handdator

Visa fullständig version : Örebro universitet.


Tjuckot
2005-08-16, 09:21
Ska flytta till örebro nu för att gå på universitet där, tänkte höra om någon som bodde där kunde komma med lite tips och nyttiga saker o veta om stan? Självfallet vad för gym osv det finns med, men även annat. Vad ni nu än kommer på =) Är på tog för frukostsugen för tillfället för att kunna komma på något att fråga om :p

mystic[-_-]
2005-08-16, 09:25
Ska flytta till örebro nu för att gå på universitet där, tänkte höra om någon som bodde där kunde komma med lite tips och nyttiga saker o veta om stan? Självfallet vad för gym osv det finns med, men även annat. Vad ni nu än kommer på =) Är på tog för frukostsugen för tillfället för att kunna komma på något att fråga om :p

Unviersitetsgymmet är bra samt att jag tränar där vilket är ett stort plus :D Även Karl_alfred är medlem där. Priserna är helt ok och det finns allt du behöver inom bänkar, stänger, hantlar (50 kg). www.ouif.nu

Stan kan du utforska bara att ta 12:an från universitetet till centrum det tar itne lång tid att gå runt :)

aliquis
2005-08-16, 09:26
1) Det finns bostadsgaranti så du har iaf någonstans att bo inom en månad.
2) Muttrarna eller bågen är säkert trevligast om man vill bo uppe vid skolan, korridor/dylikt finns på studentgatan alldeles vid skolan, tybble bara några hundra meter därifrån och i brickebacken någon km bort men högt upp på en större kulle.
3) Gymmet på skolan skall vara finfint, enda alternativet på stan är ÖKK.

Tjuckot
2005-08-16, 09:27
hah, 50 kg lär jag nog allt inte komma i närheten av.. jag är en liten plutt förstår du ;) Jaa, bussar. Finns det något måndaskort o studentrabatter osv? Har ingen aning vart man ser sånt. :/

Pellefant
2005-08-16, 09:27
Skall du studera medicin? ;)

mystic[-_-]
2005-08-16, 09:27
hah, 50 kg lär jag nog allt inte komma i närheten av.. jag är en liten plutt förstår du ;) Jaa, bussar. Finns det något måndaskort o studentrabatter osv? Har ingen aning vart man ser sånt. :/

www.lanstrafiken.se kolla där :)

Pellefant
2005-08-16, 09:28
Finns det något måndaskort o studentrabatter osv? Har ingen aning vart man ser sånt. :/

http://www.oru.se/start____14917.aspx

"1.000 kronor till nya studenter

Örebro kommun hälsar dig som student vid Örebro universitet extra välkommen när du skriver dig i Örebro. Du får ett gåvopaket som bland annat innehåller ett presentkort på studiematerial på Akademibokhandeln på universitetet. (värde 1000 kr)"

Står nog om bussar där med.

Tjuckot
2005-08-16, 09:28
1) Det finns bostadsgaranti så du har iaf någonstans att bo inom en månad.
2) Muttrarna eller bågen är säkert trevligast om man vill bo uppe vid skolan, korridor/dylikt finns på studentgatan alldeles vid skolan, tybble bara några hundra meter därifrån och i brickebacken någon km bort men högt upp på en större kulle.
3) Gymmet på skolan skall vara finfint, enda alternativet på stan är ÖKK.


Yepp, har en finfin liten 15 kvadratare klar :D Kommer att åka upp nu på måndag med föräldrar för o fixa allting :b tallrisvägen, det är väl brickebacken det.
Vet du priser på gymmen?

mystic[-_-]
2005-08-16, 09:29
Yepp, har en finfin liten 15 kvadratare klar :D Kommer att åka upp nu på måndag med föräldrar för o fixa allting :b tallrisvägen, det är väl brickebacken det.
Vet du priser på gymmen?

www.ouif.nu - universitetsgymmets priser

www.orebrokk.org - ÖKK

Tjuckot
2005-08-16, 09:34
Tufft, verkar vara fint gym på universitetet där. Men måste man verkligen gå o ha en bricka på sig hela tiden med namn eller whatever, något dom är strikta på?

