig.

fintelligens
2005-08-21, 15:17
Fortsätt som du gör. Hon tröttnar efter ett tag när hon ser att inget farligt händer :thumbup:

AnimalGen
2005-08-21, 16:02
Har som tur aldrig haft deta problem, ändå har jag använt en hel del konstigare saker.
Låt henne sitta på kolozzeum ett tag, vissa henne gärna denna tråden.

Cloe
2005-08-21, 17:02
Tack så mycket allihopa! Ska försöka leta reda på lite fakta som jag kan visa henne. Och jag berättat för henne att det är mjölkprotein, men hon tror att det blir farligt på nåt sätt för att man har tagit ut det ur mjölken, och för att det är i pulverform..

King Grub
2005-08-21, 17:10
det blir farligt på nåt sätt för att man har tagit ut det ur mjölken, och för att det är i pulverform..

Fråga henne om hon tror att Sempers Torrmjölk är farlig.

http://shop.textalk.se/shop/41/art2/902-pic-07558c.jpg

Herkulez
2005-08-21, 17:11
Fråga henne om hon tror att Sempers Torrmjölk är farlig.

http://shop.textalk.se/shop/41/art2/902-pic-07558c.jpg
fan du har ju svar på allt. lysande exempel grub =)

föresten ska du dricka........... J/K :D

Johan_P
2005-08-21, 17:12
Okej Cloe, är i samma sits som dig. Men ja, har gett upp hoppet... kommer ändå inte få ta kosttillskott förrens jag blir myndig.

Nu kör jag med en liter minimjölk efter träningarna, som kompensation.

fonzie
2005-08-21, 17:18
jag vet hur det är! hon tycker att man "inte ska blanda sådär"... när jag tar mina omega-3 tabletter frågor hon om det är så smart ändå. Jag blir rätt irriterad för det är klart jag vet vad jag gör!! :insane:

Prankie
2005-08-21, 17:19
Be henne läsa boken Allt om kostillskott, men loppet är förmodligen redan kört.

dtox
2005-08-21, 17:30
visa henne denna tråden ? :)

Cloe
2005-08-21, 17:33
Haha, ja, nu har jag frågat henne om hon tror sempers torrmjölk är farligt. Tydligen inte, för hon sa att jag får dricka det. Iallafall, jag visade henne den här tråden, och nu är hon verkligen skitsur på alla som tror att det inte är nåt fel på proteintillskott, hon sa nåt om att King Grub vilseleder ungdomar. Och att hon ska anmäla honom till uppdrag granskning eller nåt *rolleyes*. Hon förklade också lungt och sansat (inte) att det är ofysiologiskt att belasta ( som hon uttrycker det) kroppen med extra protein. Det är bara inte naturligt att bygga muskler, speciellt inte i min ålder.. Bah.

autowah
2005-08-21, 17:39
Du är bara femton år och har precis börjat träna, du kommer få bra resultat genom att äta vanlig mat (i tillräckliga mängder). Vänta med kosttillskotten tills du verkligen känner att det behövs, eller när du blivit lite äldre.

Prankie
2005-08-21, 18:08
Det är bäst att Grub ligger lågt ett tag då. :laugh:

"Hej, jag vill anmäla herr King Grub för ett för högt rekommendation av protein."

Wicked
2005-08-21, 22:13
Jag tror inte att King Grubs avatar gör honom rättvisa när det handlar om hans kunskap. Din mamma reagerade inte på bajsavataren?

"Dagens uppdrag granskning handlar om bajsmannen på Internet som vilseleder ungdomar genom att rekommendera dem för mycket protein, vilket i sin tur leder till att de bygger muskler. Fruktansvärt." :D

On-topic: När din mor har en sin uppfattning så klar för sig kan du nog inte göra mycket för att ändra den. Själv hade jag tur med mina föräldrar som tyckte det var jättebra med extra protein osv. Vänta tills du blir myndig och köp kosttilskotten då. Men se för guds skull till att du får i dig ett bra mål mat så fort som möjligt efter träningen.

// Wicked

LexSinner
2005-08-21, 22:16
"Dagens uppdrag granskning handlar om bajsmannen på Internet som vilseleder ungdomar genom att rekommendera dem för mycket protein, vilket i sin tur leder till att de bygger muskler. Fruktansvärt." :D



:laugh: :laugh: :laugh:

Cloe
2005-08-22, 06:57
Jag tror inte att King Grubs avatar gör honom rättvisa när det handlar om hans kunskap. Din mamma reagerade inte på bajsavataren?

