handdator

Visa fullständig version : NPU-lista


Antonius
2005-08-18, 21:04
Vet någon här om det finns någon bra NPU-lista på olika föda, såsom det finns listor på GI?

King Grub
2005-08-18, 21:08
Vet inte om det finns på nätet, men i en del heltäckande högskolelitteratur finns det.

Några exempel är i alla fall:

Ägg:94%.
Gryn, ris, osv: 50-60%.
Mjölk:82%.
Kasein 76%.
Kött (dom flesta): 55-65%.
Sojabönor: 61%.
Övriga baljväxter: 50-60%.

Siffrorna för vegatabiliska källor gäller om man skulle få för sig att enbart äta det vid ett tillfälle.

Nu drog jag bara till med siffrorna jag hade i huvudet.

Antonius
2005-08-18, 21:12
Vet inte om det finns på nätet, men i en del heltäckande högskolelitteratur finns det.

Några exempel är i alla fall:

Ägg:94%.
Gryn, ris, osv: 50-60%.
Mjölk:82%.
Kött (dom flesta): 55-65%.
Sojabönor: 61%.
Övriga baljväxter: 50-60%.

Siffrorna för vegatabiliska källor gäller om man skulle få för sig att enbart äta det vid ett tillfälle.
Schjysst. :thumbup:
Tror du har lite mer uppdaterad information än vad jag har... enligt min källa från 1980 så har t.ex. ägg 100%, och mjölk 75%...

Har du några titlar eller är det bara att köra oledoledoff på alla heltäckande högskoleböcker?

heljis
2005-08-18, 21:20
Och vad betyder detta för en oupplyst stackare som jag själv?

aliquis
2005-08-18, 21:26
Vet inte om det finns på nätet, men i en del heltäckande högskolelitteratur finns det.

Några exempel är i alla fall:

Ägg:94%.
Gryn, ris, osv: 50-60%.
Mjölk:82%.
Kasein 76%.
Kött (dom flesta): 55-65%.
Sojabönor: 61%.
Övriga baljväxter: 50-60%.

Siffrorna för vegatabiliska källor gäller om man skulle få för sig att enbart äta det vid ett tillfälle.

Nu drog jag bara till med siffrorna jag hade i huvudet.Samma tillfälle är ju iofs fel, snarare om man bara äter det överhuvudtaget, så vitt jag vet skall det räcka skapligt med att äta olika proteinkällor under SAMMA DAG.

aliquis
2005-08-18, 21:27
Och vad betyder detta för en oupplyst stackare som jag själv?Skulle gissa på hur bra proteinet tas upp/används, sök på google så står det säkert.

OggeP
2005-08-18, 22:00
Skulle gissa på hur bra proteinet tas upp/används, sök på google så står det säkert.

Samma som BV?

WHITEFOLKS
2005-08-18, 22:07
Det är ett liknande system till BV men inte "samma" skala. Ett sätt att mäta "proteinkvalitet" helt enkelt.

OggeP
2005-08-18, 22:11
Det är ett liknande system till BV men inte "samma" skala. Ett sätt att mäta "proteinkvalitet" helt enkelt.

Ok, tack och bock.

Antonius
2005-08-19, 01:12
Det är ett liknande system till BV men inte "samma" skala. Ett sätt att mäta "proteinkvalitet" helt enkelt.
Inte riktigt... iaf. inte om man går efter min källa "Styrka och rörlighet" av Sveriges riksidrottsförbund/Utbildningsenheten.

Utdrag utdrag texten om NPU:

"Vid bedömning av ett födoämnes proteinvärde har inte enbart proteinets kvalitet betydelse, utan också hur väl proteinet kan tas upp och utnyttjas av kroppen. Man talar om ett proteins NPU-värde (Net Protein Utilization)."

Enligt texten så har inte NPU något med kvaliteten att göra. Åtminsone inte ett direkt sammanhang. Men av dina citattecken på ordet proteinkvalitet att dömma så kan denna information redan varit känd. Antingen det eller så har min källa helt fel.

King Grub
2005-08-19, 05:49
Samma tillfälle är ju iofs fel

Enbart det livsmedlet vid ett tillfälle skrev jag.

aliquis
2005-08-19, 10:16
Jag menade iofs enbart det vid ett tillfälle, hur som helst är det ju inte specificerat hur långt ett tillfälle är, men bara för att man äter .. vad vet jag, falafel utan bröd vid en måltid och lite bröd 2 timmar senare så är det ju inte kört ;)

King Grub
2005-08-19, 10:17
Ja, men tråden handlar ju om dom specifika NPU-värdena, inte om hur man kombinerar livsmedel för bäst aminosyreprofil.