handdator

Visa fullständig version : Hur träna för att klara så många chins och dips som möjligt?


Nismo
2005-08-17, 14:11
Hur ska man lägga upp träningen för bästa resultat?

jwzrd
2005-08-17, 14:14
Sluta träna ben ;)

Yankeee
2005-08-17, 17:03
Jag är ute efter samma sak nu. Jag kör chins och dips varje dag. Började förra veckan med 2,5xmax / dag. Nu kör jag 3xmax / dag, sen ska jag öka varje vecka. Har funkat kanon bara på denna korta tiden. Sen får folk säga vad de vill om överträning osv (jwzrd :D). Vill man bli bra på något är det bara att nöta, varje dag. Man vänjer sig vid belastningen. Har man lite koll på kroppen så är det nog inget problem.

Nismo
2005-08-17, 18:01
Började förra veckan med 2,5xmax / dag.
Vad menas med det? 2,5 set med maximalt antal reps du orkar?

jwzrd
2005-08-17, 18:35
Jag är ute efter samma sak nu. Jag kör chins och dips varje dag. Började förra veckan med 2,5xmax / dag. Nu kör jag 3xmax / dag, sen ska jag öka varje vecka. Har funkat kanon bara på denna korta tiden. Sen får folk säga vad de vill om överträning osv (jwzrd :D). Vill man bli bra på något är det bara att nöta, varje dag. Man vänjer sig vid belastningen. Har man lite koll på kroppen så är det nog inget problem.

Hehe lite koll på kroppen. Jo jo, det har alla killar oberoende av ålder. Vila lite efter ett par veckor bara! :thumbup:

Yankeee
2005-08-17, 19:06
Vad menas med det? 2,5 set med maximalt antal reps du orkar?

Japp, precis. Men det väljer man ju själv hur mycket man vill göra.

Yankeee
2005-08-17, 19:08
Hehe lite koll på kroppen. Jo jo, det har alla killar oberoende av ålder. Vila lite efter ett par veckor bara! :thumbup:

Yeye, men man känner ju om man är trasig eller inte ;)

Ja, vilan efter ett par veckor är självklar.

Nismo
2005-08-30, 20:01
bump

Mccartney
2005-08-30, 20:36
Tror inte alls på att köra varje dag. Har själv tränat för att bli bättre i chins och dips. Chins:Där hade jag en bra grund 21i pers. Har nu tränat upp mig så jag gör runt 28-30st. Har tränat genom att köra chins med extra vikt. Sedan gäller det att skifta grepp kanske var 4 vecka och även köra med rodd handtag. Ibland är det bra att köra med lite lättar vikt och pumpa på så man får köra med mjölksyra och ibland med tunga vikter och få reps.

Likadant är det med dips. Vill nog säga att två gånger i veckan med chins/dips är ok. Fler tror jag inte är bra. Sedan måste man självklart köra andra övningar för ryggen(chins) och Triceps(dips).

Arwen
2005-08-31, 11:58
Sluta träna ben ;)

:laugh:

z_bumbi
2005-08-31, 14:20
Det beror på under hur lång tid ökningen är planerad, är det en månad är det en metod, är det under 2 år är det en annan.

Jazen
2005-08-31, 15:51
kör tungt, med bälte o typ 20 kg extra. om du kör det ett tag ska du se att du klarar mer utan bälte, alltså fler reps utan

Yooo
2005-08-31, 23:36
Som sagt, kör med bälte och en massa vikt. Sedan plockar du bort bältet efter ett par månader så ser du hur mycket du ökat *flex*

Pez
2005-08-31, 23:43
kör tungt, med bälte o typ 20 kg extra. om du kör det ett tag ska du se att du klarar mer utan bälte, alltså fler reps utan
Nah.. det är kanske en ide att varva med extra vikt.. men om du kör dips med extra vikt så är det först och främst just dips med extra vikt du blir bra på.
För att köra många dips så är det nog nöta med högreps, varva lite med extra vikt och komplettera med andra övningar för tric, axlar, pecs.

Jazen
2005-09-01, 19:13
Nah.. det är kanske en ide att varva med extra vikt.. men om du kör dips med extra vikt så är det först och främst just dips med extra vikt du blir bra på.
För att köra många dips så är det nog nöta med högreps, varva lite med extra vikt och komplettera med andra övningar för tric, axlar, pecs.


jasså va det dips också :P såg inte. jag körde med tyngre vikter på chins i nå månader, och efter det hade jag ökat ett antal reps mer utan vikter. men men det är ju jag :P