handdator

Visa fullständig version : Behöver jag kosttillskott?


Helena B
2005-08-17, 22:53
Hej!

Efter att ha kört cardio under en lång period så har jag precis börjat styrketräna. Jag vill gå ner 10 kilo i fettvikt och samtidigt bygga muskler, eller förvandla mitt fett till muskler. Ja ni vet vad jag menar ;) Jag tränar ca 6 dagar i veckan både styrketräning och cardio, nu mer styrka än cardio. Har läst att någon rekommenderar Gainers för snabb återhämtning och för att stoppa nedbrytningen av muskelprotein. Är det här något som jag skulle behöva för att få bättre resultat?? Är det något annat kosttillkott förutom proteindryck som skulle kunna hjälpa mig?

Tacksam för all hjälp en "nybörjare i gymmet" kan få :hbang:

Sonny
2005-08-17, 22:56
Välkommen till kolozzeum först och främst!

Ang. kosttillskott så behöver juh egentligen ingen det, men det kan vara en hjälp! Jag skulle föreslå ett bra protein koncentrat och snabba kolisar i form av dextropur eller maltodextrin före och efter träningen skulle vara bra, mer än så behöves inte!

mangemani
2005-08-17, 22:59
Hej!

Efter att ha kört cardio under en lång period så har jag precis börjat styrketräna. Jag vill gå ner 10 kilo i fettvikt och samtidigt bygga muskler, eller förvandla mitt fett till muskler. Ja ni vet vad jag menar ;) Jag tränar ca 6 dagar i veckan både styrketräning och cardio, nu mer styrka än cardio. Har läst att någon rekommenderar Gainers för snabb återhämtning och för att stoppa nedbrytningen av muskelprotein. Är det här något som jag skulle behöva för att få bättre resultat?? Är det något annat kosttillkott förutom proteindryck som skulle kunna hjälpa mig?

Tacksam för all hjälp en "nybörjare i gymmet" kan få :hbang:


gainers eller snabba kolhydrater blandat med vassle och mat räcker :thumbup:
om du vill ha lite mer styrka i passen så rekomenderar jag KCG samt lean,en utmärkt kombination om man vill ha styrka.

bygga muskler och samtidigt förbränna fett kan bli svårt,speciellt för en nybörjare,så jag rekomenderar att du koncentrerar dej på nått utav dom,bygg muskler eller förbränn fett.

lycka till :thumbup:

Helena B
2005-08-17, 23:05
Välkommen till kolozzeum först och främst!

Ang. kosttillskott så behöver juh egentligen ingen det, men det kan vara en hjälp! Jag skulle föreslå ett bra protein koncentrat och snabba kolisar i form av dextropur eller maltodextrin före och efter träningen skulle vara bra, mer än så behöves inte!

Tack så mycket *rolleyes*
Så man ska äta det både före och efter? Precis när jag börjar träna och direkt efter? Var hittar jag dextropur och maltodextrin, finns det där all annan kosttillskott säljs??

Ja jag är nybörjare :em:

Helena B
2005-08-17, 23:10
gainers eller snabba kolhydrater blandat med vassle och mat räcker :thumbup:
om du vill ha lite mer styrka i passen så rekomenderar jag KCG samt lean,en utmärkt kombination om man vill ha styrka.

bygga muskler och samtidigt förbränna fett kan bli svårt,speciellt för en nybörjare,så jag rekomenderar att du koncentrerar dej på nått utav dom,bygg muskler eller förbränn fett.

lycka till :thumbup:


Hmm kan jag inte göra både och :confused:
Har ju fortfarande några kilon jag vill gå ner och orkar inte sitta och vara svag längre :D Har gått ner 30 kilo men vill gå ner några till och jag märker fastän jag inte har styrketränat att mina muskler börjar synas på överarmarna och det vill jag gärna utmärka mer.

Sonny
2005-08-17, 23:38
Tack så mycket *rolleyes*
Så man ska äta det både före och efter? Precis när jag börjar träna och direkt efter? Var hittar jag dextropur och maltodextrin, finns det där all annan kosttillskott säljs?
Om jag inte misstar mig helt, brukar man dricka första shaken kanske 20min innan passet och den andra som du sa direkt efter, dextropur hittar du i vanliga mat-affärer!

mangemani
2005-08-17, 23:39
Hmm kan jag inte göra både och :confused:
Har ju fortfarande några kilon jag vill gå ner och orkar inte sitta och vara svag längre :D Har gått ner 30 kilo men vill gå ner några till och jag märker fastän jag inte har styrketränat att mina muskler börjar synas på överarmarna och det vill jag gärna utmärka mer.


