handdator

Visa fullständig version : Hur började ni Träna?


wavedude
2005-08-17, 12:03
Skulle va roligt o höra era historier. behöver lite inspiration.
För just nu sitter man här och funderar på hur man ska börja.
vart man ska vända sig till. och de känns extra tungt när man nästan inte har några alls muskler. och bara väger 65 kilo.


Så hur började ni? :hbang:

mangemani
2005-08-17, 12:09
var på en utav brorsans hårdrocks fester.
min kusin som jag inte ser så ofta och som jag nu såg för först gången på många år,var där och han var enorm,grov som attan...pratade lite med honom och jag blev jäkligt inspirerad och imponerad...så...jag beslutade mej då att jag skulle börja träna och satte min kusins fysik som mål.

userfriendly
2005-08-17, 12:11
övergången till styrketräningen kom när jag insåg att jag mådde så jävla dåligt av all förbränningsträning (haft ätstörningar) o styrketräningen gav mig anledning att äta, växa o bli stark.. den funka utan att jag mådde dåligt av den...
innan körde jag 3 timmar förbränning varje dag *screwy*

GymTT
2005-08-17, 12:16
En tennispolare som kört rätt länge på gym, fick inspiration och bestämde mig att ordna sån fysik.

spacedog
2005-08-17, 12:16
Nästan inga muskler alls? Om du bara kommer igång och dessutom äter ordentligt så kommer du växa som en svamp - i början kommer resultaten snabbt och det är all motivation du behöver. Det kommer bli skitkul! :thumbup:

mela
2005-08-17, 12:21
Träningen tillät mig att äta och bevara maten jag åt.

Ninjasmurf
2005-08-17, 12:24
plockade upp hantlar för första gången när jag var 13år, varför? för jag ville slå dom som mobbade mig..kanske inte ädlaste syfte..
tränade av och till under gymnasiet (utan att sköta kosten, ångrar som fan idag)... bli mer seriös och gick från nästan 72kg till dagens 96kg... (tog iofs 6 år)...

Mental
2005-08-17, 12:24
Jag var fet och hade tråkigt, och jag gillar inte kondition eller lagidrott. så det passade mig utmärkt.

daja
2005-08-17, 12:24
började träna på gym när jag la fotbollsskorna på hyllan. behövde fylla fritiden med något fysiskt och valet blev ganska enkelt när vi kunde träna gratis via jobbet.

Cinna
2005-08-17, 12:25
Var tvungen att börja styrketräna för att bli kvitt en ryggskada. Många månaders rehabträning i gymmet gjorde dock att jag blev fast!

High1ander
2005-08-17, 12:26
Börja styrketräna när jag var 14-15 år, för jag höll på med brottning och fotboll, och det var ett bra komplement till båda sporterna.
Sen la jag av när jag var tvungen att sluta med båda sporterna i gymnasiet.

Förra hösten börja jag igen när jag var 19 år, för jag kunde äntligen gå till ett trevligt och bra gym som var relativt billigt. Jag ville få tillbaka min gamla styrka och fixa till formen, men också för jag gillar att träna.

Marba
2005-08-17, 12:30
Jag började styrketräna som komplement till innebandyn, som jag slutade med för två år sedan och har endast styrketränat sedan dess.

Olsson
2005-08-17, 12:45
Höll på med orientering, men blev aldrig av med mina problem med smalbenen när jag sprang. Så för att fortsätta hålla igång köpte jag ett gymkort för att träna spinning och sen började jag styrketräna lite smått. Efter en tid fastnade jag helt i styrketräningen och det var nästan det ända som existerade i min värld. Efter ett år eller två fick jag attackhuvudvärk så fort jag styrketräna (samma som bland annat casto hade). Flera månader utan träning gjorde att resultaten gick i graven igen. Kom igång igen men fick aldrig tillbaka den riktiga gnistan. Nu idag tycker jag konditionsträningen är roligast igen. Har köpt en landsvägsracer och cyklar många timmar i veckan, och bara 2h i veckan på gymmet delat på 2 pass. Försöker springa lite när smalbenen vill.

