handdator

Visa fullständig version : Plugga kinesiska


Megatuttarna
2005-08-19, 17:03
Jag börjar bli allt sugnare på att göra det. Hela kulturen och språket tilltalar mig. Finns det någon här som har gjort det?

Hur många år måste man plugga för att kunna föra ett enkelt samtal och läsa vanliga texter? Är det man läser på universitetet någonting som hjälper en ifall man sedan kanske ska jobba i Kina eller är det så taskig kinesiska man lär sig att man ändå är lika bakom flötet som alla andra?

Har många frågor, Prankie? Shed some fucking light eller nåt. :D

Prankie
2005-08-19, 17:15
Beror mest på hur gifted du är. :) Men jag skulle tror 2år i Kina kan du prata flytande, det svåraste biten för västlänningar är de fyra olika betoning som bara ytterst få kan bemästra. :) Så läsa lite basic i Sverige, sen läs språkkurs i en idrottskolan så du kan pumpa järnet medan du läser. :D

clash
2005-08-19, 17:30
fett smart att plugga kinesiska .. det är där cashen kommer finnas i framtiden

Kaew
2005-08-19, 17:34
Kommer att borja lasa natt som heter "business chinese" i december, 4 ar. pluggar thailandska nu ar ratt svart med alla tonerna , men chinese ska vara annu svarare . Men som med allt sa tillrackligt med tid och energi sa gar det ju :)

Megatuttarna
2005-08-19, 21:06
Kommer att borja lasa natt som heter "business chinese" i december, 4 ar. pluggar thailandska nu ar ratt svart med alla tonerna , men chinese ska vara annu svarare . Men som med allt sa tillrackligt med tid och energi sa gar det ju :)

Var ska du ta denna kurs? I Thailand?

Vad anser du underlätta inför och under studier av asiatiska språk?

Megatuttarna
2005-08-19, 21:07
Beror mest på hur gifted du är. :) Men jag skulle tror 2år i Kina kan du prata flytande, det svåraste biten för västlänningar är de fyra olika betoning som bara ytterst få kan bemästra. :) Så läsa lite basic i Sverige, sen läs språkkurs i en idrottskolan så du kan pumpa järnet medan du läser. :D

Berätta lite mer om de här fyra olika betoningarna, låter fett avancerat.

Prankie
2005-08-19, 21:22
http://www.ehow.com/how_10358_pronounce-basic-phrases.html

Det förklara lite men man måste nästa höra det själv för att förstå.

Kaew
2005-08-20, 06:43
Var ska du ta denna kurs? I Thailand?

Vad anser du underlätta inför och under studier av asiatiska språk?

Jag pluggar i Bangkok och det ar en bacheler degree i business chinese som ar på 4 år . Vet inte om det finns nått som underlättar men ett maste ar att gilla plugga sprak . Jag sitter med bocker for aldern 3-5 och lar mig skriva thai ar som att borja om fran borjan . och tycker man inte att det ar kul sa ger man upp ganska fort . talamod ar inte helt fel heller ;)