handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet att andas i knäböjen?


Semiramis
2005-08-19, 20:56
Jag har fått varierande råd om hur jag bästa ska andas i knäböj (1. andas som vanligt, 2. andas in innan, hålla andan på nedvägen och andas ut på uppvägen, 3. andas in innan och andas ut när jag kommit upp igen). Jag tvekar mellan de två sista varianterna och skulle vilja höra fler synpunkter på vad som är bäst och varför. Jag har sökt för att se om det finns tidigare trådar i detta ämne utan framgång men jag är kass på att söka så det kan bero på det.

Lillgrabben
2005-08-19, 21:20
Nummer 3 skulle jag föredra.


Anledning;


Du behåller maximalt buktryck under hela lyftet dvs kroppen är hård & bra. För att lyfta bra vikter bör kroppen vara hård & alla muskler anspända! Edit;

du ska alltså inte bara ta ett djupt andetag utan försök "fylla hela magen med luft"!!

Finns seriösa risker att du tappar hållningen om du börjar skjuta ut luften på vägen uppåt i böjen.... Jag vet att det finns många som föredrar den metoden, men jag gör det inte.

MilkmaN
2005-08-19, 21:27
Jag pustar ut den allra sista biten på böjen. Fyller magen, går ner igen.

Fettecke
2005-08-19, 21:28
jag håller med lillgrabben, kör själv samma sak, andas in -> går ner och upp, andas ut när jag står upp, dvs i det mest avslappnade läget, då kroppen inte är i lika behov av byktryck.. jag märker en stor skillnad på stången iaf, andas jag under lyftet så går det åt storhelvete.... tappar lyftrytmen osv

the_PL_man
2005-08-19, 23:18
Nr 3 rekommenderas av alla oss styrkelyftare! :hbang:

/the_PL_man

Molngrabb
2005-08-19, 23:21
Det är mycket upp till var och en

men det som är självklart är följande:

Innan du "böjer" ska du fylla magen med så mycket luft du bara kan

därefter, kan du antingen släppa ut luften på vägen upp, eller hålla den hela vägen.

Faktum är, att vissa personer som inte andats ut på vägen upp, har svimmat av. Vilket jag tror ingen av oss vill göra.

Där av kanske det är bättre, att släppa ut luften på vägen upp.
Oavsett om man släpper ut luften eller inte, ska man aldrig få ett så välkänt "framåt lut". Då borde man inte oroa sig över andningen, utan i stället köra magövningar så stabiliteten och styrkan finns i magen.

Testa själv, och se vad som funkar bäst.
Men, fyll ALLTID magen med luft.

Akilles
2005-08-20, 06:49
Det är alltså fel att andas in på nervägen? Om man gör så borde det ju bli lättare att hålla luften inne under hela uppvägen, plus att man samlar på sig maximalt buktryck fram till den punkt där övningen är tyngst - bottenläget.

Jorgen
2005-08-20, 06:55
Det är alltså fel att andas in på nervägen? Om man gör så borde det ju bli lättare att hålla luften inne under hela uppvägen, plus att man samlar på sig maximalt buktryck fram till den punkt där övningen är tyngst - bottenläget.
Ja. Andas du in på nervägen så får du inget buktryck alls.

Alternativ 3 är i mina ögon bäst.

miblom
2005-08-20, 09:22
Jag andas enligt alternativ 3. Tycker det känns mest naturligt så och använder den tekniken på nästan alla övningar.

Molngrabb
2005-08-20, 10:41
Ja, alternativ 3 känns mest naturlig för många. Det du ska ha i beaktande är när du kanske kör på tunga vikter, ( nära ditt max ). Så har det faktiskt hänt, att folk svimmat av, pågrund av just att dem håller andan.

Fast det händer inte alla! Det skall jag påpeka.

Som sagt, pröva och se vad som känns bäst.

- ante
2005-08-20, 10:49
nr 3

Andas likadant även på lättare vikter, så att det känns naturligt då du är uppe på dom tunga.

the_PL_man
2005-08-20, 17:36
Ja, alternativ 3 känns mest naturlig för många. Det du ska ha i beaktande är när du kanske kör på tunga vikter, ( nära ditt max ). Så har det faktiskt hänt, att folk svimmat av, pågrund av just att dem håller andan.

