Visa fullständig version : Gymnasiets projektarbete?
Det måste ju ha varit några här som gjort projektarbeten i gymnasiet.
(Kursen Projektarbete på 100p)
Vad gjorde ni?
Hur gjorde ni?
Va fick ni för betyg?
Jag börjar trean på måndga och behöver lite tips *kissass*
En brandvägg i linux.
Den gjordes inte alls.
Vet inte vad jag fick för betyg, men godkänt lyckades jag nog prata mig till iaf.
tossefar
2005-08-18, 16:34
Jag gjorde en webmailserver i linux. Tveksamt om jag fick godkänt.
Jag och några polare körde Go-cart, spelade bowling och biljard samt drog och badade i badhuset. Vi spelade in det hela på film och lät skolan betala för det. Projekt "Vad man kan göra som ungdom i Karlstad" gav förstås mvg
christian
2005-08-18, 16:36
Byggde ett virtuellt ankarspel till en båt komplett med reklam och alla hållfasthetsberäkningar. Givetvis MVG.
kimonque
2005-08-18, 16:38
skrev uppsats om bensinbolagens marknadsföring (ekonomi). En del av arbetet var enkätundersökningar, bla här på kolozzeum! fick mvg
norsk_gadd
2005-08-18, 16:39
Vad gjorde ni?
Hur gjorde ni?
Va fick ni för betyg?
Trean? Trodde att du va äldre. :) För att inte bara va helt OT så tycker jag att du ska välja ett ämne du tycker är kul och inte i första hand vad du tror att lärarna vill läsa om. Det blir alltid bäst så. Träning kanske? Man kommer långt med powerpoint eller en film.
Personligen så gled jag genom projektet och klippte och klistrade från internet, fick ett G vill jag minnas.
Jag skrev med två andra ett arbete om hur en motor fungerar samt lite med speciella inriktningar på vissa saker.
Fick VG+ coh dom andra MVG med resonemanget att hela arbetet inte hade MVG standard så var ju nån tvungen att få VG och det var jag.
Haha fan va sur jag blev på gubben då.
Gjorde två, ett seriekort (som hade kunnat byggas som en kanaldekoder) och en filhanterare i C. Fick MVG.
Kebab-Arne
2005-08-18, 16:44
Jag och några polare gör en invetering av en sjö. Det går ut på att vi åker ut med en båt tar en jävla massa prover, analysterar detta och sedan försöker dra en slutsats. Själv hoppas jag på MVG, vilket kan vara möjligt. Vi började med projektarbetet i tvåan. Kom igång så fort som möjligt bara utan alltför negativ inställning. På vår skola ska man även vara en grupp.
Uppsats om Sovjetunionens uppgång och fall. MVG.
Ämnesvalet berodde på två saker
a) möjlighet att få mkt bra handledare (mkt bra är ej lika med snäll!)
b) det faktum att jag inte kunde någonting om ämnet - pinsamt!
Jag skrev om operativsystem, jag bara skrev, och jag fick VG.. läraren var efterbliven och frågade om jag var nöjd med betyget efteråt och eftersom jag är jag sade jag att det fick jag väl vara för det är ju knappast jag som skall sätta betyg, mao hade man väl kunnat snacka sig till något bättre. Frågan gällde Teknik C med.
Jag och några polare körde Go-cart, spelade bowling och biljard samt drog och badade i badhuset. Vi spelade in det hela på film och lät skolan betala för det. Projekt "Vad man kan göra som ungdom i Karlstad" gav förstås mvg
Fenomenalt! :thumbup:
Jag och några polare gör en invetering av en sjö. Det går ut på att vi åker ut med en båt tar en jävla massa prover, analysterar detta och sedan försöker dra en slutsats. Själv hoppas jag på MVG, vilket kan vara möjligt. Vi började med projektarbetet i tvåan. Kom igång så fort som möjligt bara utan alltför negativ inställning. På vår skola ska man även vara en grupp.
Vad pluggar du?
Lånade brorsans polares halvfula design till en hemsida åt ett kompisföretag.