Snabba svar man får förresten :D Hmm.. vad mer kan man behövas veta..?

Finns mkt bra affärer osv gissar jag på? Är det mkt studentrabbater osv i staden?

Tjuckot
2005-08-16, 09:36
Skall du studera medicin? ;)

huga, nope :p Ekonomi, kom inte in på hälsolinjen :/

Pellefant
2005-08-16, 09:37
Finns mkt bra affärer osv gissar jag på? Är det mkt studentrabbater osv i staden?

Här får du rabatt.

http://karen.oru.se/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=12

mystic[-_-]
2005-08-16, 09:39
Tufft, verkar vara fint gym på universitetet där. Men måste man verkligen gå o ha en bricka på sig hela tiden med namn eller whatever, något dom är strikta på?

Snabba svar man får förresten :D Hmm.. vad mer kan man behövas veta..?

Finns mkt bra affärer osv gissar jag på? Är det mkt studentrabbater osv i staden?

Rabatter på intersport om du har kort på univgymmet. Sen finns det nog massa annat också hehe.

Nej brickan har jag aldrig haft på mig den ligger i väskan :P

EDIT: se över för fler rabatter :D

Tjuckot
2005-08-16, 09:40
']www.lanstrafiken.se kolla där :)

najs, de fixade de hela, tror jag bestämt =)

Tjuckot
2005-08-16, 09:41
Här får du rabatt.

http://karen.oru.se/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=12

ah, finfint värre. Tackar :)

Heh, behövar man oroa sig nånting nu när man flyttar dit. Eller går allt ganska bra? Har hört att det är bra stämning osv iaf..? Hur gick de för er när ni flyttade dit? =p

mystic[-_-]
2005-08-16, 09:55
ah, finfint värre. Tackar :)

Heh, behövar man oroa sig nånting nu när man flyttar dit. Eller går allt ganska bra? Har hört att det är bra stämning osv iaf..? Hur gick de för er när ni flyttade dit? =p

Har alltid bott här i Örebro men av det jag hört från andra så har det gått smidigt att flytta hit.
Jag tycker stämningen är riktigt bra på skolan så inget att oroa sig för. Sen var nolleveckan rolig också och där lärde jag känna en del folk :)

Tjuckot
2005-08-16, 16:33
Härligt, det låter fint. Är lite småspänd för allt om man säger så, heh.. kollar på internet nu också. Verkar som jag är ansluten via stadsnätet, hum.. om jag fattat allting rätt så kan jag få 10 mb fiber från webtechnord.. fast det låter lite för bra tror jag, så jag tänker inte hoppas på något :)

Helt annan fråga.. från csn, är det 6900:- man får i månaden och första månaden får man 10 000:- ? Eller hur det nu funkar..? Har inte helt koll på det där :b

AFanatic
2005-08-16, 18:06
Tallris...haha det är inte långt ifrån där jag bodde. :D Ö-bro är en ganska trevlig stad faktiskt...om man tar sig tid att upptäcka stan. Du har cirka 30 min att gå från Tallrisv. till universitetet. En resa med buss kostar 15 kr...och biljetten gäller då i 3 h. Har du 100-kort så kostar en resa 12 kr har jag för mig.

Zozza
2005-08-16, 18:13
Jag tycker personligen att Örebro är en väldigt tråkig stad, om jag ska vara ärlig.
bott i Örebro hela mitt liv

AFanatic
2005-08-16, 18:15
bott i Örebro hela mitt liv

...vilket jag inte har ;) Hemorten brukar vara ganska tråkig för de flesta, självklart finns det undantag.

Tjuckot
2005-08-16, 20:29
Tallris...haha det är inte långt ifrån där jag bodde. :D Ö-bro är en ganska trevlig stad faktiskt...om man tar sig tid att upptäcka stan. Du har cirka 30 min att gå från Tallrisv. till universitetet. En resa med buss kostar 15 kr...och biljetten gäller då i 3 h. Har du 100-kort så kostar en resa 12 kr har jag för mig.

