handdator

Visa fullständig version : Frivändningar


d12
2005-08-20, 17:17
Det är ett helt nytt begrepp för mig och jag kan inte hitta i detta forum hur dom ska utföras.

Tacksam för hjälp :hbang:

Allan
2005-08-20, 18:17
http://rds.yahoo.com/S=96781308/K=clean+and+press/v=2/SID=w/l=VDP/SIG=13fuan5ba/EXP=1124644544/*-http%3A//polevaultcoach.globalsportstechnology.com/TrainingVideos/polevaultcoach/Weights2.wmv

Kopiera och klistra in i nån mediaspelare (det funkade inte att direktlänka)

allan

Devoid
2005-08-20, 18:20
"Save link as" fungerade i Firefox.

Björnligabossen176
2005-08-20, 18:21
http://rds.yahoo.com/S=96781308/K=clean+and+press/v=2/SID=w/l=VDP/SIG=13fuan5ba/EXP=1124644544/*-http%3A//polevaultcoach.globalsportstechnology.com/TrainingVideos/polevaultcoach/Weights2.wmv

Kopiera och klistra in i nån mediaspelare (det funkade inte att direktlänka)

allan


Och du byggande moderator, med vilken muskelgrupp tycker du man ska köra den ?

spacedog
2005-08-20, 18:21
Vad har ni erfarna lyftare att säga om utförandet i filmen? Jag tycker det ser lite "sladdrigt" ut. Och skall man verkligen hoppa sådär?

d12
2005-08-20, 18:32
Ok nu har jag ett hum om vad det är för något iaf. Han på filmen så väl lite ryckig ut men det kanske handlar om kvalitet på filmen.

"Ska" man lyfta fötterna från marken?

"Ska" stången ner i golvet mellan varje repetition?

Allan
2005-08-20, 18:35
Det är en basövning för framförallt rygg och överkropp. Hans utförande kan ju onekligen diskuteras, men jag tyckte den var rätt kul att lägga upp, eftersom de flesta antagligen utför den på det där viset. Hoppandet är inte särskilt ändamålsenligt men man ska vara jävligt erfaren för att inte göra det; det blir så pga kraften i draget.
Drar man igång övningen med kraft kan man inte avbryta liksom. Visst, jag skulle kunna lägga upp frivändningar på ett par hundra kilo av Dimas eller liknande, men det är ju inte så det kommer att se ut för merparten här.
Det är dessutom mer en pressvändning än en frivändning; dvs i en frivändning sitter man verkligen ner i bottenläget.


allan

LBacker
2005-08-20, 18:35
Allan, du kan väl ändå inte påstå att ett frivänd ska utföras sådär? Jag vill inte vara dryg, jo kanske något, men i filmklippet demonstreras vad som närmast kan benämnas som ett styrkevänd. Tekniken är dock så bedrövlig att slugg-styrke-vänd vore en bättre benämning.


Frivänd:

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Clean.html

Styrkevänd:

http://www.athleticadvisor.com/Weight_Room/technique_pc.htm

LBacker
2005-08-20, 18:37
Allan, du behöver uppenbarligen inte svara på mitt tidigare inlägg.

Allan
2005-08-20, 18:37
Ok nu har jag ett hum om vad det är för något iaf. Han på filmen så väl lite ryckig ut men det kanske handlar om kvalitet på filmen.

"Ska" man lyfta fötterna från marken?

"Ska" stången ner i golvet mellan varje repetition?

Man kan "hoppa" - det sker även på internationella tävlingar. Och det är en smaksak att sätta ner stången mellan varje repetition. Men att köra hängande frivändningar kräver mycket mer inövad teknik, eftersom man inte kan greppa om mellan repetitionerna. Sätt gärna ner den emellan istället.


allan

spacedog
2005-08-20, 18:40
Ok, tack. Säkerligen är det en ypperlig övning, men det känns som om man måste ha en riktigt bra teknik för att undvika skador. Jag vill nog ha en erfaren instruktör i närheten innan jag ger mig på frivändningar. Eller är jag för försiktig då?

Allan
2005-08-20, 18:41
Allan, du kan väl ändå inte påstå att ett frivänd ska utföras sådär? Jag vill inte vara dryg, jo kanske något, men i filmklippet demonstreras vad som närmast kan benämnas som ett styrkevänd. Tekniken är dock så bedrövlig att slugg-styrke-vänd vore en bättre benämning.


