handdator

Visa fullständig version : havregryns gröt vs grovt bröd


yeyoya
2005-08-16, 13:28
Va e bästa kolhydratkällan havregrynsgrör Ir Grovt bröd ???

Djens
2005-08-16, 14:38
Havegrynsgröt för det är billigare? :D

aliquis
2005-08-16, 15:40
Havregryn är nog nyttigare då det antagligen innehåller mer näringsämnen, bättre kostfibrer, eventuellt lägre gi, en del fett, är mycket billigare som sagt, osötat, osv.

Fördelen med bröd skulle väl isf vara att det kan fås i fler kombinationer och isf ge en mer varierad kost, men du kan ju äta mestadels havregrynsgröt och ta lite rågbröd då och då så är det ju löst ändå.

(eller göra gröt på råg ibland, eller köpa sådan grynblandning med alla 4 sädesslag och göra gröt på den)

YTS
2005-08-17, 06:06
Va e bästa kolhydratkällan havregrynsgrör Ir Grovt bröd ???

Grovt rågbröd bakat på surdeg är det bästa, för då bryter enzymet fytas
ner fytinsyran, som binder bl.a. zink och järn.


Yngve

kharon
2005-08-17, 07:07
Grovt rågbröd bakat på surdeg är det bästa, för då bryter enzymet fytas
ner fytinsyran, som binder bl.a. zink och järn.


Yngve

Yngve, jag brukar ibland baka ditt surdegsbröd, men jag tycker att det blir allt för hårt och kompakt. Kan det vara så att jag använder för mycket mjöl?

YTS
2005-08-18, 05:53
Yngve, jag brukar ibland baka ditt surdegsbröd, men jag tycker att det blir allt för hårt och kompakt. Kan det vara så att jag använder för mycket mjöl?

Det kanske du gör, men det mest troliga är att du är van vid bröd bakat på vete, vilket innehåller mer gluten och därför jäser upp mer. Använder du fingervarmt vatten när du startar upp surdegen? Gör man inte det, ruttnar surdegen istället för att bli syrlig och brödet blir extra kompakt. Du skulle kunna väga brödet för att få reda på om du knådar in för mycket mjöl. Använder du hela rågkärnor som i receptet eller kör du utan? Sen så bör du frysa in en del av brödet om du inte äter upp allt inom en vecka, för annars blir det verkligen hårt och kompakt.





Yngve

Sverker
2005-08-18, 06:24
Det går att använda lite varmare vatten också, upp till 50 grader.
Det gäller att väcka alla mjölksyrabakterier som ligger och väntar i rågmjölet.


Ett varmt bad får dem att vakna :D

kharon
2005-08-18, 07:42
Ska tänka på det nästa gång! Finemang!