grattis till den stora viktinedgången:)

visst går det att göra båda samtidigt,men som sagt,jag rekomenderar det inte,det krävs verkligen att du vet vad du gör,du ska ha en diciplin som heter duga,du får inte ha inställningen "nä,det här var för jobbigt" osv...det kräver VERKLIGEN mycket av dej själv....har dock aldrig prövat det själv,men har läst om metoden och skakar på huvet och ger beröm åt dom som kan hålla uppe en sådan strikthet.
metoden kallas för "ABCDE" diet och vill du ha mer info om den så får du nog vänta tills nån med mer erfarenhet om detta skriver eller så kan du använda allternativet "search"

Helena B
2005-08-17, 23:40
Om jag inte misstar mig helt, brukar man dricka första shaken kanske 20min innan passet och den andra som du sa direkt efter, dextropur hittar du i vanliga mat-affärer!

Strålande då vet jag...tackar :D

Jakobbus
2005-08-18, 08:32
Om jag inte misstar mig helt, brukar man dricka första shaken kanske 20min innan passet och den andra som du sa direkt efter, dextropur hittar du i vanliga mat-affärer!
Tar man första shaken 20 min innan passet så skulle iallafall jag drabbas av ett ordentligt blodsockerfall.

20 sekunder innan passet låter bättre.

King Grub
2005-08-18, 08:47
Om du prioriterar att förlora fettvikt tror jag inte alls du behöver ta två gainers om dagen. Det blir mycket kalorier på tomma sockerarter, och på ett tajt kalorischema är det mycket vettigare att lägga dom på näringsrik mat i stället. När och om du vill satsa på en riktig uppbyggnadsperiod, när du är "färdigdeffad", kan det vara mer aktuellt.

Action
2005-08-18, 09:38
Om du satsar på viktminskning är det inte ens säkert att du behöver snabba kolhydrater direkt efter passet. En välbalanserad diet där du äter ett riktigt mål mat relativt nära efter styrkan räcker säkert gott och väl.

Proteinpulver kan vara ett enkelt sätt att få i sig mellanmål. Eventuellt kan ett kalciumtillskott vara bra om du inte äter/dricker några mjölkprodukter.

pekka
2005-08-18, 09:50
Lyssna på King Crub och Action. Jag förstår att du, som vi alla andra vill hitta en genväg till lyckan men någon sådan väg finns inte :( m.a.o skippa alla dessa gainers och piller och dylikt.

Ät vanligt mat inte halvfabrikat. Proteinpulver är bra att ha till hands om maten i sig inte innehöll tillräckligt mycket (när man är bortbjuden eller mammas mat :)

Har du läst deffguiden? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881) Den gäller fortfarande.

Till slut: jättegrattis för de försvunna 20 kilon och lycka till med fortsättning! :thumbup:

Helena B
2005-08-18, 12:50
Tack för alla era svar :-D

Så summan av kardemumman är att jag borde gå ner mina kilon jag vill gå ner innan jag börjar bygga muskler. Men jag kan väl ändå köra min styrketräning mixat med cardion. Nu kör jag inte så tung styrketräning utan så jag klarar 3*12. Går det bra att äta en banan som är snabba kolhydrater efter passet, för det kan dröja upp till en timme innan jag får i mig ett ordentligt mål efter träningen?

King Grub
2005-08-18, 12:54
Men jag kan väl ändå köra min styrketräning mixat med cardion.

Javisst. Du kan säkert bli starkare och bygga en viss mängd extra muskelmassa samtidigt. Framför allt motverkar styrketräning muskelförlust vid energiunderskott.

Går det bra att äta en banan som är snabba kolhydrater efter passet, för det kan dröja upp till en timme innan jag får i mig ett ordentligt mål efter träningen?

Banan innehåller inte speciellt snabba kolhydrater alls, men visst kan du göra det. Det är dock proteinet som är viktigast, så ett proteinpulver är alls inte fel att använda efter träningen, speciellt om man vet att man inte kommer att kunna äta mat på en timme eller mer.

Helena B
2005-08-18, 13:56
Men jag kan väl ändå köra min styrketräning mixat med cardion.

Javisst. Du kan säkert bli starkare och bygga en viss mängd extra muskelmassa samtidigt. Framför allt motverkar styrketräning muskelförlust vid energiunderskott.

Går det bra att äta en banan som är snabba kolhydrater efter passet, för det kan dröja upp till en timme innan jag får i mig ett ordentligt mål efter träningen?

Banan innehåller inte speciellt snabba kolhydrater alls, men visst kan du göra det. Det är dock proteinet som är viktigast, så ett proteinpulver är alls inte fel att använda efter träningen, speciellt om man vet att man inte kommer att kunna äta mat på en timme eller mer.