Frivänd:

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Clean.html

Styrkevänd:

http://www.athleticadvisor.com/Weight_Room/technique_pc.htm


Bra! Tack! Men jag står för att det är såhär det kommer att se ut för de allra flesta. Både smidighet i axlar och rygg och snabbhet och explosivitet kommer att sätta begränsningar för de allra flesta som vill köra övningen. Men låt inte det stoppa er - det är en jättebra övning för allmänstyrka och muskelutveckling.


allan

Allan
2005-08-20, 18:42
Ok, tack. Säkerligen är det en ypperlig övning, men det känns som om man måste ha en riktigt bra teknik för att undvika skador. Jag vill nog ha en erfaren instruktör i närheten innan jag ger mig på frivändningar. Eller är jag för försiktig då?

Man behöver definitivt inte lassa på en massa vikt. Kör på tom stång till att börja med. Det är jättekul att försöka få in "klippet"


allan

Zone
2005-08-20, 22:17
http://rds.yahoo.com/S=96781308/K=clean+and+press/v=2/SID=w/l=VDP/SIG=13fuan5ba/EXP=1124644544/*-http%3A//polevaultcoach.globalsportstechnology.com/TrainingVideos/polevaultcoach/Weights2.wmv

Kopiera och klistra in i nån mediaspelare (det funkade inte att direktlänka)

allan

Du det det var nog den sämsta teknik jag har någonsin sett i hela mitt liv när det gäller frivändning :) Det måste finnas bättre video en det där....

Zone
2005-08-20, 22:18
Man kan "hoppa" - det sker även på internationella tävlingar. Och det är en smaksak att sätta ner stången mellan varje repetition. Men att köra hängande frivändningar kräver mycket mer inövad teknik, eftersom man inte kan greppa om mellan repetitionerna. Sätt gärna ner den emellan istället.


allan

Är det inte ändå så att frivändning är kanske en av dom övningar som man borde ha någon som kan brevid eller...jag vet inte jag kanske är helt ute och cyklar här :naughty: i såfall ursäkta

Allan
2005-08-20, 22:18
Du det det var nog den sämsta teknik jag har någonsin sett i hela mitt liv när det gäller frivändning :) Det måste finnas bättre video en det där....

Då har du inte sett mycket kan jag trösta dig med. Och om du pallar lyfta huvudet ett par centimeter hittar du faktiskt ett par jättebra länkar som LBacker var vänlig att posta.


allan

Allan
2005-08-20, 22:20
Är det inte ändå så att frivändning är kanske en av dom övningar som man borde ha någon som kan brevid eller...jag vet inte jag kanske är helt ute och cyklar här :naughty: i såfall ursäkta

OL-övningar lämpar sig inte speciellt bra för egeninstruktipner om man så säger...

allan

Zone
2005-08-20, 22:23
[QUOTE=Zone] Men ska man verkligen hoppas så där. Jag har d aldrig gjort det inte ens med tom stång hihi

Timmi
2005-08-20, 22:57
OL-övningar lämpar sig inte speciellt bra för egeninstruktipner om man så säger...

allan

Ot:Trotts att jag kan en del svåra ord så måste jag fråga; egeninstruktipner? vad betyder det?

Annars så verkar det onekligen vara en spännande övning, lite för spännande för min smak

Tim

d12
2005-08-20, 23:01
Ot:Trotts att jag kan en del svåra ord så måste jag fråga; egeninstruktipner? vad betyder det?

Annars så verkar det onekligen vara en spännande övning, lite för spännande för min smak

Tim

Skämtar du eller?

Timmi
2005-08-20, 23:06
Skyller på trötthet...och att...tja inget mer än trötthet...crap ;)

Zone
2005-08-20, 23:46
Då har du inte sett mycket kan jag trösta dig med. Och om du pallar lyfta huvudet ett par centimeter hittar du faktiskt ett par jättebra länkar som LBacker var vänlig att posta.


allan
Jag har sett en del och kan säga rakt av att den där killen HAR DÅLIG TEKNIK och då får du vara hur "bra" och "duktig" som helst men det där var extremt dålig teknik och den åsikten står jag får :)

Timme
2005-08-21, 10:36
Visst, jag skulle kunna lägga upp frivändningar på ett par hundra kilo av Dimas eller liknande, men det är ju inte så det kommer att se ut för merparten här.
Det är dessutom mer en pressvändning än en frivändning; dvs i en frivändning sitter man verkligen ner i bottenläget.


allan

Jag skulle uppskatta om du lade upp ett klipp med en frivändning på ett par hundra kilo av Dimas :)

/Timme

LBacker
2005-08-21, 10:54
Frivänd följt av kickstöt:

http://bearny.no-ip.org/Ironmind_1993_Kakiachvili190kgCleanSquatJerk.wmv

För er som önskade Dimas, inte helt exemplariskt dock:

http://bearny.no-ip.org/dimas.mpeg

Zone
2005-08-21, 11:27
[QUOTE=Zone]Jag har sett en del och kan säga rakt av att den där killen HAR DÅLIG TEKNIK och då får du vara hur "bra" och "duktig" som helst men det där var extremt dålig teknik och den åsikten står jag för :)
Sen om jag inte har helt fel (vilket jag har nog för det mesta när det gäller dom här sakerna ) så ska man dra upp stången tills man kommer strax över knäna och sedan stöta därifrån där man även använder axlarna och sjunker ganska djupt så att man kommer under stången....sedan är det väl bra mycket bätter att armbågarna inte pekar neråt utan rakt ut så att du inte behöver hålla hela tyngden uppe utan låter den mera vila på överkroppen ! Rätta mej nu om jag är helt ute och cyklar här Allan :)

