handdator

Visa fullständig version : bälte i mark


Bulk
2005-08-19, 12:07
Hej!

Är det ok att köra med bälte i marken? Blir ju lätt 10-20 kilo mer att reppa på, är väl bara för att man är svag i magen.

Herkulez
2005-08-19, 12:08
Ja det är ok.

aliquis
2005-08-19, 12:12
Klart det är, du kan ju variera och köra med ibland och utan ibland, hur mycket kör du på?

jwzrd
2005-08-19, 12:18
Jag tycker man ska lära sig att marka utan bälte först och sen använda det när det börjar bli tungt. "Använder" man bältet på fel sätt så skaffar man sig två ryggrader. Men klart det är ok, vem skulle förbjuda det liksom ;)

Lillgrabben
2005-08-19, 12:19
Nog är det okej att använda bälte i marken.


Själv kör jag inte med bälte, blir klenare & tappar alla linjer av det.

Beast
2005-08-19, 12:32
Jag tycker man ska lära sig att marka utan bälte först och sen använda det när det börjar bli tungt. "Använder" man bältet på fel sätt så skaffar man sig två ryggrader. Men klart det är ok, vem skulle förbjuda det liksom ;)

Håller med, kör själv med bälte nu under dom riktigt tunga setten.

Bulk
2005-08-19, 13:12
reppar 150 utan, med blir det ju 160 170 iaf. Trodde man avlastade ryggen och då är det ju ingen vits.

MvH

Dav0d
2005-08-19, 15:12
Jag kör gärna utan, för det är ju ändå den sortens styrka man vill öka. Inte att klara mer vikter. Vill man träna svanken utan att använda magen finns det andra övningar etc.

Zone
2005-08-19, 15:18
Hej!

Är det ok att köra med bälte i marken? Blir ju lätt 10-20 kilo mer att reppa på, är väl bara för att man är svag i magen.
Jag har då aldrig använt bälte i mark.... iofs så ligger jag bara på bebis tyngder (; 180 tog jag sist jag maxa men men det tar sig

Bulk
2005-08-19, 16:32
Det är väl magstyrkan som felar om man klarar det med bälte och inte utan....bättre träna upp magen då, visst. Men det är ju lockande att köra tungt *flex*

Kreout
2005-08-19, 18:06
Fler och fler verkar varna för överdrivet användande av bälten. Själv har jag bara märkt fördelar sedan jag slutade använda det, i form av stabilare bål och mindre ryggsmärta (hade ofta ont i korsryggen förut). En negativ aspekt av bältesanvändandet är att man riskerar att skada sig utanför gymmet när man lyfter något tungt utan hjälpmedel.
Tänk själv hur nyttigt det måste vara att ha ryggmuskler som klarar t.ex 170 kg, men en bål som bara orkar stabilisera ryggraden med 120 kg extra belastning. Nu är det väl sällan så extremt, men för att ta det till sin spets.

Vissa studier pekar också mot att bältet inte heller hjälper vid själva lyftet, därför att det buktryck som skapas med hjälp av bältet inte stabiliserar ryggraden på samma sätt som det naturliga buktrycket. Om jag har förstått det hela rätt så reagerar man på bältet genom att spänna magmusklerna så de trycker utåt mot bältet, vilket dock bara skapar ett allmänt förhöjt tryck inne i bukhålan.
Spänner man mag- och de övriga bålmusklerna naturligt utan bälte så riktas trycket istället inåt, och speciellt mot regionen som stagar upp ryggraden.

Det finns många hemsidor med studier om detta, här ett exempel (http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=DA0DEAA5896BD428E8C4B18A58 35417A.hydra?id=460511)