"Dagens uppdrag granskning handlar om bajsmannen på Internet som vilseleder ungdomar genom att rekommendera dem för mycket protein, vilket i sin tur leder till att de bygger muskler. Fruktansvärt." :D

On-topic: När din mor har en sin uppfattning så klar för sig kan du nog inte göra mycket för att ändra den. Själv hade jag tur med mina föräldrar som tyckte det var jättebra med extra protein osv. Vänta tills du blir myndig och köp kosttilskotten då. Men se för guds skull till att du får i dig ett bra mål mat så fort som möjligt efter träningen.

// Wicked

Vet inte om hon ens la märke till avataren. Hon sa då inget iallafall. Och mycket mat trycker jag i mig efter träning. Men det verkar som att jag har lyckats mjuka upp min kära mor lite. Får se om jag lyckas övertala henne. Hon är ganska lättmanipulerad :naughty: .

Jax
2005-08-22, 08:54
Tvinga din mamma att göra energikakor istället så kan du använda det som substitut för gainer. Exempel på recept:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=972508&postcount=17

Något mycket fett i men byt ut vispgrädden mot matlagningsgrädde.

Sen är gainer faktiskt inte ett måste, det går alldeles utmärkt att äta "vanlig mat" också. Jag har för tillfället skippat kosttillskotten helt. Det enda skillnaden för mig är att det blir lite omständigare och lite dyrare att få i sig rätt energi efter träningen. Men resultaten och återhämtningen har inte påverkats, och jag tränar ca 7 pass i veckan och p.g.a. att mestadelen är konditionsträning har jag betydligt större energisbehov än de flesta här. Men det fungerar som sagt utan kosttillskott.

Wicked
2005-08-22, 12:18
Vet inte om hon ens la märke till avataren. Hon sa då inget iallafall. Och mycket mat trycker jag i mig efter träning. Men det verkar som att jag har lyckats mjuka upp min kära mor lite. Får se om jag lyckas övertala henne. Hon är ganska lättmanipulerad :naughty: .

Men om hon är lättmanipulerad, varför då skriva sådana inlägg som du gör, här på kolozzeum? Är väl bara att sätta dig ner och prata med henne då?

Bra iallafall att du käkar mycket efter träning, glöm inte att kosttillskotten just är "tillskott" till den vanliga maten. Lycka till med din mamma. :)

// Wicked

Cloe
2005-08-22, 12:32
Jax, Okej, tackar. Ska kolla på dom där kakorna. Och ja, jag vet att det går med bara vanlig mat, jag har ju klarat mig hittills iallafall. Men som du sa blir det dyrare, och då gnäller hon på det. Och på att jag hela tiden måste gå och handla.


Wicked, Jag har försögt prata med henne, och i vanliga fall brukar hon lyssna om jag tjatar tillräckligt mycket. Men när det gällde det har var hon ovanligt seg och bergsäker på att hon har rätt om att det är farligt med kosttillskott. Iallafall, tack.

tuben
2005-08-22, 12:56
Nu skulle det passa om Gruben kom med en källa med forskning. Så att hon kan se att det först forskning inom ämnet.
Men som sagt har din morsa intalat sig något så är det svårt för henne att acceptera att hon har fel.

Cloe
2005-08-22, 13:02
Precis, det är nåt sånt jag skulle behöva visa henne så hon fattar. Fakta. Så hon inte kan säga så mycket emot. Lär ju bli svårt att få henne att ändra sig, men man kan väl försöka.

Davil
2005-08-22, 14:31
Precis, det är nåt sånt jag skulle behöva visa henne så hon fattar. Fakta. Så hon inte kan säga så mycket emot. Lär ju bli svårt att få henne att ändra sig, men man kan väl försöka.

men ?...Fakta på vad ? att kroppen behöver näring för att undvika muskelnedbrytning efter ett träningspass?

Vassle-proteinpulver är inget hokuspokus ! Det är något alla får i sig varje gång man dricker mjölk tex. Iform av pulver.

Det finns massor med mat som är i pulverform som tex pulvermos,välling och mkt mer. Är det också "farligt" ?

En gainer är bara en perfekt sammasatt matmåltid gjord för att tas i samband med träning för att fylla på sina muskler med energi och motverka muskelnedbrytning.

Om du inte får dricka gainers för din mamma så kan du ersätta det med ett gäng vita frallor och en liter mjölk direkt efter träningspasset.

Jompi
2005-08-22, 14:35
Tror dom flesta här har väldigt svårt fatta hur detär ha såna föräldrar när det kosttillskott, kan nog hellre säga "hitler var en god man" i huset istället för "fan jag vill köpa proteinpulver" .