Skrev sen en rapport. Fick ig :]
Fixade rapporten och fick g
Kebab-Arne
2005-08-18, 16:49
Vad pluggar du?
NV miljö kallar min skola det... typ. :)
Dvs vanliga naturvetenskap med inriktning miljö, en massa miljökurser istället för datakurser som de som väljer NV data har. Miljöpolitik ska bli en intressant kurs. :)
Jag funderar på att göra ett projektarbete av en bulk/deff.
Och fota hela tiden och skriva tränings/matdagbok samt
komma fram med slutsatser om varför det blir dom det blir ect.
Eller vara en liten "barnflicka" hemma hos min kusin osm har en
19månaders son och en 3månaders flicka, båda avgudar mig.
Och göra något om barnuppfostran eller liknande.
Men jag skulle vilja ha fler alternativ.
Eftersom jag går SamhällSamhäll måste det ha något med
samhäll att göra.
Skoltidning tillsammans med sju övriga.
Tidningen var suverän. Men det var projekteringen som bedömdes och slutbetyget blev VG. :(
skrev en rapport om doping o allt sånt däringa... MVG
Skoltidning tillsammans med sju övriga.
Tidningen var suverän. Men det var projekteringen som bedömdes och slutbetyget blev VG. :(
Vi har en skoltidning på vår skola... Kurs.. Skoltidningen.. Självfallet
läste Mela den och fick Mvg ;)
userfriendly
2005-08-18, 16:55
jävligt bra ide!! hade jag läst 3an i gymnasiet (ska läsa på fhsk) hade jag lätt snott den iden
alla vekrar ha fått mvg... många jag känner fick bara g o knappt det... men det e ju dem ;)
bra ideer annars e:
dokumentärer (tex. bodybuilding... kan görasa hur bra som helst)
projekt med tex dieter eller träningsgrejer..
om man vill förena nytta o nöje alltså
AnimalGen
2005-08-18, 16:55
En kompis som gick media gjorde en träningsfilm med bla mig.
Hon fick MVG.
En kompis som gick media gjorde en träningsfilm med bla mig.
Hon fick MVG.
Vi får inte göra filmer *cry* Bara för att alla andra treor varit
kassa och misslyckats :P
AnimalGen
2005-08-18, 16:58
seriöst?
seriöst?
japp... jag hade dock inte orkat sitta och klippa med en film heller.
fotar hellre och framkallar själv :)
Mitt projekt handlade om sömnbrist och hur det påverkar kroppens prestationsförmåga (reaktions-, koncentrationsförmåga och minne etc). Självklart utförde vi detta praktiskt och hade som mål att vara vakna i 72 timmar och göra regelbundna tester var tredje timme ca. Inget uppiggande tilläts, så det blev lite jobbigt efter ett tag. Men kul hade vi (satt mest och LAN:ande under tiden mellan tester).
EDIT: Just det, betyg MVG.
High1ander
2005-08-18, 17:04
Parody på TV4 Nyheterna med 2 till killar, blev ca 20 min lång, men reklam, nyheter, reklam, väder, reklam och sport...
MVG
Mitt projekt handlade om sömnbrist och hur det påverkar kroppens prestationsförmåga (reaktions-, koncentrationsförmåga och minne etc). Självklart utförde vi detta praktiskt och hade som mål att vara vakna i 72 timmar och göra regelbundna tester var tredje timme ca. Inget uppiggande tilläts, så det blev lite jobbigt efter ett tag. Men kul hade vi (satt mest och LAN:ande under tiden mellan tester).
EDIT: Just det, betyg MVG.
Hehe :P Fan va nice :D
Testa alla kladdkakerecept och utse det kladdigaste? :naughty:
skrev uppsats om bensinbolagens marknadsföring (ekonomi). En del av arbetet var enkätundersökningar, bla här på kolozzeum! fick mvg
Det där lät ju inte helt fel, vad kom du fram till?
Testa alla kladdkakerecept och utse det kladdigaste? :naughty:
Mela goes Fatzilla menar du ? :P
challe balle
2005-08-18, 17:06
Vart gick du? SÄG?
