handdator

Visa fullständig version : Gorilla + marklyft?


Krokodil
2005-08-17, 10:10
Jag såg ett program på Animal planet som handlade om gorillor, och de var starka bitar. En hanne blev lite sur på en annan och tog tag i en stor trädstam som låg på marken och kastade iväg den hur lätt som helst.

Om man tänker efter så borde ju gorillor vara grymma på marklyft, jag menar de har långa armar, korta ben och en råstyrka som heter duga. Finns det några uppgifter på hur starka de är?

Klo
2005-08-17, 10:19
Armarna når ju nästan ned i backen när dom står på bakbenen så det är väll kanske inte så rättvisande, men starka är dom *flex*

kharon
2005-08-17, 10:21
Tja det här har behandlats förr, och jag kommer ihåg att upp emot 1000kg var vikter som föreslogs. Andra röster gjorde gällande att detta var för lite...

Satans starka är dom i alla fall.

spacedog
2005-08-17, 10:22
Problemet är egentligen dopingtestet - det är så svårt att få en gorilla att pissa i en mugg. Annars skulle de nog vara duktiga marklyftare.

Klo
2005-08-17, 10:25
Hittade detta på en zoo sida:

"The differences between people and gorillas, however, are many: a single male gorilla is easily as strong as six men, and their average weight is about 340 pounds."

Minst 1000kg då kanske?

Arne Persson
2005-08-17, 10:25
Tja det här har behandlats förr, och jag kommer ihåg att upp emot 1000kg var vikter som föreslogs. Andra röster gjorde gällande att detta var för lite...

Satans starka är dom i alla fall.

JAg skrev >1000 kg

bengdoktor
2005-08-17, 10:27
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48897&highlight=djur

Krokodil
2005-08-17, 10:31
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48897&highlight=djur

Sorry, jag hade missat den tråden. :em:

Langster
2005-08-17, 10:55
Varför är de så starka? De sitter ju mest och latar sig bland bladen. Nej, jag frågar inte hur de kan vara starka utan att träna. Jag undrar vad de använder sin styrka till.

jwzrd
2005-08-17, 10:56
Varför är de så starka? De sitter ju mest och latar sig bland bladen. Nej, jag frågar inte hur de kan vara starka utan att träna. Jag undrar vad de använder sin styrka till.

För att det är coolt såklart! :D

Piranha
2005-08-17, 10:57
Varför är de så starka? De sitter ju mest och latar sig bland bladen. Nej, jag frågar inte hur de kan vara starka utan att träna. Jag undrar vad de använder sin styrka till.


Bra fråga , vad andvänder du din stryrka till praktiskt ? *rolleyes*

internethjälten
2005-08-17, 11:12
Bra fråga , vad andvänder du din stryrka till praktiskt ? *rolleyes*

Att slå ner andra hanar som är lika starka när det är parning på G kanske ?

MasterChief
2005-08-17, 11:30
Säger bara skalbaggar...Vissa kan lyfta 850 ggr sin egen kroppsvikt. :D

RobbeliRobban
2005-08-17, 11:44
Har en gorilla bra balans på två ben, och har vikten jämt fördelad? (Det där var retoriskt, eftersom den går hukad och stödjer sig på armarna) Jag tror inte att det blir några ton direkt (en hel del visst, men inte mer än jwzrd)

MasterChief
2005-08-17, 11:53
*Jag klistrar in mitt svar från förra tråden eftersom ingen lär väl orka igenom den*

I en studie kunde man få en stor hangorilla att lyfta 900kg från marken. Då var han varken uppvärmd, hade bälte eller övat. Allt enligt en gammal guinessbok jag har.

Man fick även en 45 kilos schimpanshona att dra upp nästan 300kg. Men hon hade ett raseriutrbott när det hände.

Sen kan man ju undra vad som skulle hända om man satte dem på styrketräning och en specificerad Gorilladiet signerat Grub. Extra mycket löv och rötter, kanske?!

I Battle of the beast så genererade en gorilla ca 500kg:s kraft när han slog ner näven med full kraft och därmed kunde han bryta ryggraden av en leopard med ett slag. Ingen slagteknik där inte...bara banka ner handen.

Arthur Jones gorilla Mickey hade en halsomkrets på 90cm...

internethjälten
2005-08-17, 11:56
*Jag klistrar in mitt svar från förra tråden eftersom ingen lär väl orka igenom den*

I en studie kunde man få en stor hangorilla att lyfta 900kg från marken. Då var han varken uppvärmd, hade bälte eller övat. Allt enligt en gammal guinessbok jag har.

Man fick även en 45 kilos schimpanshona att dra upp nästan 300kg. Men hon hade ett raseriutrbott när det hände.

Sen kan man ju undra vad som skulle hända om man satte dem på styrketräning och en specificerad Gorilladiet signerat Grub. Extra mycket löv och rötter, kanske?!

I Battle of the beast så genererade en gorilla ca 500kg:s kraft när han slog ner näven med full kraft och därmed kunde han bryta ryggraden av en leopard med ett slag. Ingen slagteknik där inte...bara banka ner handen.

