handdator

Visa fullständig version : lågt blodsocker?


kampsporttjej
2005-08-20, 19:15
hej!

behöver hjälp.
jag ligger ungefär på 2200 kcal per dag i energi, men: mår fördjävligt rent ut sagt.
mitt blodsocker dippar som tusan och får ingen lång mättnadskänsla alls.
idag har jag kollat lite noga hur jag åt och så här var det
[vitt bröd och efterrätt idag -så brukar det inte vara] :

först en morgonpromenad på 50 min.
09:00 frukost: 2 skivor bröd [axa sport "linfrö/protein"] med 1 ägg + lite kaviar
en tallrik [3 dl] yoggi mini. 1 1/2 dl välling.

11:00 mellanmål: 1 skiva bröd [samma som ovan] m. lite jordnötssmör, och några skivor västan-ost. ett päron, 10 gram caschewnötter och 60 gram valio grynost [hade egentligen bara tänkt äta smörgåsen]

13:30 lunch: potatissallad [kall potatis, soltorkade tomater, lök, vinaigrette]
m fläskfilé (ca 110 gram kanske], ~1 matsked yoghurtsås, tomat-grönsallad.
~30 gram vit baguett m. lite vinaigrette och ost på.

efter detta kände jag mig liksom inte "nöjd". kände vissa stunder att
"men nu är jag nog mätt". tänkte att ickenöjd-känslan kanske går över.
det gjorde det inte och efter nån halvtimme gick jag och tog en liten bit baguette till med bregott på.

~15:00 dessert: en liten bit cheescake med jordgubbssås. en kopp té.

mådde dåligt i huvudet hela dagen. skitjobbigt! innan varje måltid.
känns som jag bara vill äta hela tiden.

16: 30 innan jag skulle hem [var bortbjuden] tog jag ~50 gram baguette med smör
och lite fläskfilé och ett päron.. i hopp om att det skulle kännas bättre.

18:00 på tåget hem, mådde ruskigt dåligt i huvudet och kände att "jag behöver äta nu!" middag: färdigköpt pastasallad med tonfisk. åt
inte hela pastamängden [ung. hälften, de brukar ju vara väl tilltagna] men åt all dressing.

nu är klockan 20:05 och jag mår DÅLIGT i huvudet. har ätit ~2000 kcal idag hittills.
vad är problemet?
kan tilläggas att jag är ung, inte tränar ren styrketräning, utan bara kondition.
har haft ett fysiskt jobb [brevbärare, dock slutat nu] joggar 5 km några ggr i veckan, promenerar/cyklar dit jag ska, osv.

min teori är att det måste vara så att jag inte lyckas fylla på mitt glykogenförråd tillräckligt,
och då så fort kroppen ska ge ifrån sig ur leverreserven så säger den ifrån
direkt med denna koncentrationssvårighet/spänning i huvudet.
har även börjat hålla andan p.g.a att denna känsla stressar mig.

men ökar jag kolhydraterna måste jag minska på ngt annat, isf vad?
det är SKITJOBBIGT att inte kunna hålla mig tre-fyra timmar mellan målen.
jag är på min höjd nöjd en timme! även om jag äter en resturangmåltid.
det här håller ju inte.. ska jag behöva gå omkring med ett konstant dropp?
får i mig kanske 200 gram kolhydrater/dag iaf.

förutom att jag mår blä i skallen tappar jag den formen jag haft.
skulle vara tacksam för hjälpsamma svar och vägledning!
[och nej, jag har inte diabetes]

Snorkfröken
2005-08-20, 19:36
Känner igen mig i det. Försöker också hålla 2-3 timmar mellan målen, men de senaste veckorna har det varit stört omöjligt. Resultatet blir att jag käkar mysli i mängder, eller ännu "värre" som nu både i går och i dag, smågodis och kakor. Är inte alls gott ens, och är inte sugen på sånt, men det verkar som om kroppen kräver snabba kolisar *screwy* Jag satsar på att bygga nu, så kör tre tunga styrkepass + 2 aerobiska i veckan, och tycker jag äter helt tillräckligt (tjej, 160 cm lång, dryga 50 kg, 2000 kcal).

