handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan man träna...


Helena B
2005-08-19, 21:49
Hej!

Jag undrar hur mycket man kan träna utan att det är skadligt för kropp och själ? Såg i en tråd "prosit" att vissa tränar upp till 15 pass i veckan, då både cardio och styrka. För optimal fettförbränning och viktminskning, hur många pass styrka och cardio då?

Svara på den om ni kan :-D

Jorgen
2005-08-19, 21:57
Man kan träna rätt mycket. Men man bör inte köra 15 pass i veckan. Var din gräns går är individuell, vissa tål hård träning bättre än andra.

Helena B
2005-08-19, 22:12
Man kan träna rätt mycket. Men man bör inte köra 15 pass i veckan. Var din gräns går är individuell, vissa tål hård träning bättre än andra.


Ok så 15 pass är för mycket...Skönt att höra :thumbup: Tror inte jag skulle palla det.

Jax
2005-08-19, 22:15
Man tränar sig till att klara så mycket träning.

Helena B
2005-08-19, 22:23
Man tränar sig till att klara så mycket träning.

Fast det verkar jobbigt att träna så där mycket, då måste man äta en massa och det är jobbigt :eating:

Jag håller mig till Jorgens uttalande att man bör inte träna 15 pass i veckan. Det måste slita en massa på kroppen att ständigt utsätta sig för cardio och styrkepass upp till 2 gånger per dag varje dag, varje vecka...hela året. Behöver inte kroppen vila och om man nu tränar så där mycket vad gör ni då för att kroppen ska hinna återhämta sig?

nemd
2005-08-19, 22:36
Hej!

Jag undrar hur mycket man kan träna utan att det är skadligt för kropp och själ? Såg i en tråd "prosit" att vissa tränar upp till 15 pass i veckan, då både cardio och styrka. För optimal fettförbränning och viktminskning, hur många pass styrka och cardio då?

Svara på den om ni kan :-D


Beror ju på vad ett pass menas med. Jag kör små sk. konditionsppass på 10-20 min, bla. hoppa rep, åka inlines 0.5-1km så fort jag kan och så. Så då går det ju uppåt 15 pass i veckan.. :)

Jax
2005-08-19, 22:44
Fast det verkar jobbigt att träna så där mycket, då måste man äta en massa och det är jobbigt :eating:

Jag håller mig till Jorgens uttalande att man bör inte träna 15 pass i veckan. Det måste slita en massa på kroppen att ständigt utsätta sig för cardio och styrkepass upp till 2 gånger per dag varje dag, varje vecka...hela året. Behöver inte kroppen vila och om man nu tränar så där mycket vad gör ni då för att kroppen ska hinna återhämta sig?
Visst är det inte alltid så nyttigt att träna 2-3 pass om dagen men det är så mycket man måste träna för att ligga bland eliten. Själv tränar jag kanske hälften av det, men det är ändå betydligt mer än vad de flesta andra skulle klara av. Visst behöver kroppen fortfarande vila. men den blir bättre på att återhämta sig ju mer man tränar. Det man gör för att hinna återhämta sig är främst att äta bra. Tränar man flera gånger på dag och har tid så är det även att fördra att ta 30-60 minuter sömn mellan passen.

Molngrabb
2005-08-19, 23:26
Såvida man planerar träningen väl, kan man köra 15 pass i veckan.
De flesta idrottsmän, kör tvåsiffrigt antal träningspass i veckan

skidåkarna tränar 25 timmar i veckan
och så vidare.
Kampathleter kör 6-7 timmar om dagen / 3-4 dagar i veckan

men allting beror på målsättning, med själva tränandet.

Skall man bara se "snygg" ut, är det ingen ide att träna 15 pass i veckan
då räcker det med 4-5-6 pass. Om ens det, beror också på hur man följer kosten.

Som sagt, " 15 pass " ( förresten, varför just 15 pass? ) , i veckan är inget måste. Men idrottar du, inom sporter som ishockey, fotboll, boxning och liknande, ska du Alltid träna Mer och Smartare än din motståndare, det är filosofin som fött otaliga vinnare genom åren.