Arthur Jones gorilla Mickey hade en halsomkrets på 90cm...

...det man inte har i huvvet får man ha i musklerna, eller hur var det nu ? ;)

(dock intressant läsning, studie)

Langster
2005-08-17, 13:00
Bra fråga , vad andvänder du din stryrka till praktiskt ? *rolleyes*
Mmh, men människan har genom tiderna egentligen kanske haft mer anledning att vara stark, men trots det är vi faktiskt rätt svaga om man jämför med andra djur.

Det handlar väl kanske om att de utvecklats till att bli riktigt stora och starka för att slippa oroa sig för andra djur? Typ som elefanter och sånt.

Klo
2005-08-17, 13:04
Det handlar väl kanske om att de utvecklats till att bli riktigt stora och starka för att slippa oroa sig för andra djur? Typ som elefanter och sånt.

Inget djur har en sportmössa mot en elefant.

Piranha
2005-08-17, 13:26
Inget djur har en sportmössa mot en elefant.


Dinosaurierna , ändå dog de ut.

Klo
2005-08-17, 13:29
Dinosaurierna , ändå dog de ut.

Haha nu levande kanske jag skulle ha skrivit. Vad har att de dog ut med styrka att göra?

Piranha
2005-08-17, 13:33
Haha nu levande kanske jag skulle ha skrivit. Vad har att de dog ut med styrka att göra?

Tja nånting med styrka och storlek har de med att göra, de mindre djuren verkar klarat sig bättre.

Vi frågar väl Allan som var med :D

AngelLove
2005-08-17, 13:42
Dinosaurierna , ändå dog de ut.

De dog ju inte ut pga andra djur iofs...

hangatyr
2005-08-17, 14:11
det man kan säga om dinosaurierna är att tyrannosaurusarna borde ha dragit ned på knäböjen och kört lite bicepscurl is tället.

Langster
2005-08-17, 14:21
det man kan säga om dinosaurierna är att tyrannosaurusarna borde ha dragit ned på knäböjen och kört lite bicepscurl is tället.
:D Japp det är det enda man kan och behöver säga om dinosaurier.

hangatyr
2005-08-17, 14:24
:D Japp det är det enda man kan och behöver säga om dinosaurier.


jajjemen! :)

Klo
2005-08-17, 14:36
Tja nånting med styrka och storlek har de med att göra, de mindre djuren verkar klarat sig bättre.

Vi frågar väl Allan som var med :D

Alltså blir kollomedlemmarna de som blir utrotade först vid ett eventuellt kärnvapenkrig eller större meteor/asteroid nedslag och kinas badminton landslag sist?

Det är sant fråga skräcködlan :D

jwzrd
2005-08-17, 14:43
Alltså blir kollomedlemmarna de som blir utrotade först vid ett eventuellt kärnvapenkrig eller större meteor/asteroid nedslag och kinas badminton landslag sist?

Det är sant fråga skräcködlan :D

Tja.. stora djur som kräver stora mänger kött lär få svårt att klara sig utan .. stora köttiga djur. No? Stora köttiga djur får svårt att klara sig utan stora mängder vegetabilisk föda osv.

Klo
2005-08-17, 15:08
Tja.. stora djur som kräver stora mänger kött lär få svårt att klara sig utan .. stora köttiga djur. No? Stora köttiga djur får svårt att klara sig utan stora mängder vegetabilisk föda osv.

Haha vad svamlar du om egentligen *screwy*


:D

jwzrd
2005-08-17, 15:10
Haha vad svamlar du om egentligen *screwy*


:D

BAH vad svamlar du om. Du verkade ha svårt att förstå varför stora muskulösa djur dog ut före små.

Arne Persson
2005-08-17, 15:21
Har en gorilla bra balans på två ben, och har vikten jämt fördelad? (Det där var retoriskt, eftersom den går hukad och stödjer sig på armarna) Jag tror inte att det blir några ton direkt (en hel del visst, men inte mer än jwzrd)


Gorilla liksom tex chimpansen har lite svårare att gå uppräta pga av sin raka ryggrad och betydligt högre och relativt smalare bäckenben.

Langster
2005-08-17, 15:24
Äh det var Tyranosaurernas släpande biceps som till slut blev dinosauriernas fall!
Klart dinosarna klarade sig bättre än små djur annars, oavsett katastrofer och hungersnöd, de var ju stora och tuffa!

Det vi lätt kan lära oss av dinosaurerna är alltså att den med störst biceps klarar sig längst.

Piranha
2005-08-17, 15:30
Jag har en teori om att t-rex dog ut eftersom den inte fick upp locket till vassleburken.

Samt att den aldrig placerade dig på pallen för symmetriproblemen.

Ungtuppen
2005-08-17, 15:35
Jag har en teori om att t-rex dog ut eftersom den inte fick upp locket till vassleburken.

