handdator

Visa fullständig version : Engelska C


Kebab-Arne
2005-08-18, 21:14
Hej Bullen!

Jag har ett problem, nämligen engelska C. Denna kurs ligger på ett förjävligt dåligt ställe, får bla gå upp normal tid till skolan för att ha en och en halvtimmes lektion och sedan rast i 3½ timmar. Behöver man läsa engelska C? Det beror såklart vad man ska bli när man blir stor, men jag tänkte ev. läsa Industriell Ekonomi. Så behöver man engelska C för denna kurs? Mer än behöver, dvs har man nån nytta av den? Jag ligger just nu på 2700 poäng så behöver den inte för poängens skull.

Snälla svara! Jag kan inte sova på nätterna pga detta!

/En orolig kille på 18 vårar.

Bite
2005-08-18, 21:20
Detta gäller för en civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, saxat från VHS

Behörighetskrav: Grundläggande behörighet samt Ma E, Fy B, Ke A

Lyset
2005-08-18, 21:21
Förhoppningsvis är väl din engelska på en sådan nivå att en gymnasiekurs om 60 timmar - eller vad det nu kan vara - inte gör så stor skillnad. Skit i kursen. Läs lite böcker på engelska istället.

mela
2005-08-18, 21:21
Jag har inte läst den ? jag och mår fint ;)

Kebab-Arne
2005-08-18, 21:25
Förhoppningsvis är väl din engelska på en sådan nivå att en gymnasiekurs om 60 timmar - eller vad det nu kan vara - inte gör så stor skillnad. Skit i kursen. Läs lite böcker på engelska istället.

Jag hoppas det. Ev. kurslitteratur hoppas jag att jag kan luska fram vad det står. Så 60 timmar borde inte ha någon enorm betydelse.

Får väl sitta lite extra på Getbig.com men där skriver de som jag gjorde på mellanstadiet.

Marba
2005-08-18, 21:29
Jag läste i och för sig en CAE-kurs och inte engelska C, men jag tycker att jag lärde mig väldigt mycket.

MilkmaN
2005-08-18, 21:30
Cambridgeengelska hade jag också tänkt mig, lättförtjänt betyg.

Marba
2005-08-18, 21:33
Cambridgeengelska hade jag också tänkt mig, lättförtjänt betyg.

Men väldigt mycket läxor (i alla fall på min f.d. skola, kanske är annorlunda annorstädes).

MilkmaN
2005-08-18, 21:40
Men väldigt mycket läxor (i alla fall på min f.d. skola, kanske är annorlunda annorstädes).

Engelskaläraren älskar mig. 'nuff said :D

iNCREDiBLE
2005-08-18, 21:45
Engelskaläraren älskar mig. 'nuff said :D

Det gör då inte svenskläraren.

Megatuttarna
2005-08-18, 21:45
Eng C behövs inte för ingenjörsutbildningarna, välj det om intresset styr. Du har knappast någon större användning av skiten. Jag hade hellre lagt till någon avancerad matte-kurs isf; det förbereder dig inför ingenjörsstudierna så det svåra blir mindre svårt.

Frantic
2005-08-18, 21:53
Får väl sitta lite extra på Getbig.com men där skriver de som jag gjorde på mellanstadiet.

Försök att hitta någon engelskspråkig att chatta på msn med. Det kan hjälpa om du vill bli bättre på engelska

MilkmaN
2005-08-18, 22:05
Det gör då inte svenskläraren.

Haha, vad kan jag säga? Hon gillar mig inte men var så illa tvungen att ge mig MVG ändå.

Yooo
2005-08-18, 22:09
Engelska C är en grymt bra kurs som verkligen förbättrar din engelska. Se bara till att få en riktigt bra lärare.

High1ander
2005-08-18, 22:31
Hej Bullen!

Jag har ett problem, nämligen engelska C. Denna kurs ligger på ett förjävligt dåligt ställe, får bla gå upp normal tid till skolan för att ha en och en halvtimmes lektion och sedan rast i 3½ timmar. Behöver man läsa engelska C? Det beror såklart vad man ska bli när man blir stor, men jag tänkte ev. läsa Industriell Ekonomi. Så behöver man engelska C för denna kurs? Mer än behöver, dvs har man nån nytta av den? Jag ligger just nu på 2700 poäng så behöver den inte för poängens skull.

Snälla svara! Jag kan inte sova på nätterna pga detta!

/En orolig kille på 18 vårar.
Jag tenta engelska C rakt av för läraren var dålig och lektionen låg dåligt till. Jag tyckte inte den gav nått. Jag tog den bara för att se hur bra min muntliga bit var på engelska eftersom jag skulle åka till USA, och det var inga problem...

MilkmaN
2005-08-18, 22:34
Jag tenta engelska C rakt av för läraren var dålig och lektionen låg dåligt till. Jag tyckte inte den gav nått. Jag tog den bara för att se hur bra min muntliga bit var på engelska eftersom jag skulle åka till USA, och det var inga problem...

Tenta av kurser, usch. Lyckades tenta av en kurs som ALLTID låg mitt på dagen. Så när alla andra gick dit fick jag typ gå och runka på toan i min ensamhet. Det var inte lyckat.

High1ander
2005-08-18, 22:38
Tenta av kurser, usch. Lyckades tenta av en kurs som ALLTID låg mitt på dagen. Så när alla andra gick dit fick jag typ gå och runka på toan i min ensamhet. Det var inte lyckat.
Den här låg sent på fredag, eftersom jag skulle åka från stockholm -> uppsala -> 4-5 mil till varje fredag för att åka hem så var det skönt att sluta vid 12, och inte 16.30. Sluta jag 12 kunde jag vara hemma vid 15. Sluta jag 16.30 så var det kl 21.00 som gällde...