Ah, fin fint, tackar :D Känner på mig att det blir väldigt mkt cyckling för mig, då 2 km är i princip ingenting och vad man är van att cykla. Sen så kommer jag från en mindre stad där man tar sig överallt med cyckel. Örebro är väl en cyckelstad ändå har jag hört?

Hmm, nån student som äter som man gör när man tränar som kan säga hur mkt det kostar ungefär för er under en månad? Försöker sitta här o räkna ut lite på min budget.. men eftersom jag knappt vet några utgifter så är det lite svårt, och matkontot kommer antagligen bli den större utav mina utgifter :b

mystic[-_-]
2005-08-16, 20:34
Ah, fin fint, tackar :D Känner på mig att det blir väldigt mkt cyckling för mig, då 2 km är i princip ingenting och vad man är van att cykla. Sen så kommer jag från en mindre stad där man tar sig överallt med cyckel. Örebro är väl en cyckelstad ändå har jag hört?

Hmm, nån student som äter som man gör när man tränar som kan säga hur mkt det kostar ungefär för er under en månad? Försöker sitta här o räkna ut lite på min budget.. men eftersom jag knappt vet några utgifter så är det lite svårt, och matkontot kommer antagligen bli den större utav mina utgifter :b

Lätt att ta sig dit man vill på cykel. Finns verkligen cykelvägar överallt!

Brickebacken har säkert någon ica/konsum och tybble (vid universitetet) har en ica butik. Sen finns willys och LIDL också fast de är en bit att cykla till från universitetet (ca 30 minuter). Sen massor med andra ICA butiker och konsums överallt.
LIDL har iaf billig kvarg och ICA kvantum(eurostop) och Willys har bra pris på frysta kycklingfileer. Sen finns ju alaskan pollock osv som inte är alltför dyrt.
Mitt tips är åk runt så vet du var du ska köpa allt ;)

AFanatic
2005-08-16, 21:07
Ah, fin fint, tackar :D Känner på mig att det blir väldigt mkt cyckling för mig, då 2 km är i princip ingenting och vad man är van att cykla. Sen så kommer jag från en mindre stad där man tar sig överallt med cyckel. Örebro är väl en cyckelstad ändå har jag hört?

Hmm, nån student som äter som man gör när man tränar som kan säga hur mkt det kostar ungefär för er under en månad? Försöker sitta här o räkna ut lite på min budget.. men eftersom jag knappt vet några utgifter så är det lite svårt, och matkontot kommer antagligen bli den större utav mina utgifter :b


30 min att gå alltså...tar väl 5 min att rulla hela vägen ner...för det är det man gör :D Däremot så blire lite tuffare på vägen hem haha jvlar vilka minnen...Tänker på alla stackars cyklister.

Det vimmlar av cyklister i stan!

Jag låg på 2000-2500 kr i månaden när det gäller maten.

I Brickebacken finns Coop lr Konsum kanske det är...kass butik iaf. Sedan på vägen mot skolan så ligger en kvartersbutik...precis innan den riktiga nerförsbacken kommer. Annars har du ju som sagt ICA i Tybble ...i stort sett bara över vägen på andra sidan fr universitetet sett.

Tjuckot
2005-08-17, 09:00
hum, ja det löser sig nog med maten.. Om inte så får man väl storhandla o sen ha en stor väska med sig på cyckeln eller dylikt :p Blir fin fiint.. hoppas jag ;p

Haha, är det mkt uppförsbackar på hemvägen där eller? =p Men, men.. det är bara bra för konditionen :D Hmm, 2000-2500 är ungefär vad jag har tänkt mig att de ska kosta, så det blir nog bra tror jag. Tack för hjälpen :D

AFanatic
2005-08-17, 09:32
Om vi säger så här...det är inte för intet som det heter Brickebacken :D

Tjuckot
2005-08-17, 09:55
heeeh :D

Det ska bli roligt säkert :D Fast just nu kollar jag på nollning osv :b häh, hoppas det inte blir nå problem att ja inte e så glad i alkohol bara :P

mystic[-_-]
2005-08-17, 09:56
heeeh :D

Det ska bli roligt säkert :D Fast just nu kollar jag på nollning osv :b häh, hoppas det inte blir nå problem att ja inte e så glad i alkohol bara :P

vilken linje ska du läsa?