Vi verkar alltså ha ungefär samma "problem", och som du, tycker inte jag heller att jag äter för lite kolisar. Men ändå är det just det man blir snål på *grr27* Mår du dåligt i huvet av att du tänker på mat hela tiden, eller? Hoppas nån kan ge några goda råd här nu, för det här är asjobbigt! Om inte annat kan ju alltid vi försöka komma på nåt bra sätt tillsammans ;)

King Grub
2005-08-20, 20:05
Tränar du hård kondition är det inte omöjligt att du behöver fördubbla mängden kolhydrat. 200 gram kolhydrat kan du förbruka på lite över en timmes hård konditionsträning, och äter du inte mer än så på ett helt dygn... vad skall hjärnan då använda?

I genomsnitt förbrukar levern 200 kcal per dygn, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal och njurarna 400 kcal. Allt i total vila. Plus normalt liv och konditionsträning. Då är inte 800 kcal kolhydrat speciellt mycket...

kampsporttjej
2005-08-21, 13:06
intressant. måste börja laborera med det här.
hur mycket snabba kolhydrater är vettigt att ta efter en 45 minuters jogg/spring? (till förmån för återhämtningen)

snorkfröken>
kanske kan vara så att vi äter för mkt långsamma kolhydrater så
kroppen aldrig hinner ladda upp ordentligt?
sen tror jag att man kanske går i dra-ner-på-kolhydrats-fällan, trots
att intaget ser "normalt" ut jämförelsevis med andra på forumet. men då
glömmer man att de kanske kör mestadels styrketräning och inte lika
mkt kondition.
alla housar 2 gram protein per dag, men för en konditionstränande är det
antagligen onödigt mkt? men jag vet inte vad du har för mål..om du vill
"forma dig lite" eller om du vill "bli stor".

hu ja. det slutar med att man, som du säger, måste häva in kolhydrater för att kroppen liksom säger "jag dör!!" (när det händer svettas jag och får typ panik) är dina stora muskelgrupper vältränade snorkfröken? (benen ex).
för det är mina och har man mkt muskler klarar man ju att ladda in mer
kolhydrat också. jag antar att det är benen som får alla mina kolhydrater, och
så blir hjärnan skitsur. haha.
men det är ju inte lätt, när alla snackar om att minska på kolhydraterna. antar att det gäller det väl att veta ifrån vilken nivå. och det är ju helt beroende utifrån träning.

för några veckor sen fungerade det jättebra för mig, jag tror att jag
såg till att ha kolhydrater mer regelbundet och minskade inte ner på det på
kvällen eller något sånt, som många gör. det är en bov, tror jag, för om jag
gjort det sover jag bara dåligt och vaknar tidigare och är DÖhungrig.

hur går det för dig? har du ökat på din träning markant?

King Grub
2005-08-21, 13:26
intressant. måste börja laborera med det här.
hur mycket snabba kolhydrater är vettigt att ta efter en 45 minuters jogg/spring? (till förmån för återhämtningen)

Runt 1 gram per kilo kroppsvikt, kanske, om det varit intensiv träning. Tillsammans med protein: 0.7-0.8 gram/kilo.

n1tro
2005-08-21, 16:01
Runt 1 gram per kilo kroppsvikt, kanske, om det varit intensiv träning. Tillsammans med protein: 0.7-0.8 gram/kilo.

ett HIIT pass (20 min) på cykeln då?

Snorkfröken
2005-08-22, 19:23
Tjena du,

kanske kan vara så att vi äter för mkt långsamma kolhydrater så
kroppen aldrig hinner ladda upp ordentligt?
sen tror jag att man kanske går i dra-ner-på-kolhydrats-fällan, trots
att intaget ser "normalt" ut jämförelsevis med andra på forumet. men då
glömmer man att de kanske kör mestadels styrketräning och inte lika
mkt kondition.
alla housar 2 gram protein per dag, men för en konditionstränande är det
antagligen onödigt mkt? men jag vet inte vad du har för mål..om du vill
"forma dig lite" eller om du vill "bli stor".

