handdator

Visa fullständig version : fjädergrej


d12
2005-08-18, 04:05
Farfar kallade det för hantel men det känns inte som vad jag skulle kalla hantel. Det är en pryl med två handtag som är sammankopplad med tre "ihoptryckta" fjädrar och idén är att man ska dra isär handtagen.

Typ så här ser den ut 8===8 (ist f två streck emellan ska det vara tre :hbang: )

Vad kallas det redskapet?

Är det ett bra träningsredskap och vad tränar man med det? Det känns som en ganska allmän övning som tar på hela axlarna, triceps och övre ryggen.

MasterChief
2005-08-18, 08:10
Expander kallas de tror jag. Inte ett allt för smidigt redskap men visst, bättre än ingenting är det väl. Att köra den motsvarar närmast att köra "real lateral raise" för axlarna (och även triceps och övre rygg).

Det går väl att köra tricepspressar med den också antar jag. *rolleyes*

http://www.ambersports.com/images/I/p307l.gif

jimcg
2005-08-18, 08:20
Är det ett bra träningsredskap och vad tränar man med det?

Man tränar smärttålighet, varje gång hårstråna på bröstet fastnar i fjädrarna. :D

//Jim

Krokodil
2005-08-18, 08:24
Man tränar smärttålighet, varje gång hårstråna på bröstet fastnar i fjädrarna. :D

//Jim

Eller knockar sig själv när handtaget träffar hakan med full kraft. :D

Fatcan
2005-08-18, 11:12
Eller knockar sig själv när handtaget träffar hakan med full kraft. :D

Det har jag gjort med en kungsfjäder...tappade ena handtaget och fick ett kraftigt slag :P, det var sista gången jag använde en sån.

blekfet2
2005-08-18, 12:03
Det har jag gjort med en kungsfjäder...tappade ena handtaget och fick ett kraftigt slag :P, det var sista gången jag använde en sån.



samma här....livsfarliga grejer det dära!