Zone
2005-08-21, 17:08
Då har du inte sett mycket kan jag trösta dig med. Och om du pallar lyfta huvudet ett par centimeter hittar du faktiskt ett par jättebra länkar som LBacker var vänlig att posta.


allan

Nej lyfta huvudet kan jag inte tänka mej göra när jag sitter så skönt :naughty:

Allan
2005-08-21, 17:11
Jag har en hel jävla text om det liggande på datorn. Hittar jag den ska jag posta den här.

allan

Mccartney
2005-08-21, 19:59
Det är en basövning för framförallt rygg och överkropp. Hans utförande kan ju onekligen diskuteras, men jag tyckte den var rätt kul att lägga upp, eftersom de flesta antagligen utför den på det där viset. Hoppandet är inte särskilt ändamålsenligt men man ska vara jävligt erfaren för att inte göra det; det blir så pga kraften i draget.
Drar man igång övningen med kraft kan man inte avbryta liksom. Visst, jag skulle kunna lägga upp frivändningar på ett par hundra kilo av Dimas eller liknande, men det är ju inte så det kommer att se ut för merparten här.
Det är dessutom mer en pressvändning än en frivändning; dvs i en frivändning sitter man verkligen ner i bottenläget.


allan

Är frivändning en bas övning för ryggen...jag har alltid lärt mig att försöka koppla bort ryggen så att det är benen som gör jobbet.

Frivändning är en helt underbar övning tillsammans med ryck. Som friidrottare är det en övning som alla kör i stort sett. Dem flesta kör med hängande stång.

Håller med Allan att instruktör skall man nog ha till denna övning.

Catar
2005-08-27, 15:34
Vad kallas det när man börjar med stången på benen?
Provade att köra så och jämföra med vanliga frivändningar, och det var mycket tyngre. Är det en bättre övning för övre rygg isåfall när man bara kan använda den och "dra" upp vikten?

Catar
2005-08-27, 15:37
hitta de nu, menade hang cleans.
Är dom bättre för övre rygg än frivändningar?

LBacker
2005-08-27, 20:30
hitta de nu, menade hang cleans.
Är dom bättre för övre rygg än frivändningar?

Nej dom bör inte vara bättre för övre rygg. Det du beskriver är en partiell rörelse förutsatt att du utför den teknikmässigt korrekt. Hängande styrkevänd heter det om du börjar med stången som du beskrev och samtidigt inte vänder vikten ner i fullt sitt. Det man oftast ser varierande atleter köra är just hängande styrkevänd, av den enkla anledningen att den är mindre tekniskt krävande, samt att det främst är extensionen i höftleden som anses vara av avgörande vikt för övningens effektivetet i dessa sammanhang.

Att överhuvudtaget börja specificera muskelgruppsanvändning i, häng med nu, "basic compound open chain plyometric"-övningar är i min mening upp åt väggarna fel. Det finns ingen muskel som lämnas oberörd av ett väl utfört olympiskt lyft.

Mehdi
2005-08-27, 21:10
Hehe :D

Alltså, visst fan sög killens teknik som tyngdlyftare om man jämför det med något proffs. Vill man träna explosivitet, koordination och musklerstyrka så tycker JAG att man bör begränsa teknik-nivån. En tyngdlyftare vill få upp maximalt med vikter i en frivänd, frågan är om optimal teknik gynnar motionären i längden? Som jag tidigare nämnde anser jag att "grottmänniska"-stucket á slita upp skiten med vilja är föredra framför optimal OL-teknik.
Underförstått är att man redan kan alla "säkerhetsföreskrifter" inom styrketräning, såsom att hålla svankad rygg genom lyftet och inte vika in knäna vid böj osv.

Den snubben Allan länkade film på har mycket mer distinkta rörelsemönster än ett proffs som rör sig mjukt och perfekt under lyftet, vilket är lättare att analysera och förstå. Det enda jag skulle vilja ändra på lyftet är hur han placerar stången (lågt ner). Resten ser OK ut, ärligt.

Allan
2005-08-27, 22:02
Den snubben Allan länkade film på har mycket mer distinkta rörelsemönster än ett proffs som rör sig mjukt och perfekt under lyftet, vilket är lättare att analysera och förstå. Det enda jag skulle vilja ändra på lyftet är hur han placerar stången (lågt ner). Resten ser OK ut, ärligt.