Jag tycker det är lite hardcore att få ig på sitt projektarbete =)
Tja, efter ett par tabbar från skolan, ett par dissande av ideer som jag kom med och allmänt gnäll, så ska jag få börja med ett projektarbete nu när skolan startar. Jag ska konvertera en bensindriven bil till drift med etanol och experimentera och forska lite om det. Sen tänkte jag komma med något smart att säga eller skriva om etanol som bränsle.
Vi får se vad som blir av detta. Antagligen blir det G.
NV miljö kallar min skola det... typ. :)
Dvs vanliga naturvetenskap med inriktning miljö, en massa miljökurser istället för datakurser som de som väljer NV data har. Miljöpolitik ska bli en intressant kurs. :)
Okej, det låter intressant!
Jag lät farsan bygga ett par högtalare, fotade lite under bygget och skrev två a4 om det.
Letar också något, helst inget praktiskt som har med bygga att göra :D
Letar också något, helst inget praktiskt som har med bygga att göra :D
Några på min skola byggde dansmattor :P kanske skulle vara nått?
Eler gör en bänkpress :P lr en cablecross
Hade om Naturkatastrofer med inriktning Tsunamis.
Sen kom vågen. *uppdate*
Och lärarn blev helt plötsligt intresserad av vårt arbete.
Fick VG.
Vart gick du? SÄG?
Nope BF ute på hammarö. Gick du på SÄG eller?
Vi var tre stycken som gjorde en hemsida till den lokala golfbanan och så klart fick vi Mvg.
Jag och en polare skrev om hur spel påverkar gymnasiebrats. Fick VG, eftersom vi glömde radera våra små anmärkningar i texten (med rätt många och rätt grova svordomar...), vilket vår gamle snälle mentor inte gillade :)
AnimalGen
2005-08-18, 18:24
Jag och en polare skrev om hur spel påverkar gymnasiebrats. Fick VG, eftersom vi glömde radera våra små anmärkningar i texten (med rätt många och rätt grova svordomar...), vilket vår gamle snälle mentor inte gillade :)
Känner jag igen.
Ett dataspel (piratrollspel i still med de tidiga Final Fantasy-spelen).
Satt vid en dator och skrev en massa kod. En kompis gjorde grafiken.
MVG.
Kodade ett forum i PHP. Fick MVG.
Antingen väljer man
1) Ett strategiskt-val, dvs den handledare som är erkännt givmild med MVG, fast såklart inom ett ämne som du kan hantera.
eller
2) Väljer man med hjärtat och tar det man tror blir roligast.
Skolan har aldrig handlat om att ha roligt så därför väljer man alternativ 1). Att det skulle gå bra för att man har roligt stämmer nog till en viss del, men vem tackar dig för att du skrattade under projektarbetet?
norsk_gadd
2005-08-18, 19:07
Helt OT:
SÄG rules !!
challe balle
2005-08-18, 20:08
Nope BF ute på hammarö. Gick du på SÄG eller?
ofan, går också BF fast uniformyrken :thumbup:
Ska bygga en raket med två kompisar. En liten =)
Skrev en kokbok på italienska, fick mvg.
Det var tänkt att jag och tre polare skulle cykla från stockholm --> hedemora och hem igen. sammanlagt 38 mil~. Sen skulle två av oss äta "nyttig" mat å de två andra skräp mat. Innan vi cykla gjorde vi konditions test för att se hur den påverkades efter det att vi kom hem. MEN tre av oss drabbades av sjukdommar och skador så vi orkade inte cykla hem. Redovisningen gjordes iform av en film. Betyget blev G, p.g.a. avbruten resa+urdålig planering och sämst vecko rapportering :D
Det var fett jobbigt men kul, om du vill se filmen å få insperation säg bara till *popcorn*
Det var tänkt att jag och tre polare skulle cykla från stockholm --> hedemora och hem igen. sammanlagt 38 mil~. Sen skulle två av oss äta "nyttig" mat å de två andra skräp mat. Innan vi cykla gjorde vi konditions test för att se hur den påverkades efter det att vi kom hem. MEN tre av oss drabbades av sjukdommar och skador så vi orkade inte cykla hem. Redovisningen gjordes iform av en film. Betyget blev G, p.g.a. avbruten resa+urdålig planering och sämst vecko rapportering :D
Det var fett jobbigt men kul, om du vill se filmen å få insperation säg bara till *popcorn*
inte en chans att jag sätter mig på en cykel och cyklar långt :P
men tack för tipset ;)
Sparrisen
2005-08-18, 20:44
Skrev en uppsats om muskelanatomi och hypertrofi. MVG.
