handdator

Visa fullständig version : Deffa eller inte


råkkare
2005-08-19, 16:15
har en fråga angående en vän till mig som är rätt överviktig,han skall börja träna,jag tycker personligen att han skall bygga på med mkt muskler över vintern och sedan deffa,det jag undrar när han sedan har en massiv muskelmassa,blir det då lättare för han att deffa efter? än innan han bygger muskler?? muskler förbrukar ju mer energi,alltså borde han ha lättare att gå ner i vikt med mer musklemassa?

axlpxl
2005-08-19, 16:31
Alltid jobbigt att vara "rätt överviktig". Om han inte trivs med det hade jag rådit honom att först gå ner till en hälsosam vikt utan att bli pinnsmal. Sen efter det börjat träna hårt. Fet är bara jobbigt att vara :whipped:

disko
2005-08-19, 22:57
Jag tycker att du ska rekomendera honom att träna, både styrka och cardio, och samtidigt äta vettig mat. Han behöver ju inte "deffa" för att tappa vikt. Samtidigt är det alltid bra att bygga på styrka för att få en grund innan han börjar träna riktigt hårt och lågintensiv cardio bränner ju fett. Det är dessutom lättare att hålla sin vikt om man har mer muskelmassa.

nemd
2005-08-19, 23:24
Joo kanske, men sen kan det kanske vara jobbigt för han också att vara tjock, det är fan inte kul. Rent jävla helvete.

Helena B
2005-08-19, 23:46
Joo kanske, men sen kan det kanske vara jobbigt för han också att vara tjock, det är fan inte kul. Rent jävla helvete.


Jag vet precis vad du menar. Det är ett rent h-lvete, men det är bara han som kan bestämma om han vill satsa på att gå ner i vikt. Det hjälper inte (gjorde inte det för mig) att andra tjatade på att man skulle gå ner. För mig var det bara att få ändan ur vagnen och jag (men jag är tjej) körde en MASSA och då menar jag en MASSA cardio. Jag tycker det är bättre att gå ner i vikt och sedan börja bygga....men det är bara min lilla åsikt. Hoppas det går vägen :thumbup:

JLL
2005-08-20, 03:07
Knappast något problem för en överviktig person som börjar styrketräna att öka muskelmassa och minska fett på samma gång.

Fredrik_
2005-08-20, 22:58
Satsa på att gå ned i vikt.. om han nu själv vill det förstås. Det är jäkligt jobbigt att vara fet, och en fantastiskt skön känsla när man inte är det längre ;)

Sen är det ju inget som hindrar att träna rejält i alla fall.