handdator

Visa fullständig version : kan inte formatera C:


Allan
2005-08-20, 15:42
Har fått en bärbar dator som jag behöver formatera. Problemet är att den inte accepterar kommandot format C: Nån som har en bakväg?


allan

christian
2005-08-20, 15:44
Startar du datorn från c-disken? Isf är det förståeligt.

Boota från en annan källa isf.

Gör du redan det kan den kanske vara i ngt annat format än just din format.exe känner igen. Partitionera om den isf. Den kanske är för stor också om du kör med en gammal format.exe.

s_himself
2005-08-20, 15:44
vad får du för felmedelande?

en genväg är ju att stoppa i en windows skiva.. sedan brukar man få ett alt. när man ska installera windows på partitionen om man vill formatera den eller reparera bef. kopia av windows. typ...

Bolio
2005-08-20, 15:44
Försöker du göra det I Windows? Det går nämligen inte. Fixa en startdiskett och boota in direkt i en kommandoprompt, d.v.s. "DOS". Därifrån kan du göra det.

Snake
2005-08-20, 15:46
Har fått en bärbar dator som jag behöver formatera. Problemet är att den inte accepterar kommandot format C: Nån som har en bakväg?


allan

Sopa in windowsskivan och sen gör du det direkt i installationsprogrammet när du bootar upp med skivan. Bara att ta bort partitionen, sen skapa en ny.

Allan
2005-08-20, 16:10
Sopa in windowsskivan och sen gör du det direkt i installationsprogrammet när du bootar upp med skivan. Bara att ta bort partitionen, sen skapa en ny.


Whoa...hold your horses. Nu går det för fort här....Jag behöver steg för steg instruktioner....

allan

Yankeee
2005-08-20, 16:13
Gör som det står här, fast starta bara om när disken är formaterad, om du inte ska installera xp. Det första kan du dock hoppa över om du kan boota från skivan.

http://winguide.info/learn_installing_windows_xp_from_dos_mode.htm

Edit: ser att den inte visar exakt hur man går tillväga när man ska skapa en disk och formatera. Men det tror jag att du klarar själv. Det står vad man ska trycka hela tiden.

s_himself
2005-08-20, 16:15
Whoa...hold your horses. Nu går det för fort här....Jag behöver steg för steg instruktioner....

allan


1. stoppa i windows skivan
2. du fåt nångång upp lite information om att du har windows redan installerat på c: då kan du välja att ta bort partitionen genom att trycka på "R" eller liknande. Det tar typ 1sek att ta bort den... sedan får du trycka på "F" eller liknande för att skapa en ny partition. det tar väl 1sek det också.
3. du blir tillsagd att formatera den nya partitionen innan installation av din nya kopia av windows.
4. installera windows.


Detta bör va så det går det :D rätta mig någon om jag missat nåt, länge sedan jag gjorde detta



EDIT: Gör som Yankee säger. Yankee gjorde mer rätt än mig.

Allan
2005-08-20, 16:20
Sopa in windowsskivan och sen gör du det direkt i installationsprogrammet när du bootar upp med skivan. Bara att ta bort partitionen, sen skapa en ny.


Funkar inte. Mer detaljer tack.


allan

s_himself
2005-08-20, 16:22
Funkar inte. Mer detaljer tack.


allan


vilket operativsystem ska du installera föresten?

Allan
2005-08-20, 16:23
XP


allan

Yankeee
2005-08-20, 16:28
Om den inte bootar från skivan måste du gå in i BIOS och ställa in så att den bootar från CD före HD. Hur du gör det beror på vilken BIOS det är. Men det står när du startar datorn vilken knapp du ska trycka på för att komma in.

Allan
2005-08-20, 16:52
Jag kommer såpass långt att jag försöker ta bort partitionen, men då kommer följande: " Det går inte att utföra den begärda åtgärden på den valda partitionen. Den här partitionen innehåller temporära installationsfiler som krävs för att slutföra installationen."

Så i det läget gick det inte. Några förslag?


allan

Snake
2005-08-20, 16:54
Funkar inte. Mer detaljer tack.


allan

Ok, first thing first: Bootar den från skivan överhuvudtaget? Om den gör det så bör du förstå vad jag menar, då kommer du in i ett fint blått installationsprogram. Efter att lite saker lästs in och kopierats så bör du (om jag minns rätt) få frågan om du vill göra en ny (ren) installation eller reparera den som redan finns. Då ska du trycka nej. Sen är det bara att följa det som står på skärmen hur du tar bort den partitionen som finns, och sen väljer du att skapa en ny partition och installerar på den.

s_himself
2005-08-20, 16:57
Jag kommer såpass långt att jag försöker ta bort partitionen, men då kommer följande: " Det går inte att utföra den begärda åtgärden på den valda partitionen. Den här partitionen innehåller temporära installationsfiler som krävs för att slutföra installationen."

Så i det läget gick det inte. Några förslag?


allan

kan du inte på nåt sätt välja att bara formatera?

Allan
2005-08-20, 16:57
Ok, first thing first: Bootar den från skivan överhuvudtaget? Om den gör det så bör du förstå vad jag menar, då kommer du in i ett fint blått installationsprogram. Efter att lite saker lästs in och kopierats så bör du (om jag minns rätt) få frågan om du vill göra en ny (ren) installation eller reparera den som redan finns. Då ska du trycka nej. Sen är det bara att följa det som står på skärmen hur du tar bort den partitionen som finns, och sen väljer du att skapa en ny partition och installerar på den.

Det är exakt så jag gör. Och då vill den inte.


allan

Snake
2005-08-20, 17:00
Det är exakt så jag gör. Och då vill den inte.


allan

Hmm, nu blir jag ställd. Jag har gjort så säkert över 100 gånger på olika datorer och aldrig råkat ut för det där fenomenet :confused:

Snake
2005-08-20, 17:07
Bara ett förtydligande, du _bootade_ med skivan va? Så du inte på nått vis startade installationen via Winblows ?

Allan
2005-08-20, 17:20
Bara ett förtydligande, du _bootade_ med skivan va? Så du inte på nått vis startade installationen via Winblows ?

Yep. Gick in i BIOS och angav att den skulle boota från CD:n


allan

Snake
2005-08-20, 17:29
Det här ska ju inte kunna hända *grr* . Spana in den här tråden från ett annat forum, du kanske känner igen dig och kan hitta några tips:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=465995#466923

Allan
2005-08-20, 17:40
Jag får väl tillverka några startdisketter.....


allan

Metal_boy_
2005-08-20, 17:55
Ha, känner igen det där problemet när jag hade XP Home Edition. Därför kör jag med Professional nu istället.

__ML__
2005-08-20, 18:12
Hade också samma problem, testa använda en startdisket å ta bort alla partioner på disken så att disken är helt tom sen kör du XP skivan och skapar en ny partion