Helena B
2005-08-20, 17:54
Såvida man planerar träningen väl, kan man köra 15 pass i veckan.
De flesta idrottsmän, kör tvåsiffrigt antal träningspass i veckan

skidåkarna tränar 25 timmar i veckan
och så vidare.
Kampathleter kör 6-7 timmar om dagen / 3-4 dagar i veckan

men allting beror på målsättning, med själva tränandet.

Skall man bara se "snygg" ut, är det ingen ide att träna 15 pass i veckan
då räcker det med 4-5-6 pass. Om ens det, beror också på hur man följer kosten.

Som sagt, " 15 pass " ( förresten, varför just 15 pass? ) , i veckan är inget måste. Men idrottar du, inom sporter som ishockey, fotboll, boxning och liknande, ska du Alltid träna Mer och Smartare än din motståndare, det är filosofin som fött otaliga vinnare genom åren.

Läste att det var någon av höjdarna här som tränade så mycket. Men om man som jag inte har träningen som sitt jobb så undrar jag hur mycket man kan träna utan att det är skadligt. Man har ju liksom annat att göra om dagarna :D

Allan
2005-08-20, 17:58
Man kan få jättebra resultat med två gånger i veckan. Och ett pass i veckan är faktiskt 52 pass om året. Det har att göra med vilka mål man har, vilken träningsfas man ligger i och vilket skede av livet man är i. Jag kan direkt säga att fem-sex dagars hård styrketräning i veckan är ohyggligt krävande. Det går, men det kräver också att man är rejält grundtränad från början, att man har ett mål och en plan. Och gärna en instruktör eller tränare man litar på.

allan

miblom
2005-08-20, 19:40
Man kan få jättebra resultat med två gånger i veckan. Och ett pass i veckan är faktiskt 52 pass om året. Det har att göra med vilka mål man har, vilken träningsfas man ligger i och vilket skede av livet man är i. Jag kan direkt säga att fem-sex dagars hård styrketräning i veckan är ohyggligt krävande. Det går, men det kräver också att man är rejält grundtränad från början, att man har ett mål och en plan. Och gärna en instruktör eller tränare man litar på.

allan

Det där tycker jag är rätt spännande faktiskt. I slutet av förra året körde jag 7 styrkepass i veckan i ca 2,5 månad. Jag gjorde fina ökningar i ungerfär 1,5 månad sen tog det stopp. De sista två veckorna började jag gå bakåt både fysiskt och psykiskt och insåg att det var dags att trappa ner på träningen och låta kroppen vila lite. Nu tränar jag tre dagar i veckan (styrka) och har aldrig tränat så lite någonsin men jag ökar som aldrig förr :thumbup:

Det är kul att experimentera och testa sina gränser emellanåt, ibland ligger dem mycket längre bort eller närmare än vad man tror. Kanske inget man bör ge sig på som fullständig nybörjare dock.

King Grub
2005-08-20, 19:45
Läste att det var någon av höjdarna här som tränade så mycket. Men om man som jag inte har träningen som sitt jobb så undrar jag hur mycket man kan träna utan att det är skadligt. Man har ju liksom annat att göra om dagarna :D

Är du frisk och tillför kroppen det bränsle och den näring den behöver är det inte skadligt med i princip hur mycket aktivitet som helst. Det betyder inte att ett sådant upplägg är förenligt med bästa resultat. Skadligt kan det däremot bli om du tränar stora mängder och inte vilar tillräckligt mellan och framför allt äter tillräckligt. Längdskidåkarna och cyklisterna som tränar många timmar per dag får äta mängder också, kanske tre eller fyra gånger så mycket som en motionär. Och då går det inte att äta enbart "nyttigt": dom vräker i sig pannkakor med sylt och grädde, vitt bröd, sockeryoghurt, osv, för att kunna få i sig tillräckligt med energi. Dom orienterare jag känner sätter i sig några hutlösa mängder skräp... och är ändå smala som stickor. :)

Jag tränar ofta två pass om dagen, men jag gör inte så mycket annat. ;) Har man ett någorlunda fysiskt rörligt arbete är det antagligen direkt kontraproduktivt att lägga in flera pass om dagen eller träning varje dag.