inte en chans att jag sätter mig på en cykel och cyklar långt :P
men tack för tipset ;)
Äh vadå, att inte kunna sitta ordentligt på en vecka pga skavsåren i röven är ju det roligaste som finns :D
jag och en polare byggde ett kluster på två datorer i linuxmiljö.
Fick G :)
Det påminner om en klasskamrats projektarbete... Han planerade att köra Vasaloppet (och lyckades i och för sig) men han misslyckades med i princip allt annat :)
Det påminner om en klasskamrats projektarbete... Han planerade att köra Vasaloppet (och lyckades i och för sig) men han misslyckades med i princip allt annat :)
hehe ja vi lyckades ju inte ens att fixa utförandet så vi va väl snäppet sämre då :)
Uppsats om Sovjetunionens uppgång och fall. MVG.
Ämnesvalet berodde på två saker
a) möjlighet att få mkt bra handledare (mkt bra är ej lika med snäll!)
b) det faktum att jag inte kunde någonting om ämnet - pinsamt!
Gick du på gymnasiet i Uppsala? Håller med om att läraren spelar stor roll i val av ämne.
Vi gjorde 6 projekt om olika företag (företagargymnasiet) Jag jobba men en polare och vi fick bara skitföretag som inte ville ha oss där, sen när det sista och viktigaste arbetet kom kopierade vi mer eller mindre det 5:e arbetet och lyckades precis få det fin fina betyget G
Gjorde en altan på ca 20kvm.
Fick bara vg då jag hade glömt att dokumentera jobbet som en dagbok.
Jag gjorde en analys av gudsbilden i "Syndafloden" av Marianne Fredriksson(kanske överflödigt att nämna att jag läste vad som på den tiden, d.v.s. på stenåldern, kallades "humanistisk linje"). Massoooor med läsa, massoooor med skriva men kul, mycket p.g.a. min eminenta handledare. Brorsan gjorde någon crap i AutoCad, syrran något slags jämförande utredning av kreationism och darwinism.
Välj ett ämne du tycker är kul; du måste lägga ned så pass mycket tid att det kommer att suga rejält om du hatar varje timme.
Megatuttarna
2005-08-18, 22:11
Skrev om Assyriernas kultur, samhällsbyggnad och kungar för ett par tusen år sedan. Kammade hem ett soft MVG.
vildängel
2005-08-18, 22:20
Gjorde en hemsida om Sök- och räddningsstyrkans arbete. Jag intervjuade lite brandmän och sånt nice :) Fick MVG.
Fan, jag ska börja med mitt projektarbete under morgondagen, men jag vet inte vad jag skall skriva om. *grr27*
Rock'nRoll
2005-08-18, 23:02
Jag hadde om Ugandas inrikespolitik under 70 talet. Fick VG
Tryckte t-shirts och sålde via Internet. VG.
Skrev om Assyriernas kultur, samhällsbyggnad och kungar för ett par tusen år sedan. Kammade hem ett soft MVG.
det där skulle vi max få G för i vår skola... :( många har gjort sådana arbeten, ja perserriket osv ovv RIKTIGT bra sådana också, men neeej
wintzell
2005-08-18, 23:48
Gjorde en 3d-animerad film om framtidens transporter i 3d studio max. MVG trots att vi skrev loggbok för hela halvåret dagen innan deadline.
