handdator

Visa fullständig version : Röda linser, ris och tonfisk


Zpliff
2005-08-18, 17:42
Brukar blanda ihop röda linser (100g) + ris (100g) + en burk tonfisk i olja och en halv paprika som jag äter som ett mål. Bra eller dåligt? För mycket kolisar, för lite protein eller nåt?

z_bumbi
2005-08-18, 18:35
Det är bra mat men mängderna avgörs ju av vad du vill få ut av målet och vad du äter i övrigt.
Jag har dock svårt att tro att det blir för lite protein..

Zpliff
2005-08-18, 18:53
Äter mellan 5-8 mål om dagen, så detta ser jag som ett antingen rejält mål eller som ett mellanmål beroende på om jag redan ätit kött 1 eller 2 ggr om dagen redan, varierar bara mängden linser och ris isåfall :)

Har börjat blanda i röda linser i köttfärssåsen jag äter emellanåt med, linser funkar bra i det med :)

kanske ska påpeka att jag bulkar med :P

z_bumbi
2005-08-18, 19:03
Linser och bönor är bra och billig mat som ger långsamma kolhydrater, ganska komplett protein och en hel del fibrer. (Om proteinet är komplett eller inte bör man inte fundera så noga på om man äter varierad kost och i tillräckligt mängd.)

Röda linser i köttfärsåsen är helt klart underskattat, blandar man i lite banan och curry så blir det ännu bättre. :eating:

WHITEFOLKS
2005-08-18, 19:06
Om det är 100g TORRA linser så blir ju det runt 25g protein. En burk tonfisk innehåller väl ungefär 25g också så det blir ju runt 50g alltsomallt :)