handdator

Visa fullständig version : Hemgjord kvarg, bra eller?


TheBeanSeed
2005-08-18, 13:07
Jag testade att göra egen kvarg hemma, det finns under färskost
i de flesta bra kokböcker typ vår kokbok

jag följde bara instruktionerna, värmde upp 1 liter fil till 45-50 grader
och hällde sedan genom ett melitta filter som jag lagt i ett mindre durkslag.
busenkelt :hbang:

blev drygt 300 gram skulle jag tro..

Jag undrar hur man skall se på protein innehållet på denna kvarg
100g filmjölk innehåller 3.3 g protein

hur mycket protein kan tänkas försvinna i vasslen?

Visst nu tycker säkert några att varför böka med att göra egen när man kan
köpa färdig...men jag blev mest nyfiken..och ville testa..
det blev iaf riktigt bra..

Honn
2005-08-18, 14:14
Om all vasslen försvinner så borde det vara 20% av proteinet som går bort. Då antar jag iofs att fil samma fördelning av vassle/kasein som mjölk har.

userfriendly
2005-08-18, 14:35
hur mkt fil använde du till 300g då??? o vad ere som försvinner?
har ingen koll just nu e bara nyfiken

jag har gjort färskost så en ggn när jag va liten

Metal_boy_
2005-08-18, 14:46
Borde inte proteinet stanna kvar och utgöra en större mängd per 100g än innan? Jag menar, det är ju mer protein i kvarg än i filmjölk.

aliquis
2005-08-18, 14:47
Det är väl "vassla" resterna heter och jag tror inte ALLT vassleprotein försvinner med det, och eventuellt kanske inte ALLT kasein stannar kvar heller. Men det mesta proteinet klumpar sig väl av uppvärmningen och fastnar i filtret, ut försvinner nog vatten och eventuellt lite kolhydrater. Men egentligen har jag ingen aning.

aliquis
2005-08-18, 14:48
Borde inte proteinet stanna kvar och utgöra en större mängd per 100g än innan? Jag menar, det är ju mer protein i kvarg än i filmjölk.Klart det gör, 1liter väger kanske ca 1000gram, dvs 3.3*10=33gram protein. Nu har han bara 300gram, dvs 11gram protein/100g förutsatt att inget försvann, men lite gjorde det kanske så säg 9-10 gram isf.

Metal_boy_
2005-08-18, 14:57
Klart det gör, 1liter väger kanske ca 1000gram, dvs 3.3*10=33gram protein. Nu har han bara 300gram, dvs 11gram protein/100g förutsatt att inget försvann, men lite gjorde det kanske så säg 9-10 gram isf.

Tänkte la det

TheBeanSeed
2005-08-18, 15:26
ok, tack

jag letade lite och fann uppgifter om att vasslan innehåller

Vanlig vassla:
Vatten (93 %)
mjölksocker (3-5 %)
mjölksyra.(1-2 %)
protein (under 1 %)
fett (0,5-1 %)
salter (0,5 %),
samt vitamin B2 riboflavin.

nu kan man givetvis inte säga att dessa uppgifter är absolut korrekta, men det verkar som att det är en liten mängd protein som försvinner. *screwy*
Vilket var vad jag hade hoppats på.

Den smakar riktigt bra tycker jag och det går ju att smaksätta den i uppvärmingssteget.

Nu är jag ingen kesella expert men den är iaf smakmässigt inte sämre

aliquis: den där matten klarar även jag, men det spelar ju inte så stor roll om allt protein skulle försvunnit med vasslan? *rolleyes*

Sverker
2005-08-18, 16:22
Det är väl "vassla" resterna heter och jag tror inte ALLT vassleprotein försvinner med det, och eventuellt kanske inte ALLT kasein stannar kvar heller. Men det mesta proteinet klumpar sig väl av uppvärmningen och fastnar i filtret, ut försvinner nog vatten och eventuellt lite kolhydrater. Men egentligen har jag ingen aning.

Det där som rinner igenom är survassle. Det smakar...surt.

Allt kaseinet, >95 % fastnar i filtret + allt fettet. Allt vassleprotein, > 95 % rinner igenom och hamnar i survasslen. Mjölksockret och mjölksyran hamnar i survasslen.