Prankie
2005-08-17, 12:46
Efter jag och min vän gjorde coopertest(2,2km grus) på 11minuter och 30sekunder bestämde vi oss att vi måste bättra oss, samt att en dag ska vi återvända för att få MVG i coopertest. Så vi började med samlas ett par gånger i veckan och löpa 5km, sedan under sommaren skaffade vi kort hos IKSU och började med gruppträning som body combat, body pump... Det var mycket roligare än löpning med peppande musik och intruktör. Så vi började få intresse för träning. Jag börja läsa om kost och näring på nätet, började laga egna nyttigare mat. (Fann kolozzeum så klart) När sommaren hade gått gick vi båda ner hel del vikt och började experimentera med styrketräning osv osv... Och ja... vi klarade våra mål senare, coopertest under 8minuter. :D

kelk
2005-08-17, 12:47
började med rehab efter en operation

Tricklev
2005-08-17, 12:52
Som komplement till MA.

jwzrd
2005-08-17, 12:55
Hängde med farsan och tränade, han rehab tränade efter en operation (men hade tränat hårt innan). Han visade hur det funkar det där med set, reps, pannben, hålla käften och lyfta tungt osv. Matnyttiga saker från far till son osv:) Vi tränade tillsammans i ett knappt år, sen fortsatte jag träna på skolgymmet själv.

Kebab-Arne
2005-08-17, 13:07
Två polare tjatade på mig att jag skulle hänga med till gymmet och börja träna. Efterssom det var två år sen jag slutade med fotbollen då och bara legat framför TV:n och ätit så var det ganska bra. Men eftersom gymmet var nytt och främmande så hoppades jag att pärona skulle säga nej. Det gjorde de inte. Så ringde iaf till gymmet, skulle fylla 14 om en månad då. Först fick jag höra att jag var för ung (15 minimiålder) men när jag nämnde att jag stod på nån lista så gick det tydligen bra. Fan vet hur det gick till men klagar inte, kom sen på "kolla-in-gymmet-och-inskrivningstid" och sen schema upplägg med PT:n. Började träna, det roliga är att tränade faktist bara 1 gång med den ena polaren första tiden. Den andra bröt båda(!) handlederna när han åkte snowboard, kom aldrig tillbaka till gymmet sen. Den första polaren hade ett sommaruppehåll men kom tillbaka sen och då tränade vi en del ihop. Han tränar fortfarande även om vi inte tränar tillsammans, men hälsar. Det underliga är att jag fortsatte gå och träna, hade såklart ingen koll om träningen än mindre om kosten. Med tanke på att jag är blyg och var ännu blygare för 4 år sedan så är jag förvånad att jag fortsatte. Bra som fan dock. Ibörjan vägde jag ca 49 kg, var ändå tjock, så var med andra ord väldigt kort. Nu väger jag 80. Det ända jag ångrar är att inte började kolla med kosten tidigare, och körde mer seriöst. Men är samtidigt glad att jag långsamt växte in i gymmet och inte drog på mig skador.

Bite
2005-08-17, 13:12
När jag flyttade till en annan stad och började plugga fann jag mig själv planterad på arslet utan några som helst fysiska göromål förutom att bära hem matkassarna, då återupptog jag styrketräningen som tidigare bara körts sporadiskt som komplement till annan idrott och sålänge kroppen håller lär jag fortsätta träna.

Kebab-Arne
2005-08-17, 13:13
Summan av kardemumman blir, vilket jag inte lyckades få in i det övre inlägget att två saker gjorde att jag började styrketräna. Hade planer på att börja springa när våren kom. Hur seriöst det nu hade blivit.

1. Det var den ena polaren som drog med den andra, eftersom även den ena ville att hans päron skulle säga nej. :D Är mycket tacksam för det idag.

