handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på träningsschema


hio
2005-08-15, 22:43
Tjena!
Jag (17 år) har nu tränat ca ett år på gym och tycker det börjar bli dags för lite om justeringar av träningsschemat. Alla pass har en tendens att gå över en timma vardera (gör det något?), skulle man kanske slänga in en extra dag och träna ben för sig? Vilka dagar är isåfall rekommenderade om jag tränar 4ggr /vecka? Blir två dagar i sträck hur som helst, men det kanske inte spelar någon roll om upplägget är rätt. Skulle även vilja börja träna marklyft, men vet inte riktigt vart jag ska stoppa in det. På fredagen eller?

Måndag:
Triceps
- 3x6 Liggande tricepspress
- 3x6 Pushdowns
- 3x6 Smal bänkpress

Främre lår
- 3x6 Benböj
- 3x6 Benpress
- 3x6 Bencurl

Mage
- 3x10 Repcrunches
- 3x10 Crunches
- 3x6 Sneda crunches

Onsdag:
Bröst
- 3x6 Bänkpress
- 3x6 Hantelbänkpress
- 3x6 Dips

Biceps
- 3x6 Curlstångscurl
- 3x6 Rak skivstångscurl
- 3x6 Växlande hantelcurl

Vader
- 3x10 Stående vadpress i maskin

Fredag:
Axlar
- 3x6 Militärpress
- 3x6 Sittande skivstångspress
- 3x6 Stående hantellyft åt sidan

Rygg
- 3x6 Sittande kabelrodd
- 3x6 Latsdrag
- 3x8 Hypersträck

Bakre lår
- 3x6 Bencurl
- 3x6 Stela marklyft
Alla tips om förändringar/förbättringar av mitt träningsschema uppskattas!

spacedog
2005-08-15, 22:53
Jag skulle låta benen få en egen dag, jag har aldrig riktig greppat poängen med att köra bak- och framsida på olika dagar. (Därmed inte sagt att det inte finns en poäng, övertala mig gärna, någon.) Vidare gillar jag att ha bröst och triceps på samma dag, samt rygg och biceps på samma dag. Detta eftersom de mindre muskelgrupperna redan får stryk när man kör de större. Axlarna slänger jag nog också in med bröst och triceps av samma anledning. Resultatet skulle bli:

Måndag: Rygg, biceps
Onsdag: Bröst, axlar, triceps
Fredag: Ben

Mage och vader kan nog läggas på vilken dag som helst. Jag har även en tanke med val av dagar: personligen vill jag hålla ryggdagen och bendagen så långt ifrån varandra som möjligt och det kan jag göra med det här upplägget.

Ok, det var mina förslag. Låt kritiken hagla. :)

hio
2005-08-17, 02:18
Jag skulle låta benen få en egen dag, jag har aldrig riktig greppat poängen med att köra bak- och framsida på olika dagar. (Därmed inte sagt att det inte finns en poäng, övertala mig gärna, någon.) Vidare gillar jag att ha bröst och triceps på samma dag, samt rygg och biceps på samma dag. Detta eftersom de mindre muskelgrupperna redan får stryk när man kör de större. Axlarna slänger jag nog också in med bröst och triceps av samma anledning. Resultatet skulle bli:

Måndag: Rygg, biceps
Onsdag: Bröst, axlar, triceps
Fredag: Ben

Mage och vader kan nog läggas på vilken dag som helst. Jag har även en tanke med val av dagar: personligen vill jag hålla ryggdagen och bendagen så långt ifrån varandra som möjligt och det kan jag göra med det här upplägget.

Ok, det var mina förslag. Låt kritiken hagla. :)
Ditt förslag ser ganska vettigt ut faktiskt.