Jag skrev ett litet program som ritade fraktaler. Varje gång handledarna ville ha in "dagboken" så hittade jag på något att skriva i den. programmet i sig tog inte många timmar att skriva så jag försökte hitta på att jag hade gjort en massa saker.
Betyg:G
Orsak:för dåligt förd "dagbok".
sen visade det sig att handledarna aldrig kört programmet för att han som var it-ansvarig inte klarade av att installera det. och när jag pratade med min mattelärare märkte jag att hon inte riktigt förstod hur fraktaler "fungerade"
dessutom hade jag två kompisar som byggde en trälåda, slaktade en cd-spelare och slängde in förstärkaren i lådan. dom fick MVG vilket jag inte alls blev förbannad för.
Fettecke
2005-08-19, 01:31
byggde en website där folk kunde lära sig asp/html/css m.m vi var 5 st som skulle skriva artiklar, strukturera upp ett gränssnitt för sidan, design osv... det slutade med att jag gjorde allt, jag fick MVG, samt ett stipendie. men nöjd är jag inte för det, det var fan inte värt 7 månaders råslit.
Megatuttarna
2005-08-19, 01:35
det där skulle vi max få G för i vår skola... :( många har gjort sådana arbeten, ja perserriket osv ovv RIKTIGT bra sådana också, men neeej
Jag är säker på att det hade blivit ett MVG på ditt plugg också. Vafan vet du om mitt arbete förutom det jag försökte utröna förresten? :)
Jag och några kompisar funderade vad fan vi skulle göra som projektarbete.
Det fanns några kriterier;
1, Det ska vara relativt roligt
2, Det ska inte innebära för mycket jobb
3, Vi ska få MVG
Okej tänkte vi. Vad vill vi göra som uppfyller det första kravet? Kolla Ishockey tänkte vi! Okej, vi kom upp med förslaget att annordna ishockeyresor till Elitseriematcher. Avslogs. Okej, detta gjorde inte att vi tappade modet. Våran handledare tyckte att om ishockey var någonting vi ville hålla på med så skulle vi ju självklart göra det. Fast på en mer "naturvetenskaplig nivå".
En brilliant idé ploppade upp i min till synes annars rätt tomma skalle; Om vi åker och gör studiebesök i en Elitseriearena för att göra studier på Hockeyisen, kylanläggning och hur publik/matchen påverkar isen, så får vi se minst en ishockeymatch på köpet så att säga. Och sagt och gjort! Vi åkte till Luleå och kollade hockey, frös vatten i en bunke och gjorde lite tester på isen (hittade nog på rätt mycket, och många av våra slutsatser var nog alldeles för nära sanningen för att vi skulle kommit på dem själv). Sedan skrev vi en rapport på det. Och det var här som kriterie 2 föll. Det blev mycket jobb med denna rapport för att vi skulle uppfylla kriterie 3 med vårat projekt. Efter många om och men så lyckades vi slutligen.
Nästan ett väl genomfört projektarbete. Går det inte mest ut på att lura läraren att man har varit duktig och gjort "så gott man kunnat" ? Det är iaf vad jag tror!! :)
I det stora hela var det ändå rätt roligt och betyget blev som sagt MVG, men tyvärr med för mycket arbete än optimalt !!;)
Frantics "projekt" var förövrigt klockrent! :bow:
Vi åkte på roadtrip runt i skåne och lattjade enbart. Filmade allt och redigerade det i Premiääär. Slutprodukten blev en dvd där redigeringstekniker visades upp. MVG.
m96olsen
2005-08-19, 07:22
Byggde en Stirling-Motor
Svetsade, bockade och skruvade.
Fick en 5:a.
hade några kompisar som cyklade från Malmö till Jönköping. Dem fick sjukligt ont i röven men dem sa att det var roligt som fan.
Själv gjorde man en hemsida med film recensioner. Blev bara VG, fast det kanske man skulle vara glad över.
Calleman
2005-08-19, 08:21
Vad gjorde ni?
Hur gjorde ni?
Va fick ni för betyg?