Fast det händer inte alla! Det skall jag påpeka.

Som sagt, pröva och se vad som känns bäst.

Under de 17 år jag tränat så har jag aldrig sett någon svimma i en knäböj.

/the_PL_man

Allan
2005-08-20, 17:39
Under de 17 år jag tränat så har jag aldrig sett någon svimma i en knäböj.

/the_PL_man

Inte jag heller. En och annan lyftare som fått gardin har man ju sett, för att inte tala om när man fått det själv, men det är inte samma sak som att svimma.


allan

Wooch
2005-08-20, 18:40
Jag använder mig av den tredje metoden. På dom andra tryter krafterna ganska fort.

jwzrd
2005-08-20, 18:49
Jag kör en variant av trean, fyller lungorna nästan helt och trycker till/ut buktrycket i toppläget, blåser ut lite av luften sista biten upp. Drar antingen bara ett nytt andetag innan nästa rep i toppläget eller byter luft helt en gång (beror på hur rappt jag kör reppen och/eller hur tungt). Att stå och flåsa någon längre period tycker jag inte man ska göra däremot (om man inte är böjd åt breathing squats-hållet), då ska man kanske fundera på att köra fler set med lägre repantal istället.

EDIT: detta är naturligtvis det sätt jag tycker är klart bäst. Annars hade jag ju själv inte använt det. Anledningen till att man inte ska stå så länge och flåsa är också att man tappar koncentration. Settet bör rivas av med tempo och totalt fokus.

the_PL_man
2005-08-20, 21:15
Inte jag heller. En och annan lyftare som fått gardin har man ju sett, för att inte tala om när man fått det själv, men det är inte samma sak som att svimma.


allan

Bara fått gardin i marken, aldrig i böjen.....
/the_PL_man

Akilles
2005-08-26, 15:18
Om man andas både in och ut i toppläget, måste det inte bli en liten paus där då? En liten fuskig vilopaus?

Lillgrabben
2005-08-27, 23:23
Om man andas både in och ut i toppläget, måste det inte bli en liten paus där då? En liten fuskig vilopaus?


Det är aldrig någonsin fel eller fusk att samla sig & ta ny luft mellan lyften i setet. Jag ser det som ett naturligt sätt att få korrekta & bra lyft!



De allra flesta med en viss koll på utförandet gör på det viset.

Akilles
2005-08-28, 07:13
Om det gängse utförandet är att andas in och ut i toppläget, är då Breathing Squats den typ av knäböj där man andas in och ut under själva rörelsen? Vad får man i så fall ut av att köra breathing squats - kondis?

Spannmål
2005-08-28, 07:37
Om det gängse utförandet är att andas in och ut i toppläget, är då Breathing Squats den typ av knäböj där man andas in och ut under själva rörelsen? Vad får man i så fall ut av att köra breathing squats - kondis?

Vid breathing squats är det flera andetag vid toppläget som gäller. En längre paus, alltså.

z_bumbi
2005-08-28, 07:47
En liten fuskig vilopaus?

Du kan göra fler reps på en tungre vikt och har du tur så klarar du dig utan skador på köpet. Om du tycker det är fusk så får det nog stå för dig.

En teknik att använda i fler övningar än bara böjen också.

Akilles
2005-08-28, 09:34
Du kan göra fler reps på en tungre vikt och har du tur så klarar du dig utan skador på köpet.

En teknik att använda i fler övningar än bara böjen också.

För ett par veckor sedan använde jag den tekniken i marklyft. Då blev det ju ett litet "stopp" i bottenläget, då det mesta av spänningen släppte från musklerna (samma resultat om man "vilar" nån sekud och andas i toppen av knäböjen). Jag klarade många reps, kunde lasta på fler skivor och var nöjd med det, men efteråt gick jag raka vägen till skamvrån, för att jag kände att det mest liknade en serie ettor. Det kändes som om jag skulle kunna ha fortsatt i en evighet, och jag bestämde mig för att nästa pass köra touch & go.

Mycket pladder, detta. Vad jag undrar: Är det verkligen bra att musklerna får den lilla sekund med förlorad anspänning - vilket är priset man betalar för att kunna lyfta mer vikt i nästa rep? Jag trodde att det var konstant anspänning som gällde, och att allt annat räknades som fusk och vila.

