handdator

Visa fullständig version : Lätta mark, nån ide ?


CroCop
2005-08-20, 16:34
Okej, jag har tränat i ca 2 år seriöst nu men av olika anledningar har jag inte markat särskillt mycket, har dock börjat med det mer på sista tiden. Min rygg släpar en del jämfört med resten av kroppen och marken har för mig fungerat "hyfsat", inga jätteresultat, men heller inte några dåliga. Nu till problemet:
För tre veckor sen drog jag snett i sista settet och skadade ryggen ganska rejält, ett kiropraktikerbesök senare var iofs ryggen relativt smärtfri men med den smärta som en bäckenvridning + nånting mer åsamkade kändes det ändå inte roligt.
Är marklyft en "måsteövning" om man vill bygga en snygg rygg, eller klarar man sig på ryggups t.ex? Eller för att inte helt skippa marklyften, kan man köra 3 set lätta mark (12-15reps) och sen lite ryggups och ändå öka?
Som ni hör blev jag väldigt feg efter skadan, och mark är enligt mig en av de få övningar som man verkligen kan skada sig rejält i, flera personer på mitt gym har blivit tvugna att sluta med den övningen beroende på skador.
Mitt mål är inte att bli bodybuilder, men då jag är rätt stor i övrigt vill jag inte att ryggen ska tappa helt proportionsmässigt.
Funderar även på att börja med DC till hösten, hur lägger man upp ett vettigt schema utan mark där ?
vad ska jag göra kp?
/en pojke på 17 vårar

jwzrd
2005-08-20, 17:04
Se vad din kiropraktor tycker om det. Jag kan tänka mig att du tränar erektorerna med hyperextensions och använder marklyft som ett sätt att öva in rätt sätt att lyfta en vikt på, alltså inte för att bygga. Men för att kunna göra det senare måste du ha någon erfaren som kan visa dig.

CroCop
2005-08-20, 17:19
Okej, men ryggen känns i princip 100% nu så jag har ingen kontakt med min kiropraktor längre. Det är väl bara fileérna längs ryggraden "erektorerna" (?) som inte någon annan övning, typ stångrodd kan rå på? För isf kan man utesluta mark ur programmet och köra mer roddar och latsdrag och ändå få med hela ryggen?

Fettecke
2005-08-20, 21:47
minns jag rätt nu så kör väll Johan Oldenmark(den biffiga gladiatorn) inga marklyft ?

men det är en jävligt bra övning.! helt klart.!

pecson
2005-08-20, 22:17
oldenmark har sagt att han varken kör bänkpress, knäböj eller marklyft

Rock'nRoll
2005-08-20, 23:21
När jag gjorde lumpen så hadde jag en löjnant som kommit 6a i tungvikts sm i bodybuilding. Han sa att han aldrig körde varesig mark eller böj. Han sa att man klarade sig utmärkt utan dom och att dom mest gjorde en bred över midjan. Den biffigaste killen på mitt gym påstår också att martklyft är en onödig övning.

Fettecke
2005-08-20, 23:26
När jag gjorde lumpen så hadde jag en löjnant som kommit 6a i tungvikts sm i bodybuilding. Han sa att han aldrig körde varesig mark eller böj. Han sa att man klarade sig utmärkt utan dom och att dom mest gjorde en bred över midjan. Den biffigaste killen på mitt gym påstår också att martklyft är en onödig övning.

ur byggesvinkel möjligen, men allmänstyrkan e den fan inte att ta fel på... har hjälpt mig otroligt mkt i alla aspekter....

måste skilja på styrka och bygge....

Rock'nRoll
2005-08-20, 23:32
ur byggesvinkel möjligen, men allmänstyrkan e den fan inte att ta fel på... har hjälpt mig otroligt mkt i alla aspekter....

måste skilja på styrka och bygge....


Är säkert sant, jag återger bara vad jag hört..

-xR-
2005-08-21, 01:02
När jag gjorde lumpen så hadde jag en löjnant som kommit 6a i tungvikts sm i bodybuilding. Han sa att han aldrig körde varesig mark eller böj. Han sa att man klarade sig utmärkt utan dom och att dom mest gjorde en bred över midjan. Den biffigaste killen på mitt gym påstår också att martklyft är en onödig övning.

Många försöker hitta ursäkter för att undvika tunga övningaroch resonemang som "han kör inte dittan och dattan" är vanliga ursäkter men kanske också anledningen till att många saknar bra djup i ryggen.

Timme
2005-08-21, 10:27
För en ren byggare så tror jag att marklyft och knäböj är mycket nödvändiga. Dessa övningar frisätter stora mångder anabola hormoner (Testo,Tillväxt) pga av att så många olika muskelgrupper är inblandade.


/Timme

Mccartney
2005-08-21, 20:02
Har faktiskt först nu som 30åring börjat köra riktiga marklyft. Och jag får säga att min rygg har sett rätt så bra ut trots inga marklyft.

Sanningen är att börja man inte köra tex knäböj när man är i tonåren..så tror jag att man får svårt att lära sig tekniken.