Samt att den aldrig placerade dig på pallen för symmetriproblemen.
:laugh: :laugh:

Tricklev
2005-08-17, 15:47
Tänk o få var gorilla för en dag *flex*

Herkulez
2005-08-17, 15:57
blir nog inga VM medaljer i gång för gorillorna eftersom dom GÅR ILLA

HAHAHAHAHAHAHA



/kwon från herkulez dator

bengdoktor
2005-08-17, 17:24
T-Rexen hade överlag problem med släpande armar...

http://www.indyrad.iupui.edu/public/jrafert/trexmcv.jpg

Man hade kanske kunnat ta en T-Rex i armbrytning. det vore fränt. fast djuret i fråga är nog en sur förlorare.

mangemani
2005-08-17, 17:30
T-Rexen hade överlag problem med släpande armar...

http://www.indyrad.iupui.edu/public/jrafert/trexmcv.jpg

Man hade kanske kunnat ta en T-Rex i armbrytning. det vore fränt. fast djuret i fråga är nog en sur förlorare.


mjo,det är lite disco över det hela

Grisen
2005-08-17, 19:34
Den här tråden: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

High1ander
2005-08-17, 19:52
mjo,det är lite disco över det hela
Kvinnodisco isf, killar kör överkropp, tjejer kör underkroppen...

aliquis
2005-08-17, 20:13
Varför är de så starka? De sitter ju mest och latar sig bland bladen. Nej, jag frågar inte hur de kan vara starka utan att träna. Jag undrar vad de använder sin styrka till.otränad gorilla 6ggr starkare än otränad man... för att bli riktigt starka födras det väl att de har tränats i lyften med ;)

Allan
2005-08-17, 20:29
I nån djurpark i USA hade de en silverrygg som i ett vredesutbrott hade lyft ena änden på en gigantisk kulvertdel de hade som leksak i inhägnaden. Efteråt körde man in en gaffeltruck och konstaterade att det lyftet motsvarade 1300 kg....

allan
sett naturprogram för äratal sen

ErikWrestlingFreaket
2005-08-17, 20:46
Gorillar är så jävla imponerande :hbang:




Det är som brorsan säger, tänk att få vara en gorilla för en dag *flex*

MasterChief
2005-08-17, 20:51
Att se en i verkligheten är nästan obegripligt. Deras underarmar är som lår.

Lizard
2005-08-17, 23:07
Gorillahanen, eller Silverryggen som han kallas, ligger klart och ljudligt snarkandes under det träd, eller i närheten av, där mammorna och deras ungar vistas. En sådan best undviker i görligaste mån alla djur som annars gärna gett sig på de betydligt mindre flockmedlemmarna. Samma med lejonhannen som rensar rent bland hyenor och andra konkurrenter när det behövs - fast då inte hos gorillor utan i lejonflocken (bäst att vara tydlig i den här tråden misstänker jag..). Man behöver alltså inte vara särdeles påläst om gällande normer inom kraftsport för att begripa att ett så stort paket som hannen tillhandahåller på vardagsvenska betyder "problem" om man kommer för nära. He´s intimidating som dr Livingstone skulle kunna ha sagt.

Lizard

Arne Persson
2005-08-17, 23:09
Gorillahanen, eller Silverryggen som han kallas, ligger klart och ljudligt snarkandes under det träd, eller i närheten av, där mammorna och deras ungar vistas. En sådan best undviker i görligaste mån alla djur som annars gärna gett sig på de betydligt mindre flockmedlemmarna. Samma med lejonhannen som rensar rent bland hyenor och andra konkurrenter när det behövs - fast då inte hos gorillor utan i lejonflocken (bäst att vara tydlig i den här tråden misstänker jag..). Man behöver alltså inte vara särdeles påläst om gällande normer inom kraftsport för att begripa att ett så stort paket som hannen tillhandahåller på vardagsvenska betyder "problem" om man kommer för nära. He´s intimidating som dr Livingstone skulle kunna ha sagt.

Lizard
`

Dessutom är han intelligent! :)

mangemani
2005-08-17, 23:53
Kvinnodisco isf, killar kör överkropp, tjejer kör underkroppen...


not necisary :)

jean-wim
2005-08-18, 00:00
Gorillahanen, eller Silverryggen som han kallas, ligger klart och ljudligt snarkandes under det träd, eller i närheten av, där mammorna och deras ungar vistas.Ja, när jag skäms för att jag snarkar, eller beklagar det ökande antalet gråa hår på både huvud och bröst, så brukar jag tänka på Silverbacken. Och då blir jag genast glad och nöjd med mig själv igen. :D

Trist att gorilla är en sådan delikatess i Centralafrika nuförtiden. Deras egen stenålderskosttrend, där 'Bush meat' är det finaste man kan äta, kommer ju att leda till slutet för gorillan inom en inte alltför snar framtid. *cry*

Piranha
2005-08-18, 09:14
Om Slarti vore gorilla...

Klo
2005-08-18, 09:19
Hahahahahaha

signerad Peter Jackson?