2. Tjejen som svarade när jag ringde, hon skulle kunna ha sagt bestämt nej pga åldern.

blekfet2
2005-08-17, 13:46
tränat hela mitt liv, fotboll 9år, innebandy typ 9 år samt boxning 2 år.....slutade med det när skolan tog slut.....blev lite för krovig så då började jag träna, nu är jag bara fet :devil:

hubbabubba
2005-08-17, 13:49
När jag tappade motivationen för fotbollen började jag att gymma, that's my long story!

AnimalGen
2005-08-17, 13:54
Började kör för att bli bättre i amerikansk fotboll. Sen för ca 2 år sedan såg jag en bild Jay Cutler och började med hardcore byggning.

userfriendly
2005-08-17, 13:55
övergången till styrketräningen kom när jag insåg att jag mådde så jävla dåligt av all förbränningsträning (haft ätstörningar) o styrketräningen gav mig anledning att äta, växa o bli stark.. den funka utan att jag mådde dåligt av den...
innan körde jag 3 timmar förbränning varje dag *screwy*


18kg på ett år gick jag upp inte bara mukkler dårå :em: från tanig till normal o stark

Power
2005-08-17, 14:04
Hade ont i ryggen när jag gick på gymnasiet, och skolsköterskan sa åt mig att börja göra nåt fysiskt.
Det blev styrketräning och kondition på Friskis&Svettis i Malmö!

Tack för att du fick igång mig, skolsköterskan! *kissass*

christian
2005-08-17, 14:08
Fet, ful och klen var jag. Nu är jag bara fet och ful.. :D

Neh, men allvarligt. Behövde det för att koppla av och sen som motvikt till min arbetslöshet. Väldigt skönt och sen rullade det bara på. Att man klarar sig bättre från axel- och ryggont i ett stillasittande arbete är en extra bonus.

- ante
2005-08-17, 14:40
Styrketränade för hockeyn under försäsongen, sen när jag slutade så fortsatte jag styrketräna istället.

Maglor
2005-08-17, 16:26
tränade av och till under gymnasiet (utan att sköta kosten, ångrar som fan idag)
ah samma här, 2 års träning down the drain. *cry*

Lallle
2005-08-17, 16:38
Körde enbart hantelcurl (trodde det var den enda övningen som fanns i princip) när jag gick i 5:an eller 6:an, skötte inte kost eller nånting oc givetvis märktes ingen skillnad, la ner efter nån månad. Men började styrketräna seriöst detta året och kommer förmodligen fortsätta hela livet.

Davil
2005-08-17, 17:33
I min ungdoms-tid var jag otroligt ohälsosam, söp minst 1 gång/vecka ofta flera dagar i sträck. Rökte cigg och levde på öl & pizza.

Diabetes på det gjorde inte saken bättre...Låg dock helt ok i blodsocker konstigt nog.

Flyttade ifrån Avesta till örebro där jag nu bor, kom då ifrån all fylla och träffade annan bekantskapskrets och min nuvarande Sambo som är överkänslig mot tex cigarettrök.
Då bestämde jag mig för att sluta röka, och gymma lite och på den vägen är det.
Idag lever jag ett mkt hälsosamt liv och har bygt på mig bra med muskler. Har aldrig mått bättre än vad jag gör nu.

n1tro
2005-08-17, 18:05
Har alltid sportat. Spelade fotboll från 6 års ålder till vintern 2004/2005 (nyss fyllda 18). Jag började också spela innebandy rätt så seriöst vid 10 års åldern. Innebandy är det enda jag spelar idag. Bestämde mig helt enkelt för att bli grövre och starkare sommaren 2004... Den dagen man ser grov ut i en t-shirt är målet uppnåt :D
Så idag är det styrketräning samt innebandy som gäller (även HIITpass på cykeln hemma varje dag).

sanoj
2005-08-17, 18:13
Har alltid sportat. Spelade fotboll från 6 års ålder till vintern 2004/2005 (nyss fyllda 18). Jag började också spela innebandy rätt så seriöst vid 10 års åldern. Innebandy är det enda jag spelar idag. Bestämde mig helt enkelt för att bli grövre och starkare sommaren 2004... Den dagen man ser grov ut i en t-shirt är målet uppnåt :D
Så idag är det styrketräning samt innebandy som gäller (även HIITpass på cykeln hemma varje dag).

