handdator

Visa fullständig version : Hur ser din positiva fas ut?


Metal_boy_
2005-08-18, 00:20
Dvs när du lyfter vikten.

spacedog
2005-08-18, 00:43
Det är olika beroende på övning, träningsfas, humör...

Marba
2005-08-18, 00:47
Ganska sakta. Oftast.

High1ander
2005-08-18, 02:11
Sakta, känns fan som när jag försöker köra explosivt att det bara blir långsammare... :(

Bjorne
2005-08-18, 02:14
Beror helt på vilken övning, i sl-momenter försöker jag bara få upp viktern så snabbt jag kan. Övriga övningar varierar jag rätt mycket beronde på sakerna sd angav.

Yes
2005-08-18, 02:24
Explosivt på dom första lyften, och på sista tre lyften(per set) pressar, gurglar och morrar jag upp vikten. ;)

Jense
2005-08-18, 04:26
explosivt med kram.

Fatalist
2005-08-18, 09:40
Oftast explosivt men väldigt kontrollerat, brukar försöka sakta ner lite frammåt toppläget i övningen

VIssa övningar körs dock super-"kramande" med långsam positiv fas (kryssdrag t ex)

bosse_brutal
2005-08-18, 10:14
alla alternativ passar på min träning...

Klo
2005-08-18, 10:21
Oftast explosivt men med bibehållen kontakt.

jwzrd
2005-08-18, 10:45
Jag trycker/drar på så hårt och snabbt det bara går i de flesta övningarna. Dock alltid med exakt kontakt.

Tricklev
2005-08-18, 11:54
Explosiv med konkakt.

cosmo
2005-08-18, 13:23
beror lite på hur jag tränar och när (uppbyggnad, deff etc)

upp med skiten är kul

Wooch
2005-08-18, 16:35
Det varierar från övning till övning, men för det mesta brukar det vara långsamt.

Metal_boy_
2005-08-18, 16:37
Explosivt med kontakt ska jag väl skriva då förresten.

MilkmaN
2005-08-18, 20:07
Beror på vilken övning man kör. Hantelrodd brukar jag köra explosivt och kanske tyngre, eller lättare och krama ordentligt. Beror på vad jag känner för.

Mark så brukar man ju kanske inte kasta upp skiten, utan mest en jämn rörelse. Samma sak med böj.

Sheogorath
2005-08-18, 20:16
I princip kör jag jämn positiv fas med stopp i dragövningar, och explosivt i pressövningar. Sen cheatar jag i en övning, och det är stångcurl.

(undantag finns: t.ex. kör jag med stopp i både bänk och benspark)

Otto GROV
2005-08-18, 20:56
I princip kör jag jämn positiv fas med stopp i dragövningar, och explosivt i pressövningar. Sen cheatar jag i en övning, och det är stångcurl.

(undantag finns: t.ex. kör jag med stopp i både bänk och benspark)

varför kör du med stopp i dragövningar? de måste ju sänka arbetsvikterna ganska ordentligt till inte nån nytta.
själv utför ja mina rodd-övningar mycket explosift är omöjligt att stoppa i nån del av rörelsen då.

Sheogorath
2005-08-18, 20:58
varför kör du med stopp i dragövningar? de måste ju sänka arbetsvikterna ganska ordentligt till inte nån nytta.
själv utför ja mina rodd-övningar mycket explosift är omöjligt att stoppa i nån del av rörelsen då.

Ja, jag måste sänka arbetsvikterna. Men jag tycker om att ha bra koll på vilken form jag använder så att jag har SAMMA form från gång till annan, och det tycker jag är svårt om man kör explosivt i drag. Man kan helt enkelt cheata LITE till, och sen bara LITE till, och tillslut ser inte övningen ut som den gjorde från början, och referensvärdena för den progressiva överbelastningen blir ogiltiga från pass till pass. Det passar (heh) inte med mitt sätt att träna.

jwzrd
2005-08-18, 22:15
Ja, jag måste sänka arbetsvikterna. Men jag tycker om att ha bra koll på vilken form jag använder så att jag har SAMMA form från gång till annan, och det tycker jag är svårt om man kör explosivt i drag. Man kan helt enkelt cheata LITE till, och sen bara LITE till, och tillslut ser inte övningen ut som den gjorde från början, och referensvärdena för den progressiva överbelastningen blir ogiltiga från pass till pass. Det passar (heh) inte med mitt sätt att träna.

Och efter ett tag blir man rätt stark med det sättet att träna också. Jag känner någon som lyckats helt ok iaf :)

Sheogorath
2005-08-18, 22:25
Och efter ett tag blir man rätt stark med det sättet att träna också. Jag känner någon som lyckats helt ok iaf :)

Ja, men när man blivit starkare MED stopp kan man naturligtvis använda tyngre vikter UTAN stopp också, vilket innebär att man fått motsvarande styrkeökning som om man tränat explosivt.

Bjorne
2005-08-18, 22:54
Ja, men när man blivit starkare MED stopp kan man naturligtvis använda tyngre vikter UTAN stopp också, vilket innebär att man fått motsvarande styrkeökning som om man tränat explosivt.Hur kan du dra den slutsatsen?

Sheogorath
2005-08-18, 23:25
Hur kan du dra den slutsatsen?

Skivstångsrodd, hypotetiskt exempel:

Arbetsvikt: 120 kg utan stopp
Arbetsvikt: 80kg med stopp

Ökar jag till 140 kg utan stopp bör jag i runda slängar ligga kring 90 kg med stopp.

Ökar jag istället från 80 kg med stopp till 90 kg med stopp, bör jag ju i runda slängar kunna hantera 140 kg utan stopp.

Allt efter någon eller några veckors tekniktillvänjning, såklart. Vilken av de två vägarna man väljer är ju en smaksak, men det blir oundvikligt såhär eftersom det alltid kommer vara tyngre att köra med stopp än utan.

Bjorne
2005-08-18, 23:47
Skivstångsrodd, hypotetiskt exempel:

Arbetsvikt: 120 kg utan stopp
Arbetsvikt: 80kg med stopp

Ökar jag till 140 kg utan stopp bör jag i runda slängar ligga kring 90 kg med stopp.

Ökar jag istället från 80 kg med stopp till 90 kg med stopp, bör jag ju i runda slängar kunna hantera 140 kg utan stopp.

Allt efter någon eller några veckors tekniktillvänjning, såklart. Vilken av de två vägarna man väljer är ju en smaksak, men det blir oundvikligt såhär eftersom det alltid kommer vara tyngre att köra med stopp än utan.Missuppfattade dig. Trodde du menade att du ökade lika mycket i styrka under samma period. Feltolkning...