Jag försöker ligga på 40/40/20 (P/K/F) ungefär, eller 40/30/30. Vill "bli stor", dvs målet just nu är att bygga muskler, så käkar nog en hel del protein, jo.

hu ja. det slutar med att man, som du säger, måste häva in kolhydrater för att kroppen liksom säger "jag dör!!" (när det händer svettas jag och får typ panik) är dina stora muskelgrupper vältränade snorkfröken? (benen ex).
för det är mina och har man mkt muskler klarar man ju att ladda in mer
kolhydrat också. jag antar att det är benen som får alla mina kolhydrater, och
så blir hjärnan skitsur. haha.

Jepp, låter bekant. Hatar att bli en sådär bitter och inåtvänd bitch som jag blir om blodsockret kommer åt att bli alltför lågt :D

men det är ju inte lätt, när alla snackar om att minska på kolhydraterna. antar att det gäller det väl att veta ifrån vilken nivå. och det är ju helt beroende utifrån träning.

Precis, och dessutom behöver det som funkar för en inte alls funka lika bra för en annan. Att det ska vara så svårt *grr27*

för några veckor sen fungerade det jättebra för mig, jag tror att jag
såg till att ha kolhydrater mer regelbundet och minskade inte ner på det på
kvällen eller något sånt, som många gör. det är en bov, tror jag, för om jag
gjort det sover jag bara dåligt och vaknar tidigare och är DÖhungrig.

Har börjat käka gröt med prottepulver/keso i nu om kvällarna också, känns verkligen bättre än att gå och lägga sig med "bara" kesella skvalpandes i magen.

hur går det för dig? har du ökat på din träning markant?

Nej, har tränat så här ungefär hela sommaren, men nu då jobbet börjat igen efter semestern blir det fler promenader i veckan, eftersom jag går till jobbet (ca. 30 minuter). För att inte behöva stiga upp alltför tidigt, käkar jag frukosten först på jobbet, så det blir en slags minimorgonpromenad varje dag nu. Kan ju också ha en viss betydelse förstås... *funderar*

En annan sak jag också funderat lite på är om sötningsmedlet kan vara en liten bov i det hela. Jag känner nämligen ofta av behovet extra starkt efter att jag käkat något som jag sötat med t.ex. Canderel... Borde ju inte alls ha samma inverkan på blodsockret som vanligt socker, men jag börjar undra om jag är nånslags mystisk mutant som det funkar så för :rolleyes:

userfriendly
2005-08-22, 19:35
Känner igen mig i det. Försöker också hålla 2-3 timmar mellan målen, men de senaste veckorna har det varit stört omöjligt. Resultatet blir att jag käkar mysli i mängder, eller ännu "värre" som nu både i går och i dag, smågodis och kakor. Är inte alls gott ens, och är inte sugen på sånt, men det verkar som om kroppen kräver snabba kolisar *screwy* Jag satsar på att bygga nu, så kör tre tunga styrkepass + 2 aerobiska i veckan, och tycker jag äter helt tillräckligt (tjej, 160 cm lång, dryga 50 kg, 2000 kcal).

Vi verkar alltså ha ungefär samma "problem", och som du, tycker inte jag heller att jag äter för lite kolisar. Men ändå är det just det man blir snål på *grr27* Mår du dåligt i huvet av att du tänker på mat hela tiden, eller? Hoppas nån kan ge några goda råd här nu, för det här är asjobbigt! Om inte annat kan ju alltid vi försöka komma på nåt bra sätt tillsammans ;)

2000kcal för att bygga?? o du kör 5 pass i veckan??? *screwy*

kampsporttjej
2005-08-22, 20:16
snorkfröken>> shit, det där med sötningsmedel känner jag igen!
det är precis så för mig också.

och som du säger... man måste verkligen hitta sin egen väg, vad som
man mår bra av. men det tar tid och man vill ju hitta den på en gång.


allmän fråga till alla:
vad skulle effekten bli om man tog långsammare kolhydrater efter
ett träningspass? alltså kanske 30 gram riktigt snabba och resten pastasnabba?
snällare mot blodsockret?

