handdator

Visa fullständig version : Brutalt bibelcitat!!!


YTS
2005-08-20, 23:55
Psalm 137 vers 9.

Förklara det, den som kan.

Yngve

Nalfaren
2005-08-20, 23:58
Hmm får gärna posta texten...
äger inte en bibel... tror att det finns ngn bibel.com eller liknande men sååååå intresserad är jag inte ;) Men om du tar dig tiden att skriva så skall jag allt läsa *popcorn*

Hannis
2005-08-21, 00:01
Just det. Många sitter nog inte med Bibeln i högsta hugg direkt.

Krokodil
2005-08-21, 00:03
Här kommer hela psalmen.

Ps 137:1
N
Psalm 137
Vid Babylons floder
satt vi och grät,
när vi tänkte på Sion.

Ps 137:2

I pilträden som växte där
hade vi hängt våra lyror.

Ps 137:3
N
De som höll oss fångna
bad oss att sjunga,
de som släpat bort oss
bad om glada visor:
”Sjung för oss en sång från Sion!”

Ps 137:4

Men hur kunde vi sjunga Herrens sånger
i ett främmande land?

Ps 137:5
P
Om jag glömmer dig, Jerusalem,
må min högra hand förlamas.

Ps 137:6

Må min tunga fastna vid gommen
om jag inte tänker på dig,
om jag inte sätter Jerusalem
högre än all annan glädje.

Ps 137:7
P N
Herre, tänk på Jerusalems olycksdag,
hur edomeerna ropade:
”Riv ner, riv ner till grunden.”

Ps 137:8

Babylon, du förstörerska,
lycklig den som får vedergälla
vad du har gjort mot oss.

Ps 137:9

Lycklig den som får ta dina späda barn
och krossa dem mot klippan.

Rock'nRoll
2005-08-21, 00:04
9. Säll är den som får gripa dina späda barn och krossa dem mot klippan.

Psalm 137 handlar om kärlek till fosterlandet, hämd, fanatism, kärlek och hat. Ganska vanliga ämnen i det brutala första testamentet.

YTS
2005-08-21, 00:06
Hmm får gärna posta texten...
äger inte en bibel... tror att det finns ngn bibel.com eller liknande men sååååå intresserad är jag inte ;) Men om du tar dig tiden att skriva så skall jag allt läsa *popcorn*


Psalm 137:9 - "Säll är den som får gripa dina späda barn och krossa dem mot klippan." Sagt om Staden Babels spädbarn.


Yngve

Dumleman
2005-08-21, 00:06
http://www.mrbill.net/images/funny/BibleWarningLabel.jpg
Tyvärr förstår inte alla det *rolleyes*.

aliquis
2005-08-21, 00:42
9. Säll är den som får gripa dina späda barn och krossa dem mot klippan.

Psalm 137 handlar om kärlek till fosterlandet, hämd, fanatism, kärlek och hat. Ganska vanliga ämnen i det brutala första testamentet.och i hela kristendomen, skit som det är.

andra kinden till, förlåta och annat skitsnack ;)

aliquis
2005-08-21, 00:44
dumleman: bäst bild :D, sugen på att skriva ut och sätta upp överallt, på min dörr bl.a. :D

internethjälten
2005-08-21, 01:29
bäst bild :D, sugen på att skriva ut och sätta upp överallt, på min dörr bl.a. :D

japp, japp - den bilden sparade man på ;)

Trance
2005-08-21, 01:36
...och andra sidan så är nog Tolkia som verkar kristen en bättre och smartare människa än 99% av er som kritiserar. ;)

Bolio
2005-08-21, 02:12
...och andra sidan så är nog Tolkia som verkar kristen en bättre och smartare människa än 99% av er som kritiserar. ;)

Fast det säger ju inte så mycket om kristendomen i sig. Kristendom är skit tycker jag. Den kristna moralen sux0r bigz0r.

skaparn
2005-08-21, 07:43
...och andra sidan så är nog Tolkia som verkar kristen en bättre och smartare människa än 99% av er som kritiserar. ;)

Jag har ofta förvånats över hur pass intelligenta människor jag mött som ibland t.o.m. är aktivt kristna och inte nöjer sig med att sitta hemma och snickra sin gudstro. Men det är helt irrelevant, det finns gott om människor som ger ett intelligent intryck men har någon sorts mental defekt som drar dem till tomtar och troll, healing, astrologi eller vad som helst. Jag ser det inte som ett sakligt argument i en debatt att komma med människor som tror likadant. Det är ju faktiskt lika absurdt som att jag skulle dra fram en idiot som tycker som min meningsmotståndare och att denne därför har fel.

hasse36
2005-08-21, 08:25
Jag har träffat en hel del "normala" människor som har varit aktivt kristna. Men då har det uteslutande handlat om personer som har fötts i en sådan kultur. Fått det med modersmjölken så att säga.

De som har blivit kristna i vuxen ålder är det något "fel på". De har mått psykiskt dåligt vid något tillfälle och då har religionen funkat som en krycka.

watertouch
2005-08-21, 08:26
Den här då:
Uppenbarelseboken 8:10-11 - Den tredje ängeln blåste i sin basun. Då föll en stor stjärna från himlen,
brinnande som en fackla, och den föll på en tredjedel av floderna och på vattenkällorna. Och stjärnans namn är Malört.
En tredjedel av vattendragen blev till malört, och många människor dog av vattnet, därför att det hade blivit bittert.