Jax
2005-08-22, 14:38
Tror dom flesta här har väldigt svårt fatta hur detär ha såna föräldrar när det kosttillskott, kan nog hellre säga "hitler var en god man" i huset istället för "fan jag vill köpa proteinpulver" .
Så länge föräldrarna betalar så hade jag gärna ätit vanlig mat istället. Det gör jag visserligen nu också, men det svider i pengapungen ibland.

Cloe
2005-08-22, 15:08
Jaha ja... Det är tydligen inte så jätteviktigt med tillskott då. Och det blir ju inte så mycket dyrare om jag dricker en liter mjölk istället. Mina föräldrar betalar ju ändå. Får väl bli mjölk då. Har aldrig provat, men det känns som att det skulle vara lite jobbigt att klämma i sig en liter mjölk, och sen sen massa mat.. *spy* .

AngelLove
2005-08-22, 15:10
Vad ni dock glömmer bort är att föräldrarna inte har samma syn på träning som vi själva har.

Ett gott exempel var när man i högstadiet (ja längesen) tränade någon form av idrott VARJE dag plus matcher på helgerna. Inte klagades det då, då var det positiva ord om att det var kul, trevligt etc etc.
När man började träna på gym för att förändra sin kropp, då var det en helt annan sak fastän man i antal timmar låg klart under jmf med tidigare. Då var det skadligt att träna så mycket etc etc men allt bottnar ju i att de inte förstår anledningen till gymträningen. De kopplar gymmet till anabola gärningsmän som de läser om i tidningen.

På samma sätt med kosttillskott, hur mycket forskning man än lägger fram så är det något de inte har sett eller är vana vid. Då blir det "anabola" rakt över för det har de läst i tidningen.

Frågan är då, är det lönt att lägga energin och kraften på att omvända sina föräldrar mellan 15-18års ålder för kosttillskott när vanlig mat fungerar precis lika bra. Visst det är omständigare men de kan ju inte klaga på att du äter normal mat... Och sedan när du är myndig så kan du göra valet själv....

tuben
2005-08-22, 15:15
En gainer efter träning är ju det bästa alternativet sen vanlig mat 1h senare.
Alltså jag blir lite fundersam vilka argument din mor har mot tillskott som maltodextrin och vasslepulver?
Maltodextrin används ju i öl.
Vasslepulver kommer ju direkt från mjölk.

Sonny
2005-08-22, 15:29
Jag var i samma sits som dig dock efter att ja fått mina föräldrar att förstå vad gainers osv. innehåll gav dom med sig o tyckte bara att det är pengar i sjön, men det är juh min pengar. Jag tror i ditt fall att ett mail till Paulun skulle göra susen!

jwzrd
2005-08-22, 15:41
Lite roligt att ni med ena handen delar ut en: Men det är samma sak som torrmjölkpulver och med andra handen köper "samma sak" för 10x priset :D

Ärligt talat kids: har morsan er fel när hon rekar er oxfilé med bearnaisesås istället för något svindyrt proteinpulver? Av alla er i den här tråden ser jag i runda tal två personer (King_Grub och Herkulez) som eventuellt har nytta av prottepulvret sett till nivån ni ligger på. Resten av er kör det för att det är cool, antagligen är det ännu coolare nu när ni har morsorna emot er. Jag skulle inte bli förvånad om det inte var så att ni antagligen tycker det är lite ballt att era morsor tror ni kör steroider. Lite som kidsen som flänger med t-shirtärmarna för att visa sin första hudspricka.

Inled gärna urlackningen på den här posten med en förklaring på ett par meningar för varför just ni är för bra för "vanlig mat"; särskillt när ni bor hemma hos mamma. Varför köper ni pulver egentligen?

(Särskillt mangemani som verkar helt lost i kosttillskottdjungeln).

King Grub
2005-08-22, 15:45
Lite roligt att ni med ena handen delar ut en: Men det är samma sak som torrmjölkpulver och med andra handen köper "samma sak" för 10x priset :D

Ärligt talat kids: har morsan er fel när hon rekar er oxfilé med bearnaisesås istället för något svindyrt proteinpulver? Av alla er i den här tråden ser jag i runda tal två personer (King_Grub och Herkulez) som eventuellt har nytta av prottepulvret sett till nivån ni ligger på. Resten av er kör det för att det är cool, antagligen är det ännu coolare nu när ni har morsorna emot er. Jag skulle inte bli förvånad om det inte var så att ni antagligen tycker det är lite ballt att era morsor tror ni kör steroider. Lite som kidsen som flänger med t-shirtärmarna för att visa sin första hudspricka.