Om du tycker det är fusk så får det nog stå för dig.

Jag är inte ute efter att mucka.

z_bumbi
2005-08-28, 09:57
För ett par veckor sedan använde jag den tekniken i marklyft. Då blev det ju ett litet "stopp" i bottenläget, då det mesta av spänningen släppte från musklerna (samma resultat om man "vilar" nån sekud och andas i toppen av knäböjen). Jag klarade många reps, kunde lasta på fler skivor och var nöjd med det, men efteråt gick jag raka vägen till skamvrån, för att jag kände att det mest liknade en serie ettor. Det kändes som om jag skulle kunna ha fortsatt i en evighet, och jag bestämde mig för att nästa pass köra touch & go.

Mycket pladder, detta. Vad jag undrar: Är det verkligen bra att musklerna får den lilla sekund med förlorad anspänning - vilket är priset man betalar för att kunna lyfta mer vikt i nästa rep? Jag trodde att det var konstant anspänning som gällde, och att allt annat räknades som fusk och vila.

Vilket tror du ger mest i styrka och i förlängingen volym, att köra 15 reps med en sekundkort vila mellan lyften eller att orka med 10 reps i en följd? Eller som du nu gjorde kunna lasta på mer vikt och köra lika många reps med en tyngre vikt? Jag vet att tekniken oftast blir bättre för de flesta i vissa övningar (Mark är en sådan.) om man tar en kort paus och jag tror helt klart att många skulle tjäna på att lägga in en kortare paus i många andra övningar också.

Akilles
2005-08-28, 14:53
Jag hittade en film med nån kille som markar, och så här (http://bearny.no-ip.org/5x200.avi) vill jag att mina marklyft ska se ut. Tycker du att det är dumt av mig att sträva mot den formen? Skaderisk? Handlar det inte bara om att anpassa vikten så att den motsvarar ens förmåga vid ett visst utförande (då helst ett utförande som är både säkert och uppbyggligt).

MilkmaN
2005-08-28, 15:00
Jag hittade en film med nån kille som markar, och så här (http://bearny.no-ip.org/5x200.avi) vill jag att mina marklyft ska se ut. Tycker du att det är dumt av mig att sträva mot den formen? Skaderisk? Handlar det inte bara om att anpassa vikten så att den motsvarar ens förmåga vid ett visst utförande (då helst ett utförande som är både säkert och uppbyggligt).

D'artagnan är soet. Och han gör fina mark. Men vad jag kan se så ser det ut som han har en fin teknik.

Akilles
2005-08-28, 16:53
D'artagnan är soet. Och han gör fina mark. Men vad jag kan se så ser det ut som han har en fin teknik.

Nej, jag tror han heter Patrik.

Corpobal
2005-08-28, 22:09
Om man inte rätar ut benen helt i toppen på knäböjen så behåller man väl spänningen samtidigt som man kan andas lite.

the_PL_man
2005-08-28, 22:32
För ett par veckor sedan använde jag den tekniken i marklyft. Då blev det ju ett litet "stopp" i bottenläget, då det mesta av spänningen släppte från musklerna (samma resultat om man "vilar" nån sekud och andas i toppen av knäböjen). Jag klarade många reps, kunde lasta på fler skivor och var nöjd med det, men efteråt gick jag raka vägen till skamvrån, för att jag kände att det mest liknade en serie ettor. Det kändes som om jag skulle kunna ha fortsatt i en evighet, och jag bestämde mig för att nästa pass köra touch & go.

Mycket pladder, detta. Vad jag undrar: Är det verkligen bra att musklerna får den lilla sekund med förlorad anspänning - vilket är priset man betalar för att kunna lyfta mer vikt i nästa rep? Jag trodde att det var konstant anspänning som gällde, och att allt annat räknades som fusk och vila.



Jag är inte ute efter att mucka.

Genom att dra varje reps som en "singel" i marken, så får du ett mer tävlingsliknande utförande.

- Du kan inte utnyttja "studsen" som blir vid touch-and-go.
- Du har ingen inlagrad energi i muskulaturen att utnyttja (vilket du har vid touch-and-go).

/the_PL_man

Weird
2005-08-28, 22:35
marklyften blir ju väldigt mycket lättre om man kör med studs