Okej så ett proteinpulver efter träningen. Nu finns det en massa att välja på, ska jag välja så rent protein som möjligt eller ska det vara en viss andel kolhydrater också? Har bara använt Diet fuel som jag brukar äta som mellanmål och som sista målet innan natten.

King Grub
2005-08-18, 14:02
Hade du tänkt ta en eller ett par bananer till så kan du köpa ett rent proteinpulver. T ex Exell Vassle som är prisvärt som bara den:

http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21

Du kan använda ett pulver med kolhydrat i också. Inga problem: det är inget fel med det. Då blir det en gainer som nämndes ovan. Du bestämmer själv om du tycker det är smidigt, men det är inte nödvändigt, som sagt, och på ett kaloribestämt schema kan det bli mycket sockerarter och lite plats för näringsrik mat. Huvudsaken är att du har tillgång till aminosyror (protein) efter passet, inte varifrån dom kommer. Ett pulver är enkelt och smidigt att ta med sig till gymmet, men det finns inga bevis för att det är effektivare än proteinrik mat. Enkelhet och plånbok får avgöra.

mangemani
2005-08-18, 14:04
Okej så ett proteinpulver efter träningen. Nu finns det en massa att välja på, ska jag välja så rent protein som möjligt eller ska det vara en viss andel kolhydrater också? Har bara använt Diet fuel som jag brukar äta som mellanmål och som sista målet innan natten.


snabba kolhydrater är är minst lika viktigt att ta efter träningen(eller är det nån ny studie jag har missat nu igen?).

King Grub
2005-08-18, 14:16
snabba kolhydrater är är minst lika viktigt att ta efter träningen(eller är det nån ny studie jag har missat nu igen?).

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48805&highlight=snabba

mangemani
2005-08-18, 14:31
där ser man,den tråden hade jag missat..tack :thumbup:

Helena B
2005-08-18, 16:19
Hade du tänkt ta en eller ett par bananer till så kan du köpa ett rent proteinpulver. T ex Exell Vassle som är prisvärt som bara den:

http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21

Du kan använda ett pulver med kolhydrat i också. Inga problem: det är inget fel med det. Då blir det en gainer som nämndes ovan. Du bestämmer själv om du tycker det är smidigt, men det är inte nödvändigt, som sagt, och på ett kaloribestämt schema kan det bli mycket sockerarter och lite plats för näringsrik mat. Huvudsaken är att du har tillgång till aminosyror (protein) efter passet, inte varifrån dom kommer. Ett pulver är enkelt och smidigt att ta med sig till gymmet, men det finns inga bevis för att det är effektivare än proteinrik mat. Enkelhet och plånbok får avgöra.

Tack för dina svar...Vad du kan, hoppas jag kan bli så där duktig någon gång :bow:

Sonny
2005-08-18, 16:24
Tack för dina svar...Vad du kan, hoppas jag kan bli så där duktig någon gång :bow:psst, grubben e en utomjording, därför han kan så mkt...du hörde inte det av mig!

Helena B
2005-08-18, 16:41
psst, grubben e en utomjording, därför han kan så mkt...du hörde inte det av mig!

*yourock*

Davil
2005-08-18, 17:31
psst, grubben e en utomjording, därför han kan så mkt...du hörde inte det av mig!

Nähä !
King Grub är en datorbank där all tänkbar forskningdata innom näringlära och alla forskningraporter är inmatade som sedan automatiskt ger svar på alla våra frågor inom max 3minuter :laugh:

Helena B
2005-08-18, 17:56
Nähä !
King Grub är en datorbank där all tänkbar forskningdata innom näringlära och alla forskningraporter är inmatade som sedan automatiskt ger svar på alla våra frågor inom max 3minuter :laugh:


Vad han nu än är för något utomjordning/maskin/människa så är han toppen. Skulle vilja ha en "sådan" i handväskan :D

Davil
2005-08-18, 17:59
Vad han nu än är för något utomjordning/maskin/människa så är han toppen. Skulle vilja ha en "sådan" i handväskan :D

bara att skaffa en laptop :D

Sonny
2005-08-18, 18:09
Davil, vi kompromissar, han är som Halford sjöng "Halfman and Halfmachine"

Helena B
2005-08-18, 21:32
bara att skaffa en laptop :D


Har en notebook men inte så stor handvätska :em:

mangemani
2005-08-18, 21:38
Har en notebook men inte så stor handvätska :em:

notebook..heh,du får nog skaffa ett tio pack med kolege block om du vill få ner det som grubb lär ut,på paper ;)