Hur seriös eru me innebandyn?.. Vicket lag liraru i? position?

Min story e ungefär samma, fast ja har spelat hockey oxå o ja e 16 år. Lirar i FBI Tullinge a juniorer (inte [efbiaj] utan [efbei0].)

Johan1986
2005-08-17, 18:26
Fritidsgården där jag alltid hängde i 12årsåldern har ett gym. Hyffsat litet, tillstor del fria vikter och då ett fåtal maskiner (benpress, latsdrag och lårcurl). Egentligen skulle man gå i nian för att börja träna där, men efter att ha tjatat lite på den ansvarige för gymmet fick jag börja i träna i 7an. Sen har de bara fortsatt

Sverker
2005-08-17, 18:29
I min ungdoms-tid var jag otroligt ohälsosam, söp minst 1 gång/vecka ofta flera dagar i sträck. Rökte cigg och levde på öl & pizza.

Diabetes på det gjorde inte saken bättre...Låg dock helt ok i blodsocker konstigt nog.

Flyttade ifrån Avesta till örebro där jag nu bor, kom då ifrån all fylla och träffade annan bekantskapskrets och min nuvarande Sambo som är överkänslig mot tex cigarettrök.
Då bestämde jag mig för att sluta röka, och gymma lite och på den vägen är det.
Idag lever jag ett mkt hälsosamt liv och har bygt på mig bra med muskler. Har aldrig mått bättre än vad jag gör nu.


Träning på gym fungerar perfekt för en diabetiker :thumbup:

Sverker
2005-08-17, 18:30
övergången till styrketräningen kom när jag insåg att jag mådde så jävla dåligt av all förbränningsträning (haft ätstörningar) o styrketräningen gav mig anledning att äta, växa o bli stark.. den funka utan att jag mådde dåligt av den...
innan körde jag 3 timmar förbränning varje dag *screwy*


Starkt :bow:

Sverker
2005-08-17, 18:31
Jag började träna på gym för att bli bättre i handboll.



Jag blev inte bättre i handboll så jag fortsatte på gymmet.

JoelR
2005-08-17, 18:36
Rehab tränade först sen fastnade jag totalt på gymmet =)

Marba
2005-08-17, 18:41
Träning på gym fungerar perfekt för en diabetiker :thumbup:

Sannerligen, säger jag eder.

Rockhard
2005-08-17, 18:56
Började träna första året i gymnasiet. Skolan hade ett gym och vad är bättre sätt att imponera på polarna än tunga bänkpress och pumpade biceps.
Några år senare lärde jag mig träna resten av kroppen också =)

Metal_boy_
2005-08-17, 20:05
Polaren och jag åkte och körde armar lite då och då i 15-16års ålder, vräkte i oss saker med protein, kollade på Van Damme filmer och lekte med vapen. Vi ville vara hunks helt enkelt :) Var inget seriöst just då, men sen blev det för att jag fick min jävla rövsugarångest som jag ville träna för psykets skull. Köpte hem lite prylar och sedan gick jag över till ett vanligt gym. Så jag om nån vet att det inte är bra endast för den fysiska biten, jag har nämligen varit väldigt långt nere i skiten.

fintelligens
2005-08-17, 20:46
Började i 4an när man skulle komma i form för klassbadet, på 2 veckor :)

martin_vbg
2005-08-17, 22:10
Jag själv började med en kompis han var med två gånger sen tränade jag någon gång ensam efter det. Några veckor senare träffade jag en annan kompis på gymmet och vi började köra riktigt seriöst, nu har jag säkerligen 10 cm större armar än kompisen som jag började träna med. *flex*

Fatalist
2005-08-17, 22:15
Skulle va roligt o höra era historier. behöver lite inspiration.
För just nu sitter man här och funderar på hur man ska börja.
vart man ska vända sig till. och de känns extra tungt när man nästan inte har några alls muskler. och bara väger 65 kilo.