Måndag:
Rygg
- 3x6 Marklyft // Lägger in marklyft
- 3x6 Sittande kabelrodd
- 3x6 Latsdrag
- 3x8 Hypersträck

Biceps
- 3x6 Curlstångscurl
- 3x6 Rak skivstångscurl
- 3x6 Växlande hantelcurl

Onsdag:
Bröst
- 3x6 Bänkpress
- 3x6 Hantelbänkpress
- 3x6 Dips

Axlar
- 3x6 Militärpress
- 3x6 Sittande skivstångspress
- 3x6 Stående hantellyft åt sidan

Triceps
- 3x6 Liggande tricepspress
- 3x6 Pushdowns
- 3x6 Smal bänkpress

Fredag:
Främre lår
- 3x6 Benböj
- 3x6 Benpress
- 3x6 Bencurl

Bakre lår
- 3x6 Bencurl
- 3x6 Stela marklyft

Vader
- 3x10 Stående vadpress i maskin

Mage
- 3x10 Repcrunches
- 3x10 Crunches
- 3x6 Sneda crunches

Enda saken jag kan se är att onsdagen kanske blir lite onödigt lång. Vad tror ni? Kommer spacedogs förslag vara effektivare än mitt gamla?

hio
2005-08-18, 13:38
Eftersom ingen har några kommentarer om det här schemat antar jag att det är bra. Börjar med det nästa vecka så får vi se hur det går.

Cheers

Klo
2005-08-18, 13:40
Skulle vilja ha med mer hamstrings och vader samt flytta mage till rygg dagen.

hio
2005-08-18, 17:17
Skulle vilja ha med mer hamstrings och vader samt flytta mage till rygg dagen.
Att flytta mage till rygg dagen blir inga som helst problem. Däremot hamstring och vader. Jag vet inte om några fler övningar som specifikt tränar hamstring än de jag redan kör, ge gärna tips på andra bra övningar! På gymmet jag tränar har jag endast tillgång till en stående vadpressmaskin, tycker du jag ska höja repsen/köra fler set på den eller? Skulle ha varit bra om det fanns en sittande vadpress också för den tar väl inte exakt på samma muskler som stående va?

Klo
2005-08-18, 17:33
Att flytta mage till rygg dagen blir inga som helst problem. Däremot hamstring och vader. Jag vet inte om några fler övningar som specifikt tränar hamstring än de jag redan kör, ge gärna tips på andra bra övningar! På gymmet jag tränar har jag endast tillgång till en stående vadpressmaskin, tycker du jag ska höja repsen/köra fler set på den eller? Skulle ha varit bra om det fanns en sittande vadpress också för den tar väl inte exakt på samma muskler som stående va?

Dem övningarna är bra kör fler set istället.
Stående vadpress är bättre än sittande så det gör inget. Vader kan du även köra i hacken, smithen och benpressen (haka inte av den bara så du krossar knäna).
Vill du ha fler övningar kolla i övningsbanken som jag tror ligger som sticky någonstans.

hio
2005-08-18, 18:35
Dem övningarna är bra kör fler set istället.
Stående vadpress är bättre än sittande så det gör inget. Vader kan du även köra i hacken, smithen och benpressen (haka inte av den bara så du krossar knäna).
Vill du ha fler övningar kolla i övningsbanken som jag tror ligger som sticky någonstans.
Jepp, den låg som sticky. Jag tror dock det här börjar se ganska bra ut nu, tack för dina tips.

Måndag:
Rygg
- 3x6 Marklyft
- 3x6 Sittande kabelrodd
- 3x6 Latsdrag
- 3x8 Hypersträck

Biceps
- 3x6 Curlstångscurl
- 3x6 Rak skivstångscurl
- 3x6 Växlande hantelcurl

Mage
- 3x10 Repcrunches
- 3x10 Crunches
- 3x6 Sneda crunches

Onsdag:
Bröst
- 3x6 Bänkpress
- 3x6 Hantelbänkpress
- 3x6 Dips

Axlar
- 3x6 Militärpress
- 3x6 Sittande skivstångspress
- 3x6 Stående hantellyft åt sidan

Triceps
- 3x6 Liggande tricepspress
- 3x6 Pushdowns
- 3x6 Smal bänkpress

Fredag:
Främre lår
- 3x6 Benböj
- 3x6 Benpress
- 3x6 Bencurl

Bakre lår
- 3x6 Bencurl
- 5x6 Stela marklyft

Vader
- 5x10 Stående vadpress i maskin

Hoppas inte Allans bumb av "Till alla nybörjare med schemafrågor!" var direkt menat till mig *innocent*

Hur som helst tror jag att jag har fått mig ett bättre program nu.