Snorkfröken
2005-08-22, 20:22
2000kcal för att bygga?? o du kör 5 pass i veckan??? *screwy*

Mmm börjar inse det nu :em: Varför ska man alltid behöva lära sig the hard way? *screwy* 2500 kanske?

kampsporttjej
2005-08-22, 20:22
jag tycker också att 2000 kcal låter lite om du ska bygga.
men som jag skrev ovan: man måste lära känna sin kropp själv!
det är egentligen det viktigaste av allt -och den verkar ju säga att den saknar något..
att du promenerar mer gör säkert att du behöver mer kolhydrater.

sen funderade jag på om en stor mänd snabba kolhydrater efter pass
kan ha någon slags eftereffekt
på blodsockret under dagen? (att det senare sjunker under fastenivå eller något sådant galet)??

Snorkfröken
2005-08-22, 20:24
snorkfröken>> shit, det där med sötningsmedel känner jag igen!
det är precis så för mig också.

"Kul" att höra, om man nu kan kalla nåt som är småjobbigt kul. Anyway känns det bra att veta att nån annan också verkar reagera på sötningsmedlet. Kanske inte är nån mutant då ändå - eller så är du också en sån kampsportstjejen :eek:

kampsporttjej
2005-08-22, 20:25
haha. ibland undrar man faktiskt.
vi har nog helt enkelt superkroppar som fattar att det är lurendrejeri och
inte går på sånt där trams.

seriöst, testa att ta en tesked vanligt socker istället.
det är ju inte många kalorier ändå.

userfriendly
2005-08-23, 06:37
Mmm börjar inse det nu :em: Varför ska man alltid behöva lära sig the hard way? *screwy* 2500 kanske?


2500 e nog oxå lite lite.. nu vet inte jag hur lång du e o hur mkt du väger.. du ska ju ligga på plus.. jag ligger på 3000 under uppbyggnad o jag lägger inte på mig allt för mkt fett då... äter mest bra mat
alla behöver ju iof inte göra som jag :D

men tex så äter jag 2500-2600kcal under deff...

King Grub
2005-08-23, 06:39
sen funderade jag på om en stor mänd snabba kolhydrater efter pass
kan ha någon slags eftereffekt
på blodsockret under dagen? (att det senare sjunker under fastenivå eller något sådant galet)??

Ja, det gör det. Det är inte på något sätt meningen att det skall vara det sista du äter: du bör fylla på med långsammare kolhydrater under dom kommande timmarna. Snabbaste glykogeninlagringen och återhämtningen efter ansträngning får du om du fyller på med kolhydrat var 15:e till var 30:e minut efter träning.

Det verkar vara många som envisas med att äta lite kolhydrat, men som ändå skall träna både mycket och hårt. Och sedan blir dom förvånade när dom blir trötta, inte orkar, eller känner att dom inte återhämtar sig. :confused:

200 gram är alltså mindre än vad dom inre organen behöver per dygn, i vila.

Sverker
2005-08-23, 14:22
Det verkar vara många som envisas med att äta lite kolhydrat, men som ändå skall träna både mycket och hårt. Och sedan blir dom förvånade när dom blir trötta, inte orkar, eller känner att dom inte återhämtar sig. :confused:



:thumbup:

Osten80
2005-08-23, 15:30
Det verkar vara många som envisas med att äta lite kolhydrat, men som ändå skall träna både mycket och hårt. Och sedan blir dom förvånade när dom blir trötta, inte orkar, eller känner att dom inte återhämtar sig. :confused:




Så sant att man blir tårögd :thumbup:

kampsporttjej
2005-08-24, 17:33
så modellen för deff är alltså [i det här fallet] att äta ordentligt med kolhydrater. och dra ner på...VAD?

Sverker
2005-08-24, 18:19
så modellen för deff är alltså [i det här fallet] att äta ordentligt med kolhydrater. och dra ner på...VAD?

Kalorierna.

Klein
2005-08-24, 18:29
Testa att äta mer fett istället. Det är det bästa för att hålla blodsockret jämt och fint över hela dagen.