Mycket bra analys!


allan

Allan
2005-08-27, 22:04
Att överhuvudtaget börja specificera muskelgruppsanvändning i, häng med nu, "basic compound open chain plyometric"-övningar är i min mening upp åt väggarna fel. Det finns ingen muskel som lämnas oberörd av ett väl utfört olympiskt lyft.

Också en mycket bra slutsats. Det är därför just OL-övningar lämpar sig så väl för allroundträning, och som kompletta övningar för kroppen.


allan

jwzrd
2005-08-27, 22:11
Jag vill också joina berömelsefesten av frivändningar (och den allmäna ryggdunkarandan). Frivändningar (särskillt hängande styrkevänd) är en grym övning! Man ökar sin kapacitet för hård träning och "draget" i kroppen. Sin allmänträningsnivå typ.

Krokodil
2005-08-27, 22:13
Också en mycket bra slutsats. Det är därför just OL-övningar lämpar sig så väl för allroundträning, och som kompletta övningar för kroppen.


allan
Synd bara att så få provar. :(

Allan
2005-08-27, 22:15
Blev en riktig OL-träff här på slutet. Ska vi bara ha hit ViktorH och BigTraps oxå så är lyckan total.


allan

LBacker
2005-08-27, 22:36
Haha, ja nästan lite kusligt trevligt och samstämt! Det är som Mehdi alltid säger: "Skulle alla i hela världen köra frivänd så hade vi haft fred på jorden."

Vesseldahl
2005-08-27, 22:43
Jisses!! Låter lite som ett mirakelmedel :)

LBacker
2005-08-27, 22:48
Jisses!! Låter lite som ett mirakelmedel :)

Ja lite så, men för hantverkare och handbollspelare gäller ryck istället. :)

Allan
2005-08-27, 22:51
Ja lite så, men för hantverkare och handbollspelare gäller ryck istället. :)


:D

allan
timmerman

Vesseldahl
2005-08-27, 23:03
Ja lite så, men för hantverkare och handbollspelare gäller ryck istället. :)

Mitt hantverksval kräver ingen som helst styrka :cool:

Ryck ser något för avancerat ut för att jag ska ge mig på det utan instruktioner från kunnig instruktör. Ser ut att vara en intressant övning det ock! :)

Fagen
2005-09-07, 11:44
1. Är det dåligt för knäna om man inte går djupt i själva vändningen? Med tanke på det Allan skrev angående djup och knäböj i en annan tråd.

2. Någon som kan lägga upp en video med ett ryck?

t.p.f.h

LBacker
2005-09-07, 17:32
1. Är det dåligt för knäna om man inte går djupt i själva vändningen? Med tanke på det Allan skrev angående djup och knäböj i en annan tråd.

2. Någon som kan lägga upp en video med ett ryck?

t.p.f.h

1. Nej det är inte dåligt för dina knän att utföra ett styrkevänd, förutsatt att du har god teknik. I min bok är det inte heller dåligt att köra SL-böj. Det rör sig om olika motoriska aktiveringar med varierande funktionella syften. Däremot är det inte många som lyckas med att göra ett fullt frivänd ner i sittet utan att knäna "wobblar", vilket utgör en relativt stor fara för leder, ligament och muskelfästen. Därför kan också ett styrkevänd lämpa sig bättre än frivänd, sett ur ett skadeförebyggande perspektiv. Variablerna påverkas givetvis främst av utförandet i dessa tekniskt krävande moment.

Det jag försöker säga är att: Ett gott styrkevänd är bättre än ett dåligt frivänd. Dock finns det inte mycket som slår en väl utförd frivändning.

2. http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Snatch.html

Fagen
2005-09-07, 22:30
1. Nej det är inte dåligt för dina knän att utföra ett styrkevänd, förutsatt att du har god teknik. I min bok är det inte heller dåligt att köra SL-böj. Det rör sig om olika motoriska aktiveringar med varierande funktionella syften. Däremot är det inte många som lyckas med att göra ett fullt frivänd ner i sittet utan att knäna "wobblar", vilket utgör en relativt stor fara för leder, ligament och muskelfästen. Därför kan också ett styrkevänd lämpa sig bättre än frivänd, sett ur ett skadeförebyggande perspektiv. Variablerna påverkas givetvis främst av utförandet i dessa tekniskt krävande moment.

Det jag försöker säga är att: Ett gott styrkevänd är bättre än ett dåligt frivänd. Dock finns det inte mycket som slår en väl utförd frivändning.

2. http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Snatch.html

Tackar för svaret.

LBacker
2005-09-08, 09:19
Tackar för svaret.

No problem! Hoppas att du får till ett bra ryck, känslan är nästan obeskrivlig!