Malört heter på ryska Tjernobyl

Bärs
2005-08-21, 08:30
Vad är det som är så konstigt med psalmen då? Det har inte trådskaparen redogjort för ännu.

Det enda anmärkningsvärda är ju att den blev en hitt som Rivers of Babylon med Boney M på 1970-talet (tror jag):

http://lyrical.nl/song/20647

YTS
2005-08-22, 17:53
Vad är det som är så konstigt med psalmen då? Det har inte trådskaparen redogjort för ännu.

Det enda anmärkningsvärda är ju att den blev en hitt som Rivers of Babylon med Boney M på 1970-talet (tror jag):

http://lyrical.nl/song/20647

Det är väl det där de Kristna predikar att Gud är så god, rimmar rätt illa med versen.


Yngve

MasterChief
2005-08-22, 18:38
http://images.ucomics.com/comics/ibox/2005/ibox050509.gif

MasterChief
2005-08-22, 18:45
Det är väl det där de Kristna predikar att Gud är så god, rimmar rätt illa med versen.


Yngve

Nu brukar de flesta kristna inte riktigt gilla lösryckta bibelcitat från GT utan hävdar då oftast att Jesus fullbordar profetiorna, upphäver lagen, renar oss ur synden och kommer med den nya lagen.

Bärs
2005-08-22, 18:52
Det är väl det där de Kristna predikar att Gud är så god, rimmar rätt illa med versen.


Yngve

Vem har sagt att psalmen handlar om hur Gud är? Den beskriver de känslor judarna kände under den babylonska fångenskapen. Judarna önskar helt enkelt att förtryckarna (babylonierna) skall få samma behandling som de själva råkade ut för när babylonierna tillsammans med edoméerna stormade Jerusalem, raserade templet och bortförde de ledande samhällsskikten i fångenskap till Babylon. Kanske även du skulle känna samma känslor i en motsvarande situation?

n1tro
2005-08-22, 19:15
Vem har sagt att psalmen handlar om hur Gud är? Den beskriver de känslor judarna kände under den babylonska fångenskapen. Judarna önskar helt enkelt att förtryckarna (babylonierna) skall få samma behandling som de själva råkade ut för när babylonierna tillsammans med edoméerna stormade Jerusalem, raserade templet och bortförde de ledande samhällsskikten i fångenskap till Babylon. Kanske även du skulle känna samma känslor i en motsvarande situation?

hihi kurder och perser i en allians befriade judarna... senare dock under vad heter hna. Cyrus?

YTS
2005-08-23, 17:24
Vem har sagt att psalmen handlar om hur Gud är? Den beskriver de känslor judarna kände under den babylonska fångenskapen. Judarna önskar helt enkelt att förtryckarna (babylonierna) skall få samma behandling som de själva råkade ut för när babylonierna tillsammans med edoméerna stormade Jerusalem, raserade templet och bortförde de ledande samhällsskikten i fångenskap till Babylon. Kanske även du skulle känna samma känslor i en motsvarande situation?


Hela Bibeln skall ju vara inspirerad av Gud enligt Paulus och då önska krossa oskyldiga spädbarn, rimmar rätt illa med en kärleksfull gud. Även om jag ogillar till och med hatar någon, så ger jag mig inte på hans nyfödde, det säger väl sig själv.

Yngve

H.Emanuel
2005-08-23, 19:56
Bibeln är dock ett intressant verk. Bestämde mig förut för att läsa den från pärm till pärm, men kom inte så långt.

Trance
2005-08-23, 19:57
Bibeln är dock ett intressant verk. Bestämde mig förut för att läsa den från pärm till pärm, men kom inte så långt.

Ja, då måste den verkligen vara intressant.

Sverker
2005-08-23, 20:05
Bibeln är dock ett intressant verk. Bestämde mig förut för att läsa den från pärm till pärm, men kom inte så långt.


Börja med nya testamentet.
Markus känns rätt bra. Markus var själv ögonvittne till Jeseus och följde både honom och Petrus. Läs sedan Apostlagärningarna. Det är en spännande berättelse.

LisaOoo
2005-08-23, 20:41
Bara för att man själv inte tror på Bibeln så är det ganska respektlöst att säga att människor som gör det är sjuka eller att det är något fel på dem. Det visar bara på brist på empati.

Bärs
2005-08-23, 20:42
Hela Bibeln skall ju vara inspirerad av Gud enligt Paulus och då önska krossa oskyldiga spädbarn, rimmar rätt illa med en kärleksfull gud. Även om jag ogillar till och med hatar någon, så ger jag mig inte på hans nyfödde, det säger väl sig själv.

Yngve

Men oj oj oj så duktig du är med din fina moral. Kanske borde bli teolog som förstår exakt hur tusentals år gamla texter skall tolkas? Om det stod att de tillfångatagna judarna önskar ****** babyloniernas mammor, skulle du förstå poängen bättre då?

Och vad har några förbannade judar i babylon med Gud att göra?

Är du okunnig eller fånar du dig bara?