Inled gärna urlackningen på den här posten med en förklaring på ett par meningar för varför just ni är för bra för "vanlig mat"; särskillt när ni bor hemma hos mamma. Varför köper ni pulver egentligen?

(Särskillt mangemani som verkar helt lost i kosttillskottdjungeln).


Jag håller helt med om att det inte är nödvändigt. Det jag argumenterade mot var att hon tyckte det var farligt.

Det finns ju inga bevis för att protein i tillskottsform skulle vara effektivare och stimulera proteinsyntesen mer än intakt protein i matform från en måltid, efter träning eller någon annan gång.

Cloe
2005-08-22, 15:45
Jaha. Äh, alla verkar ju tycka det är onödigt så jag struntar väl i det då :em: .

jwzrd
2005-08-22, 15:47
Jag håller helt med om att det inte är nödvändigt. Det jag argumenterade mot var att hon tyckte det var farligt.

Det finns ju inga bevis för att protein i tillskottsform skulle vara effektivare och stimulera proteinsyntesen mer än intakt protein i matform från en måltid, efter träning eller någon annan gång.

Mitt inlägg vände sig inte mot dig öht, jag tog med din mjölkpulverreferens som tillhygge bara ;)

Jag kan mycket väl argumenten som talar för kostersättningstillskott. Men för kidsen som har "soppaslangar" som går halvfyllda till motorn (musklerna) så finns det större vinster att göra än att hälla ner mer koncetrerad soppa. Billigare (ok, inte alltid), godare, mamma är glad osv.

Sonny
2005-08-22, 15:49
Jaha. Äh, alla verkar ju tycka det är onödigt så jag struntar väl i det då :em: .Har jag oxo gjort hittills, har funkat hur bra som helst
:thumbup:

tuben
2005-08-22, 15:50
Lite roligt att ni med ena handen delar ut en: Men det är samma sak som torrmjölkpulver och med andra handen köper "samma sak" för 10x priset :D

Ärligt talat kids: har morsan er fel när hon rekar er oxfilé med bearnaisesås istället för något svindyrt proteinpulver? Av alla er i den här tråden ser jag i runda tal två personer (King_Grub och Herkulez) som eventuellt har nytta av prottepulvret sett till nivån ni ligger på. Resten av er kör det för att det är cool, antagligen är det ännu coolare nu när ni har morsorna emot er. Jag skulle inte bli förvånad om det inte var så att ni antagligen tycker det är lite ballt att era morsor tror ni kör steroider. Lite som kidsen som flänger med t-shirtärmarna för att visa sin första hudspricka.

Inled gärna urlackningen på den här posten med en förklaring på ett par meningar för varför just ni är för bra för "vanlig mat"; särskillt när ni bor hemma hos mamma. Varför köper ni pulver egentligen?

(Särskillt mangemani som verkar helt lost i kosttillskottdjungeln).


Det var nått nytt att bara enskilda har nytta av gainer som ett exempel.
Jag själv tar gainer för att direkt efter träning är min mage inte speciellt sugen på att försöka få ner ett vanligt mål mat.
Och ja jag brukar gå omkring hemma med kanyler i armarna för att försöka lura mina bekanta att jag går på steroider.

King Grub
2005-08-22, 15:52
Det var nått nytt att bara enskilda har nytta av gainer som ett exempel.
Jag själv tar gainer för att direkt efter träning är min mage inte speciellt sugen på att försöka få ner ett vanligt mål mat.
Och ja jag brukar gå omkring hemma med kanyler i armarna för att försöka lura mina bekanta att jag går på steroider.

Ingen tvekan om att det är smidigt och enkelt. Och efter hård fysisk ansträngning är det ofta lättare att dricka näringen än att äta den.

jwzrd
2005-08-22, 15:59
Det var nått nytt att bara enskilda har nytta av gainer som ett exempel.
Jag själv tar gainer för att direkt efter träning är min mage inte speciellt sugen på att försöka få ner ett vanligt mål mat.
Och ja jag brukar gå omkring hemma med kanyler i armarna för att försöka lura mina bekanta att jag går på steroider.

Vi har nog inte samma syn på kost osv du och jag (men jag kanske har fel): jag tycker kosttillskott är tillskott till kosten. När jag styrt upp kosten till att vara helt regelbunden och ha precis allting den ska ha så börjar jag titta på att tex optimera näringsupptaget när det låter sig göras; exempelvis genom att tillföra snabbare proteinslag just efter träningen. För att få den där sista procenten ökning.

