handdator

Visa fullständig version : Tips på bra kolhydratskälla tillsammans med kasein och vasslepulver


Mr A
2005-08-15, 22:18
Jag tänkte använda mig av kaseinproteinpulver (eller en blandning av kasein och vassle för ekonomins skull) till mellanmål och skulle gärna vilja få tips på någon bra kolhydratskälla till pulvret. Funkar frukt bra, eller är fruktsocker inte så bra? Finns det något bättre än frukt? Kan tänka mig att pulver och banan kan funka bra till mellanmål före träning, eller har jag fel? Och som sagt vad för kolhydratskälla kan man använda sig av för ett mellanmål som intas tex på förmiddagen? Tacksam för hjälp och tips?

Frantic
2005-08-15, 22:27
Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.
- Saxat från Grubs deffguide

RassK
2005-08-15, 22:55
Inkluderar "Müsli" Müsli med torkad frukt? :eating:

Max
2005-08-16, 21:44
Inkluderar "Müsli" Müsli med torkad frukt? :eating:
Ja

Sverker
2005-08-17, 05:46
Veteproteinet i bröd eller pasta kompletterar proteinet i mjölk :thumbup:
Havregryn är faktiskt ännu bättre på att förstärka proteinet i mjölk.

YTS
2005-08-17, 06:12
Veteproteinet i bröd eller pasta kompletterar proteinet i mjölk :thumbup:
Havregryn är faktiskt ännu bättre på att förstärka proteinet i mjölk.

Lite sojamjöl i havregrynen och proteinet förstärks ytterligare:
80 g havregryn + 20 g sojamjöl + 2dl lättmjölk och då får man upp proteinhalten så mycket att inget proteinpulver behövs.

Yngve

tp_88
2005-08-17, 12:29
Lite sojamjöl i havregrynen och proteinet förstärks ytterligare:
80 g havregryn + 20 g sojamjöl + 2dl lättmjölk och då får man upp proteinhalten så mycket att inget proteinpulver behövs.

Yngve
Varför ska man börja krabba med soja? 20g sojamjöl torde vara ca. 8g protte om jag inte minns fel. Varför inte dricka 2-2,5dl mer mjölk då!?

YTS
2005-08-18, 05:40
Varför ska man börja krabba med soja? 20g sojamjöl torde vara ca. 8g protte om jag inte minns fel. Varför inte dricka 2-2,5dl mer mjölk då!?

Vadå krabba?

Sojamjöl är ett utmärkt alternativ, eftersom det är rikt på mineraler, vitaminer och Omega 3 fett. Mjölk innehåller knappt nåt omega 3 alls.
Dessutom tycker jag sojamjöl mättar betydligt bättre än mjölk.


Yngve