Jag skrev om kostens betydelse för träning, med en "seriös" fitnessmodell som omslag och valde gympaläraren som handledare. Vilket efter inte allt för stor ansträgning ledde till MVG, samt att min uppsats (kanske inte samma som projektarbete dock?) skulle användas i framtida undervisning.
petersson
2005-08-19, 09:11
Jag gjorde ett arbete åt forsmarksverket. Det gjorde dom flesta på skolan. Vi fick åka till San Diego för det.
Jag och 2 till byggde en suwboofer, dokumenterade allt med digitalkamera och skrev en redovisning på 30 sidor maskinskrivet.
Ritningen på subwoofern "lånade" vi, men det skrev vi också. Vi fick MVG.
Minns att den vägde runt 60kg när den var klar, ska se om jag hittar någon bild, riktigt cool var den.
FredsAmiralen
2005-08-19, 09:27
Jag skrev och spelade in en låt tillsammans med en kompis. Va mycket strul med var vi skulle spela in och vår rektor såg till att vi var tvunga att använda skolans urusla utrustning. Det sjuka är att vår musiklärare hade en studio av toppkvalitet i samma byggnad som skolan. Från början hade vi också tänkt att hinna med en musikvideo men sen hann vi inte det iom vår rektors strulande. Efter någon timmes rapportskrivande och ett par handledarsamtal hade vi båda MVG.
Sparrisen
2005-08-19, 10:04
byggde en website där folk kunde lära sig asp/html/css m.m vi var 5 st som skulle skriva artiklar, strukturera upp ett gränssnitt för sidan, design osv... det slutade med att jag gjorde allt, jag fick MVG, samt ett stipendie. men nöjd är jag inte för det, det var fan inte värt 7 månaders råslit.
Jag gjorde mitt den sista veckan och fick MVG... ;)
Lustigt, de flesta verkar få G eller MVG. Skulle vara kul att se hur spridningen ser ut på betygen vad gäller projektarbeten.
Byggde en Stirling-Motor
Svetsade, bockade och skruvade.
Fick en 5:a.
Låter hur som helst sjukt ballt. Byggde du allt eller använde du färdiga komponenter till tex oljebrännaren osv? (För det är väl samma sak som en Sterling-motor?).
wintersnowdrift
2005-08-19, 16:08
Jag ska också börja trean men har redan börjat på mitt projektarbete. Det går ut på att jag genomför Klassikern (Vätternrundan, Vansbrosimmet, Lidingöloppet och Vasaloppet) samt skriver "krönikor" om dessa, om min träning och om andra saker runt omkring som kan kopplas till detta.
Jag har haft en något problematisk "resa" påvägen fram till mitt första Klassikerlopp (Vätternrundan), så krönikorna kommer ha olika teman så som stress, känslor, ätstörningar, kost, hälsa, prestation mm mm. Det mesta självupplevt, sedan försöker jag väl dra lite paralleller till hur samhället och människor i stort ser ut (går också sam/sam så det gäller att få en "samhällsvetenskaplig" touch på det hela ;)).
Tyckte att ditt förslag med träning och bulk/deff verkade intressant, dock mer åt nv hållet? Barnuppfostran är ju på modet, du kanske blir TV's nya supernanny om du har tur :D.
Säger som många andra, välj något du tycker är kul!
//Kristin
Gjorde ett webbgränssnitt för att styra min HEPC. Började fem dagar innan inlämning och fick fram en ball design samt en rapport full av "ordbajs". Presenterade även min IR-mottagare och med lite snack så blev det VG. Var helt ok med tanke på att jag verkligen inte hade någon motivation alls.
jaha, många framtida lerniaelever ser jag
Gjorde en altan på ca 20kvm.
Fick bara vg då jag hade glömt att dokumentera jobbet som en dagbok.
Blev jävligt fundersam när jag läste "Gjorde en altan på ca 20km."
:D
Anordnade ett LAN-party med 5 andra.
Fick MVG för lite warcraft3 lir och rapportskrivande ;)
Pressarn
2005-08-20, 01:22
Uppsats om fettförbränning/muskelbygge... MVG :cool:
Tog studenten detta året.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.