Tittar man här så verkar det inte vara så folk gör utan man verkar nöja sig med att festa varje helg, äta rätt hyffsat varje dag och sen på det hälla en massa proteinpulver. Klart alla får göra precis som dom vill, jag höjer inga ögonbryn över det. Men ingen ska påstå att kosttillskott behövs, framförallt inte för att användas på det viset av snorungar som egentligen mest behöver mycket mer mat!

Själv vill jag heller inte äta direkt inpå passet. Min lösning? Jag låter bli det. Jag tar en mindre proteindrink en halvtimme-timme efter passet undertiden jag lagar den vanliga maten. Större drinkar gör bara att jag mår illa, precis som om jag precis pulat munnen full av godis. Surprise surprise - det är godis.

Cloe
2005-08-22, 16:06
Jag hade ju inte direkt heller planerat att bara hälla i mig en massa proteinpulver hela dagarna istället för att äta mat, bara för att det skulle vara coolt eller nåt. Jag ser iallafall inte vad som skulle vara häftigt med det. Tänkte ju bara ta efter träning, för att det som sagt är snabbt, enkelt och bra.

tuben
2005-08-22, 16:07
Vi har nog inte samma syn på kost osv du och jag (men jag kanske har fel): jag tycker kosttillskott är tillskott till kosten. När jag styrt upp kosten till att vara helt regelbunden och ha precis allting den ska ha så börjar jag titta på att tex optimera näringsupptaget när det låter sig göras; exempelvis genom att tillföra snabbare proteinslag just efter träningen. För att få den där sista procenten ökning.

Tittar man här så verkar det inte vara så folk gör utan man verkar nöja sig med att festa varje helg, äta rätt hyffsat varje dag och sen på det hälla en massa proteinpulver. Klart alla får göra precis som dom vill, jag höjer inga ögonbryn över det. Men ingen ska påstå att kosttillskott behövs, framförallt inte för att användas på det viset av snorungar som egentligen mest behöver mycket mer mat!

Själv vill jag heller inte äta direkt inpå passet. Min lösning? Jag låter bli det. Jag tar en mindre proteindrink en halvtimme-timme efter passet undertiden jag lagar den vanliga maten. Större drinkar gör bara att jag mår illa, precis som om jag precis pulat munnen full av godis. Surprise surprise - det är godis.

Jo jag håller med dig.
Kosttillskott är ju som det heter just tillskott.
Jag som ej har några planer på varken bli byggare eller styrkelyftare behöver ju egentligen inte några tillskott.
Men samtidigt är man ju lite lat av sig att man tar till sig av pulverform.
Jag ser dock inget fel i att en person är villig att lägga ner pengar på pulver om dom vill det.

Axon
2005-08-22, 16:08
omfg, min mamma var likadan!!! Hon snackade om nåt som hon inte hade en jävla anning om, och inte fan spelar det roll om man förklarar vad Protein pulver är i DETALJ!! Tur att man inte bor hemma längre :furious:

Zone
2005-08-22, 16:10
Glömmer aldrig kommentaren som våran företagsläkare kläckte när jag var där på hälsoundersökning. Hon sa att alla mina värden var helt perfekta samt att jag va en godisråtta! Jag sa då att jag aldrig åt godis men kom då & tänka på mitt malto & sa då att jag käkade socker i pulverform samt protein.
Då skakade hon på huvudet & sa:
Du kissar bara ut det...lägg dina pengar på oxfilé & bearnaisesås istället! :D

Du den där var bra :laugh:

jwzrd
2005-08-22, 16:12
Jo jag håller med dig.
Kosttillskott är ju som det heter just tillskott.
Jag som ej har några planer på varken bli byggare eller styrkelyftare behöver ju egentligen inte några tillskott.
Men samtidigt är man ju lite lat av sig att man tar till sig av pulverform.
Jag ser dock inget fel i att en person är villig att lägga ner pengar på pulver om dom vill det.

Nej fel och fel, var och en gör som den vill naturligtvis. Det är ju grundförutsättningen. Dock har morsor och farsor en tendens att inte se det riktigt så, dom undrar varför deras barn envisas med att slänga sig i pulvertermer. Och hur var det nu med argumenten ni hade för pulvren?

"Jo mamma, jag får inte i mig tillräckligt med näring av maten du lagar!"
- Så ät mer då svenne, så blir du stor och stark.
"Nej, ffsomglol, du har fel111".
- wtf?

tuben
2005-08-22, 16:14
Nej fel och fel, var och en gör som den vill naturligtvis. Det är ju grundförutsättningen. Dock har morsor och farsor en tendens att inte se det riktigt så, dom undrar varför deras barn envisas med att slänga sig i pulvertermer. Och hur var det nu med argumenten ni hade för pulvren?

