handdator

Visa fullständig version : Ont främre delta...


BigForre
2005-08-17, 18:50
Har ett problem, är fortfarande relativt ny på det här med träning...problemet började för omkring 3 veckor sedan och är fortfarande ganska lindrigt. Har känt av det när jag kört biceps (hantelcurl, vilket jag brukar köra ganska bakåtlutat ungefär samma lutning som jag brukar köra lutande hantelpress omkring 45 grader). Har också känt av det när jag kör lutande hantelpress för tuttar och smalbänk. Idag var jag nere och körde enbart axlar som hade med överkroppen att göra och började med hantellpress och fick då ont igen.

Det är vänster främre axel som gör ont, främre delta som tränas just vid hantellpress och jag undrar nu om någon har en teori om varför och vad göra åt saken osv osv. Är dålig på att strecha och har funderingar på om det kan vara för att muskeln börjat bli kort, eftersom det är vid övningar som muskeln strechas ut som det gör ont...det onda brukar sitta kvar i typ 20-30 minuter och försvinna om man går å vevar lite på armarna...hoppas att man får några intressanta svar eller synpunkter eller vad som helst...

BigForre
2005-08-25, 15:37
Aja så problemet fortsätter, så ingen som haft samma problem eller dyligt?...aja helt ok att ta bort tråden i så fall...

Runda Grodan
2005-08-25, 17:30
Aja så problemet fortsätter, så ingen som haft samma problem eller dyligt?...aja helt ok att ta bort tråden i så fall...
Det finns nog en massa som har haft liknande problem. Man brukar kunna läsa om det lite då och då här på kollo har jag för mig... Någon hjälper dig nog snart med en massa vetenskapliga namn och annat krångligt.

Värm upp ordentligt och börja strecha är mitt råd. :mallan:

Weird
2005-08-25, 17:31
det kan inte bara biceps fästet som strular då ?

BigForre
2005-08-25, 17:39
Grymt kul att det börjar komma lite svar, det skulle mkt väl kunna vara fästet för biceps som krånglar, är för färskt på träning eller framförallt anatomi för att kunna svära på att det är främre delta, men det är därifrån jag tycker att det gör ont...ska som första anhalt gå med träningspolaren till hans duktiga masös och sedan se om hon vill skicka mig vidare någonstans eller om hon har några intressanta tips...får dock inte ont av någon annan bicepsträning än när jag ligger mkt bakåtlutad...

Weird
2005-08-25, 17:43
tycker du ska gå till masören och se vad hon tycker sen kanse gå til typ sjukgymnast eller sporläkare typ

BigForre
2005-08-25, 17:48
ja det låter väldigt vettigt tycker jag med...har ju inte blivit något större problem än, men vore bra att fixa det innan det bli värre...har aldrig haft något problem med kroppen i hela mitt liv tidigare trots mkt sport och nu 1,5års styrketräning så det var väl kanske nästan dags =)

BigForre
2005-08-30, 17:05
Verkade vara en väldigt duktig masös man kom till idag iaf, diagnos för dåligt tränad främre delta i förhållande till bröstmuskulaturen...Då ska vi se om vi inte kan råda bot på det...

emmzan
2005-08-30, 17:06
Exakt vilka övningar kör du som involverar axlarna? Värmer du upp ordentligt? Stretchar du ordentligt?

BigForre
2005-08-30, 21:57
Exakt vilka övningar kör du som involverar axlarna? Värmer du upp ordentligt? Stretchar du ordentligt?

Värmer upp måttligt, är måttligt duktig på att strecha, kommer att jobba mer på det nu naturligtvis...kör nu enbart hantelpress och drag till hakan...bakre delta kommer med så pass mkt på ryggdagen så de kör jag inte på "axeldagen"..funderar på att lägga in en extra övning på främre delta framöver, t.ex. millitärpress...anledningen till att axlarna utvecklats dåligt senaste tiden tror jag till största orsak är att de hamnat lite i skymundan, vilket man får sota för nu ;)