Beast
2005-08-18, 22:40
Hade det inte varit lättast att fråga din syo? Hon om nån kan hjälpa dig, inte bullen.

Prankie
2005-08-18, 22:43
Jag fick smaka på skillnad mellan en bra och dålig lärare. Först när jag gick i IB hade jag en irlänsk lärare som bara pratade engelska, hans lektion var rolig och inspirerande att alla elever verkligen satsade på få bra betyg hos han. Det var mycket muntlig blandad med filosofi och poesi som förbättrade våra engelska avsevärt. Kan lugnt påstå att han var det bästa lärare jag har haft. Sen när jag bytte skolan från min klass som har 305 i medelpoäng till en skolan som har 30 intagningpoäng gick allt åt helvete. Hela terminen bestod bara av stora grupparbete, varje dag blev mer eller mindre googla och copy pasta information om länder som man skulle göra en hemsidan om. Timad med WOW release kunde jag lika gärna hoppa av kursen. Nu finns det skamfullt ett G på mitt betygpapper. :(

Vad jag försöker säga är, läs kursen om du tycker det är kul och har en bra lärare. Annars är det waste of time.

High1ander
2005-08-18, 22:56
Dubbelpost.

Fettecke
2005-08-19, 01:34
Som Prankie säger, läraren betyder mkt när det gäller engelska, det sämsta är ju att ha en svensk som lär ut avancerad engelska, men kursen i sig är kul och lärorik...

hade kul under mina timmar under eng. C.

Kebab-Arne
2005-08-19, 15:30
Hade det inte varit lättast att fråga din syo? Hon om nån kan hjälpa dig, inte bullen.

Det kan hon kanske. Men hon brukar oftast fråga vad jag vill göra och bla bla. Brukar inte ge så mycket. Fick iaf min studieplan utskriven av en annan syo då min var upptagen. Får 2650 poäng utan engelska C. Efter att ha fått detta sa jag till en polare att han kan säga till läraren att jag hoppat av så får jag prata med syo sen.

Kan ge mig fan på att jag får ångra detta en vacker dag...

Men har till måndag morgon på mig att bestämma mig. Om jag hoppar av så börjar jag kl 13.00 istället och kan då tillbringa förmiddagen på gymmet. Istället för att ha rast i 3½ timma.

Megatuttarna
2005-08-19, 15:34
Det kan hon kanske. Men hon brukar oftast fråga vad jag vill göra och bla bla. Brukar inte ge så mycket. Fick iaf min studieplan utskriven av en annan syo då min var upptagen. Får 2650 poäng utan engelska C. Efter att ha fått detta sa jag till en polare att han kan säga till läraren att jag hoppat av så får jag prata med syo sen.

Kan ge mig fan på att jag får ångra detta en vacker dag...

Men har till måndag morgon på mig att bestämma mig. Om jag hoppar av så börjar jag kl 13.00 istället och kan då tillbringa förmiddagen på gymmet. Istället för att ha rast i 3½ timma.

Du kommer inte ångra dig för fan, vad är det, 100 timmar engelska på gymnasienivå du missar? Att ta en 20 poängare i engelska på universitetet är ingen omöjlighet senare om du nu ändå skulle svettas över en så fatal tabbe som du är på väg att göra.

Kebab-Arne
2005-08-19, 15:44
Du kommer inte ångra dig för fan, vad är det, 100 timmar engelska på gymnasienivå du missar? Att ta en 20 poängare i engelska på universitetet är ingen omöjlighet senare om du nu ändå skulle svettas över en så fatal tabbe som du är på väg att göra.

Kan ju hoppas det stämmer. :)

Den enda engelskan man kan behöva på universitet borde vara att läsa böcker på engelska, och det är det jag är bäst på vad gäller engelskan.

TheBeanSeed
2005-08-19, 15:45
som någon nämnde lägg tiden på nån mattekurs, så tröskeln blir lägre
när du kommer på uni

som alltid betyder läraren mycket, hade en engelsk snubbe på en speech-kurs
hade önskat jag fått ha honom på engelskan också..grymt givande!
uttal och betoningar är väl det man kan lära sig mest om med någon som har det som modersmål..

Megatuttarna
2005-08-19, 15:46
Kan ju hoppas det stämmer. :)

Den enda engelskan man kan behöva på universitet borde vara att läsa böcker på engelska, och det är det jag är bäst på vad gäller engelskan.

Alltså, tro mig när jag säger att du inte missar något av större vikt. Vila ut för fan och unna dig lite träning. Du kan redan din engelska, håll bara igång med att läsa engelsk litteratur på fritiden om du nu är så rädd för att "tappa". Det är väl ändå det man gör mestadels på Eng. C ändå.

Kebab-Arne
2005-08-19, 15:53
TheBeenSeed: Jag läser allting som jag kan läsa av matte kurser iaf. Dvs A tom Diskret. Känns bättre lägga ner all energi på det.

Stora Rattarna: Om du börjar tröttna på mitt tjat kan du ju tänka dig av de i min omgivning får höra. :D
Är jävligt velande av mig.

Megatuttarna
2005-08-19, 15:54
Stora Rattarna: Om du börjar tröttna på mitt tjat kan du ju tänka dig av de i min omgivning får höra. :D
Är jävligt velande av mig.

Hehe, närå tröttnar inte. Jag höll också på och vela sådär förut. Nu i efterhand undrar man vadfan man sysslade med egentligen, försöker vara en bra storebror och bespara dig det.