"Jo mamma, jag får inte i mig tillräckligt med näring av maten du lagar!"
- Så ät mer då svenne, så blir du stor och stark.
"Nej, ffsomglol, du har fel111".
- wtf?

Nu var det ju inte riktigt så utan hon frågade om just en gainer.
Gainer är det jag ser som den mest "nödvändiga" av tillskott.
Men det finns ingen ursäkt för att ta proteinpulver som mellanmål även om jag själv gör det av ren lathet. *screwy*

jwzrd
2005-08-22, 16:21
Nu var det ju inte riktigt så utan hon frågade om just en gainer.
Gainer är det jag ser som den mest "nödvändiga" av tillskott.
Men det finns ingen ursäkt för att ta proteinpulver som mellanmål även om jag själv gör det av ren lathet. *screwy*

Gainer ser jag som det sämasta man kan äta. Iallafall om man tar det som gainer. Mellanmålsprotein som "förlängning" på ett vanlig mellanmål bestående av nån mager smörgåsmat, fullkornsbröd och frukt är fina fisken. Protein och snabba kolisar efter gymmet däremot har väl sin effekt, men visst, antar att det är det du kallar gainer.

Grejen är även den att nissens morsa fortfarande inte har en sportmössa att veta vad en gainer är.

Yes
2005-08-22, 16:48
Inled gärna urlackningen på den här posten med en förklaring på ett par meningar för varför just ni är för bra för "vanlig mat"; särskillt när ni bor hemma hos mamma. Varför köper ni pulver egentligen?

Jag har inget emot vanlig mat. Det är godare och mer mättande än proteintillskott. Problemet är att den är mycket svårare att få i sig, speciellt om man inte styr över sitt eget hushåll.

Rockhard
2005-08-22, 17:38
Jag hade ju inte direkt heller planerat att bara hälla i mig en massa proteinpulver hela dagarna istället för att äta mat, bara för att det skulle vara coolt eller nåt. Jag ser iallafall inte vad som skulle vara häftigt med det. Tänkte ju bara ta efter träning, för att det som sagt är snabbt, enkelt och bra.

Vem är det som ska betala för tillskotten? Om det är din mamma så behöver hon ju inte ens ha en anledning, vill hon att du ska äta mat istället så får du ju göra det.

Om du tänkt betala det själv så är det ju en annan sak och då är det väl bara att köpa. Hon kan ju inte gärna slänga proteinet du köpt för ett snålt tilltaget studiebidrag i soporna...

pilt77
2005-08-22, 17:45
herregud, köp ditt pulver om du vill ha det. Eller vad är problemet? Gnäller morsan så göm det under sängen.

Metal_boy_
2005-08-22, 17:49
Farsan trodde aldrig det var steroider eller nått sånt när jag började köpa tillskott. Däremot så klagade han alltid på mina fisar och att jag sket hela tiden. Hans kommentar efter jag släppt en rackare: " Å fy fan! Det är det där jävla pulvret du äter, det kan fan inte vara bra o vräka i sig såndär skit!!"

Metal_boy_
2005-08-22, 17:51
Du måsste fan ta o deffa nu sa han när jag vägde 121kg du börjar bli lite för fet. Det finns snart inga snygga kläder du kan ha( samtidigt som han tittade på sportspegeln, drack öl och käkade jordnötter så det skvätte i hela rummet) :)

Sonny
2005-08-22, 18:02
Du måsste fan ta o deffa nu sa han när jag vägde 121kg du börjar bli lite för fet. Det finns snart inga snygga kläder du kan ha( samtidigt som han tittade på sportspegeln, drack öl och käkade jordnötter så det skvätte i hela rummet) :)Vad har det med allt att göra ? :D

Davil
2005-08-22, 18:07
herregud, köp ditt pulver om du vill ha det. Eller vad är problemet? Gnäller morsan så göm det under sängen.

Hmm...Skulle nog förvärra situationen en del om mamman råkar hitta en gömd burk skulle jag tro...

Metal_boy_
2005-08-22, 23:59
Vad har det med allt att göra ? :D


Han skyllde allt på "Det där pulvret" =)

Sonny
2005-09-09, 20:59
Väcker denna tråd till liv en snabbis o lånar den, har läst/hört från olika källor att ett för högt proteinintag, oftast relateras det till tillskottet, kan vara skadligt för levern, stämmer detta?

Rockhard
2005-09-09, 22:14
Väcker denna tråd till liv en snabbis o lånar den, har läst/hört från olika källor att ett för högt proteinintag, oftast relateras det till tillskottet, kan vara skadligt för levern, stämmer detta?

