handdator

Visa fullständig version : Grillad Tonfisk m. Pesto.


disko
2005-08-18, 17:31
Hej!

Jag hittade färsk tonfisk-kotlett i fiskbilen idag och bestämmde mig för att försöka komma på nåt sätt att göra god "dietmat". Detta var vad jag kom fram till.

För det första ska man se till att det är en fin bit. Den ska vara klarröd och den ska inte "lukta fisk".

Här kommer iaf recept för 2 portioner:

Till Tonfisken:
2st 200gr Tonfisk kotletter.
2 tsk Olivolja
Grovsalt
Vitpeppar

Pesto:
1 msk Olivolja (ev lite till...)
2 msk Pinjenötskärnor
1 litet knippe Persilja
2-3 Vitlöksklyftor
Citronsaft efter smak
Salt och peppar

Peston ska bara röras ihop och köras i mixer.

Pensla tonfiskskotletten på båda sidor med olivoljan och "badda" på grovmalen vitpeppar. Hetta upp en grillpanna (går antagligen med en vanlig stekpanna) tills den är riktigt varm. Lägg i tonfisken och låt den steka ungefär 1-2 min på varje sida. Den ska fortfarande vara rosa i mitten när den är klar. Om man grillar den i grillpanna kan man grilla den 1 min och sen vända den ett kvarts varv och grilla den ytterligare en minut för att få det klassiska rutmönstret och sedan göra likadant med andra sidan.

Servera t ex med pasta eller en sallad.

userfriendly
2005-08-18, 17:32
ge mig!! :eating: :cryout:

Devoid
2005-08-18, 18:10
Fy fan vad det där lät gott! Har varit sugen på att testa tonfisk kotletter, aldrig testat det, får se om jag hittar några fina bitar :)

jean-wim
2005-08-18, 19:02
Tonfiskkotletter är bland det godaste som finns. Ditt recept påminner om ett som finns i Pauluns "Den perfekta maten". Skillnaden är att han lägger in tonfiskbitarna i marinad med olja, limesaft och rivet limeskal. Släng ner i några plastpåsar och lägg i kylen i några timmar. Det blir saftigt och supergott. Enda nackelen är att det inte går att få tonfiskköttet "rött" efter att limesaften verkat ett tag.

När det gäller peston, så undrar jag om det blir gott med persilja istället för basilika? Jag brukar ha lite rucola i ibland, men persilja har jag aldrig prövat. Och pinjenötterna ska helst rostas lite lätt innan. Den här "peston" funkar alldeles utmärkt utan ost.

Gott är det iaf, men de där kotletterna ser man alltför sällan. Svärdfiskkotletter är nästan lika goda och funkar bra som substitut.

disko
2005-08-18, 19:39
Tonfiskkotletter är bland det godaste som finns. Ditt recept påminner om ett som finns i Pauluns "Den perfekta maten". Skillnaden är att han lägger in tonfiskbitarna i marinad med olja, limesaft och rivet limeskal. Släng ner i några plastpåsar och lägg i kylen i några timmar. Det blir saftigt och supergott. Enda nackelen är att det inte går att få tonfiskköttet "rött" efter att limesaften verkat ett tag.

När det gäller peston, så undrar jag om det blir gott med persilja istället för basilika? Jag brukar ha lite rucola i ibland, men persilja har jag aldrig prövat. Och pinjenötterna ska helst rostas lite lätt innan. Den här "peston" funkar alldeles utmärkt utan ost.

Gott är det iaf, men de där kotletterna ser man alltför sällan. Svärdfiskkotletter är nästan lika goda och funkar bra som substitut.

Det lät också väldigt gott, men att lägga i marinad i ett par timmar har man inte alltid tid med om man dietar. Samma sak med pinjenötterna, det tar ju extra tid att rosta dem och smaken är inte så stor skillnad på heller.

Jag tycker att du ska testa persilja i också, det smakar nog inte lika itallienskt, men det är faktiskt gott. :P

MyungChul
2005-08-19, 11:34
Det lät också väldigt gott, men att lägga i marinad i ett par timmar har man inte alltid tid med om man dietar. Samma sak med pinjenötterna, det tar ju extra tid att rosta dem och smaken är inte så stor skillnad på heller.

inte tid? det tar 2 minuter att fixa kotletterna och lägga in dom i kylen samt vad, 2 min för upphettning av en panna och max 1 min för att rosta nötterna? inte tid? pff *bs* och det är skillnad på smak av rostade och inte