Så hur började ni? :hbang:

Jag började på 52kg ffs, gnäll inte :D

Anledningen ser du ovan, var så liiiten o meesig

Pingu
2005-08-17, 22:41
Totalhavererade mitt högerknä i hockeyn och efter 2 års försök till comeback så var jag tvungen att ge upp. Klev då in på gymmet och där fastnade jag :thumbup:

Saga
2005-08-17, 22:59
Ta en stor sliten svag kropp. Lägg till lite livskris en stor del depretion och några nypor tvångstankar. Blanda det med lika delar norrlänskt jävlaranamma. Det var helt enkelt dax att ta tag i saker och ting!

Svårast har varit maten. Att hitta balans. Det går fortfarande upp och ned, ibland vill man bara skita i allt och ge upp. Men, det är bara att hålla sig på spåret. Roligast är när folk inte känner igen en på stan. Då inser man att man kommit någonstan med träningen. Och blir insrpirerad att fortsätta mot målet.

Träningen har gett mig så mycket. En ny kropp, ett nytt självförtroende och nya kompisar. Sen är det ju hur kul som helst! Har tränat i ett år nu och kommer inte att sluta fören målen är uppnådda. Sedan är det säkert nya mål att kämpa mot. Jag kommer aldrig att sluta träna helt, man mår ju så bra av det.

Krokodil
2005-08-17, 23:03
Jag lurades ner i en lyftarklubb när vi hade idrottsdag i skolan och tyckte det var skitkul.

Frantic
2005-08-17, 23:07
Jag spelade fotboll och började köra lite extra på gymmet (biceps och mage;) ) Sedan köpte jag lite vikter och en ställning och började köra biceps OCH bröst:D Sen så tränade jag stenhårt och regelbundet under gymnasiet men tyvärr så käkade jag som en kratta:(. Det blev kanske en brödskiva till frukost, en liten skollunch och kvällsmat men trots det så tyckte jag att jag åt som en häst.

n1tro
2005-08-17, 23:11
Hur seriös eru me innebandyn?.. Vicket lag liraru i? position?

Min story e ungefär samma, fast ja har spelat hockey oxå o ja e 16 år. Lirar i FBI Tullinge a juniorer (inte [efbiaj] utan [efbei0].)

nee EFBIAJ :p nemen. lirade i Råsunda IS ett bra tag... är centertank man, lirar mest i korplag nu :D (2 st... ) menmen man hade sina tider

Urban
2005-08-17, 23:19
Jag blev länkad hit från ett annat forum och såg castros bilder, då blev jag motiverad att börja träna.

Loke
2005-08-17, 23:30
Satt och spelade rollspel på datorn en dag. Så kom jag att tänka på hur bortkastat det var att sitta och öka i styrka i ett rollspel, när man kan göra det i verkligheten. Så väcktes de första tankarna om styrketräning i alla fall. Så började man med armhävningar, läsa på internet, införskaffade bänk, etc... Nu, några år senare, tittar jag i spegeln och ser en normalbyggd person med kula där jag förut såg en spinkig kille med kula. Yay.

Vesseldahl
2005-08-18, 00:30
Började lira handboll som 11-12 åring. Vid 14-15 spelade jag i distriktslag och representerade Östergötland i Sverigecupen (motsvarande hockeyns TV-pucken). Blev därefter uttagen till Riksläger (uttagningsläger till ungdomslandslag m.m).

Där kom jag i kontakt med skivstången tack vare de fystester som obligatoriskt skulle genomföras. Jag var redigt klen, bänkade runt 30 - 40 kg, knäböjen har jag inga minnen av hur mycket jag klarade, men det var inte mycket där heller.

Styrketräning var inget jag tog så allvarligt på förrän 17 års åldern, föreningen tog hjälp av en friidrottstränare och den sommaren spenderades det många timmar i kuperad skog och några timmar i gymmet.

Styrketräningen har intresserat mig mer och mer sen dess, det är intressant hur man kan påverka kroppen att prestera med olika typer av träning. Handboll är fortfarande det roligaste jag vet, fart och fläkt, ge smällar och få smällar, taktik och psykningar.

