handdator

Visa fullständig version : Smalbänk... Hur blir det optimalt?


Endumen
2005-08-15, 22:59
Har precis börjat köra smalbänk (och har märkt vilken jävla underbar övning det är ;)), men jag har några funderingar (har läst runt lite men inte hittat något svar). Hur håller man greppet i smalbänken för att utförandet ska bli så optimalt som möjligt? Hur långt är det mellan era händer?

Tacksam för svar!

Mikeman
2005-08-16, 06:53
Jag håller så tätt att det inte blir obeghagligt i handlederna.

The Draf
2005-08-16, 08:35
Smalbänk är alltid obehaglig. Fråga mina axlar!

Kebab-Arne
2005-08-16, 08:45
Smalbänk är alltid obehaglig. Fråga mina axlar!

Fråga mina handleder!

Kunde inte köra rakskivstångscurl när jag körde smalbänk pga handledsmärtor. Så blev att välja mellan en bra övning för biceps mot en för triceps. Gissa vad jag valde? :D

Och ja, jag kan nog hålla på ett bättre sätt som inte gör ont för handlederna. Men tröttnade på övningen.

spacedog
2005-08-16, 09:13
Kolla Pez i den här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48568&page=1) tråden. Och har du sett hans triceps så vet du att hålla som han gör. :thumbup:

RobbeliRobban
2005-08-16, 10:17
Jag kör axelbrett eller en liten liten aning tätare för längsta möjliga ROM. En bra basövning, för bröst, triceps och axlar.

Pez
2005-08-16, 10:48
Kolla Pez i den här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48568&page=1) tråden. Och har du sett hans triceps så vet du att hålla som han gör. :thumbup:
Nichts.. runt 90 pannor så failade mina handleder, sen fick jag köra lite bredare än jag skulle vilja.. det är inte en övning för mig, tog bra på triccarna dock. Som jag har fått förklarat så kan man sätta ihop tummarna på stången när man kör, så får man bra greppvidd samt avlastar handlederna. Gav inte mig så mycket dock.

spacedog
2005-08-16, 10:52
Nichts.. runt 90 pannor så failade mina handleder, sen fick jag köra lite bredare än jag skulle vilja.. det är inte en övning för mig, tog bra på triccarna dock. Som jag har fått förklarat så kan man sätta ihop tummarna på stången när man kör, så får man bra greppvidd samt avlastar handlederna. Gav inte mig så mycket dock.

Men vfaan, Pez. Jag som tyckte det var en så bra illustration. :D Om jag håller händerna smalare än vad du gör på den bilden så failar mina handleder, så det är kanske helt enkelt olika från person till person.

sunetdanne
2005-08-16, 13:00
@Eng tangentbord

Hur haller ni handlederna nar ni kor smalbanken.

Traningskamraterna brukar alltid kora med bojd handled(dvs som man har handerna nar man gor vanliga armhavningar)sa har

https://www.*******.se/html/page.asp?id=77

Medans jag kor med rak handled.

http://www.weightliftingdiscussion.com/closegrip.html

Och en till fraga hur nara kroppen placerar ni armbagarna/armarna

/Danne

Dav0d
2005-08-16, 13:07
Lite innanför axlarna. Men jag lovar dig, smalbänk är bästa övningen för att öka i vanlig bänkpress. Funkade riktigt bra för mig, det och bröst dips.

z_bumbi
2005-08-16, 13:13
Som jag har fått förklarat så kan man sätta ihop tummarna på stången när man kör, så får man bra greppvidd samt avlastar handlederna. Gav inte mig så mycket dock.

Tumavstånd skulle ha sönder mina handleder under uppvärmningen.

Jag vill hålla minst så brett att armbågarna kan gå rakt ner vid sidan av kroppen (Dvs bredare än axelbrett.) "brytningen" i handleden blir då betydligt mindre.

MilkmaN
2005-08-16, 14:35
Håller ung. där räfflorna börjar på stången, alltså lite smalare än axelbrett. Ganska rakt upp om man håller armbågarna vid sidan. Tar som faen på triccarna ändå :thumbup:

aliquis
2005-08-16, 16:10
Jag håller ganska brett, nästan axelbrett, verkar fungera för de som är starka så det får fungera för mig också. I den mån det går försöker jag fälla ner överarmarna nära kroppen och jag håller handleden vinklad bakåt.

rememberence
2005-08-16, 16:57
jag kör med armbågarna rakt ut ifrån kroppen....är det galet..för pez körde med armbågarna längst med kroppen nästan

tuben
2005-08-16, 17:48
jag kör med armbågarna rakt ut ifrån kroppen....är det galet..för pez körde med armbågarna längst med kroppen nästan

Du ska försöka hålla in armbågarna annars kopplar du in bröstet.

rememberence
2005-08-16, 18:33
tänkte väll det *grr27* ...tack iaf..ska ändras

Pez
2005-08-17, 01:08
jag kör med armbågarna rakt ut ifrån kroppen....är det galet..för pez körde med armbågarna längst med kroppen nästan
Öhm.. använd inte mig som måttstock här.. jag har kört övningen.. en (1) gång i mitt liv. Nu var det kanske rätt utförande på mig den här gången, men hey.. man kan inte ha fel alltid. :D

spacedog
2005-08-17, 01:11
Öhm.. använd inte mig som måttstock här.. jag har kört övningen.. en (1) gång i mitt liv. Nu var det kanske rätt utförande på mig den här gången, men hey.. man kan inte ha fel alltid. :D

Men du har mäktiga hästskor, Pez, det är allt som räknas. Och kom ihåg att det var jag som tog dig som exempel för att jag tyckte du uppvisade ett exemplariskt utförande - och jag har rätt, alltid. :D

Pez
2005-08-17, 01:20
Men du har mäktiga hästskor, Pez, det är allt som räknas. Och kom ihåg att det var jag som tog dig som exempel för att jag tyckte du uppvisade ett exemplariskt utförande - och jag har rätt, alltid. :D
Jaja.. jag halkade väl och lyckades få till det där då.. i övrigt så är mitt utförande uselt och inget att ta efter. Basta!

z_bumbi
2005-08-17, 09:40
Armbågar in eller armbågar ut?

Då jag ser det som en övning liknande bänkpress men där man lägger mer focus på triceps så jag ser inget större fel i att låta armbågarna vara något utåtvinklade, alltså inte rakt ut åt sidorna men det tycker jag iofs inte att man ska ha i vanlig bänkpress heller.
Den största fördelen är återigen att handlederna kanske skonas något men det är en övning där det gäller att hitta en rörelse som är bekväm för den egna kroppen då alla är olika kopplade vad gäller vinklar i leder mm och många har problem med att hitta ett utförande som passar.
Kan man hålla smalt så är det nog lättare att hålla in armbågarna och har man inga problem med det så blir det en "renare" tricepsövning. Känner man av handlederna är det bättre att köra den med ett annat utförande som gör att man kan utföra övningen överhuvudtaget.

Pez har byggt sina mäktiga hästskor mer genom att köra dips med nära sin egen kroppsvikt i extra belastning än något annat skulle jag tro. :D

Davil
2005-08-17, 10:08
Jag har tummarna på samma sida som de andra fingrarna i denna övning. Började med det efter att jag kände smärtor i handlederna.
Efter att ha bytt grepp i denna övning så känner jag inget i handlederna !

En mkt bra övning tycker jag som jag kör i smith.

jwzrd
2005-08-17, 10:31
En oförskämt bra tricepsövning för mig. Jag har väl armarna i 30-45 graders vinkel mot överkroppen tippar jag på, håller strax innanför axelbrett, det är där övningen känns mest naturlig och jag kan utveckla mest kraft.

The Draf
2005-08-17, 11:35
Vore kul att höra vad armgurun Arne har att säga om smalbänkpress

Pez
2005-08-17, 13:20
Vore kul att höra vad armgurun Arne har att säga om smalbänkpress
Arnes artikel om tricepsträning.. Triceps 101.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=10208