Levern? Brukar vara njurarna det pratas om. Om det stämmer vet jag dock inte, men klart är ju att dom får extra arbete om man håller högt proteinintag.

Sonny
2005-09-09, 22:20
Levern? Brukar vara njurarna det pratas om. Om det stämmer vet jag dock inte, men klart är ju att dom får extra arbete om man håller högt proteinintag.Förlåt mig, självklart menar jag njurarna!

martin_vbg
2005-09-09, 22:58
Förstår inte vad det är någon snackar om i den här tråden. Vad är det som skulle vara tufft med att dricka proteinpulver? Vad grundar du det här på? Jag tar iaf. mitt proteinpulver för att jag inte ska behöva snabba mig hem och laga till mat direkt när jag kommer hem utan i lugn och ro gå hem, duscha kolla igenom posten och sen laga till ett skrovmål.
Absolut inte för att flasha inför alla på gymmet med at jag tar kosttillskott, snarare tvärtom att man försöker dölja det för att inte gamla gubbar ska lägga kommentarer som de har grundat från hemmets journal eller någon annan skvallertidning.
"har själv fått kommentarer i omklädesrummet men jag lyckades förklara för "puckot" hur det låg till. Sen om han tog åt sig det och eller inte."

norsk_gadd
2005-09-09, 23:01
Förstår inte vad det är någon snackar om i den här tråden. Vad är det som skulle vara tufft med att dricka proteinpulver? Vad grundar du det här på? Jag tar iaf. mitt proteinpulver för att jag inte ska behöva snabba mig hem och laga till mat direkt när jag kommer hem utan i lugn och ro gå hem, duscha kolla igenom posten och sen laga till ett skrovmål.
Absolut inte för att flasha inför alla på gymmet med at jag tar kosttillskott, snarare tvärtom att man försöker dölja det för att inte gamla gubbar ska lägga kommentarer som de har grundat från hemmets journal eller någon annan skvallertidning.
"har själv fått kommentarer i omklädesrummet men jag lyckades förklara för "puckot" hur det låg till. Sen om han tog åt sig det och eller inte."

Vad är det för gym ni tränar på när man får kommentarer för en protein-drink? Byt gym! *grr27*

martin_vbg
2005-09-09, 23:04
Vad är det för gym ni tränar på när man får kommentarer för en protein-drink? Byt gym! *grr27*

Det är faktiskt ett av de gym där det är mest byggare i Varberg dock så finns det gubbar i 40-50 årsåldern som tror att de vet mest och bäst om allt för de har varit med i sina dagar *screwy*. Det är nog den värsta åldersgruppen bland män. Hoppas inte jag blir en sån besserwisser när jag blir äldre.

Mr. Moose
2005-09-10, 06:18
Det är faktiskt ett av de gym där det är mest byggare i Varberg dock så finns det gubbar i 40-50 årsåldern som tror att de vet mest och bäst om allt för de har varit med i sina dagar *screwy*. Det är nog den värsta åldersgruppen bland män. Hoppas inte jag blir en sån besserwisser när jag blir äldre.

Man ska inte dra alla över en kam. Det finns en del "gubbar", JAG till ex, som faktiskt har lärt sig en hel del genom åren de tränat.

Jag har tränat diverse sporter sen jag var 14, det blir 32 år jag varit aktiv o en sak är säkert. Jag tränar helt annorlunda nu jämfört med förr. Kanske tillägga att jag har gjort SBBFs (jag vet dom har bytat namn) instruktörskurser, är steg 3 instruktör. Avfärda inte någon tränings information bara för att DU inte håller med. Utbilda dig i stället, ifrågasätt! Finns många forum med utmärkt info, själv har jag lärt mig otroligt mycket från www.t-nation.com och www.gripboard.com

Men vad vet jag?? Jag är bara en gammal "besserwisser" på 46 år.

Claes

Sverker
2005-09-10, 07:21
Det är faktiskt ett av de gym där det är mest byggare i Varberg dock så finns det gubbar i 40-50 årsåldern som tror att de vet mest och bäst om allt för de har varit med i sina dagar *screwy*. Det är nog den värsta åldersgruppen bland män. Hoppas inte jag blir en sån besserwisser när jag blir äldre.


Jag skulle vända på det :D


Det naturliga urvalet har gjort att de fortfarande tränar efter 25 - 35 år :thumbup:
De har helt enkelt gjort RÄTT. De har tränat utan att tröttna.
Vill man komma någostans inom kropskulturen är det tidens tand som gäller, även för en MTV-generation som kräver resultat NU.