En härlig idrott.

Styrketräning och löpträning är bra komplement. På den vägen är det, när jag väl lägger av med bollandet så lär styrketräningen ta mer plats.

MilkmaN
2005-08-18, 01:03
Började sommaren när jag fyllt 15, körde väl det mesta. Men anledningen var att bli snygg och få rutor :) Det höll väl sådär, tränade sporadiskt under det året. Nästa sommar så tränade jag 4 ggr/vecka seriöst och hela kroppen jämt. Gick upp 5 kg. Sen så har det varit hyfsat sporadiskt fram t o m nu. Lovar mig själv att inte sluta styrketräna när skolan drar igång och man har 5-6 pass/vecka med handbollen och massa läxor. Men det är inte så lätt alltid.


Idag är det för att bli snyggare samt att bli starkare på handbollsplan.

JustinCredible
2005-08-18, 01:20
När jag gick i 8:an så vägde jag typ 45 kg och var allmänt undernärd och skakig. Typ som en liten knähund ni vet, som är orolig och skakar och håller på.

Så jag började träna hemma först. Åt korv och makaroner + en gainer efter varje pass (ooh minnen :) ) och gick upp över 25 kg det första året. Sedan började jag på gym och tränade galet seriöst fram tills förra året då jag bara blev less på det. Nu har jag tappat nästan allt (eller ok jag är ingen knähund men jag har gått ner 20 kg typ.) Som mest vägde jag runt 90.

Nu när jag läser här så blir jag sugen på att börja träna igen, fast jag orkar bara inte. Jobbigt med maten och hålla på. + att jag har inbillat mig själv att jag ser bättre ut som smal. Jag tycker det klär mig på nåt sätt.

Men jag ska nog dra till gymmet i morron och se vad som händer iaf. Senaste gången somnade jag =/

the_PL_man
2005-08-18, 02:13
Tränade lite OL med kompisarna när jag 12-13 år (mitten av 80-talet).
Kil hade då en stor verksamhet, med bra tränare (Tomas Rudberg & Mogens Carlsson).

Höll inte på med någon sport förrän jag i 9:an hängde på min bäste kompis när han skulle ner & träna i källaren på skolan (hans farsa tävlade i SL i mitten av 80-talet). Vägde 63 kg, och gjorde en 3:a på 40 kg i bänk......

Var sedan med om att starta upp en ny klubb i lokalerna där jag en gång körde OL (den klubben hade startat gym, och därmed dog all kraftsportverksamhet ut).
Hunnit bedriva mkt ideelt arbete inom klubbar & förbund sedan dess.......
Sedan dess har jag tränat SL minst 3ggr per vecka, i stort sett konstant sedan dess (har väl som mest haft två veckor i rad utan ett pass). *flex*

Tävlade första gången 1996 i Karlskoga, och gjorde serien 200-122,5-205=522,5 kg vägandes 89,9, sedan dess har jag gjort 675 i 100an som bäst.
Nästa mål är 700, men det får bli efter att jag är färdigrehab.... *grr*

/the_PL_man

H.Emanuel
2005-08-18, 05:47
En polare fick med mig till ett gym. Han tränar själv mycket och var väldigt pushig, påstod att jag skulle äga nån slags potential (?) Så fort jag kom i kontakt med träningsvärken efter ett pass så var jag såld. Tyvärr var han inget vidare på att tala om vikten av kosthållning, men men

Mago
2005-08-18, 13:51
Skulle va roligt o höra era historier. behöver lite inspiration.
För just nu sitter man här och funderar på hur man ska börja.
vart man ska vända sig till. och de känns extra tungt när man nästan inte har några alls muskler. och bara väger 65 kilo.


Så hur började ni? :hbang:

Att skaffa gymkort kan vara en rätt bra början. Bara att köra igång och se till att äta bra. :) Jag började träna när jag var 17år lite smått efter en ryggskada, då hade jag 26cm runt överarmarna, reeeespect! *flex*