AFanatic
2005-08-17, 10:07
heeeh :D

Det ska bli roligt säkert :D Fast just nu kollar jag på nollning osv :b häh, hoppas det inte blir nå problem att ja inte e så glad i alkohol bara :P

Hehe ja var glad att du inte bor på campus då...Fylla o fest jämt? :D

aliquis
2005-08-17, 10:29
Härligt, det låter fint. Är lite småspänd för allt om man säger så, heh.. kollar på internet nu också. Verkar som jag är ansluten via stadsnätet, hum.. om jag fattat allting rätt så kan jag få 10 mb fiber från webtechnord.. fast det låter lite för bra tror jag, så jag tänker inte hoppas på något :)

Helt annan fråga.. från csn, är det 6900:- man får i månaden och första månaden får man 10 000:- ? Eller hur det nu funkar..? Har inte helt koll på det där :bta 10mbps via stadsnät, de som har via skolan och sunet har värdelös uppkoppling, en bekant körde kabelmodem tills han kunde få stadsnät, värdelöst med kabelmodem med...

(sunet till studentlägenheterna suger eftersom öbo har byggt nätet med 10mbps hubbar osv...)

aliquis
2005-08-17, 10:32
']Lätt att ta sig dit man vill på cykel. Finns verkligen cykelvägar överallt!

Brickebacken har säkert någon ica/konsum och tybble (vid universitetet) har en ica butik. Sen finns willys och LIDL också fast de är en bit att cykla till från universitetet (ca 30 minuter). Sen massor med andra ICA butiker och konsums överallt.
LIDL har iaf billig kvarg och ICA kvantum(eurostop) och Willys har bra pris på frysta kycklingfileer. Sen finns ju alaskan pollock osv som inte är alltför dyrt.
Mitt tips är åk runt så vet du var du ska köpa allt ;)
Vid österplan byggs det ju om i gamla bilförsäljningslokalerna och står något om att axfood snart öppnar en butik, så det är väl troligt att det blir ett willys där med? Isf är det ju inte alltför långt.

Konsum uppe vid brickebacken, men de är väl inte så billiga, prix på österplan... tur man bor i andra änden av stan och har nära till willys ;)

aliquis
2005-08-17, 10:33
30 min att gå alltså...tar väl 5 min att rulla hela vägen ner...för det är det man gör :D Däremot så blire lite tuffare på vägen hem haha jvlar vilka minnen...Tänker på alla stackars cyklister.tss, jag har cyklat där några gånger och det har inte varit sååå kämpigt? åkt inlines några ggr med och det är väl lite lättare än på cykel =P

aliquis
2005-08-17, 10:36
heeeh :D

Det ska bli roligt säkert :D Fast just nu kollar jag på nollning osv :b häh, hoppas det inte blir nå problem att ja inte e så glad i alkohol bara :PNär jag var med på nollningen tror jag själva aktiviteterna var rätt nyktra, sedan kunde ju folk gå till "bärseback" (teknik) på kvällen, men det sket jag i ;), var med på vinbrännbollen med och den är väl kanske inte lika nykter men det är ju ingen som tvingar dig att dricka vin för det.. på den tiden hade inte jag druckit något heller.

AFanatic
2005-08-17, 10:39
tss, jag har cyklat där några gånger och det har inte varit sååå kämpigt? åkt inlines några ggr med och det är väl lite lättare än på cykel =P

Grattis!

