handdator

Visa fullständig version : mina övningar


dtox
2005-08-19, 17:07
Mina frågor är ganska korta och enkla men tråden blir kanske aningen längre.
Hursomhelst, jag har funderat lite och kommit fram till att det är lika bra att fråga och få svar på sina funderingar nu när man är nybörjare än att man går runt och funderar på dom och sedan tänker "tänk om jag skulle göra si och så från början".

En av sakerna jag har funderat lite på är de övningarna jag kör i dagsläget. Nedan följer en lista på några av dom. Syftet med min träning är att öka i muskelmassa och bli starkare. Min fråga är; är det någon övning ni tycker jag ska byta ut/ersätta eller lägga till? Även om det inte gör världens skillnad kanske, så vill jag ändå få det "rätt" från början ;)
Ryggen vill jag utveckal mest på sidan (nu i början), dvs latsen. Vill bli mycket bredare från midjan och uppåt. ta en titt och säg vad ni tycker:

Rygg: Chins, latsdrag, hantelrodd, marklyft.
Axlar: Militärpress, press bakom nacke (alt. hantelpress), hantellyft åt sidan.
Biceps: stångscurl, hantelcurl, koncentrationscurl.
Triceps: Dips, liggande tricepsextention, frenchpress.

Det är de muskelgrupperna jag har frågor om.

RYGG: Vill lägga till en ryggövning till som tar MYCKET på latsen - FÖRSLAG?
Axlar: Vad säger ni om övningarna?
Biceps: Vad gäller stångscurlen undrar jag om det är bättre att köra den HELT fritt eller använda sig av en slags ställning där man sitter ner och vilar överarmarna mot ställningen?
Triceps: någon övning som bör bytas ut?

Typiska nybörjar frågor kanske men den som frågar han vet ! :thumbup:


En annan fråga..har tränat i ca 2 månader nu och har kört 3*8 i alla övningar. Funderar på att möjligtvis ändra det och köra tyngre på färre reps..exempelvis:

set1: 10reps (uppvärmning)
set2: 8reps
set3: 6reps
set4: 5reps

Något att rekommendera för en som mig?
Obs! är ute efter att öka i muskelmassa och styrka och har tränat i ca 2 månader seriöst nu.

Tack på förhand och förlåt om tråden blev för långtråkig :)

Fatcan
2005-08-19, 17:22
Det är de muskelgrupperna jag har frågor om.

RYGG: Vill lägga till en ryggövning till som tar MYCKET på latsen - FÖRSLAG?
Axlar: Vad säger ni om övningarna?
Biceps: Vad gäller stångscurlen undrar jag om det är bättre att köra den HELT fritt eller använda sig av en slags ställning där man sitter ner och vilar överarmarna mot ställningen?
Triceps: någon övning som bör bytas ut?


Latsdrag bakom nacken brukar ge mig en jevla pump i latsen.
Axelövningarna ser helt ok ut.
Kör skivstångscurl helt fritt, när man kör över en skumgummiplatta kallas den för preacher curl, den är inte lika bra tycker jag.

dtox
2005-08-19, 17:25
Latsdrag bakom nacken brukar ge mig en jevla pump i latsen.
Axelövningarna ser helt ok ut.
Kör skivstångscurl helt fritt, när man kör över en skumgummiplatta kallas den för preacher curl, den är inte lika bra tycker jag.

Okej. Så du tycker jag ska köra både latsdrag till bröst och nacke? Inga tips på andra? :)

Någon som har fler åsikter/kommentarer? något om ändring av set/reps jag nämnde i slutet av tråden?