handdator

Visa fullständig version : Olja för Grippers


Bjorne
2005-08-19, 02:21
Äntligen tog man tag i sig och slog en pling till Arne.

En fråga dock, för att underhålla den lite så var olja rekommderad i början. Vilken olja kan man använda, har nog bara mat- och motorolja hemma, hehe, olja som olja tänker jag, skulle det funka? Eller bör man leta upp någon symaskinsolja? :)

Jense
2005-08-19, 04:19
köp symaskinsolja, det är bäst.

det finns överallt också

JJ
2005-08-19, 08:20
Matolja fungerar utmärkt.

trubaduren
2005-08-19, 13:15
Jag körde rapsolja på min första, funka prima fast det började lukta satan efter några dagar.

Bjorne
2005-08-19, 13:49
Jag körde rapsolja på min första, funka prima fast det började lukta satan efter några dagar.Minns på moppetiden när jag inte hitta oljan och smörjde in lite delar med rapsolja, luktade pannkaka om moppen :D

Markus H
2005-08-19, 14:15
Jag smorde mina med ngn form av teflon olja till cykelkedjor. hoppas det var rätt...

Zakath
2005-08-19, 14:39
Vilken olja som helst är inte så bra, undvik helst "mat"oljor, eftersom dem härsknar. Jag vill iaf inte ha härsken olja i mina grippers ;)

Dr Nilsson
2005-08-19, 20:55
Jag säljer speciell gripper olja som du kan få beställa av mig. haha nej nu blir ja snart portad.

smörjde in min 3a med wd40. träningen efter det fick ja ihop den :)

Seb74
2010-09-27, 12:44
Måste man smörja?
Var smörjer man, är det just snurren i toppen, där det kanske ev gnider en aning, som det ska oljas försiktigt?
Fattar iofs inte hur det kan göra så stor skillnad...

Har nån, typ låsolja, nån liten flaska jag brukar ha i gånggärn till dörrar osv när dom börjar gnissla...kanske hälla på nån droppe sånt?
Eller badar ni era?
Om det nu ens är nån mening med det alltså :D

jontet
2010-09-27, 14:25
Måste man smörja?
Var smörjer man, är det just snurren i toppen, där det kanske ev gnider en aning, som det ska oljas försiktigt?
Fattar iofs inte hur det kan göra så stor skillnad...

Har nån, typ låsolja, nån liten flaska jag brukar ha i gånggärn till dörrar osv när dom börjar gnissla...kanske hälla på nån droppe sånt?
Eller badar ni era?
Om det nu ens är nån mening med det alltså :D

håll upponer över vasken, slaska på rejält med olja över hela spiralen, öppna och stäng några gånger, torka av med hushållspapper :thumbup:

Seb74
2010-09-27, 14:34
Hade på några droppar iallafall, och stängde så många gånger jag vågade med min riskfyllda klämma-av-fingrarna-metod, dvs typ 4-5ggr.
Det får räcka :D

InSipiD
2010-09-27, 15:46
Vänta nu, vi pratar om en snurrad metallbit och ingen Formel 1-motor.
Vilken olja som helst utom matlagningsvarianterna funkar bra.