Medelsvensson har iaf haft stora problem med backen...sådant märker man när man går där upp o ner 4 gånger per dag i ett halvår :D Däremot alla dom som tränar har nog inte det lika jobbigt.;)

Tjuckot
2005-08-17, 10:52
Aliquis: mjapp, jag kollade på 10mbps från www.webtechnord.se
Det står på öbo:s hemsida att på brickebacken så behöver man bara stå för dator och allt annat ska vara gratis.. men det låter lite för bra. Men webtechen ska ändå bara kosta 66:- ? Helt otroligt pris isf, och om jag kan ha det.. men det står det ju så :) fast jag e fortfarande pessimistisk.. låter för bra :b

mja, det verkar ganska frivilligt, eller allt är väl frivilligt. Så jag får se hur det går väl, tänker iaf inte dricka alltför mkt. Har gjort det ett par ggr o de räcker för mig, nu gillar jag inte alkohol typ :P

österplan osv har jag inte en aning om vad det är.. men det märks väl. Börjar inte förrens den 25 med nånting.. och tror lektioner börjar den 29:e. så jag har några dagar på mig att se mig runtomkring o hitta allting :p

AFanatic: jo, jag kan tänka mig att det är väldans mkt fylla där :p Fast nu ska jag dela rum med 2 andra också, eller ja.. en 3:a eller nånting som är uppdelad är det. med gemensamt kök o toa. ska bli spännande o se va de e för några.. hoppas de inte e miffon :b

mystic: ska läsa ekonomi och se hur jag trivs med det =p

AFanatic
2005-08-17, 11:06
Så bodde jag också...funkar kanonbra och det blir aldrig ensamt + att man lär känna andra och stan fortare. Japp på utvalda studentbostäder finns nät...När de började installera så fick man välja om man ville ha det eller ej...det gjorde någon hundralapp till på hyran har jag för mig.

Tjuckot
2005-08-17, 11:15
Så bodde jag också...funkar kanonbra och det blir aldrig ensamt + att man lär känna andra och stan fortare. Japp på utvalda studentbostäder finns nät...När de började installera så fick man välja om man ville ha det eller ej...det gjorde någon hundralapp till på hyran har jag för mig.

Längesen du läste klart där? Eller jag får intrycket du e klar iaf;p

hmm.. kan kopiera från öbo.

"Här har du som studerar vid Örebro Universitet gratis Internetanslutning kopplad direkt till Stadsnät. Du behöver bara stå för datorn."

Så, ja, de borde ju vara gratis. Men det står inte vad som är gratis? Men det återstår att se som sagt.. det ger sig allt :) Jag kanske får ett 1mbps gratis men inte 10mbps :p Ska ju till kontoret där jag ska skriva på kontrakt för lägenhet osv, så får ta reda på allting sånt där antar jag. Om det nu inte bara är o koppla in. heh.

Det är så att det är 3 st "kill-lägenheter" då eller? Antar att det är så och att man inte får bo med 2 st snygga blondiner eller liknande :b Fast då blir väl bruden sur.. :p

AFanatic
2005-08-17, 11:27
I januari var jag klar. Ok då har alla fått det nu då...men hyran har höjts...så nu ser det ju ut som det är gratis ;) Och ja står du för nätkabel o dator så ere bara att koppla upp sig.

Tjuckot
2005-08-17, 11:30
Tufft värre :d jaa, min hyra hade höjts från 1760 till 1792. dom jävlarna :p
Förresten, i en sån lägenhet med 3 pers. Man betalar inte vatten och el eller? Antar det ingår i hyran eftersom det inte står om det ngåonstans och man är 3 pers som delar på det..?

Man behöver alltså inget modem eller dylikt? Är det bara ett nätverksuttag i väggen? Jag är van vid adsl o modem o router o allt vad det är... :p

AFanatic
2005-08-17, 11:33
Nepp allt ingår i hyran. Inget modem nej. hehe ja det känns lite litet...som räcker det verkligen med en sladd? :D

Tjuckot
2005-08-17, 11:35
haha, fan. detta låter bara för bra alltså, bara en liten sladd. mysigt :D
Jag jämför allting med brorsan som börjar studera i gbg nu, heh. Han har typ 1000:- mer i hyra o då får han betala eget bredband. Osv, osv. Känns väldigt bra med örebro nu alltså.. =)

