handdator

Visa fullständig version : Stekt potatis


Metal_boy_
2005-08-19, 19:13
Om jag kokar potatis och sen steker den direkt hur ligger GI:t då? Jag hade för mig att det blev lågt om potatisen fick kallna innan man stekte upp den, men det är ju lika bra såhär vid defftider att checka lite extra noga i fall nått är ändrat inom utvecklingen :D Blev så jäkla sugen på en lövbit och jag vill ha lite stekt potatis till då.

King Grub
2005-08-19, 19:38
Ha! Snart är tillbaka och kollar II på syltlök! :D

Det finns inga värden på stekt potatis. Däremot påverkar stekning generellt inte GI signifikant. Däremot ökar det SI, dvs mättnad.

"The glycemic response and hunger feeling were the same after the two meals, whereas there was a longer persistence of satiety and epigastric fullness after the fried meal."

Dig Dis Sci. 1994 Nov;39(11):2288-94. Gastric emptying of solids is markedly delayed when meals are fried.

Metal_boy_
2005-08-19, 19:41
Ha! Snart är tillbaka och kollar II på syltlök! :D

Det finns inga värden på stekt potatis. Däremot påverkar stekning generellt inte GI signifikant. Däremot ökar det SI, dvs mättnad.

"The glycemic response and hunger feeling were the same after the two meals, whereas there was a longer persistence of satiety and epigastric fullness after the fried meal."

Dig Dis Sci. 1994 Nov;39(11):2288-94. Gastric emptying of solids is markedly delayed when meals are fried.


Haha fy fan det där kommer följa mig resten av livet :laugh: :em:

Å fasen låter bra Si höjning är ju bara positivt. Fettet som jag steker i ska det räknas med i måltiden eller är det som annars att stekfettet inte rräknas?

Akilles
2005-08-19, 20:23
Det kommer att absorberas av potatisen i ganska hög grad, särskilt om den är kokt (vilket den ju var, eller hur?).

Metal_boy_
2005-08-19, 20:34
Det kommer att absorberas av potatisen i ganska hög grad, särskilt om den är kokt (vilket den ju var, eller hur?).

Jepp kokt som fan eftersom jag höll på att somna i badkaret haha.

råkkare
2005-08-19, 20:56
nu vart jag ju tvungen att gå ut i köket och steka upp lite potäter,gör gött på en smörgås med en klick kaviar på mums mums :D

Metal_boy_
2005-08-19, 21:32
Fan vad mätt jag blev bara på den potatismängd jag alltid käkar nu under deff(200g)m Måsste haft med SI:t att göra i komb med att fettet sugs in i potatisen en aning.

nemd
2005-08-19, 22:55
Ha! Snart är tillbaka och kollar II på syltlök! :D




Hahahahah :laugh: