handdator

Visa fullständig version : Får inte till Crunches med rep


Wuren
2005-08-18, 21:05
Som topic säger, gör inte ett rätt i den övningen för det tar inte alls på magen. :furious: Nån som har tips eller nån video man kan kolla på? Och hur många "plattor" kör ni på?

Tacksam för svar

sunkan
2005-08-18, 21:10
crunches med rep (http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html)

Sheogorath
2005-08-18, 21:14
Jag sätter en bänk framför latsdraget (en förlängning på sitsen, så att säga), och låser fötterna bakom bortre änden på bänken. Sen utför jag övningen. Det viktiga är att flexa ryggen (cruncha) och inte hålla den rak. Om du håller den rak kommer du bara att arbeta dynamiskt med höftböjarna och raka bukmuskeln kommer bara tränas isometriskt.

Jag kör nu med 40 kg, men då med stopp i bottenläget, och så ligger den som andra magövning. Först har jag ben/höft-lyft hängande i ribbstol.

(men lyssna inte på mig, mage är min sämsta muskelgrupp efter vaderna)

Stab
2005-08-18, 22:02
Kör den i cables be någon sätta en fot på dina fötter i början och tänk på att kontrahera magmusklerna och inte höftböjarn.. du borde känna skillnaden.. knip i bottenläget typ 2-3sek statiskt.

Yooo
2005-08-18, 22:07
Ställ dig på knä på en bänk. Sänk vikten och tänk på att du skall göra en situp ur en annan vinkel och känn dig fram.

melancoolio
2005-08-18, 22:49
Och hur många "plattor" kör ni på?

Det är en kanonövning om man inte tänker så mycket på hur många plattor man använder. Kör ganska lätt och när du fått in tekniken så kan du börja öka på vikten efter hand. Jag skulle säkert orka köra med x-antal plattor mer än vad jag gör nu men då skulle nog många fler muskler än magen bli inblandade.

Kör hårt :thumbup:

tossefar
2005-08-18, 23:09
Jag skulle säkert orka köra med x-antal plattor mer än vad jag gör nu men då skulle nog många fler muskler än magen bli inblandade.

Kör hårt :thumbup:
Vilket är dåligt för att...?

melancoolio
2005-08-18, 23:17
Vilket är dåligt för att...?

För att när jag tränar mage så vill jag träna mage! Kanske därför men jag vet inte riktigt...har inte bestämt mig riktigt än!

Sheogorath
2005-08-18, 23:28
För att när jag tränar mage så vill jag träna mage! Kanske därför men jag vet inte riktigt...har inte bestämt mig riktigt än!

Attans. Då får jag sluta med knäböj, eftersom jag inte bara tränar framsida lår där. Också mark, förstås, för att jag inte bara tränar korsryggen. För att inte glömma bänk som bör strykas för att jag inte bara tränar bröst. Det får bli benspark, ryggresningar och kabelflyes för hela slanten. Att inte de stora killarna på mitt gym fattat det än *slap*.

:rolleyes:

Pez
2005-08-18, 23:41
Attans. Då får jag sluta med knäböj, eftersom jag inte bara tränar framsida lår där. Också mark, förstås, för att jag inte bara tränar korsryggen. För att inte glömma bänk som bör strykas för att jag inte bara tränar bröst. Det får bli benspark, ryggresningar och kabelflyes för hela slanten. Att inte de stora killarna på mitt gym fattat det än *slap*.

:rolleyes:
Säger killen som sa precis samma sak lite längre upp i tråden.. ffs Sheo.. håll ihop begreppen lite nu. *slap*

hio
2005-08-18, 23:49
Jag brukar gå med huvudet ändå ner till bänken, är det sämre på något sätt?

Sheogorath
2005-08-19, 06:28
Säger killen som sa precis samma sak lite längre upp i tråden.. ffs Sheo.. håll ihop begreppen lite nu. *slap*

Det är skillnad på att BARA jobba med höftböjarna dynamiskt och att låta mage och höftböjare agera synergistiskt med varandra. Självklart kopplas höftböjarna in när man kör cabelcrunches, med tro fan att det känns i magen också. Samma sak med ben/höft-lyft.

H.Emanuel
2005-08-19, 07:48
Har också problem att få till den övningen. Blir många reps innan det börjar svida till. Så alla tips är ju bra

melancoolio
2005-08-19, 08:33
Attans. Då får jag sluta med knäböj, eftersom jag inte bara tränar framsida lår där. Också mark, förstås, för att jag inte bara tränar korsryggen. För att inte glömma bänk som bör strykas för att jag inte bara tränar bröst. Det får bli benspark, ryggresningar och kabelflyes för hela slanten. Att inte de stora killarna på mitt gym fattat det än *slap*.

:rolleyes:

Hehe...var kanske inte riktigt så jag menade :D

Killen som startade tråden säger att han inte får övningen att ta just på magen. Att höftböjarna kopplas inte lite går inte att komma ifrån men det går att få övningen att ta mer på magen om man gör rätt. Jag ser rep-crunches mer som en övning liknande koncentrationscurl för biceps. Basövningar är något helt annat för mig och dom ska man absolut inte ta bort :bpump:

Alla har rätt att tycka som dom vill, är mitt sätt att köra rep-crunches skit för dig så blir jag inte ledsen för det. :thumbup:

Pez
2005-08-19, 11:05
Det är skillnad på att BARA jobba med höftböjarna dynamiskt och att låta mage och höftböjare agera synergistiskt med varandra. Självklart kopplas höftböjarna in när man kör cabelcrunches, med tro fan att det känns i magen också. Samma sak med ben/höft-lyft.
Pish posh, du försökte vara dryg men lyckades inte.. det passar inte dig mannen - kör på optimal istället. Det retar fler. :)

fonzie
2005-08-19, 12:09
jag tycker repcrunches är en utmärkt övning! klarar rätt mycket vikt (även fast jag är nybörjare!) jag brukar spänna magen under hela setet, och inte släppa efter nån gång. spänner rätt bra :hbang: fast ja får även med den där bukmuskeln :MrT:

tegel
2005-08-19, 12:54
Som topic säger, gör inte ett rätt i den övningen för det tar inte alls på magen. :furious: Nån som har tips eller nån video man kan kolla på? Och hur många "plattor" kör ni på?

Tacksam för svar

Försök suga av dig själv... brukar hjälpa att tänka på för att få in rätt rörelsebana.

jwzrd
2005-08-19, 12:58
jag tycker repcrunches är en utmärkt övning! klarar rätt mycket vikt (även fast jag är nybörjare!) jag brukar spänna magen under hela setet, och inte släppa efter nån gång. spänner rätt bra :hbang: fast ja får även med den där bukmuskeln :MrT:

Du spänner magen och får med den där bukmuskeln?

topic: Skit i övningen. Det är en svår övning att få till som jag _aldrig_ sett någon köra rätt. Alla kör den som något slags uppochnedvända hederlinga 60-tals-situps med stel och svankad överkropp och ett utförande som innebär att arslet dras bakåt/nedåt mot fötterna. Helt talanglöst.

Akilles
2005-08-19, 13:00
Ditt skriver som om du vore moderator. :thumbup:

jwzrd
2005-08-19, 13:03
Ditt skriver som om du vore moderator. :thumbup:

Haha om jag var moderator så skulle jag utbrista i ett tvärt: Ow. :D

Akilles
2005-08-19, 13:10
Jag tycker att du är mycket välartikulerad. Rakt på sak och inga referenser!

Däremot är jag själv dålig på att skriva. "Ditt"? Jag menade förstås "Du".

fonzie
2005-08-19, 13:16
hehe jo här vare raka rör :cool:
ånej, min röv är som den ska vara under crunches :naughty: prio nr1 för mig är att få det STRIKT. Vad skulle vara ett bra substitut till repcrunches? Jag kör även crunches och benlyft under ett magpass.

jwzrd
2005-08-19, 13:19
hehe jo här vare raka rör :cool:
ånej, min röv är som den ska vara under crunches :naughty: prio nr1 för mig är att få det STRIKT. Vad skulle vara ett bra substitut till repcrunches? Jag kör även crunches och benlyft under ett magpass.

Jag undrade bara vad det var för extra buskel du kände som inte såg ut att vara samma som den spända magen.

Yip_man
2005-08-19, 18:34
Ni som kör på knä, prova och kör den stående ett pass. Jag får mycket bättre kontakt . Men var beredda på och sänka vikterna lite.

tinkerbell
2005-08-19, 18:55
Jag brukar köra cablecrunches med V-handtag på bänk, ibland känns de underbart och ibland går de bara åt helvete *screwy*

Annars finns de många andra sätt att överbelasta magen bra med (kanske inte många) men några alternativ är vanliga crunches med skivvikt/hantel på bröstet, magmaskin, stående med rep.

Lycka till !!

Wooch
2005-08-19, 19:43
Jag använder mig av den övningen ganska ofta och tycker den är bra. Jag kör både på bänk, golvet och stående. Viktigt är väl det som redan påpekats, att man sänker vikterna och verkligen jobbar med magen. Jag brukar tänka att jag ska hålla samma form på ryggen som en arg katt (rundad rygg).

Molngrabb
2005-08-19, 23:40
Bättre att köra stående magövningar, som "Russian Barbell Twist, Side Bends och , Windmills".

Vill man koppla ur höftböjaren finns det ingen annan övningen än den välkända "Janda" Sit-upen. Pröva den, 20 reps utan vikt, så får ni kramp!

d12
2005-08-20, 00:06
Bättre att köra stående magövningar, som "Russian Barbell Twist, Side Bends och , Windmills".

Vill man koppla ur höftböjaren finns det ingen annan övningen än den välkända "Janda" Sit-upen. Pröva den, 20 reps utan vikt, så får ni kramp!

Janda?

Molngrabb
2005-08-20, 00:08
Janda Sit-Up. En övning som härstammar från Ryssland.

Används av bl. a. olympiska lyftare, därborta.

Allan
2005-08-20, 07:56
http://www.bodybuilding.com/fun/2002/jandasit2.jpg

För er som inte vet då....

Jag skulle inte rekommendera den. Den har förtjänster men kräver dels extrem styrka från början, dvs det är ingen övning för att bygga styrka utan mer för att förbättra en redan god styrka, och dels för att den sliter något djävulskt på nacken.



allan

Yankeee
2005-08-20, 08:01
[IMG]och dels för att den sliter något djävulskt på nacken.


Vad gör man som sliter på nacken?

Allan
2005-08-20, 08:28
Hela serien

http://www.bodybuilding.com/fun/2002/jandasit1.jpg

http://www.bodybuilding.com/fun/2002/jandasit2.jpg

Nacken är helt fribärande genom hela momentet. Vår styrka i nackmusklerna ligger "åt andra" hållet; i den föreslagna riktningen belastar man väldigt mycket. Det är en helt OK övning, men det är en övning för de redan vältränade. Dessutom tycker inte jag man ska sträva så mycket efter att koppla ur höftböjaren (iliopsoas) i alla övningar - den hör definitivt ihop med en god allmänstyrka i bålen, och jag redogjorde för mina tankar kring det i Magtexten som ligger i Best of..

allan

Allan
2005-08-20, 08:29
Dessutom begriper jag inte varför man ska köra stående rotationsrörelser om man vill träna abdominalerna??????????? :confused:


allan

Molngrabb
2005-08-20, 10:29
Janda Sit-upsen andvänds av folk i alla åldrar, ungefär lika nationallik i Ryssland som Sill och potatis är i Sverige.

Jag vet inte om den där killen "utför" en janda sit-up. Jag har en bok, som handlar om övningen i sig, och där är man utförligen två för att utföra denna övning.

Den sliter ingenting på nacken, utan enbart på magen. Den borde man köra, oavsett styrka whatso ever.


Stående magövningar? Let's go for it.

Samtidigt som man kör stående magövningar, får man samtidigt än mer "användbar" rörelse, tills sitt övriga program. Därmed tränar man också magmusklerna ( eller hela bålen ) på ett sådant sätt som man använder dem i till exempel knäböj,marklyft och bänkpress, samt frivändningar i dem som gör den övningen.

Så därför säger jag, den Enda magövningen man ska köra liggande på rygg är Janda Sit-up. Då får man magmuskler som sten, men det verkar ju inte vara så populärt.

Angående stående magövningarna är ju fallet sådant, "bara för att dem inte bränner, ska man inte köra dem", vilket är oerhört fel. Bara för att man Kan "röra" magen efter en övningen betyder inte det att man Inte tränat den. Utan snarare tvärtom.

Övningar, som Side-Bends ( med skivstång, och hantlar ), Russian Barbell Twist ( även kallad Joysticken ). Windmills med skivstång ( avancerad som attan ). Dessutom Side-deadlift ( ett marklyft från sidan ).
Får magen att blir STARKARE.

Den enda övningen från dessa som kan bli lite svår att utföra skulle då vara den så välkända "Windmillen". Eller mest pågrund för att den inte accepteras, på grund av den så ( i Sverige ) välkända "skaderisken".

Pröva på dessa + Janda Sit-upen. I ett par månader, så kommer skillnaden bli avsevärd.

Crunches med rep, kommer därefter vara ett minne blott.

Allan
2005-08-20, 11:25
Janda Sit-upsen andvänds av folk i alla åldrar, ungefär lika nationallik i Ryssland som Sill och potatis är i Sverige.


Jag har fått den instruerad av David Rigert, som var rikstränare för Sovjets landslag i tyngdlyftning. Han rekommenderade den för de som tränat länge. Och inte de som tränat länge körde den. Jag såg inga ryssar som körde den under träningslägren de hade här i Sverige.


allan

spacedog
2005-08-20, 11:35
Jag är nog lite seg i skallen idag, men jag fattar inte riktigt hur den där sit-upen skall göras. På bilderna ser det ut som en vanlig sit-up med armarna utsträckta. :confused:

Yankeee
2005-08-20, 11:52
Jag är nog lite seg i skallen idag, men jag fattar inte riktigt hur den där sit-upen skall göras. På bilderna ser det ut som en vanlig sit-up med armarna utsträckta. :confused:

Man ska ha anspänning i gluteus och hamstring hela tiden på något vis. Skitskum övning, försökte lite imorse. Men det är nog en sån övning som man inte ska lära sig själv :)

Robban
2005-08-20, 12:10
Och hur många "plattor" kör ni på?

Alla + extra vikter. Styrketräna även magen!

Sheogorath
2005-08-20, 13:27
Och hur många "plattor" kör ni på?

Alla + extra vikter. Styrketräna även magen!

Kabelcrossen, får man anta?

Allan
2005-08-20, 13:37
Plattor lär väl vara totalt ointressant. Det skiljer så oerhört mycket från maskin till maskin, och från tillverkare till tillverkare.


allan

Ulf A Big
2005-08-20, 16:27
Varför krångla till magträningen med cablecrunches en typisk relik från Pumping Iron och inte speciellt effektiv heller som magträningsövning. De flesta får bättre resultat med vanliga crunches och kanske med lite belastning.

Allan
2005-08-20, 16:55
Varför krångla till magträningen med cablecrunches en typisk relik från Pumping Iron och inte speciellt effektiv heller som magträningsövning. De flesta får bättre resultat med vanliga crunches och kanske med lite belastning.

Jag håller med dig. Men svaret är väl att kabelcrunchen är bekvämare och inte fullt så jobbig!

allan