King Grub
2005-09-10, 07:22
Förlåt mig, självklart menar jag njurarna!

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/Manninen%20SNRJ%201-1-45-51-2004.pdf

Sonny
2005-09-10, 09:31
http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/Manninen%20SNRJ%201-1-45-51-2004.pdf
Tack Grub! :bow:

Herkulez
2005-09-10, 09:56
Man ska inte dra alla över en kam. Det finns en del "gubbar", JAG till ex, som faktiskt har lärt sig en hel del genom åren de tränat.

Jag har tränat diverse sporter sen jag var 14, det blir 32 år jag varit aktiv o en sak är säkert. Jag tränar helt annorlunda nu jämfört med förr. Kanske tillägga att jag har gjort SBBFs (jag vet dom har bytat namn) instruktörskurser, är steg 3 instruktör. Avfärda inte någon tränings information bara för att DU inte håller med. Utbilda dig i stället, ifrågasätt! Finns många forum med utmärkt info, själv har jag lärt mig otroligt mycket från www.t-nation.com och www.gripboard.com

Men vad vet jag?? Jag är bara en gammal "besserwisser" på 46 år.

Claes
välkommen hit gubbe =)
behövs folk med lång empiriska erfarenheter här som motvikt till alla 17-åringar som läst på en amerikansk bräda vad som fungerar bäst.

Jompi
2005-09-10, 11:17
välkommen hit gubbe =)
behövs folk med lång empiriska erfarenheter här som motvikt till alla 17-åringar som läst på en amerikansk bräda vad som fungerar bäst.

:D

martin_vbg
2005-09-10, 18:39
Jag skulle vända på det :D


Det naturliga urvalet har gjort att de fortfarande tränar efter 25 - 35 år :thumbup:
De har helt enkelt gjort RÄTT. De har tränat utan att tröttna.
Vill man komma någostans inom kropskulturen är det tidens tand som gäller, även för en MTV-generation som kräver resultat NU.

Jag menar inte att alla är såna och många sitter säkert inne med jättemycket kunskap och har en massa bra idéer.

Han var nog dock inte den killen som tränat i 25 år isf. hade han inte fått några bra resultat av det :) Dessutom sa han när jag tog första klunken av min proteindrink utan att veta vad det var.
-Du vet väl att du blir fet av det där. (?) jaha, det kanske var vanlig fun light jag drack hur ska han veta det?

Han var en besserwisser det kan jag lova :furious:

zkrappie
2005-09-10, 18:56
Tjo! ujuj, att föräldrar blir så galna över lite kosttillskott. min pappa sa åt mig att jag borde bli återförsäljare för Dalblads Nutrition. han hjälpte mig med första kontakten med dem sen fick jag själv ta över försäljningen när jag var 17 år.. mina lärare i skolan därimot tycker det är vansinne med pulver. så jag frågade dem helt enkelt om de riktigt visste vad det är jag äter för något. och självklart hade de inte en susning om vad det var. så jag berättade helt enkelt som det var. jag säljer vitaminer och mineraler m.m. sen dess har de inte sagt något ont alls om kosttillskott. :)

stahlberg
2005-09-10, 19:41
Det finns tydligen TVÅ "problem" i denhär tråden : 1) angående föräldrar som påstår att proteinpulver är farligt, och 2) angående om det är bra/nödvändigt att använda proteinpulver.

Jag koncentrerar mig på problem nummer 1). Detta tycker jag är en del av ett större problemkomplex : ovetande människors (många gånger föräldrars) fördomar om styrketräning.

Jag tycker det är tragiskt, att föräldrar (eller för den delen andra människor), som har fördomar om styrketräning (typ proteinpulver är farlig doping, det är skadligt att styrketräna om man är ung), inte kan fås att ändra åsikt även om man lägger fram KALLA FAKTA, som visar att de har fel. Människor som inte böjer sig för fakta är bara värda förakt, och sådana föräldrar är tyvärr inga bra förebilder för sina barn.

Tack och lov har jag aldrig under min 25-åriga karriär som styrkelyftstränare ännu inte råkat ut för föräldrar som inte gett med sig när jag lagt fram fakta. Alla förstår naturligtvis inte vad det innebär att vara idrottsman, och många har haft okunskap och fördomar FRÅN BÖRJAN, men det är en annan sak.

Det att trådskrivarens mamma hindrar henne från att ta proteinpulver tar jag ingen ställning till. Men det att mamman inte har förstånd/intelligens/vilja nog att böja sig för kunskap och fakta beklagar jag storligen.