AFanatic
2005-08-17, 11:36
Hehe förstår det...men Gbg är inte en optimal studentstad direkt hahaha

Tjuckot
2005-08-17, 11:38
Nope :D plus jag kommer närmare min brud, nu är det bara 20 mil mellan o inte 40 :b

Nej, men örebro verkar vara väldigt mkt studentstad så som jag förstått det iaf. Nu känns saker lite lugnare när man fått reda på lite saker osv =)

Nej, nu ska det solas och ätas polarbröd med mjukost :d

Tjuckot
2005-08-26, 18:43
*uppdate* *uppdate*

ifall någon skulle undra.

Allt flyter på jättebra, lägenheten är super och samma med rumskamraten. Första lektionen på tisdag, nollningen har börjat och jag har riktigt roligt :D

Ska gå på universitetsgymmet nu på måndag, är sugen som fan att kunna börja träna regelbundet igen, har verkligen längtat.

tack för alla tips och råd ;)

d12
2005-08-31, 04:23
kul att du trivs. Ang affärer (har du säkert upptäckt) så har du Prix och ÖB en aaaning närmre (Österplan) än Willy's och Lidl. Men det har du säkert hunnit notera.

marc
2006-03-15, 16:37
Tänkte återuppliva den här tråden igen, såhär i söktider för universitet. Jag funderar på att läsa ekonomi i Örebro och skulle väl vilja veta det mesta om studentlivet, kurserna och boendet, ifall någon Örebrostudent skulle hänga här.
Av det jag läst verkar allt, som tidigare fastslagits, vara för bra för att vara sant, med tanke på priser och liknande. Dock undrar jag över om någon vet något om eventuella jobbchanser..?

NiXPhoenix
2006-03-15, 18:20
Tänkte återuppliva den här tråden igen, såhär i söktider för universitet. Jag funderar på att läsa ekonomi i Örebro och skulle väl vilja veta det mesta om studentlivet, kurserna och boendet, ifall någon Örebrostudent skulle hänga här.
Av det jag läst verkar allt, som tidigare fastslagits, vara för bra för att vara sant, med tanke på priser och liknande. Dock undrar jag över om någon vet något om eventuella jobbchanser..?



Vad har du för betyg? Jönköping kan inte vara ett alternativ? Tror det är en rätt bra skola faktiskt. Örebro har jag inte en aning om, men det känns inte precis så hett att ha gått där.

Tjuckot
2006-03-15, 18:29
går ekonomi nu på örebro faktiskt. Helt ok, jag vet inte hur andra utbildningar o så är. men ja. Jobb vet jag inte, men bara man vill så bör de finnas något för en student.

Deceiver85
2006-03-15, 18:29
Vad har du för betyg? Jönköping kan inte vara ett alternativ? Tror det är en rätt bra skola faktiskt. Örebro har jag inte en aning om, men det känns inte precis så hett att ha gått där.

Det är hetast av allt! Du vet inte vad du pratar om!

marc
2006-03-15, 18:31
Jag har 20,0 med 5 kurser kvar att läsa, så jag har en irriterande valfrihet. Men hur är svårighetsgraden på ekonomikurserna, då? Är de givande? Hur mycket föreläsningar och annan obligatorisk närvaro är det?

NiXPhoenix
2006-03-15, 18:44
Det är hetast av allt! Du vet inte vad du pratar om!


Kanske inte, sa bara vad jag tycker och tror. ;)


Jag har 20,0 med 5 kurser kvar att läsa, så jag har en irriterande valfrihet. Men hur är svårighetsgraden på ekonomikurserna, då? Är de givande? Hur mycket föreläsningar och annan obligatorisk närvaro är det?


Fan, då kan du ju välja HHS.

WheyProtein
2006-03-15, 19:32
Ska flytta till örebro nu för att gå på universitet där
Ska jag med :thumbup:

Tjuckot
2006-03-16, 09:40
nu har jag ju gått här i ett halvår, men iaf ;)